Salontafel Baan 110x50

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
TheMedicDiver
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 nov 2021 08:55

Salontafel Baan 110x50

Bericht door TheMedicDiver »

Zoals dan beloofd in het voorstel rondje, hier mijn eerste draadje over mijn n-baan.

Zoals eerder gezegd is de modelbouw en modeltreinen mij niet onbekend. Jarenlang geoefend, maar dan met een schaaltje groter.
Alleen nu al jaren niet meer door tijdsgebrek. Ruimte heb ik wel, maar dan moet ik een andere hobby opgeven. En dus zocht ik naar een alternatief, want het bleef wel altijd kriebelen.
Ook wilde ik altijd een trein onder een kerstboom hebben rijden. Maar ook die kwam nooit verder dan een wens.

En nu zat ik laatst op de bank naar mijn oude, gepimpte salontafel te kijken. Mij bedenkend, dat die eigenlijk niet meer kon.
En al denkend ontspon een nieuw idee.
Wat nou als ik der lades er uit haal. En als ik het tafelblad er af haal en er een bodem in plaats.
Hé! Dan heb ik een bak waarin een trein kan rijden. En als ik het blad terugplaats dan ziet niemand er wat van.

Hmmm, dat laatste is ook weer zonde…… ;)
Maar wat nou als ik er een glasplaat in kan bouwen. Dan heb ik een soort van liggende vitrine….

So, Google is your best friend. En zo kwam ik op heel veel ideeën, en bleek ik niet origineel te zijn. Maar dat hoef ik ook niet te zijn.
En zo kwam ik dus ook op het N-Spoor. Deze schaal is nieuw voor mij, dus moet wel alles aanschaffen.

Een baanplan heb ik nog niet,maar het moet passen in 110x50.
Het thema moet Nederlands worden. En ik wil wat industrie op de baan hebben.

Dus dit weekend ben ik vrij en ben ik maar aan de slag gegaan.

Afbeelding
Het slachtoffer. De oude salontafel. De lades eruit gehaald en alleen de frontjes bewaard. Deze kunnen met kastmagneten terug geplaatst worden. Tevens een bodem geplaatst.


Afbeelding
En inmiddels ligt er een plaat 5mm doorzichtig polystyreen in. De beschermlaag zit er nog op, dus vandaar het matte en de witte stickers.


Morgen maar naar Huider Modelbouw in Heerhugowaard voor een starterset.
En ondertussen MP afstruinen voor Nederlandse scenery.

Als jullie nog ideeën hebben voor een baanplan in dit formaat en in mijn gewenste scenery, dan hou ik mij zeker aanbevolen.


Mijn Salontafelbaan:
viewtopic.php?p=248690#p248690

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Salontafel Baan 110x50

Bericht door tv_man »

Leuk project. Hoe krasbestendig is het polystyreen? Of er krassen in gaan komen hangt natuurlijk af van hoe de tafel gebruikt gaat worden en glas krast ook dus de tijd zal het leren. Iets wat je nog gaat waarderen is dat er weinig tot geen stof op de baan terechtkomt als het geheel zo in de tafel zit! Hopelijk ga je hier regelmatig foto's plaatsen van hoe het project vordert!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Salontafel Baan 110x50

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Leuk idee in zo'n tafel, wat zich daar heel mooi voor leent zijn trams, sneltrams en metro's. Dan kom je ook met krappe bogen nog mooi uit.

Ps; sluit je berichten af met je naam of zet je naam in je onderschrift, dat maakt het wat prettiger en persoonlijker.

Oohja, ik zou het schutvel op het plexiglas zo lang mogelijk laten zitten dan ben je vrijer met werken en heb je minder snel zooi op die plaat.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
TheMedicDiver
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 nov 2021 08:55

Re: Salontafel Baan 110x50

Bericht door TheMedicDiver »

neudalhausenstadbahn schreef: 07 nov 2021 20:00 Ps; sluit je berichten af met je naam of zet je naam in je onderschrift, dat maakt het wat prettiger en persoonlijker.
Thanks voor de input Michiel.

Update 1:
Na wat speurwerk op MP bij twee verkopers in de buurt terecht gekomen. Bij de eerste, Sander, super goed geholpen met stukken rails, gebouw en perrons, maar ook met info en zelfs linkjes naar andere salontafelbanen. Als je mee leest hier: Top!
Bij de tweede twee locs en drie wagons gehaald van de NS.
In alle drie zou verlichting in zitten, en 1 loc zou het mogelijk niet doen. Derhalve maar een redelijk goedkope prijs afgesproken.

Vanmiddag uit de nachtdienst maar een spoorplan uitgelegd. Het materieel op de baan gezet en een travo die ik nog had aangesloten. Voor een minuut lang deed de verlichting van 1 wagon het. Beide locs hebben toch zeker 5cm bewogen. :|
Maar toen werd het helaas stil en donker. :cry:

Ik weet nog niet of ik met het rollende materieel een kat in de zak heb gekocht van €40,-.Maar dat is een risico die ik bewust heb genomen door het blind te kopen zonder controle.

Morgen maar de dag besteden aan het schoonmaken van de rails en het zorgen dat alle laspunten contact met elkaar maken. Zo zou ik er achter kunnen komen of het aan de contactpunten ligt of aan het rollende materieel.


Afbeelding

Groet,

Richard


Mijn Salontafelbaan:
viewtopic.php?p=248690#p248690
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Salontafel Baan 110x50

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Richard als er nog oude verlichting met gloeilampjes in je rijtuigen zit jou je kunnen overwegen die door ledstrips te vervangen. Het belangrijkste is dat die dan de zelfde spanning aan kunnen als op de rails staat.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
TheMedicDiver
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 nov 2021 08:55

Re: Salontafel Baan 110x50

Bericht door TheMedicDiver »

Vanavond toch maar even door gaan testen.

Drie stukken rails gepakt en die voorzien van wat stroom
1 loc doet het. Gaat zowel links als rechts met beiderzijds verlichting.
Andere loc bromt, als ik er op druk gaat ie langzaam rechts. Links doet ie niks.

De drie rijtuigen, daarvan doet slechts 1 ervan de verlichting.


Afbeelding

Zoals gezegd, morgen eerst maar eens de rails en de contacten schoonmaken en controleren op verbindingen.

Groet,

Richard


Mijn Salontafelbaan:
viewtopic.php?p=248690#p248690

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Salontafel Baan 110x50

Bericht door tv_man »

Het is goed mogelijk dat er niet in alle rijtuigen verlichting zit. Maar het kan ook zijn dat de sleepcontacten vies zijn of anderzins geen contact maken. Dus goed kijken, poetsen, nog een keer proberen en eventueel uit elkaar halen om te kijken hoet het zit (en mogelijk de gloeilampjes vervangen door ledstrips zoals Michiel zei)
Loc goed poetsen, mogelijk uit elkaar halen om verhard vet en smurrie tussen de tandwielen zit poetsen.
Een multimeter is een handig hulpmiddel om te kijken of dingen contact maken.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
TheMedicDiver
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 nov 2021 08:55

Re: Salontafel Baan 110x50

Bericht door TheMedicDiver »

Goedenavond,

Inmiddels alle rails schoon gemaakt en gecontroleerd op de verbindingen. Ook twee contactpunten gemaakt om zeker te weten dat de hele baan van stroom is voorzien.
En dat heeft voor een groot gedeelte geholpen. 1 loc rijdt prima en ook met twee wagons er achter. Deze geven nu ook licht. De derde wagon weigert op te lichten en ook de tweede loc bromt en klinkt alsof er twee tandwielen over elkaar heen schuiven. ⚙️ ⚙️
De trafo is ook onder de tafel weggewerkt. Volgende aankoop worden schakelaars om de wissels en ontgrendelrails te bedienen.

Vraag: is het op zo’n kleine baan verstandig om een ringleiding aan te leggen voor de verlichting van de baan, of trekt een tweede trafo dat wel?

Inmiddels qua baan deze voorzien van twee lagen groene ondervloer. Waarom dan twee lagen?
Alles wat naast de rails ligt wordt weg gesneden, zodat de rails op een soort van bedding ligt. Dit wordt later nog met gras bekleed.
Op deze manier komt er ook wat diepte in de baan.

De rechterkant wordt een soort van landelijk tafereel met een boerderij en bomen. Dit ligt dus lager.

Op het zijspoor komt een industrie. Maar ook met een kanaal waarin een binnenvaartschip komt, wat middels een nog aan te schaffen brug onder het spoor weg loopt. In dit gedeelte is ook de tweede laag ondervloer verwijderd voor het water.


Grtz,
Richard

Afbeelding
De houtzagerij heeft inmiddels wat stammen afgeleverd voor de beschoeining van het kanaal onderin de foto.


Mijn Salontafelbaan:
viewtopic.php?p=248690#p248690
Plaats reactie