Kerstbaantje (0,31 M²)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Testbaantje wordt Kerstbaantje

Bericht door Momfer »

De afgelopen dagen beetje bij beetje weer wat kunnen doen.
Allereerst alle draden weer aan elkaar gesoldeerd en geïsoleerd met een krimpkousje. Zoals eerder al aangegeven, waren ze vorig jaar met een kroonsteen verbonden.

Afbeelding

De DCC aansluiting is nu op een andere plek, dus de aansluitingen daarvoor verandert op de printplaat en de grijze kabel voor de toevoer van de DCC aan de printplaat gesoldeerd.

Provisorisch de Arduino Mega met motor shield verbonden met de labvoeding en het sensorprintje. Daarna testen of de sensoren nog naar behoren functioneren).

Afbeelding

En de loc rijdt zijn eerste rondjes om te kijken of de sensoren terugmelding geven in de Serial Monitor van de Arduino IDE.

Afbeelding


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Testbaantje is Kerstbaantje

Bericht door Momfer »

Even de werking van de kerstbaan testen.


Wat is eraan vooraf gegaan:
  • Ombouw van pallethout gemaakt;
  • Elektronica binnenin de ombouw plaatsen, maar eerst testen voordat alles definitief geplaatst wordt;
  • Bedrading omgelegd en gesoldeerd. Was eerder met kroonstenen.
  • Testrondes om te kijken of de wissels betrouwbaar omschakelen met 15 Volt. EX-RAIL script daarna aangepast, zodat de wissels na elkaar schakelen ipv tegelijk.
  • Buck convertor ingeregeld op 15V en met de regelbare voeding de stabiliteit getest tussen 15-30V
  • Extra buck converter ingeregeld op 7.75V die later wordt gebruikt als voeding voor de Arduino Mega.
  • Kunststof profiel op maat gemaakt waar de Arduino Mega straks makkelijk in- en uitgeschoven kan worden. Als de baan weer naar zolder gaat, kan de Arduino voor andere doeleinden worden ingezet.


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Testbaantje wordt Kerstbaantje

Bericht door Hans »

Hallo Rico,,

Gaaf hoor.
Heerlijk als je zo goed overweg kunt met elektronica.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Testbaantje wordt Kerstbaantje

Bericht door Momfer »

Hoi Hans,

Dankjewel voor je aanmoediging :)

Ik heb in een vaag grijs verleden MTS Elektronica gedaan, maar daarna vrijwel niks met die opleiding kunnen doen. De kennis is nogal roestig en er is in de 30 jaar na mijn afstuderen wel e.e.a veranderd :)

Ook bij mij ontsnapt er regelmatig "magic smoke" zoals de Engelstaligen dat plegen te zeggen, maar dat weerhoudt mij er niet van om gewoon door te gaan.

Groet,
Rico


Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Testbaantje wordt Kerstbaantje

Bericht door jeemka »

Voor de niet-elektro-nerds: Vertaald uit het Engels-Magische rook is een humoristische naam voor de bijtende rook die wordt geproduceerd door ernstige elektrische overbelasting van elektronische circuits of componenten, die oververhitting en een daarmee gepaard gaande rookontwikkeling veroorzaakt. De rook ruikt typisch naar brandend plastic en andere chemicaliën. Wikipedia (Engels).

Recent gaf een e-loc nog rook, zonder een rookgenerator, doordat een decoder het te warm kreeg. Gevalletje sluiting...


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Testbaantje wordt Kerstbaantje

Bericht door Momfer »

Dank voor je aanvulling, Jaap.

Jammer van de decoder, hopelijk heeft de e-loc geen smeltschade opgelopen.

Groet,
Rico


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Testbaantje wordt Kerstbaantje

Bericht door Momfer »

Gisteren en vandaag stonden in het teken van het permanent realiseren van de bedrijfsspanning van de kerstbaan.

Allereerst een XLR connector en een zekeringhouder geplaatst. XLR heeft als voordeel dat het een hufterbestendige constructie heeft. Daarnaast is de afwerking glad. De stekker zelf wordt vergrendeld bij het insteken.

Afbeelding

De zekeringhouder heb ik wat dieper gemonteerd, zodat ik als de "dop" eraf is, weer een glad oppervlak heb.

Afbeelding

Aan de binnenkant ziet er samen met de DC-DC step-down converters (Gelijkstroom omvormers die van 18 - 40V naar een lagere VASTE spanning omvormen, namelijk 15V voor motor shield en wissels en 7,75V voor de Arduino Mega en de verlichting)

Afbeelding

Het op maat gemaakte profiel voor de Arduino zit hier op zijn plek, op de tweede foto was dat ook al zichtbaar vanuit een andere hoek.

Afbeelding

En nog een overzichtsfoto:

Afbeelding

Later verder met het aansluiten.


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL

Onmogelijkhier
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Testbaantje wordt Kerstbaantje

Bericht door Onmogelijkhier »

Mooi, maar 4 zwarte draadjes bij de stepdown printjes? zou niet moeten mogen vind ik nog afgezien van het gegeven dat er kruiskop en gleuf schroeven door elkaar gebruikt worden om ze op hun plaats te houden :o :lol: 8)7


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Testbaantje wordt Kerstbaantje

Bericht door Momfer »

Onmogelijkhier schreef: 25 nov 2022 15:17 Mooi, maar 4 zwarte draadjes bij de stepdown printjes? zou niet moeten mogen vind ik nog afgezien van het gegeven dat er kruiskop en gleuf schroeven door elkaar gebruikt worden om ze op hun plaats te houden :o :lol: 8)7
Tsja, het LIJKEN 4 zwarte draadjes, maar het zijn 2 zwarte draadjes en 2 zwarte draadjes met een witte streep. Dat mag zelfs bij perilex aansluitingen en 5 draads YMVK, dus ik denk dat ik ermee ga wegkomen ;)

En over die schroefjes: als je echt goed had opgelet, had je gezien dat het ene printje met 2 kruiskopjes is vastgezet en de andere met 2 gleuverige schroefjes _o_

Maar zonder gekheid: ik maak in dit projectje gebruik van allemaal ouwe meuk (verzameld materiaal) wat ik anders vermoedelijk nooit nergens meer voor zou gaan gebruiken. Eigenlijk is dit upcycling :lol: :twisted:

Groet,
Rico


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Testbaantje wordt Kerstbaantje

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Momfer schreef: 25 nov 2022 16:21 Eigenlijk is dit upcycling :lol: :twisted:
Jep, de hobby zoals de hobby zou moeten zijn :Thumb _o_ :mrgreen:

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Testbaantje wordt Kerstbaantje

Bericht door Momfer »

Gisteren en vandaag verder gegaan met het aansluiten van de verschillende onderdelen. De DC-DC omzetters aangesloten, zodat de voedingsspanning zijn weg kan vinden naar de Arduino, het motorboard, de baanverlichting en schakelbare verlichting voor het schaduwstation.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met de kennis van nu had ik de DC-DC omvormers andersom geplaatst. Dat komt voornamelijk omdat ik pas in een laat stadium besloot om het schaduwstation te verlichten met verkeer geleverde leds met steekfittingen. Deze liggen al tijden op de plank niks te doen en ze bleken het goed te doen op de 7.75 waar de Arduino mee wordt gevoed.

Later meer :)


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1198
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Testbaantje wordt Kerstbaantje

Bericht door william »

Momfer schreef: 23 nov 2022 13:27 Hoi Hans,

Dankjewel voor je aanmoediging :)

Ik heb in een vaag grijs verleden MTS Elektronica gedaan, maar daarna vrijwel niks met die opleiding kunnen doen. De kennis is nogal roestig en er is in de 30 jaar na mijn afstuderen wel e.e.a veranderd :)

Ook bij mij ontsnapt er regelmatig "magic smoke" zoals de Engelstaligen dat plegen te zeggen, maar dat weerhoudt mij er niet van om gewoon door te gaan.

Groet,
Rico
Ik ben dus niet de enige die dat (wel eens) heeft.... :shock:
Alleen ik koos voor 'Energie-techniek', vond het gepiel met dat kleine spul (toen) maar nix...

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Testbaantje wordt Kerstbaantje

Bericht door Momfer »

Nou, bij het aansluiten van de laatste voedingslijn heb ik ineens een kortsluiting. 8)7

Zoeken, zoeken, zoeken: dader gevonden: het MOSFET bordje dat als laatste werd aangesloten!

Afbeelding

Het SMD IC (PS2801-4 :: 4x optocoupler) ziet er op de detailopnames niet bijster gezond uit: verbogen pootjes :o

Met het nameten loopt de sluiting vol van de VPP (15V) naar de massa, die ook met de Arduino verbonden is :shock:

Afbeelding

Bovenstaand schema geeft weinig aanleiding te denken dat er bij het IC wat fout is gegaan door de verbuiging van de pootjes. De oorzaak van de volle sluiting (0 Ohm tussen VPP en ground) is voorlopig nog onduidelijk.

Inmiddels twee nieuwe bordjes besteld. Dit bordje gaat naar de martelkamer :twisted: Kijken of we met wat soldeer- en andere werkzaamheden er nog wat werkbaars van kunnen maken.


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Testbaantje wordt Kerstbaantje

Bericht door Momfer »

En weer doorrrrr....

Na het monteren van het 4-kanaals mosfetboard, de dubbelzijdige tape verwijderd, de %$#$%$# schoongemaakt met wasbenine ze daarna schoongemaakt met alcohol.

Weer gemeten en het lijkt nu in orde. Maar ik twijfelde een beetje of ik dit stuk verdriet terug op zijn plek zou zetten. Tijd voor plan B:

Terugplaatsen van het bord en stapje voor stapje weer meten en testen en daarna in fasen aansluiten. Uiteindelijk doet ie alles zoals het hoort, maar de twijfel blijft. Zo ziet het er nu uit:

Afbeelding

Daarom besloten om een testscript in EX-RAIL te schrijven en deze een tijdje laten draaien als duurtest. Tegelijk daarmee sluit ik ook voor het eerst een OLED display aan waarop ik statusberichten laat weergeven.



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Testbaantje wordt Kerstbaantje

Bericht door Momfer »

Nadat ik eerst langdurig de testroutine heb laten lopen om de wisselaandrijving via de MOSFET modules te testen, voldoende vertrouwen gekregen in de huidige setup (en ook de MOSFET bordjes). Daarna langdurig het pendelautomaat-scipt laten draaien met de lokjes en wagonnetjes. Alles functioneert naar behoren, fijn!

Gisteren en vandaag bezig geweest met de afdekking van de vernieuwde ombouw. Ik heb daar een dunne MDF-plaat voor gebruikt.
Omdat de ombouw gemaakt is van oud pallethout, is alles niet even recht. Daarom heb ik eerst xps ondervloer op maat gesneden en daarmee de maten overgebracht op het MDF. Met name de ronding voor de kerstboomvoet goed op de plek krijgen was wel even een dingetje.

Daarna de boel gezaagd. De rechte stukken met de handzaag, de ronding met de decoupeerzaag op een lage stand met een scherp zaagje. Het ziet er van boven nu zo uit, althans voordat ik het zwart had gemaakt met acrylverf:

Afbeelding

Onder de afdekplaat ziet het er met de verlichting aan nu zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

De verlichting kan ik via een actie in Engine Driver aan en uitschakelen.

Afbeelding

En zo rijdt de rode BR218 zijn eerste rondjes na het afwerken van de ombouw.

Afbeelding


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Testbaantje wordt Kerstbaantje

Bericht door jeemka »

Heel mooi resultaat. En jn de kersttijd hoef je de toch wel omvangrijke besturing niet te zien.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

Onmogelijkhier
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Testbaantje wordt Kerstbaantje

Bericht door Onmogelijkhier »

Is weer prachtig gemaakt, mijn complimenten.


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Testbaantje wordt Kerstbaantje

Bericht door Momfer »

Bedankt heren!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Testbaantje wordt Kerstbaantje

Bericht door Momfer »

Vandaag de ESP-01S wifi module definitief geïnstalleerd en getest. Door deze module kan ik de baan straks via de mobiele telefoon bedienen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De baan naar de woonkamer verplaatst en op de LACK tafel geplaatst. Daarna gekeken of de stam van de inmiddels opgehaalde kerstboom in de voet past en daarna kon bovenzijde definitief dicht. Met zwart duct-tape de deksel licht en dennennaalden dicht gemaakt. Klaar voor de boom!

Afbeelding

En dan dus de boom erin, altijd een lastig klusje. Het is inmiddels weer gelukt en de lampjes hangen erin. De rest volgt later nog.

Afbeelding


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Testbaantje wordt Kerstbaantje

Bericht door Momfer »

Even wat sfeerfoto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Testbaantje wordt Kerstbaantje

Bericht door bpieters »

De electronica gaat mijn pet te boven ,maar het eindresultaat ziet er top uit.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Testbaantje wordt Kerstbaantje

Bericht door Momfer »

Dankjewel, Bert.

Zo heb ik minder verstand van baanontwerp ;)

Dat is het voordeel van een veelzijdige hobby en zo kunnen we over en weer van elkaar leren of op zijn minst dingen van elkaar opsteken.

Groet,
Rico



jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Testbaantje wordt Kerstbaantje

Bericht door jw82 »

Mooi resultaat Rico, geniet ervan!


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Testbaantje wordt Kerstbaantje

Bericht door Momfer »

Bedankt, Jan-Willem. Dat gaat vast lukken :)

Groet,
Rico



Jaagpad66
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jun 2020 18:00
Locatie: Hoevelaken

Re: Kerstbaantje (0,31 M²)

Bericht door Jaagpad66 »

Rico ,ik heb met verbazing en bewondering even naar dit (gepruts op de vierkante mm !!!)draadje gekeken. Elektronica gaat me echt de pet te boven, maar ook de detailering van de baan vindt ik mooi. Nu zag ik op jouw laatste filmpje (kerstgroet) in de laaste wagon wat details die ik niet goed kan zien.(leeftijd en bril). Zou je daar een foto van willen plaatsen? Misschien een brutale vraag , maar ben erg benieuwd. (oude snoeper).
De beste kerstwensen en alvast een gelukkig nieuwjaar.
Groetjes Jos.


Plaats reactie