Winterdiorama op een bierviltje

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door robvanwijngaarden »

Hier is mijn Winterdiorama op een bierviltje. Ik heb niet zoveel met sneeuw, maar de code rood van vandaag inspireerde me tot dit:
Afbeelding


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door walter »

Maarten,

Bedankt. Ik ga dat ook eens proberen.

Groeten,
Walter.



walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door walter »

Hahaha, geweldig. Leuk diorama. Wil je een foto van iets verder weg plaatsen?



robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door robvanwijngaarden »

walter schreef: 04 mar 2022 14:31 Hahaha, geweldig. Leuk diorama. Wil je een foto van iets verder weg plaatsen?
Hoi Walter. Ik neem aan dat je mijn bierviltje bedoelde? Ik kan geen nieuwe foto maken aangezien ik het bierviltje al heb weggegooid. Ik wilde die avond zien wat ik kon maken in twee uur en wat ik terecht breng van een boom kamer van elektra draad en ballasten. Dat laatste voel me erg tegen, daar moet ik nog wat meer op oefenen.
Buiten wat je ziet was er eigenlijk niets meer te zien, bierviltje is best klein (al gebruikte ik wel een vierkante).


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door tv_man »

Jammer dat het bij dit ene fotootje blijft. Leuk concept, dat wel! (nouja, nu ik er beter naar kijk, de grote plas rood is misschien een beetje morbide)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door maarten »

Inmiddels is het winterdiorama af, dus eigenlijk hebben jullie nog een hoop foto's te goed. Helaas heb ik er niet zo veel gemaakt waardoor een aantal stappen 'in beeld' ontbreken.

Als eerste heb ik het gras en de onderkanten van de muren een witte mist gegeven met de airbrush. Dat maakt al een groot verschil! Je zou het er koud van krijgen. ;)
Afbeelding

Ook de boompjes worden met de airbrush behandeld. Deze krijgen een wat dikker laagje maar let op, vanaf boven spuiten! Dus niet vanaf de zijkant zoals je normaal zou doen.
Afbeelding

Daarna volgt de belangrijkste stap! Let it snow, let it snow, let it snow... Dit kan het project maken of breken dus best spannend! Tja, zoals met veel dingen die je voor het eerst doet ging ook dit niet helemaal zoals verwacht.

Eerst heb ik de daken, de weg en de reling van de brug met een kwastje ingesmeerd met houtlijm. Het gras en de oevers heb ik ingedruppeld met 1:1 verdunde houtlijm met druppeltje afwasmiddel, net zoals je ballast lijmt.

Toen met een theezeefje baking soda (natriumbicarbonaat) over het geheel gestrooid. Dat zag er al mooi uit. Maar, de theezeef was te grof voor de baking soda waardoor er een behoorlijk dikke laag 'sneeuw' over kwam te liggen. Ik zag zo snel het probleem niet want, dacht ik, even omkiepen en het overtollige er af schudden. Maar blijkbaar is baking soda behoorlijk hygroscopisch, de natte (verdunde) lijm verspreid heel snel door de soda waardoor het snel een dikke koek wordt. De sneeuwlaag werd daardoor veel dikker dan gepland. Leermomentje dus!

Afbeelding

Op een aantal plaatsen zoals het pad naar de voordeur de 'sneeuw' een beetje weggekrabd, dat zouden de bewoners tenslotte ook doen. ;-)

Daarna poppetjes geplaatst en dan komt een en ander pas echt tot leven!


Ik had de batterijhouder van het theelicht kaarsledje in de onderkant gemaakt (piepschuim als basis is ideaal voor zoiets!) en daar alle leds op aangesloten (4 stuks). Dat bleek echter te veel van het goede voor de batterij! Daarnaast gingen toen ALLE leds knipperen in het ritme van de kaarsled (maar dan tegenovergesteld). Dus moest ik nog een tweede theelicht slopen om daar de batterijhouder van te gebruiken voor de andere leds. Dat gaat een stuk beter!

Afbeelding

Al met al ben ik tevreden met dit project. Veel plezier aan beleefd en ook weer wat geleerd. :Thumb

Ik zal nog wat nieuwe 'glamshots' maken maar dat is voor een andere keer. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door Frank_N »

Mooi man, Chapeau!


Groet van Frank

walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door walter »

He-le-maal geweldig. Ik vind de sneeuw niet te dik hoor. Houwen zo!



robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door robvanwijngaarden »

Het mooiste vind ik dat je niet meer kan zien op welke schaal dit is. Voor mij is dat een teken van hoge kwaliteit.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1516
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door Hans »

Hallo Maarten,

Het is erg mooi geworden. Heel sfeervol.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 539
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door Momfer »

Mooi eindresultaat, hoor!

Dank voor het delen!


Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door Pierre »

Heel knap gedaan man en met een prachtig resultaat. ;)


Groet Pierre.

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door FidOo »

maarten, wat geweldig!!!! Ik vind die dikke sneeuwlaag eigenlijk juist heel mooi!

Het resultaat is geweldig.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door maarten »

Iedereen bedankt voor de leuke reacties! Ik denk dat ik bij de Ikea nog een keer een stolp ga halen, die zijn daar niet zo duur. Dan kan hij aan het eind van het jaar, zo tegen kerst, mooi op tafel staan pronken. 8-)

Ik had nog wat glamour shot beloofd dus gisteravond maar eens de camera opgetuigd. Misschien is het voor sommigen wat ver ingezoomd, maar het toont wel wat je in N kunt bereiken.

Afbeelding
Noch maakt echt mooi gedetailleerde poppetjes!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De sneeuwpop zit ook in de set van Noch.

Afbeelding
De focus ligt op het raam maar je ziet binnen in het huis de bewoner in zijn stoel zitten.

Afbeelding
Deze lantaarnpaal is 1 mm (!) dik.

Afbeelding

Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Re1044
Berichten: 314
Lid geworden op: 10 mar 2009 18:25
Locatie: Nieuwegein

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door Re1044 »

Waar is die beruchte like knop ?


Alex

jw82
Berichten: 288
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door jw82 »

Het is erg fraai geworden Maarten!


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Re1044 schreef: 17 mar 2022 20:30 Waar is die beruchte like knop ?
Hier: :Thumb :Thumb :Thumb :Thumb :Thumb

@Maarten, komen die andere 2 dioramatjes die je appte ook hier?

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

T_I
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 dec 2016 08:25

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door T_I »

Dit is een leuk idee. Misschien moet ik zelf ook eens met zoiets kleins beginnen ipv een hele baan. (heb ik afleiding)


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Dat kan ik je zeker aanraden, dat soort kleine diorama's bouwen is een hele goede manier om en even wat anders te doen en nieuwe technieken te proberen die je later op je modelbaan of een groter diorama kan toepassen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door Pierre »

Mooi ... mooi. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door maarten »

Dank heren!

Op verzoek van Michiel nog even de drie deelnemers op een rijtje:

Afbeelding
NSV Zuidwest-lid Matthew

Afbeelding
NSV Zuidwest-lid John

Afbeelding
En natuurlijk die van mij.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door tv_man »

Mooie plaatjes. Mijn complimenten voor alledrie de makers!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door neudalhausenstadbahn »

maarten schreef: 18 mar 2022 21:06 Dank heren!

Op verzoek van Michiel nog even de drie deelnemers op een rijtje:
Dankje Maarten, dat bied de ruimte de andere 2 diorama's van opbouwende kritiek te voorzien.
maarten schreef: 18 mar 2022 21:06 Afbeelding
NSV Zuidwest-lid Matthew
Matthew, jou diorama is heel veel groene kale boom en dat doet naar mijn mening afbreuk aan het eindresultaat. Met wat minder bomen heb je meer ruimte om de kerstmarkt wat uit te breiden. Dat kan met extra verkoopkraampjes of met 1 of 2 gevels van winkelpanden. Wat je dan nog aan bomen of struiken plaatst kan je dan van een wat realistischere kleur voorzien. Nu is het toch dat je door de bomen de rest niet direct ziet en de drukte mag best van je kerstmarkt komen. Dan kan je ook wat doen met mensen zoals ik die dan met glühwein en een gepofte aardappel aan een tafel hangen op zo'n kerstmarkt.

Is je bedoeling toch meer in een park setting te blijven dan is in ieder geval het schilderen van de bomen aan te raden. Dan kan je ook of iets kleinere/kalere bomen pakken zodat dat je ruimte krijgt voor struiken. Een combinatie van struiken die groen blijven en struiken die al hun blad verliezen kan dan een mooi effect geven.

maarten schreef: 18 mar 2022 21:06 Afbeelding
NSV Zuidwest-lid John
John, jou skipiste thema oogt naar mijn mening wat te geconcentreerd. Daarmee bedoel ik dat het oogd als of je zo veel verschillende elementen hebt willen uitbeelden dat deze daardoor zover verkleint zijn dat ze er naar mijn mening niet realistisch uit zien. Een gevalletje minder is meer ;) Het is een thema wat ik zelf nog niet gebouwd heb maar;...ik denk dat als je je beperkt tot minder elementen en die dan meer ruimte geeft je er zeker een heel mooi mini diorama van kan maken. Daarbij zou ik zeker het spoor laten vervallen en anders omgaan met het groen. Één of 2 bomen kan al meer dan genoeg zijn. Door dan op de sneeuwvlakte te spelen met poppetjes, ski en andere spullen kan je vele verhaallijnen creëren waarmee je als nog een boeiend diorama krijgt. Iets wat aan je stoeltjeslift blijft hangen of juist er uit valt kan je dan ook heel goed gebruiken.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en zie graag nieuw werk van jullie.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie