Winterdiorama op een bierviltje

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door maarten »

Als geintje heb ik voor onze vereniging een bierviltjes-challenge uitgeschreven. Uiteraard mag ik zelf ook meedoen, hierbij een verslagje. Het is nog (lang) niet af maar een harde deadline is er ook niet, januari of februari is ook prima. Vandaar ook winterdiorama en niet kerstdiorama. 8-)

De regels heb ik bewust simpel gehouden:
- het moet in schaal N zijn
- het moet een winters thema hebben
- het moet op een (meegeleverd!) bierviltje passen

Er hoeft dus geen trein op te zien zijn en er hoeft al helemaal niets te rijden. Mag natuurlijk wel, hoeft niet. Simpel toch? Ieder lid heeft een zakje gekregen met 'goodies', waaronder: een bierviltje, wat boompjes, wat gips, steentjes, wat bakpoeder (voor sneeuw), een stuk piepschuim en nog wat spul. Je hoeft er niets van te gebruiken, het is enkel om een start te kunnen maken.

Afbeelding

Mijn idee is om een Noors/Zweeds aandoend huisje in een sneeuwlandschap te maken. Boompjes er omheen, weggetje en slootje met schaatsers er voor, zoiets in ieder geval. Als eerst ben ik begonnen met het huisje. Beetje gekeken op internet en daar een wat inspiratie opgedaan.
Afbeelding

Eerst heb ik een grondplaat gemaakt en de achtergevel.
Afbeelding

Dan de voorgevel. De raampjes zijn gewoon wat oude meuk die ooit zijn overgebleven van een bouwpakket. Eigenlijk heb ik wat te dunne plaat gebruikt, vandaar dat ik ik steun-driehoekjes aan de binnenzijde heb gemaakt.
Afbeelding

Samen krijg je dan zoiets.
Afbeelding

Dan missen er wat foto's (sorry). Uiteindelijk het geheel in de grondverf gezet met de spuitbus. De dakpanplaat is volgens mij van Goovers, de voordeur is van Tich Train Group.
Afbeelding

Ondertussen heb ik met een hetedraadsnijder een basis gemaakt van piepschuim. Deze is (uiteraard) net zo groot als het bierviltje.
Afbeelding

Van een satéprikker heb ik een houtstapel gemaakt. Het plastic is alleen om de boel bij elkaar te houden, anders stort de stapel in. Lekker soppen in de verdunde houtlijm (50/50 water/lijm). :mrgreen:
Afbeelding

Ik wil ook wat licht effecten voor de sfeer dus ben ik verdergegaan met een zelfbouw lantaarnpaal. De kap is geprint in resin. Deze is nog ongeverfd en er komt nog een 'deksel' op. De paal zelf is van messingbuis (1 mm), de dwars-staaf is van een plastic afwasborstel-haar. Met een 0,6 mm klein boortje (het dunste wat ik kan inspannen) heb ik een gaatje geboord en daar de haar in gelijmd. Dat ging vrij moeiteloos met mijn kolomboor van Proxxon. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat. 8-) Vervolgens heb ik met een printboortje (met de hand) in het buisje de haar doorboord zodat er straks lakdraadjes doorheen kunnen.
Afbeelding

Inmiddels heb ik met de airbrush het huisje rood gespoten en met de kwast de deurstijlen wit.
Afbeelding

Aan de andere kant van het huis komt de houtstapel (onder een afdakje). Daar moet ook nog een uit zwerfkeien opgetrokken schoorsteen komen.
Afbeelding

Het huisje is nog lang niet klaar. Er komt geen interieur in maar wel verlichting. Waarschijnlijk een waxinelichtje-led om haardvuur te simuleren. Daarnaast vensterbanken, dakgoten en regenpijpen. En een stoepje onder de voordeur. Daarnaast moet het huisje nog een beetje geweatherd worden, het is immers winter. ;-)

Tot zover.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door Momfer »

Wat een gaaf idee, ik volg!


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL

tv_man
Berichten: 1437
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door tv_man »

Geinig! En een leuk huisje.

Idee om de challenge uit te breiden naar dit forum? Desnoods op een bierviltje van een ander biermerk? :P


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door Hoontje »

Leuk Maarten!


Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door Pierre »

Wat een ontzettend leuk idee. Prima dat gefröbel op een paar cm2. Ook een heel knap begin van je huisje. Top hoor. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Maarten, fijn dat je de foto's ook hier post, nu kan ik ze mooi op groot formaat bekijken ipv op m'n foon.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door maarten »

Omdat er een haardvuurtje moet gaan branden moet er ook een schoorsteen komen. Deze heb ik van een strip styreen (Evergreen) gemaakt, twee stukjes op elkaar gelijmd en stenen in gekrast. Styreen is hier niet het makkelijkste materiaal voor omdat het wat te hard is. Maar dat is achteraf, eenmaal aan begonnen heb ik het toch doorgezet. Op zich geen spijt van, het resultaat is best aardig. Het kost alleen veel tijd.

De gekraste schoorsteen.
Afbeelding

Met een fijn kwastje heb ik de steentjes in een paar kleurtjes geschilderd. Hiervoor heb ik gewoon wat Valeo-Air verf gebruikt. Dat werkt hiervoor prima.
Afbeelding

Een paar dakpannen verwijderd en even passen natuurlijk.
Afbeelding

De verf moet nu goed drogen, daarna gaat er nog een (licht)grijze wash overheen. Dan krijgen je een duidelijkere cement 'weergave' en worden de kleuren ook iets minder 'fel'. De schoorsteen loopt niet helemaal tot onder maar dat is niet zo erg, er komt toch een rand sneeuw tegenaan.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Zo in het groot is het allemaal beter te zien, ik denk dat wash alles goed bij elkaar trekt.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door Pierre »

Mooi ... mooi. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Erg leuk om te zien, modelbouw puur

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door Hugo »

Die schoorsteen is erg mooi, goed werk!


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door maarten »

Vandaag ben ik in een verloren uurtje begonnen met de basis van het landschap.

Eerst aftekenen wat een beetje vlak moet blijven, daar komt het huisje op te staan.
Afbeelding

Vervolgens de boel wat glooiend maken. In dit geval met een Proxxon 27082 hete draad snijder maar iets anders kan ook, het gaat om de ruwe vorm.
Afbeelding

Met (vrij grof) schuur papier korrel 80 het geheel wat egaler maken en de weg mooi vlak maken. Wellicht dat hier nog een auto of slee met rendieren op komt.
Afbeelding

Dan wordt het zoiets.
Afbeelding

Met de snijder het sloot-niveau gemaakt en de oever glad geschuurd. Op de sloot komen later wat schaatsers. In het midden komt een brug die naar de kijker toe ligt. Als kijker kom je straks over de brug het dioramaatje in.
Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door maarten »

Piepschuim is goedkoop en makkelijk te verwerken, het heeft geen goede oppervlakte structuur. Wel lekker open dus een laagje gips er over werkt prima.
Afbeelding

Als het gips droog is met een schuurpapiertje de boel wat egaliseren. De plaats van het huisje afgetekend met een vulpotlood.
Afbeelding

Daarna verven in de basiskleuren. Met dubbelzijdige tape op een leeg potje geplakt, met dank aan Michiel natuurlijk. Ideaal voor het verfwerk!
Afbeelding

En zo ziet het er nu uit.
Afbeelding

De oevers ga ik nog bewerken met gips gruis. Daarna dat deel weer verven en bewerken.

Het huisje is nog lang niet klaar. De boeiboorden aan de voorzijde zitten er wel op (inclusief sier-ding), die van het uitbouwtje en de overkapping bij de voordeur moeten nog. De schoorsteen heeft al wel zijn lichtgrijze wash gehad. Dat zie je de doordat de voegen er niet meer uitspringen en de kleuren minder fel zijn, precies zoals ik het wil hebben.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door maarten »

Vandaag heb ik de oever gedaan. Mijn oorspronkelijke plan met gips stukken bleek door ruimtegebrek niet te werken, dus over op plan B. Eerst kleine steentjes in verschillende grootte er op gelijmd met houtlijm.
Afbeelding

Vervolgens de rotsen op kleur gemaakt. Bewust wat meer verdund zodat het bijna een wash wordt. De oorspronkelijke kleuren schijnen er nog een beetje doorheen.
Afbeelding

Vervolgens een donkere/zwarte wash er over.
Afbeelding

En na goed drogen witte drybrush er over voor wat meer diepte werking. Door het licht zie je het niet zo goed maar in werkelijkheid is het duidelijk aanwezig.
Afbeelding

De volgende stap wordt pas echt leuk, vegetatie aanbrengen! En in dit geval dus niet 'groenen' want het is immers winter. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

tv_man
Berichten: 1437
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door tv_man »

Mooie oever. De onderste stenen komen vast half onder water? Ben benieuwd wat voor niet-groen groen je in gedachten hebt.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door maarten »

Voornamelijk dor gras, kale takken en wat (verdroogd) riet. Ook nog wel wat groen maar dat is meer 'groenblijvende' vegetatie zoals sparren en zo.
Het water wordt een laagje blanke lak (glans). Omdat het winter is, is het water bevroren. Dat wil ik nabootjes door en met de airbrush wat wit over te 'misten'. Geen idee of dat lukt, de tijd zal het leren. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

tv_man
Berichten: 1437
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door tv_man »

Zolang het niet te veel sneeuwt zal een beetje wit op het ijs er goed uitzien. Als het waait kan het ook gaan verstuiven en aan de randen van het ijs (bij de stenen) wat ophopen terwijl er in het midden nauwelijks wat ligt. Maar als er een pak sneeuw valt is het een ander verhaal (en waar Noors/Zweeds aandoende huisjes staan sneeuwt het 's winters doorgaans flink :) Het zou dus begin van de winter moeten zijn wanneer het net wel heeft gevroren maar er nog niet zoveel sneeuw is gevallen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door traiNiac »

Wordt erg leuk Maarten!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door maarten »

Vandaag minder kunnen doen dan gehoopt. Mijn dochter wilde ook wat maken dus dan doen we dat maar. Per saldo heb ik misschien meer gedaan dan zij maar we zijn samen leuk bezig geweest. 8-) Die van haar wordt een zomerse strand-scène.
Afbeelding

Vandaag een (bescheiden) rietkraag geplant. Onze kat(ten) hebben de krabpaal goed gebruikt, dusdanig dat er stukken sisaltouw af zijn gekomen. Deze natuurlijk bewaard en dat kwam nu goed uit.
Afbeelding

Kleine stukjes afgesneden, bundeltje vezels tussen de vingers en dopen in een dot houtlijm en planten maar.
Afbeelding

Als het droog is ziet her er zo uit.
Afbeelding

En natuurlijk ook aan de andere kant.
Afbeelding

Het water voorzien van een laagje blanke bootlak.
Afbeelding

Met het aftrekken van de tape verf er mee afgetrokken, dat moet nog gerepareerd worden.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door Momfer »

Wat tof dat je dochter meedoet. Ondanks het "oponthoud" leuke vooruitgang geboekt!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door maarten »

Al een tijdje niet meer bijgewerkt zie ik. Tijd voor wat foto's.

Het idee is een nachtelijke scène waarbij je door het raam naar binnen kunt kijken. Daarvoor een luie stoel gemaakt.
Afbeelding

In de kamer komt een haard die brandt.
Afbeelding

Dan krijg je dus zo iets. Omdat ik steuntje voor de muren heb geplaatst moet de huiskamer helaas wat kleiner worden dan gewenst.
Afbeelding

Als haard dient een 5 mm led gesloopt uit een elektrisch waxinelichtje. Dat ding is echt veel te groot! Met een railzaagje aan alle kanten wat afgezaagd.
Afbeelding

En zo ziet het er dan uit met ingebouwde leds. De haard brandt hier nog niet.
Afbeelding

Voor wie benieuwd is of dat nu werkt zo'n kaarsled als haard:


De wanden zijn erg dun, een stukje aluminiumfolie is erg effectief tegen lichtlekkage. Werkt beter dan verven!
Afbeelding]

Met het plafond er op ziet het er zo uit.
Afbeelding

De batterijhouder van het waxinelichtje wordt hergebruikt.
Afbeelding

Aan de buitenzijde heeft de houtstapel nog een afdakje gekregen. Nat hout brandt slecht, dat wordt anders een koude winter! ;)
Afbeelding

Gaatjes gemaakt voor de boompjes en de lantaarnpaal.
Afbeelding

Van gezeefd schelpenzand een kiezelpad gemaakt en gras 'gezaaid'. De lijm is nog nat.
Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door Momfer »

Het wordt gaaf zo, Maarten!


Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door Pierre »

Leuk gemaakt man en goed gelukt. Ik hou hier van. ;)


Groet Pierre.

walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door walter »

Helemaal super. Gaaf man!

Hoe heb je trouwens dat piepschuim zo netjes rond gekregen? Ik heb een piepschuimsnijder (zo'n losse, zonder tafel) maar mij lukt dat niet goed.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat met sneeuw.

Groeten,
Walter


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Winterdiorama op een bierviltje

Bericht door maarten »

Bedankt mannen!

@walter Dat is redelijk simpel. Wat je nodig hebt is een verticale snijdraad die uit een platte plaat komt en een plankje waar een spijker doorheen steekt. Het stuk piepschuim prik je op de spijker waarna je het geheel naar de hete draad schuift. Dan houdt je het plankje gefixeerd en draai je aan de piepschuimplaat. Dan wordt er netjes een rondje uitgesneden. Zie de 7e foto in mijn openingspost van dit draadje. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie