infra emplacement Coenhaven

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

infra emplacement Coenhaven

Bericht door robvanwijngaarden »

Ook ik wil graag mijn plannen delen voor mijn allereerste modeltreinbaan ooit. Ik ben al jaren aan het twijfelen, want wat HEB je nou aan zo'n modelbaan, maar ik wordt erg gelukkig van het kijken naar YouTube filmpjes over modelspoorbanen dat ik toch de knoop maar heb doorgehakt. Lang werd ik tegengehouden door de grote investering die je vooral aan het begin moet doen, (vooral als je zoals ik meteen alles digitaal wilt maken) maar ik heb nu besloten dat ik gewoon elke maand iets koop van het geld dat ik die maand heb. Dat het dan minstens vier/vijf duurt voordat ik heb wat ik wil is misschien niet eens een nadeel, maar meer een voordeel omdat ik dan elke maand weer blij wordt van de volgende stap.

Sind mijn jeugd (50 jaar geleden) heb ik altijd geweten dat ALS ik een baan zou maken, dat het dan een moderne Nederlandse baan zou worden, zonder personen vervoer maar met een groot rangeerterrein. Ik wilde graag iets in de buurt maken, zodat ik er naartoe kan fietsen om te zien hoe bepaalde details er uit zien, dus ik begin met Google Maps en onderzocht het westelijk havengebied. Toen zag ik dit:

Afbeelding

Ik wist meteen dat dat was wat ik wilde bouwen. Lekker veel wissels op een klein stukje grond. Ik begreep wel dat ik het nooit op schaal zou kunnen maken, maar het ging mij meer om het idee, dus ik bedacht dat ik alle wissels wilde hebben en dan de rechte stukken ertussen gewoon zou weglaten. Dat gaat tot gevolg hebben dat de meeste sporen maar 1 of 2 wagens kunnen hebben, maar dat is dan maar een beperking waar ik mee moet leren leven tot ik een huis heb met een treinkamer van 15 meter lang.

Het thema staat nu dus vast, dus ik kon beginnen met de volgende stap: de keuze van het spoor. Ik vond Peco heel erg mooi, maar ik werd een beetje bang van de techniek er achter. Ik heb vele filmpjes bekeken met een uitleg over hoe simpel het aansluiten van een Peco wissel is, maar de meest simpele uitleg was toch een kwartier. Bovendien wilde ik ook graag eerst wat rails op de eettafel neer kunnen leggen om te wennen aan de digitale systemen, en dat leek me met Peco wat lastig. Ik kwam toen uit op Fleismann profi, en inmiddels heb ik een bestelling uitstaan voor 8 wissels, alle soorten lengtes rechte rails en wat bochtjes. Ik wil ook kunnen zien waar ik aan begin, ik denk dat het goed is om eerst wat te spelen op de eettafel voordat ik gaten in planken ga boren. Nu ik wist welke rails ik wilde hebben, kon ik met Railmodeller Pro gaan tekenen, en toen kreeg ik dit (eerste versie, hier moet nog wel het een en ander aan gebeuren). Ik heb de baan ondersteboven getekend, ik denk dat dat een mooier beeld geeft.

Afbeelding

Ik kwam meteen terecht in een uitdaging, in het emplacement is er namelijk een kruiswissel waarvan de twee wissels engelse wissels zijn. Een combinatie die ik niet makkelijk kan nabouwen zonder de afstand tussen de sporen te vergroten. Zodat ik mijn eerste set rails binnen heb zal ik daar een nieuwe post aan wijden, want daarbij ga ik hulp nodig hebben.

Nu het materieel. En hierin was het internet weer heel vriendelijk. Ik vond een mooie site, Railgoed.net, en die site is goed voor uren leesgenot als je houdt van goederenvervoer op het spoor. Ook daar staat een schematisch overzicht van het rangeerterrein dat ik ga bouwen. Het klopt niet helemaal met de werkelijkheid maar het geeft goed aan waarnaartoe er gerangeerd wordt.

Afbeelding

Veel spannender nog dan het diagram hierboven zijn alle foto's en verhalen die er op Railgoed net staan. Daardoor heb ik nu voorbeelden van locs en wagens die er de afgelopen tijd hebben gestaan.

Afbeelding

Nu maar gaan zoeken naar een NS 2200 loc in N schaal :-)


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: infra emplacement Coenhaven

Bericht door WilcoV »

Voor die 2200 hoef je niet lang te zoeken.
https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... diesellocs
in geel/grijs en bruin

Als ik eerlijk ben zie ik op je emplacement geen kruiswissels (vier wissels in één opstelling die twee sporen verbinden al dan niet met Engelse wissels) met een kruis er tussen) wel overloopwissels (twee wissels, als dan niet met Engelse wissels die twee sporen verbinden). Die overloopwissels zijn eenvoudig zelf samen te stellen, ook met Engelse wissels. Wel opletten of je een links dan wel rechts Engels wissel hebt, ja hier zit verschil tussen.
Kruiswissels kan je met Fleischmann ook samenstellen nl met een gelijkbenige kruising maar dan wordt het wel een lang stuk met verder uit elkaar liggende wissels. Als je rails zonder bedding gebruikt kan je een 15 graden kruis toepassen wat zorgt dat de sporen wel dichter bij elkaar liggen.
Zie ook op https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=14303


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: infra emplacement Coenhaven

Bericht door robvanwijngaarden »

Wilco, bedankt voor de link naar de loc. Wat betreft de kruiswisseld met Engelse wissels: zie de deze foto op Google maps. Op de eerste afbeelding kan je deze zien tussen Igma en The Buldog Port. Op mijn sporenplanten staat hij nog niet. En hij ontbreekt ook op het schema van Railgoed net.

Als ik die bouw met een 15 graden kruis komen de rails te veel uit elkaar naar mijn zin. Zodra ik mijn rails binnen heb zal ik laten zien wat ik bedoel.
Afbeelding


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: infra emplacement Coenhaven

Bericht door WilcoV »

Als het goed is komt het met een 15 graden kruis redelijk dichter bij elkaar maar inderdaad verder uit elkaar dan bij gewoon wissel gebruik. Bij 1:1 is dit ook het geval. om dit te voorkomen moet je een korter kruis hebben wat Fleischmann niet heeft maar bijvoorbeeld Minitrix wel (zoals in de link van een ander forum topic te zien is). Daarom rij ik Kato, die heeft net als Tomitec, wel een compleet kruiswissel, maar niet met een Engels wissel.
Als je niet met bijvoorbeeld Peco werkt dan zal je altijd compromissen moeten sluiten. Zo heb ik besloten Kato te gebruiken waarbij ik dus als compromis sluit dat ik geen Engelse wissels kan gebruiken. Op zich is het sluiten van compromissen sowieso niet uit te sluiten omdat in schaal nabouwen van de werkelijkheid bijna onmogelijk is aangezien de meeste modelspoorders geen sportzaal tot hun beschikking hebben.

Ik snapte je opmerking wel maar zag in je ontwerptekening geen kruiswissel zitten dus vandaar mijn opmerking.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: infra emplacement Coenhaven

Bericht door shoven »

Rob, op deze site kun je de luchtfoto's bekijken die Prorail van het NL spoorwegnet heeft gemaakt. Deze zijn gedetailleerder dan Google maps.
Misschien heb je er wat aan.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: infra emplacement Coenhaven

Bericht door Paul_DMV »

robvanwijngaarden schreef: 03 jan 2022 14:22 Wilco, bedankt voor de link naar de loc. Wat betreft de kruiswisseld met Engelse wissels: zie de deze foto op Google maps. Op de eerste afbeelding kan je deze zien tussen Igma en The Buldog Port. Op mijn sporenplanten staat hij nog niet. En hij ontbreekt ook op het schema van Railgoed net.

Als ik die bouw met een 15 graden kruis komen de rails te veel uit elkaar naar mijn zin. Zodra ik mijn rails binnen heb zal ik laten zien wat ik bedoel.
Afbeelding
dit lukt je alleen door een peco code 55 scissor deels uit elkaar te zagen en de twee wissel delen te vervangen voor ingekorte engelswissels. Ik heb hier ervaring mee.


Afbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: infra emplacement Coenhaven

Bericht door jw82 »

shoven schreef: 03 jan 2022 17:22 Rob, op deze site kun je de luchtfoto's bekijken die Prorail van het NL spoorwegnet heeft gemaakt. Deze zijn gedetailleerder dan Google maps.
Misschien heb je er wat aan.
Interessante tip!


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: infra emplacement Coenhaven

Bericht door robvanwijngaarden »

shoven schreef: 03 jan 2022 17:22 Rob, op deze site kun je de luchtfoto's bekijken die Prorail van het NL spoorwegnet heeft gemaakt. Deze zijn gedetailleerder dan Google maps.
Misschien heb je er wat aan.
Prachtig! Hier wordt ik blij van Shoven! Dat is inderdaad een prachtige site!


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: infra emplacement Coenhaven

Bericht door robvanwijngaarden »

De eerste stap is gezet. Mijn plan om de Marklin CS3+ aan te schaffen is aangepast. Voor hetzelfde geld kon ik Fleishmann startsets kopen en nu heb ik alles in huis om de beginnen met oefenen in digitaal treinen en wissels te besturen.

Afbeelding


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 303
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: infra emplacement Coenhaven

Bericht door sik234 »

ziet er goet uit mooi begin



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: infra emplacement Coenhaven

Bericht door Rick »

WilcoV schreef: 03 jan 2022 14:58Als het goed is komt het met een 15 graden kruis redelijk dichter bij elkaar maar inderdaad verder uit elkaar dan bij gewoon wissel gebruik. Bij 1:1 is dit ook het geval. om dit te voorkomen moet je een korter kruis hebben wat Fleischmann niet heeft maar bijvoorbeeld Minitrix wel (zoals in de link van een ander forum topic te zien is).
Met een 15 graden kruis gaat het ook niet lukken, dan liggen de twee sporen parallel met een kruisend spoor. Hiervoor is een 30 graden kruis nodig, om de juiste afstand te krijgen moet deze dan ook nog worden ingekort want standaard is dat niet te koop.


Plaats reactie