Altenatief

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Bob & Edwin
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 mar 2019 12:08

Altenatief

Bericht door Bob & Edwin »

Goede avond,

Nadat we in de zomer weer wat meer mochten begon het bij mij (Bob) en Edwin weer te kriebelen en op een goede dag weer eens bij elkaar gezeten en hebben we de draad weer eens opgepakt. Er moest een nieuw plan komen nu we gestopt waren met de bouw van Nachtdienst.
Na enkele wel overwogen kopjes thee met koek was het hoge woord er dan uit "we gaan toch een nieuwe baan bouwen".
Maar waar gaan we de baan bouwen, door de corona heb ik leegstand in mijn kantoren dus daar hebben we een werkplaats ingericht.
Lekker alles bij de hand en ongeveer in het midden van waar we wonen.

Onze gezamenlijke nieuwe baan heet dan ook "ALTENATIEF"

De plannen zijn gemaakt, de periode is bekent (Tp3/ Tp4) op Duitse bodem, we hebben alleen maar Duits materiaal dus we moeten wel :lol:
Wat statistieken: De baan is ca. 6 Meter lang zijn en ca 90cm diep, ca 45 wissels en 2-3 pakken Peco rails
Gewerkt zal worden met de Fichtelbahn terugmelders (Railcom), Cobalt wissel aandrijvingen en veel elektronica van ons zelf.

Het baan plan is rond:

Afbeelding2022-01-09_194853-2-10 by Bob Vermeulen, on Flickr

Om te laten zien dat het dezekeer Menes is hier de eerste foto's van de meest rechtsemodule bak:

AfbeeldingIMG_0331-10 by Bob Vermeulen, on Flickr

AfbeeldingIMG_0331-10 by Bob Vermeulen, on Flickr

en de achterkant ziet er zo uit:

AfbeeldingIMG_0333_10 by Bob Vermeulen, on Flickr

Zoals jullie zien we moeten nu wel door :D :D

en het zal dan ook regelmatig vervolgt worden

merg Edwin en Bob


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Altenatief

Bericht door bpieters »

Ziet er mooi uit en ik blijf dit project volgen.
Waar gaat dat zijspoortje aan de rechterkant naar toe?(hij stopt nu na de 180 graden boog)


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Altenatief

Bericht door shoven »

Ha mooi, er gebeurt wat. Ik ga dit volgen, gezien jullie werk uit het verleden gaat dit vast mooi worden.

(ik dacht eerst dat het een tikfout was, maar locatie is dus Land van Altena?)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

roba
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 mar 2016 20:53

Re: Altenatief

Bericht door roba »

Gaan jullie bij de Cobalt aandrijving de versie met ingebouwde decoder gebruiken? Daarbij moet je wel de allernieuwste firmware hebben, alle iets oudere versies zijn niet bestand tegen Railcom en reageren dan vreemd. Er was daar kortgeleden een draadje over bij BNLS.
Het probleem komt vrij algemeen voor bij DCC spullen die voornamelijk zijn bedoeld voor de Amerikaanse markt, zoals oudere versies van Digitrax wisseldecoders die in de bedding van Kato N wissels passen.

Groetjes,

Rob


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Altenatief

Bericht door evo »

shoven schreef: 10 jan 2022 10:42 (ik dacht eerst dat het een tikfout was, maar locatie is dus Land van Altena?)
Nee, het wordt een Duitse baan :o


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Altenatief

Bericht door dwarsligger »

Altena is een plaats in zowel Nederland als Duitsland. Dus klopt nog steeds.

Ik vond het jammer dat jullie de oude plannen in de prullenbak gooiden. Maar ook dit ziet er goed uit. Ben benieuwd. Mooi met die boog. Dan heb je als kijker/bestuurder een goed overzicht


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Altenatief

Bericht door evo »

dwarsligger schreef: 12 jan 2022 21:25Ik vond het jammer dat jullie de oude plannen in de prullenbak gooiden.
Niet helemaal, we hebben een nieuw baanplan, maar wel wat elementen van het vorige plan gehouden, bijvoorbeeld dat het zich in de schemering gaat afspelen (deels bepaalde dit ook de vorm van de baan) en dat er wat laad/los activiteiten gaan plaatsvinden.

Klein voortgangsbericht van mijn kant: na bak 1 van bovenstaande foto, ben ik in mijn werkplaats aan bakken 2, 3 en 4 bezig. Het sporenplan is ook al overgenomen op de bakken en de bevestigingspunten voor de wisselmotoren zitten er al onder. Deze bakken neem ik volgende week mee naar Bob voor een eerste testopstelling, daarna kunnen we "echt" aan de slag 8-) .

Groeten,

Edwin


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Altenatief

Bericht door evo »

Vanavond hebben we weer aan de baan gewerkt, het baanplan voor de rechtse module (nummer 1) is aangepast en de wissels zijn gepast en de veertjes verwijderd.

De modules 2 t/m 4 zijn nog steeds "bijna" klaar, zie hier:
IMG_2014.jpeg
IMG_2014.jpeg (90.89 KiB) 9747 keer bekeken


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Altenatief

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Rob,

We gebruiken de nieuwste versie Cobalt en we hebben er net 72 ontvangen 😂
Uiteraard gaan we goed testen en hebben we een goede link en verstandhouding met de mensen van DCC concepts

Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Altenatief

Bericht door FidOo »

bob vermeulen schreef: 20 jan 2022 08:57 Hallo Rob,

We gebruiken de nieuwste versie Cobalt en we hebben er net 72 ontvangen 😂
Uiteraard gaan we goed testen en hebben we een goede link en verstandhouding met de mensen van DCC concepts

Bob
Tja dat snap ik, als je zo'n club-pack aanschaft. :lol:


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Altenatief

Bericht door shoven »

Ik neem aan dat DCC concepts een leuke korting geeft bij afname van 72 stuks. ;)
Ik ben benieuwd hoe ze bevallen, dat zien we ongetwijfeld in dit draadje terug.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Bob & Edwin
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 mar 2019 12:08

Re: Altenatief

Bericht door Bob & Edwin »

Hallo Stefan,

Alle wissels in het zichtbare deel van mijn baan op de "Feldberg" zijn uitgerust met Cobalt wisselaandrijvingen.
Ik denk dat de oudste een jaar of 8 - 10 zijn en heb geen betere gehad tot nog toe.
Helaas heb ik in mijn 6 schaduwstations Minitrix en Fleischmann aandrijvingen en dat is eigenlijk 1 groot drama nooit aan beginnen dus.

mvrgr Bob


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Altenatief

Bericht door evo »

We werken elke woensdag avond samen aan de baan, maar tussendoor doen we elk afzonderlijk thuis ook wel eens wat. Gisterenavond zijn we eindelijk met het leggen van rails begonnen. Even een sfeerimpressie:
Afbeelding

Een tijdje geleden had ik ivm een weathering cursus een doos met oude goederenwagentjes bij elkaar verzameld, en die hadden we toen ook maar even op het baanplan gezet:
Afbeelding

Dit geeft het beeld weer wat we met deze baan willen maken: lange treinen en ruime bogen.
Afbeelding

Hopen dat we dit binnenkort ook rijdend kunnen laten zien. De 4 bakken zijn in ieder geval bijna af, alleen de bovenbouw nog te gaan 8-) .


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Altenatief

Bericht door shoven »

evo schreef: 17 feb 2022 08:37 Dit geeft het beeld weer wat we met deze baan willen maken: lange treinen en ruime bogen.
Dat klinkt goed! Ik blijf het volgen, lekker bezig mannen. :Thumb


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Altenatief

Bericht door Pierre »

Goed bezig! Mooi project om te volgen. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Altenatief

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Ja dat ga ik ook volgen...... :D :lol: :lol:

Lekker gewerkt weer gisteravond, we zijn nu echt begonnen is het gevoel, na maanden van voorbereidingen (die ook noodzakelijk zijn)

Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Altenatief

Bericht door FidOo »

Dit wordt ook weer een pareltje hoor. Ik kijk er naar uit als dit wat verder aangekleed gaat worden.

Vind dit wel een serieus ambitieus plan in vergelijking met Nachtdienst.

1 vraagje over het baanplan? waarom maken jullie het bovenste opstelspoor niet gewoon net zo lang als alle andere opstelsporen? Dat is toch makkelijker en flexibeler.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Altenatief

Bericht door evo »

Hoi Joost,
Op het eerste gezicht lijkt het misschien veel ambitieuzer, want het zijn wat meer vierkante meters, maar als je kijkt naar de hoeveelheid werk zal het elkaar niet zoveel ontlopen, o.a. door wat techniek die we van plan waren in Nachtdienst en in Altenatief niet meer gaan doen. Ook blijft er na het rails leggen en ballasten niet zo gek veel sceneryoppervlakte over om te detailleren, en we zijn met z'n 2-en -> dus groepsdruk :)

Over het bovenste opstelspoor: dat is eigenlijk geen opstelspoor, maar het spoor wat we vrij houden om treinen op de baan te zetten en eraf te halen. Dit was een van de leermomenten van een eerdere tentoonstellingsbaan: dat is niet handig tussen de andere treinen door manoeuvreren met dikke vingers terwijl de rest moet (blijven) rijden.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Altenatief

Bericht door FidOo »

Edwin. Helemaal helder. Klinkt ook goed doordacht. Dat opzetspoor is inderdaad wel praktisch..


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Altenatief

Bericht door evo »

Naast werken aan de baan, moet er ook een hoop rollend materieel gereed gemaakt worden: alles moet met verlichting gaan rijden, dus ik heb vandaag een aantal rijtuigen uitgerust met DCC-binnenverlichting:

Afbeelding

De verlichting kan via DCC aan- en uitgeschakeld worden en ook gedimd. Er kan ook front- en sluitverlichting op aangesloten worden, maar daar heb ik er nog geen van ingebouwd.

Afbeelding

Overigens zijn de foto's gemaakt in de linkse module die nu ook klaar is om rails te gaan leggen.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Altenatief

Bericht door Raymond (UK) »

Dit is mooi zeg. Die lange treinen in die flauwe bochten gaan er mooi uitzien tegen de tijd.

Ik ga dit volgen


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Altenatief

Bericht door evo »

Weer even een voortgangsrapportage vanuit project Altenatief. Vorige week kon het helaas niet doorgaan, maar gisterenavond hebben we weer aan de baan gewerkt. De 4e module (eindstuk aan de linker kant) staat nu ook in de hoofdwerkplaats bij Bob en er hangen al wat printjes onder:
Afbeelding

Intussen worden op de 1e module rails gemonteerd:
Afbeelding

Tenslotte nog een plaatje van de 3e module, waar net de fries op gemonteerd is:
Afbeelding


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Altenatief

Bericht door evo »

Weer een fotootje van de onderkant. We zijn nu rails aan het leggen en tegelijkertijd de onderkant aan het bedraden - dat is een van de voordelen van het werken met losse segmenten. Niet op je rug onder de baan liggen met soldeerbout boven je hoofd etc...

Afbeelding

Dit is overigens module 1, de rechtse module. Die heeft slechts 16 bezetmelders en krijgt uiteindelijk 7 wissels.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Altenatief

Bericht door evo »

Het is hier veel te lang stil geweest, maar er is intussen wel e.e.a. gebeurd. Alle rails liggen op de rechter module en de electronica is daar bijna compleet. Het schaduw station op module 2 ligt er ook dus we zijn klaar om verder te gaan met de rechterkant van het station waar de goederenafhandeling zit en het grootste deel van de opstelsporen zijn. We komen hiervoor een paar wissels tekort, maar die hopen we binnen een paar weken te krijgen.
Als het te lang duurt, gaan we gewoon verder met module 3...

Op de foto zie je een 3-weg wissel met 3 opstelsporen die bedoeld zijn voor pendelverkeer (railbusjes en korte Wendezüge). Dit stond niet op het baanplan, maar we hadden nog een 3-weg wissel liggen, dus vandaar.

Afbeelding


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Altenatief

Bericht door Pierre »

Mooi werk weer. ;)


Groet Pierre.
Plaats reactie