Doetinchem

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Doetinchem

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Rob, ga je op de voor grond nog een stuk busstation met het kantoorgebouw waar de Breng en Arriva kantine inzitten maken?

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

neudalhausenstadbahn schreef: 09 mei 2022 10:54 Rob, ga je op de voor grond nog een stuk busstation met het kantoorgebouw waar de Breng en Arriva kantine inzitten maken?

Groetjes Michiel
Hoi Michel. Ik ga me eerst concentreren op het aansluiten van de wissels en rails want ik wil wel eens een trein zien rijden. Ik heb wel expres de ruimte aan de voorzijde vergroot omdat ik daar iets wil plaatsen. Ik denk dat de bushalte nog wel past. Het kantoorgebouw is iets waar ik nog over twijfel, maar het zou wel mooi zijn omdat er zo wat diepte komt in het diorama.

Rob


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Doetinchem

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Je kan net als ik prima met halve gebouwen en halve voertuigen werken, scheeld ruimte en het word daarmee echt een uitsnede van een groter geheel.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Doetinchem

Bericht door Hoontje »

Geweldig Rob en wat een tempo!
Voor de fietsenstalling, zouden daar 3D prints niet passend zijn? Fietsen en kluisjes?

Je kunt ook bij FKS Modellbau en Phildie messing bouwpakket fietsen bestellen. Iets goedkoper dan Artitec.

Groetjes

Hoontje



Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

Vandaag heb ik een grote stap gezet in het aanleggen van de techniek op mijn baan: het eerste soldeerpunt! Voor de oudgedienden niks bijzonders, maar voor mij een grote stap vooruit! Ik keek erg tegen het solderen op. Ik heb er weinig ervaring mee, heb vele filmpjes bekeken maar het lukte me maar niet. Vandaag er rustig voor gaan zitten en deze keer de temperatuur wat opgeschroefd (344) en waarachtig, het lukte!


Afbeelding

Nog 113 te gaan :-)


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Doetinchem

Bericht door erik-n-fan »

Gefeliciteerd! Mooie mijlpaal!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Doetinchem

Bericht door shoven »

Gefeliciteerd. Een beetje extra por in die soldeerbout doet wonderen; hier staat ie op 400 graden, gaat prima.
Als je de draden wat meer onzichtbaar wil wegwerken, kun je ook overwegen ze aan de railschoentjes te solderen, dan kun je ze aan de onderzijde solderen en zie je er niets meer van.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Doetinchem

Bericht door Hoontje »

Proficiat met deze mijlpaal. Is altijd een dingentje hoor, in positieve zin, zelfs voor sommige oudgedienden.
Temperatuur van solderen van dergelijke draadjes aan Fleischmann rails gaat doorgaans beter op temperaturen tussen de 400 en 450 graden Celsius.

Groetjes en succes met de rest van de draden,

Hoontje



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Doetinchem

Bericht door FidOo »

Ik soldeer ook altijd tussen de 400-450 graden. En als het lastig blijft gaan Dan helpt soldeerpasta ook wel eens.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Doetinchem

Bericht door traiNiac »

Hallo Rob,

Nu pas je draadje ontdekt. Leuk! Ik ga je volgen.



Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

Het solderen is nu op ongeveer 75%.

Afbeelding
Daarom leek het me tijd met de ombouw te beginnen. De plankjes op maat en in de grondverf was redelijk snel gedaan, en toen kon ik de achtergrond plakken. Dat wil ik afgerond hebben voordat ik alles in elkaar zet.

Afbeelding
Maar natuurlijk ging het mis.


Afbeelding

Ik heb dus de achtergrond opnieuw besteld, en moet nu wachten op het pakketje. Tot overmaat van ramp wil mijn vrouw op vakantie, en niet alleen, maar samen met mij. De komende twee weken kan ik dus niet werken aan mijn baan. Ik zal het missen.
Laatst gewijzigd door robvanwijngaarden op 10 jun 2022 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Doetinchem

Bericht door Bert79 »

Oei, jammer van de achtergrond...maar op vakantie met de vrouw, klinkt als afzien zoals je het brengt! Waar gaat de reis naartoe? Misschien wil ik dan wel ruilen, ik hou wel van vakanties :D
Maar je hebt flink zitten solderen, meer dan 113! hoe heb je bepaald waar je wat wilde solderen? Ik heb vooralsnog geen ervaring ermee en kijk bij jou de kunst af ;) In het najaar wil ik met mijn eerste baan beginnen :)



Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

Bert: hoe ik het heb gedaan:
Ik wil digitaal rijden. (Ik koos z21 wit)
Ik wil een dienstregeling in een systeem zetten (ik koos itrain)
Ik wil in twee richtingen kunnen rijden op elk spoor.

Vervolgens heb ik dit gelezen: https://www.nproject.org/nl/modelspoor- ... ugmelders/

Toen heb ik mijn baan in blokken ingedeeld

Afbeelding

Dit plaatje is niet meer helemaal actueel maar het principe klopt nog wel
Elk blok heeft een kleurtje
Elk blok heb ik in drie stukken verdeeld: een inrijstuk van 10cm gekoppeld aan een bezetmelder
Het tussenliggende stuk via een blokje diodes
Een uitrijstuk van 10 cm aan een bezetmelder

Wissels vallen altijd buiten een blok en die krijgen bij mij allemaal twee draadjes
Elk inrijsttuk en uitrijstuk krijgt twee draadjes
Elk tussenstuk krijgt twee draadjes
Het tussenstuk is bij mij net zo lang als mijn langste trein (dat is niet Perse noodZakelijk maar daar heb ik voor het gemak voor gekozen

Sommige opstel sporen zijn te kort voor drie stukjes en daar heb ik het middenstuk overgeslagen, dus een opstel spoor van 20 cm (daar komt een losse lok te staan) heeft alleen een inrijstuk en een uitrij stuk.

Helpt dit een beetje?

Rob


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Doetinchem

Bericht door Bert79 »

@robvanwijngaarden Zeker! Dank je wel!



Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Doetinchem

Bericht door Raymond (UK) »

En hier ook een dankjewel. Ik ben net begonnen met computer gestuurd prutsen en precies op het punt van bezetmelders. Ik blijf dit volgen


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

Terug van vakantie weer vol goede moed verder gegaan met mijn baantje. Ik moest nog wat solderen dus de bout
werd opgestookt. Dat was geen succes, ik heb mijn derde soldeerpunt vernield. Hoe ik het doe weet ik niet, maar ik verslijt ze in een ongelofelijk tempo. Geen probleem, praxis om de hoek. Even een nieuwe punt halen. Maar die verkopen ze niet los. Ik heb heel even getwijfeld of ik een complete nieuwe soldeerbout zou kopen voor de punt, maar dat was me toch een stap te ver. Dus weer naar huis en online nieuwe besteld.
Toen wilde ik wat ballasten, en opeens realiseerde ik me dat al mijn voorbeelden de ballast vastlijmen en daarmee de rails ook vastzetten. Ik werk met Fleishmann Profi en het leek me dat de lijm dan niet tussen de bielzen kan en dus weinig hechting geeft.
Afbeelding
Dus heb ik de rails omhoog gehaald zodat ik er wat houtlijm onder kon spuiten.


Afbeelding
Vervolgens begonnen met wat bielzen grijs schilderen. Het grootste gedeelte van de bielzen in Doetinchem is beton, maar in verschillende types en uit verschillende tijden dus ik wilde wat variatie in het grijs.
Op deze proefstukjes wilde ik wat ballast plaatsen om te zien hoe dat er uit gaat zien. Ik heb vier kleuren ballast gekocht en wilde wat mengsels maken. Dan is wat glazen potjes wel handig, dan heb ik de volgende keer dezelfde mix. Dus weer een uitje, naar de Action. Die zit iets verder dan om de hoek, maar nog steeds op wandelafstand. Blijkt Action verbouwd te worden.
Geen probleem, ik moest nog wat luchtfoto’s printen om op de plaat te plakken. Dat had ik bij de vorige twee versies van de onderbouw ook al gedaan dus das zou een fluitje van een cent worden. Inkt op.
Nu ben ik niet voor gat te vangen dus nadat ik inkt had besteld dacht ik dat het tijd werd om eens wat wisseldecoders te plaatsen. Ik pak er een, blijkt mijn schroevendraaier te groot. Ik weer de deur uit, opnieuw naar de praxis, schroevendraaiers extra klein hadden ze wel. Toen was het etenstijd.
Ik blijf genieten van deze hobby.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Doetinchem

Bericht door Hans »

Hallo Rob,

Ik gebruik ook Fleischmann met bedding.
Bij de verborgen sporen, zoals in het schaduwstation, ligt dat vast (met boekbinderslijm), aangezien ik daar geen ballast heb toegevoegd.
Bij de zichtbare sporen heb ik ballast langs de buitenkant van de rails gelegd, bevestigd met verdunde boekbinderslijm.

https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 5&start=50 (even een eind naar beneden scrollen).

Bij mij geeft dit voldoende hechting.
Je zou het bij je proefstukjes eens kunnen proberen.

Zo te zien heb je de wisselaandrijving ondersteboven gemonteerd. Dat is inderdaad mooier af te werken. Let er wel op dat je voldoende ruimte hebt om bij te kunnen als er een storing is. Ook moet je daar voorzichtig zijn met ballast en lijm. Voor je het weet zit er iets vast wat los moet blijven.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Doetinchem

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Rob, als je een soldeerbout hebt waar de punt met een schroefjes vast zit kan je ook nieuwe punten maken van oude spijkers, werkt bij mij prima. Gewoon kop er af en de punt in de gewenste vorm slijpen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Doetinchem

Bericht door erik-n-fan »

Rob, hoe staat het ervoor met Doetinchem?


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Plaats reactie