Doetinchem

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

Eerste poging om de omgeving van het station in kaart te brengen.
Afbeelding
Het ziet er naar uit dat ik heel erg veel fietsen moet gaan neerzetten ….
En als het meezit kan het openbaar vervoer en speelgoedmuseum er ook nog op. In dat museum zijn ook modelspoorbanen volgens mij. Hoe klein is een HO baan in een N-schaal gebouw? :-)


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Doetinchem

Bericht door bpieters »

Als de HO-baan bijv. 1600x3200 in mm is dan is dat verkleind op schaal 1:160 dus 10x20 mm.Het railplan op die baan moet je dan volgens HO maten aangeven op de oorspronkelijke plaat en wordt dan mee verkleind.
Maar dat baanplan zou ik niet zo ingewikkeld maken😀😀
Misschien een plaatje van een afgewerkte baan uit een railplanboek of internet verkleinen.
Als de stationsomgeving zie wordt er qua fietsen en auto’s wel op heel veel reizigers gerekend.

Verder een leuk projectje zo.



Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

Ik kom vanavond niet solderen (de eettafel was niet beschikbaar) dus moest ik een andere klus bedenken. Ik had net een set Viesmann Bahnschranke vollautomatisch ontvangen maar die had natuurlijk te lange bomen (want bedoeld voor een overweg met autoverkeer en niet voor voetgangers die naar het andere perron willen bewegen). Dus een foto van ProRail luchtfoto’s (twiav) afgedrukt en net zolang gesleuteld met het percentage vergroting totdat de spoorbreedte overeenkwam met mijn stukje rails.

Afbeelding
Vanaf toen was het makkelijk. De boompjes zijn modulair en door twee “modules” per boom te verwijderen leek het me wel aardig kloppen.

Toch weer een avond gevuld met onze mooie hobby.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Doetinchem

Bericht door Bert79 »

Kijk, dit wordt een leuk project om te volgen en van te leren ook!



Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

Het gaat langzaam, zo’n eerste baanplan. Ik kwam toch nog wat foutjes tegen, en moest het baanplan weer aanpassen. Dit is het nu.
Afbeelding
Ik had de onderbouw klaar en de rails geplaatst en wilde nu de zijkanten en achterzijde monteren, maar merkte dat het wel een heel erg zware baan aan het worden was. En ik moet hem als ik hem niet gebruik naar zolder tillen en dan is bescherming er omheen wel belangrijk, maar het moet ook te tillen zijn en dat is dit niet (2cm multiplex, balken rondom van 2x5).

Afbeelding

Dus bouwde ik vandaag een nieuwe onderbouw van latjes van 18x18 en daar 2cm XPS op, met het idee daar een triplex kist omheen te bouwen die dan meehelpt qua sterkte. Bij het lijmen kwamen die box sets van The Beatles goed van pas.


Afbeelding


Maar dat werd dus helemaal niks. Dit is weer veel te licht.

Afbeelding

Nu maar weer opnieuw beginnen met 4cm XPS.

Omdat ik toch ook weleens iets anders wilde doen dan onderbouwen maken, ben ik vandaag begonnen aan de fietsenstalling. Daar ben ik nu wel tevreden over, al maak ik me wel zorgen over waar ik al die fietsen vandaan moet gaan halen

Afbeelding
Nu maar weer eens koffie drinken, want dat is alweer een paar uur geleden.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Doetinchem

Bericht door erik-n-fan »

Tof bezig! Goed zoeken naar wat werkt, je tempo is hoog!

Een puntje van overweging mbt je fietsenstalling / uitgeprinte maps plattegrond. Vaak moeten we in onze schaal selectieve compressie toepassen omdat het allemaal niet past 1:160. Die fietsen zijn leip duur 😀 De stallingen ook. Wat je kunt doen is overwegen om een rij mijnder diep te gaan, of er een L vorm van te maken zodat je een pleintje overhoudt op deze foto links achter waar een lamtaarn, rijdende brommer, zoenend stelletje enzo hun plek kunnen krijgen.

Dan hou je de stalling als element kleiner, en heb je dus ruimte voor andere trein-zaken.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

erik-n-fan schreef: 04 apr 2022 06:04 Een puntje van overweging mbt je fietsenstalling / uitgeprinte maps plattegrond. Vaak moeten we in onze schaal selectieve compressie toepassen omdat het allemaal niet past 1:160. Die fietsen zijn leip duur 😀 De stallingen ook. Wat je kunt doen is overwegen om een rij minder diep te gaan. Dan hou je de stalling als element kleiner, en heb je dus ruimte voor andere trein-zaken.
Erik, de selectieve compressie begrijp ik helemaal is die is ook bijna altijd nodig. In mijn volgende project (Coenhavenweg) ga ik die ook zeker gebruiken want een rangeerterrein op schaal past echt nooit niet. Maar toen ik aan deze baan begon, merkte ik dat het hier wel kon, en daarom besloot ik dat hier dan ook WEL te doen, gewoon omdat het kan.

Groter probleem dan de prijs van die fietsen is de verkrijgbaarheid. Ik zie nergens meer een setje staan.

Afbeelding

Een station met niets dan fietsenstalling en parkeerplaatsen, dat is toch wel iets heel bijzonders?


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Doetinchem

Bericht door BenQ »

Je kan met een spiegeltje de fietsenstalling groter maken.😵


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Doetinchem

Bericht door erik-n-fan »

Een kartonnen placeholder setje fietsen?

Zie: https://www.markenburg.nl/nl/webwinkel/ ... basis.html

En: https://www.markenburg.nl/nl/webwinkel/ ... basis.html

Stuk minder detail dan die mooie artitec fietsen die je nu hebt staan maar jah ...

Lege stalling, je zou kunnen overwegen om 2x2 ofzo te omringen met een mooie wit/rood lint, waar klussers, wat zand en bezems en whatever alsof het 2 nieuw toegevoegde rijen stalling zijn?


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

Vandaag begonnen aan de derde versie van de onderbouw. De eerste was te zwaar, de tweede niet stevig dus het moest weer opnieuw. Nu 4cm ZPS met groef gekocht en die platen aan elkaar gelijmd met gorilla glue. Dat ziet er nu (tien uur later) goed uit, niet flexibel zelfs zonder hout. Wie weet gaat dit lukken. Maar het moet nog 14 uur drogen dus ik blijf er even af.

Afbeelding

Toen weer verder met de fietsenstalling. Ik had die zilver geschilderd en zag nu dat het zwart en wit moest zijn. Ik had de helft al vast gelijmd, dus ik kon lekker friemelen tussen de palen door. Toch aardig gelukt. De rest schilder ik voordat ik ze vastlijm, dat is echt handiger!

Afbeelding

Bij Markenburg heb ik de glazen platen besteld die op de fietsenstalling horen. De eerste vier heb ik nu geplaatst en ik ben er erg blij mee.


Afbeelding
Ik kan niet verder met de fietsenstalling want mijn zwarte grondverf is op en de fietsen zijn nog steeds niet op voorraad bij Artitec. Dus ging ik maar werken aan het perron.

Ik had drie verschillende breedtes besteld bij Markenburg, maar de breedte die ik wilde zat er niet bij. Bovendien wilde ik andere strepen op het perron dan Markenburg heeft, dus moest ik zelf wat knutselen.

Met Styrodur Foam, redutex stoeptegels en markenburg perron zijkanten is het gelukt om deze middag de grove vorm van het perron af te ronden.

De volgenden stap wordt het schilderen van witte strepen en gele blokken, maar nu is het koffietijd.
Afbeelding


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Doetinchem

Bericht door erik-n-fan »

Weer mooi geknutseld. Leuk dat je ook lekker Nederlands thema aan het bouwen bent 😉


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Doetinchem

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Rob, lekker bezig, als je nog foto's uit Doetinchem nodig hebt laat het dan even weten. Ik kan er 7 dagen per week gratis met de bus komen en in het weekend ook met de trein.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Doetinchem

Bericht door Raymond »

Mooi geworden die fietsenstalling 👍🏻
Succes met de perrons bouwen!

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

Weinig gedaan de afgelopen week want mijn vrouw wilde een midweek vakantie en daarbij wilde ze mijn gezelschap. Het enige wat ik heb kunnen doen is hout kopen voor de derde poging voor een onderbouw en het vergroten van de fietsenstalling.
Afbeelding
Zo zag de fietsenstalling er vanochtend uit.

Afbeelding
En zo ziet hij er nu uit. Er moet nog 1 rijtje bij aan de linkerzijde en de linkse 6 moeten nog een blokje langer.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Doetinchem

Bericht door erik-n-fan »

🤩 W O W wat een formaat


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

Vandaag was ik een dagje uit met mijn vrouw. Eerst gingen we naar de scenery thema dag van https://www.n-spoorstore.nl/nl. Daar hebben we eerst een workshop gevolg bij Michel. Dat was geweldig. Mocht je dit nog lezen Michel, ze wil je nogmaals bedanken voor je hulp. Haar boom zal zeker een plaats krijgen op mijn baan.

Afbeelding
Vervolgens heb ik van Unique Scenery Products uit Coevorden geleerd hoe de RTS Greenkeeper werkt.

Vervolgens reden we door naar Doetinchem, daar was ik nog nooit geweest (ik heb tot nu toe met Google maps en luchtfoto’s gewerkt)
Afbeelding

Ik heb daar een heleboel foto’s gemaakt van diverse details. Wat gaat gaat betekenen voor mijn baan weet ik nog niet.

In ieder geval was het een hele leuke en inspirerende dag.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Doetinchem

Bericht door neudalhausenstadbahn »

robvanwijngaarden schreef: 30 apr 2022 22:32Mocht je dit nog lezen Michel, ze wil je nogmaals bedanken voor je hulp.
Graag gedaan :Thumb

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

Afgelopen weekend bezocht ik Doetinchem, en toen merkte ik tot mijn schrik dat Arriva daar met dubbele treinstellen rijdt.

Afbeelding
Gelukkig heb ik de Piko 49228 tweemaal (ik had hem liever viermaal gehad maar hij is overal uitverkocht) dus ik kan een dubbel stel op de baan zetten, maar hij paste net niet op de sporen van het schaduwstation. Dat was dus weer terug naar de tekentafel.

Afbeelding
Door de verlenging van de sporen moest ik wel het vierde spoor in het schaduwstation weghalen want anders kreeg ik het niet meer op de eettafel.
Gelukkig had ik de sporen nog niet overgezet naar onderbouw poging 3, dus die twee acties kan ik nu combineren.

In Doetinchem zag ik nog iets wat me verraste:

Afbeelding

Er staan fietskluizen in de fietsenstalling onder de glazen daken die ik al had gemonteerd. Nu moet ik dus eerst die fietskluis zien te bouwen en daarna ze onder het dak zien te plaatsen.

Het blijft een uitdagende hobby :-)


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Doetinchem

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Rob, dubbele stellen zetten Arriva en Breng dagelijks in, in het verleden reden er bij Breng ook treinen met 3 stellen( volgens mij bij Arriva ook). Daarvoor deed Syntus nog eerder de NS dat ook.

Ps; die fietsenkluizen zou ik gewoon van gum maken en dan op de plek zetten.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Doetinchem

Bericht door WimR »

Ik woon langs het spoor van Arnhem naar Doetinchem.
Meestal 3tjes, ook dubbel, alleen bij grote drukte zoals spits en koningsdag, maar dat kan 2+3 zijn of pas nog 3+3+3

De 2tjes komen volgens mij van de lijn Arnhem - Tiel als ik de naam lees die op het treinstel staat.
De 3tjes hebben een naam van een persoon uit het gebied waar de trein rijdt, zoals Guus Hiddink, Van Nispen tot Sevenaer, etc.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Doetinchem

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Wim, de namen op de treinstellen zijn niet gekoppeld aan een lijn maar aan een concessie gebied. Alle Arriva GTW's van de Achterhoek rijden even veel op alle 4 de lijnen( Apeldoorn-Zutphen, Zutphen-Winterswijk, Winterswijk-Arnhem en Arnhem-Tiel. Enige onderscheid is tussen omlopen van GTW 2/6 en GTW 2/8. Er vinden gedurende dag veel uitwisselingen plaats omdat er niet overal getankt kan worden. Dus stellen die in Tiel of Doetinchem overnachten moeten overdag in Arnhem getankt zijn. Verder kan er getankt worden in Winterswijk en Zutphen.

De Breng trein van 14.50u van Arnhem(Ah) naar Doetinchem(Dtc) staat op meerdere dagen in de vakantie dienst gepland met 3 stellen . De lengte van die trein dient specifiek om stellen naar Doetinchem terug te brengen voor de volgende ochtend spits app een vriend van mij die machinist is bij Breng net. In de normale dienst rijden ook in de avond spits diverse treinen met 2 stellen dus dan is die rit met 3 stellen er niet.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Doetinchem

Bericht door WimR »

Op koningsdag kwamen er de hele dag treinen van 3 stellen voorbij, uiteraard Ariva want Breng rijdt niet op zon- en feestdagen op deze lijn.

En "Flipje" heb ik nog nooit op de lijn van Arnhem - Winterswijk zien rijden, wel met Koningsdag zat hij er tussen.
Weet het niet zeker maar volgens was "Flipje" een 2tje.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Doetinchem

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Met Koningsdag reden in de Breng paden pendeltreinen Zevenaar-Arnhem v.v. met electrische GTW's van Zwolle-Emmen. Op Apeldoorn-Zutphen-Winterswijk reden 3 Arriva GTW's van Groningen/Friesland, zie het opvallende dingen topic van somda van die dag voor meer info.

Flipje is inderdaad een GTW2/6, zie voor meer info de railwiki pagina.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

Vandaag ben ik niet met mijn eigen baan bezig geweest, maar met die van een kennis die wat resin-print figuren geschilderd wilde hebben. Dit is wat er van kon maken:

Afbeelding
Valt niet mee, N schilderen.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

Ik ben nu ongeveer even ver als ik was op 8 februari. Ik heb alle rails van de oude onderbouw afgehaald en op de nieuwe veel lichtere onderbouw geplaatst. Het viel me op dat dat veel meer werk was dan nieuwe rails op een plaat plaatsen. Nu de rails weer geplaatst is kan ik eindelijk beginnen met solderen, zover ben ik nog niet gekomen.

Afbeelding
Op de twee opstelsporen staan twee Breng direct diesels te wachten. Langs het perron een dubbelstel van Arriva en een derde breng direct diesel.
Op de voorgrond de lantaarnpalen voor op het perron en twee seinpalen om mee te beginnen. Op de achtergrond wat auto’s die wachten op het aanleggen van de parkerplaatsen.

Groetjes Rob
Laatst gewijzigd door robvanwijngaarden op 09 mei 2022 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Plaats reactie