Doetinchem

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

Mijn eerste baan krijgt de naam Doetinchem. Het wordt een klein baantje dat past op de eettafel. Ik heb het hout voor de onderbouw als besteld, maar dat wordt pas over een paar weken geleverd.
Wat dan te doen vandaag? Uiteindelijk heb ik gekozen voor het plaatsen van een machinist in de Piko Arriva diesel. Eerst maar uit elkaar halen.
Afbeelding
Toen de Dashboards geschilderd
Afbeelding
Een figuurtje gezocht die er uit zag als een machinist
Afbeelding
De stropdas geschilderd in Arriva blauw
Benen geamputeerd en machinist geplaatst in stoel

Afbeelding

Afbeelding
En daar zit hij dan, te wachten op zijn eerste rit
De passagiers zitten al klaar



Afbeelding

Afbeelding

Nu nog de twee andere diesels van mensen voorzien, maar dat komt later pas.
Laatst gewijzigd door robvanwijngaarden op 05 feb 2022 22:43, 2 keer totaal gewijzigd.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Concessies

Bericht door Hans »

Hallo Rob,

Knap gedaan.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Concessies

Bericht door Alro »

robvanwijngaarden schreef: 30 jan 2022 15:22 Afbeelding
Tja, als je geen president meer bent kan Trump nog altijd nog aan de slag als machinist :lol:



Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

Vandaag heb ik de onderbouw in elkaar gezet, het eerste stukje dan. Multiplex, Abachi, XPS. De baan zet ik op de tafel als ik er aan werkt, en gaat naar de gang als we de huiskamertafel nodig hebben.

Afbeelding

Hierna komt er nog een houten lijst omheen die een paar centimeter boven de baan uitsteekt met daarop (net als aan de onderzijde) viltjes zodat ik de baan kan omdraaien als ik aan de aansluitingen aan de onderzijde werk.

Nog later (als de baan werkt en ik aan de aankleding ga beginne) wordt die houten lijst 20 a 30 cm hoog en dient dan ook als achtergrond.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Doetinchem

Bericht door Hugo »

Loop je met het verplaatsen naar-/opslaan op de gang een reëel risico op beschadigingen? M.a.w. is het "beschermdoos" wenselijk?


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

Hugo schreef: 06 feb 2022 09:51 Loop je met het verplaatsen naar-/opslaan op de gang een reëel risico op beschadigingen? M.a.w. is het "beschermdoos" wenselijk?
Absoluut! Een beschermdoos gaat essentieel worden. Ik denk (hoop) dat dat in de eerste fase nog niet nodig zal zijn, zolang ik nog met de rails plaatsen en aansluiten brug ben zal een 5cm rand aan de boven en onderzijde volstaan. Zodra er scenerie op geplaatst wordt zal er een doos of deksel op moeten komen.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

Het door mij ontworpen baanplan paste niet op de onderbouw, ik had te weinig ruimte aan de randen vrijgehouden. toen ik de rails plaatste zag ik dat ik geen gaatjes naar de rails kon boren voor de stroomtoevoer en signalering. Ik moest dus een beetje wat dingen in elkaar schuiven en nu lijkt het te passen. Ook nog wat rondjes gereden met mijn diesels of ze het wel naar hun zin hadden op station Doetinchem, en dat lukte prima.
Afbeelding


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

Doetinchem is (of wordt) mijn testbaan. De eerste keer dat ik een modelspoor maak. De eerste keer dat ik digitaal ga. De eerste keer dat ik met N werk. Op mijn testbaan wil ik niet alleen de digitale technieken leren, maar ook mijn eerste stappen zetten in aankleding.
Één van de dingen die ik graag wilde proberen was het bouwen van een perron van Markenburg. Op de foto’s ziet het er fantastisch uit en dat wilde ik ook weleens in het echt zien. Ik heb dus wat perrons besteld en vandaag de eerste in elkaar gezet. Ik was er best tevreden over totdat ik er een foto van maakte.

Afbeelding

Die golvende randen had ik niet zien aankomen! Bouwen op schaal N is toch moeilijker dan ik had gedacht. Morgen zal in nog een perrondeel in elkaar zetten. Wie weet is het een kwestie van oefening baart kunst.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Ries
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 jan 2017 13:18

Re: Doetinchem

Bericht door Ries »

Rob, allereerst een leuk testbaantje met die moderne diesels :Thumb

De wat meer ervaren bouwers onder ons weten dat een foto onverbiddelijk is én als je zit te bouwen, zit je zo’n beetje op 30 cm te bouwen.
Kan zonder meer frustratie geven, over een golfje, een niet strak of scheef lijntje, een naatje dat tijdens het bouwen niet opvalt.

Vaak baal je als je iets gebouwd heb en je constateerd op 30 cm afstand dat het niet goed is…..zet je het item op de baan dan kijk je op een afstand van een meter of meer, dan wordt het zeker in spoor N wat vergevingsgezinder.
Iemand anders zal het “foutje” niet opvallen….tenzij hij een macro foto maakt.

En in het echt, is een perronwandje ook weleens niet helemaal recht…..

Tot zover de troost en opbeurende woorden :mrgreen:

Je zal zien, oefening, maar ook handigheidjes om iets strak te krijgen, het zal groeien….
En als je dan een foto maakt, van iets wat goed gelukt is, dan komt het YESS YESS gevoel :mrgreen:

Daaar doen we het voor, op een ontspannen manier streven naar…..
Een bekend oud Nederlands gezegde luid: De grootste modelbouwers, hebben het meeste afval geproduceerd _o_

Rob succes en veel plezier met Doetinchem!!!

Groetjes,
Ries.


Groetjes,
Ries.

Onmogelijkhier
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Doetinchem

Bericht door Onmogelijkhier »

Ik weet niet hoe de randen er tegen bevestigd worden maar als dit gelijmd moet worden is het misschien een idee om het perron omgekeerd te leggen en dan te gaan plakken.


Groeten Marcel V

MaVe46
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 jan 2018 11:59

Re: Doetinchem

Bericht door MaVe46 »

Welke lijm heb je gebruikt? Ik heb voor mijn markenburg lasercutlijm gebruikt en minimaal opgebracht. Hier geen problemen gehad met kromtrekken. Was overigens wel een gebouw en geen perron.

Grt Martijn



Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

MaVe46 schreef: 10 feb 2022 15:40 Welke lijm heb je gebruikt? Ik heb voor mijn markenburg lasercutlijm gebruikt en minimaal opgebracht. Hier geen problemen gehad met kromtrekken. Was overigens wel een gebouw en geen perron.

Grt Martijn
Hoi Martijn. Ik heb gewone onverdunde houtlijm gebruikt, zoals ik de instructies van Markenburg wordt aangegeven. Ik zal eens kijken naar lasercutlijm, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Overigens is het randje langs het perron niet kromgetrokken, maar ik heb het niet recht aangebracht. Het randje is nog geen mm breed en ik dacht dat ik het er goed tegenaan had geschoven. Pas bij het fotograferen viel me op dat het niet perfect recht was.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

Onmogelijkhier schreef: 10 feb 2022 15:21 Ik weet niet hoe de randen er tegen bevestigd worden maar als dit gelijmd moet worden is het misschien een idee om het perron omgekeerd te leggen en dan te gaan plakken.
Hoi Marcel. Ik heb inderdaad het perron ondersteboven gelegd en de randjes tegen het perron aan geduwd, maar ik was gewoon niet zorgvuldig genoeg. Op het oog leek het ik, door de camera werd het minder perfect.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Onmogelijkhier
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Doetinchem

Bericht door Onmogelijkhier »

Dat valt dan tegen om het goed recht te krijgen. Met welke soort lijm is dit gedaan?


Groeten Marcel V

kanarie
Berichten: 275
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: Doetinchem

Bericht door kanarie »

vervuilen en wat onkruid dan wordt het perfect ,in het echie is zeker een wat ouder perron echt niet strak dus je hebt het natuurgetrouw gemaakt
groet kees


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Doetinchem

Bericht door shoven »

Ik zou er niet te zwaar aan tillen. Beetje corrigeren waar je kunt, en lokaal kun je doen wat Kees zegt, vervuilen en oneffenheidjes camoufleren met wat onkruid.

Wat veel harder aantikt, is je wisselaandrijvingen op de kop monteren. Het zijn best grote dingen die lastig te camoufleren zijn, en ze ontsieren je landschap. En als je toch van alles aan het proberen bent, zou je ook een stukje kunnen leggen met een ander merk rails zonder bedding. Ik ben ook met Flm Piccolo begonnen omdat het zo lekker weglegt en goed verkrijgbaar is, maar op een gegeven moment ga je je eraan storen. Met rails zonder bedding kun je ook veel mooier en natuurlijker je ballast leggen.

Maar wees vooral niet bang om dingen te proberen. Je bent in elk geval lekker bezig zo! 8-)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

shoven schreef: 11 feb 2022 12:21 Wat veel harder aantikt, is je wisselaandrijvingen op de kop monteren. Het zijn best grote dingen die lastig te camoufleren zijn, en ze ontsieren je landschap. En als je toch van alles aan het proberen bent, zou je ook een stukje kunnen leggen met een ander merk rails zonder bedding. Ik ben ook met Flm Piccolo begonnen omdat het zo lekker weglegt en goed verkrijgbaar is, maar op een gegeven moment ga je je eraan storen. Met rails zonder bedding kun je ook veel mooier en natuurlijker je ballast leggen.
In dit proefbaantje wil ik alles met Fleishmann rails maken omdat ik heb dat ik mijn railplan vaak moet aanpassen aangezien ik weinig praktijkervaring heb. Met “standaard” stukjes die je in elkaar schuift gaat dat een stuk sneller. Mijn volgende baan (coenhavenweg) ga ik zeker werken met peco 55 oid want dat is veel mooier.
De wissels die in het zich komen (dat zijn er maar twee) zal ik ondersteboven monteren. De rest komt achter een schermpje en wil ik dus wel zo laten liggen.
Bedankt voor het meedenken en goede tips! Onkruid, de vriend van elke modelspoorbouwer, dat wordt mijn nieuwe lijfspreuk. :-)


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

kanarie schreef: 11 feb 2022 09:58 vervuilen en wat onkruid dan wordt het perfect ,in het echie is zeker een wat ouder perron echt niet strak dus je hebt het natuurgetrouw gemaakt
groet kees
Kees, ik verheug me op de volgende stap :-)

Afbeelding


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

Hoogtepunten van dit weekend:
- in de onderbouw wilde ik alle elektra verwerken, zoals de z21start, de router, etc etc. Alles keurig opgemeten: ik had 5 cm nodig concludeerde ik. Onderbouw klaar, stekkerdoos monteren. Oeps, die zijn 5,5 cm breed! Overal dus een 18x18 latje onder gelijmd/schroeft: klaar voor montage stekkerdoos.
- stekkerdoos open schroeven. Uhm. Dat kan dus niet. De stekkerdozen die ik in huis heb zijn allemaal in de fabriek in elkaar geschroefd met éénrichting schroeven. Die krijg ik dus niet open. Nou ja, dan maar rails plakken.
- gaatjes boren voor de sturing van de wissels. Mijn plaat is 2cm schuim en 1,5 cm hout. Mijn boortjes nr 2 zijn 3cm lang. Terug naar de bouwmarkt, langere boortjes zijn daar niet te koop in 2mm.
- rails neerleggen op onderbouw, weer eens wat proefrijden, en dan beginnen met de metalen verbindingsstukjes vervangen door plastic isolatie delen, daar waar de blokken dat nodig vinden. Bovenkant klaar, onderkant half af. Oei! Ben ik vergeten dat de doorlopende rails aan de onderkant natuurlijk aan de andere kant ligt. Snel naar de winkel om metalen verbindingstukjes aan te schaffen, want de oude die ik met de tang heb verwijderd krijg ik niet teruggeduwd.
- rails aftekenen, lijm op ondergrond aanbrengen, rails plaatsen en dan de metalen liniaal erbij pakken want de rails moet recht. Maar de liniaal die ik echt had klaargelegd is verdwenen en nergens te vinden.
- onderste gedeelte opnieuw leggen na de reparatie. Bijna klaar. Maar ja, nu zijn de isolatiestukjes op. Toch verkeerd geteld!

Ik vind het een heerlijke Hobby!

Afbeelding


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Doetinchem

Bericht door Sibbesuisje »

:lol: leuke update en heel herkenbaar dit soort uitdagingen.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

Weer een nieuw hoogtepunt: ik had een tip gelezen om met kroonsteentjes een “spoor” te maken om daar de hoofdleidingen door te laten lopen. Dat leek me handig, maar het bedenken van de beste plekjes viel niet mee. Immers wil je niet een kroonsteentje op een plek waar later weer een gaatje naar boven voor een lampje moet komen. Maar ik kwam er uit en heb de kroonsteentjes vastgeschroefd. Ik pakte mijn 2,5 MM installatiekabels (die ik nog had liggen van een verbouwing, EINDELIJK hoefde ik een keer niets nieuws te kopen) en toen…….
Paste de draad niet door de kroonsteentjes want ik had te kleine gepakt. Nou wil ik eerst koffie.

Afbeelding


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: Doetinchem

Bericht door Rtoonen »

Zo zal je nog ontelbare keren een tegenvaller tegenkomen, maar ook momenten van grote tevredenheid. Het blijft een hobby.
Uithuilen en weer opnieuw beginnen 😎

Groet,
Rob


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000

Onderwerp starter
robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Doetinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

Omdat ik vast liep met de kroonsteentjes maar verder met de volgende stap.
Afbeelding
Ik heb een roco wisseldecoder liggen en daar wilde ik de eerste 8 wissels op aansluiten. Ik had wel wat stekkertjes gezien maar nog niet in detail bekeken hoe die aan de draadjes moesten worden bevestigd. Dat blijkt een kwestie van exact de juiste lengte strippen en dan ombuigen in het verbindings stukje. Echt? Niets solderen aan stekkers? Ik kan me niet voorstellen dat dit een betrouwbare verbinding oplevert. Ik ga hier toch maar een nachtje over slapen want dit voelt niet goed.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Doetinchem

Bericht door Wim Ros »

Gewoon doen wat er staat.

Zijn deze decoders dan niet veel handiger en beter voor je. Heb je gewoon een kroonsteentje op de decoder.
wisseldecoders.jpg
wisseldecoders.jpg (60.92 KiB) 3183 keer bekeken
Mvg
Wim.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Doetinchem

Bericht door Marksintpancras »

Beste Rob,

De Roco 10775 wissel decoder is een oude decoder van Roco. Dit systeem is gewoon betrouwbaar, je stript de 3 kabeltjes, steek ze in de stekker en dan drukt de stekker het lipje interne lipje tegen het stripje van de decoder. Dit principe is hetzelfde als bijvoorbeeld het stopcontact.

Maar solderen zal mijn voorkeur hebben.

Tegenwoordig gebruikt Roco X16 wissel decoder 10836, dat is hetzelfde als die reclame makende Wim Ros voorbeelden. De draadpuntje strippen, schroefje vastdraaien.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Plaats reactie