St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
JohanH
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 sep 2013 19:30

St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Bericht door JohanH »

Al langere tijd loop ik met de gedachten om een draadje te beginnen op dit Forum. Tot nu toe is er niet van gekomen. Enerzijds omdat vrijetijd schaars is, maar ook staan er zoveel mooie banen op dit forum dat je je afvraagt; wat voegt mijn draadje toe? Maar goed, bij deze toch de start van een nieuw draadje.
Wat ooit in 2004 begon met de aanschaf van een Fleischmann startset is ondertussen uitgegroeid tot een leuke modelbaan. Na 8 jaar grotendeels stofhappen, heb ik in 2010 het startset weer tevoorschijn gehaald uit de berging, ontdaan van het nodige stof, om vervolgens op een lege zolderkamer te beginnen met de bouw van mijn huidige baan. De baan is volledig fictief, al laat ik mij uiteraard wel inspireren door voorbeelden uit het grootbedrijf .
De basis van de baan heeft een U vorm en bestaan uit een Duits deel en een Zwitsers deel. Het linkerdeel van de baan is Duitsland, het rechtergedeelte is Zwitserland. Je weet hoe dat gaat als modelbouwer, je wilt vaak meer bouwen dan dat er ruimte beschikbaar is. Hierdoor kun je helaas de werkelijkheid maar gedeeltelijk nabootsen. Zo ook op deze baan.
Het Duitse gedeelte is te vergelijken met Basel Bad Bf. Een redelijk groot station waar treinen de grens overgaan naar Zwitserland. Op deze baan betekend de grens over gaan dat je direct in de Zwitserse Alpen komt. Het stuk van de Alpen is geïnspireerd op het gedeelte tussen Frutigen en Kandersteg. Een stuk waar de trein veel klimt met behulp van keerlussen, om vervolgens achter station het kleine station van Blausee-Mitholz in de berg te verdwijnen en via een klimspiraal af te dalen naar het opstelspoor.

Uiteraard hoop ik jullie de komende tijd op de hoogte te houden van de ontwikkelingen van de baan.

De opbouw van de baan een jaar of 8 geleden.

Afbeelding

Afbeelding

Het gebied rondom station Blausee-Mitholz zoals het geworden is.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Ries
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 jan 2017 13:18

Re: St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Bericht door Ries »

Hoi Johan,

Gewoon af en toe een update plaatsen hier :Thumb
Je foto’s voegen nu al iets toe, ziet er goed uit.
Ben heel benieuwd naar het Duitse gedeelte.

Groetjes,
Ries.


Groetjes,
Ries.
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Bericht door HST »

Dat smaakt naar meer! Mooi thema en mooi gebied.
Vele draadjes maken samen het kleed uiteindelijk. Dus lekker doorgaan met posten.

Gr. Erwin


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3015
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Bericht door Ron »

Laat maar komen de foto's.
ziet er goed uit.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!

robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Bericht door robvanwijngaarden »

Ik word hier erg blij van. Ik ben ook erg benieuw naar het baanplan, kan je dat hier ook delen?


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Bericht door Hans »

Hallo Johan,

Wat je nu laat zien, ziet er alvast heel mooi uit. En ook inspirerend.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
JohanH
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 sep 2013 19:30

Re: St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Bericht door JohanH »

Dank jullie wel voor de positieve reacties! Het voelt toch een beetje als een warm bad als je zo wordt welkom geheten op forum.

Van de week geprobeerd een soort van overzicht te maken van het baanplan. Toen ik begon heb ik het e.e.a. getekend op de computer, maar helaas ben ik dat bestand al een hele tijd kwijt. Op zich niet heel erg, want in de loop van de tijd is het plan regelmatig gewijzigd. Na het basisplan indertijd getekend te hebben, heb ik vooral op gevoel en zicht gebouwd.

Om toch een indruk te geven van het geheel heb ik het baanoverzicht uit Koploper gekopieerd en met behulp van pijlen de rijrichting aangegeven. Hopelijk geeft het iets meer duidelijkheid al begrijp ik dat er betere tekeningen van banen zijn :lol:


Afbeelding


Het baanplan zoals het in Koploper staat komt aardig overeen met de baan zelf.
Aardig om te weten, de treinen rijden in het Duitse deel rechts en steken direct na station St. Johann over om hun weg links te vervolgen.


Afbeelding

1: opstelsporen niveau 0
2: museum en lokloodsen (modern en ringlokloods die bij het museum hoort) niveau 0
3: station St. Johann niveau 1 (+12 cm)
4: klim naar boven niveau 2 (+20cm)
5: klim naar boven niveau 3 (+40cm)
6: klim naar boven niveau 4 (+55cm)
7: station Blausee-Mitholz niveau 4 (+55cm)
8: klimspiraal naar de opstelsporen
9: toekomstig station niveau 2b (+25cm)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
JohanH
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 sep 2013 19:30

Re: St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Bericht door JohanH »

Van de week weer een setje bomen binnengekregen uit Lochem, waardoor het treinmuseumterrein (grappig woord trouwens :lol: ) voorzien kon worden van de laatste bomen. De komende tijd ook maar eens wat kinderen bestellen, want die waren helaas niet op voorraad. De speeltuin is nu wel erg kaal, met een alleen achtergebleven vader. :oops:


Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Bericht door Nico Essers »

Weer een mooi en interessant draadje erbij. Het ziet er allemaal heel goed uit Johan. :Thumb :Thumb


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

FransSmit
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 dec 2021 13:16

Re: St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Bericht door FransSmit »

Johan,

Dat is niet niks, ziet er erg fraai uit.
Ik vindt het super dat je ook de hoogtes van de niveaus aangeef, dat is voor een beginneling, zoals ik, zeer goeie informatie!
Ik blijf het volgen👍


Frans
Beginnend n spoor.
z21 Start. Z21 app.
Er komt nog heel wat om de hoek kijken voordat je er ook maar iets van af gaat weten.

Ries
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 jan 2017 13:18

Re: St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Bericht door Ries »

Goeie dagschotel :shock:

Dat is een aardig sporenplannetje wat je daar hebt Johan!!!
De foto’s van je baan laten zien dat met wat aandacht en geduld je ook in N tot hele realistische plaatjes kan komen.
Ik weet dat het mogelijk is, moet nog een beetje down schalen (kom van spoor 0 af)
Je foto’s inspireren zekers :Thumb

Keep up the good work!

Groetjes,
Ries.


Groetjes,
Ries.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Bericht door shoven »

Mooi hoor. Heb je ook een overzichtsfoto? Dan kan ik dat Koploper-plaatje een beetje plaatsen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Bericht door Sibbesuisje »

Inderdaad erg mooie foto’s, dat wekt zeker interesse! Indrukwekkend baanplan. Heb je ook een overzicht foto van de hele baan zoals ie nu is?
Veel plezier met de verdere uitbouw, ik kijk er naar uit je vorderingen te volgen!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Hubertus1977
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 okt 2019 21:10

Re: St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Bericht door Hubertus1977 »

Wat een mooie baan met twee landen .
Ik het draadje zeker volgen.

Groeten Huib


Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Bericht door Pierre »

Mooie foto's van een mooie baan. Het ziet er allemaal goed uit Johan. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Gerhard
Berichten: 431
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Bericht door Gerhard »

Wow JohanH mooie plaatjes :) ziet er heel goed uit! ,blijf het volgen.


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
JohanH
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 sep 2013 19:30

Re: St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Bericht door JohanH »

Leuk dat er zoveel positieve reacties zijn! Hieronder de twee overzichtsfoto’s van de baan. Al jaren maak ik op 1 januari een foto van de baan. Zo heb je een beetje een idee wat je het afgelopen jaar gedaan hebt. Voor je gevoel doe je soms niet zo veel, maar als je dan de foto van vorig jaar erbij pakt, dan blijk je toch heel wat uurtjes op zolder gewerkt te hebben :lol:.

Op dit moment moet het deel achter het hoofdstation nog helemaal ingericht worden. Het is de bedoeling om dat de komende jaren op te pakken. Op dit moment ben ik bezig om de opstelsporen iets te verlengen/uit te breiden. Deze sporen moeten eerst helemaal goed zijn voordat daar een bovenkant op komt. Ook moet ik nog bedenken hoe ik in de toekomst makkelijk bij de opstelsporen kan komen in geval van problemen. Maar daar ben ik nog niet helemaal over uit.

@Ries, dat is een aardig verkleining! Maar met wat creativiteit en het nodige geduld is er ook in N-spoor veel mogelijk. Zelf ben ik er erg blij mee dat er de laatste jaren steeds meer 3D geprinte scenery op de markt komt. Dat geeft heel wat meer mogelijkheden voor N-spoor.

Het Zwitserse deel van de baan
Afbeelding

Het Duitse deel van de baan
Afbeelding


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Bericht door Sibbesuisje »

Dank je Johan voor het delen van de overzicht foto. Echt een baan met 2 gezichten. De Zwitserse berg is best indrukwekkend zo 😀 maar juist het Duitse stuk vind ik eigenlijk nog wel mooier met een uitgebreid sporenplan.
Nog genoeg aan te doen ook, veel plezier, blijf je volgen.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 303
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Bericht door sik234 »

dat is een sper dikke berg


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Bericht door Hans »

Hallo Johan,

Je hebt een hele mooie baan.

Ik zie dat je de kant hebt afgewerkt met een witte rand. Is dat ook een valbeveiliging? Als dat zo is, hoe hoog is dat dan t.o.v. de achterliggende rails?
Ik vraag dat, omdat een deel van mijn baan langs de rand loopt. Ik wil nog een valbeveiliging aanbrengen, maar niet te hoog i.v.m. het zicht op de treinen. Ik zag dat Sjaak (Garagebaan/Kamerbaan) 4cm aanhoudt. Maar dat is het schaduwstation en bij mij gaat het om het zichtbare gedeelte.

NB: Ik houd de opstelsporen van mijn schaduwstation bereikbaar door de bovenliggende scenery afneembaar te maken. De elektrische aansluiting van de verlichting en zo is daar verbonden met deelbare kroonsteentjes.
Aan de onderkant van de losse modules werk ik voor de bedrading met bindruggen en platte Wago klemmen. Voor foto's zie deze pagina van mijn draadje: viewtopic.php?f=14&t=9055&start=150

m.vr.gr.

Hans
Laatst gewijzigd door Hans op 19 feb 2022 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Bericht door jeemka »

Op mijn baan heb ik een perspex rand van 10 cm gemaakt. Die zit tegen het hout geschroefd en steekt 8 cm boven de baan uit. Zo blijft er zicht op de baan. Het is niet zozeer een valbeveiliging, maar tegen beschadiging als ik over de baan leun om achteraan iets te regelen.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
JohanH
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 sep 2013 19:30

Re: St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Bericht door JohanH »

Ha Hans,

De witte rand die je ziet is echt een sierrand. Deze heb ik geplaatst om het frame waarop de baan staat weg te werken. Toen ik net begon met mijn baan had ik op veel plaatsen een extra rand om treinen te beschermen tegen vallen. De ervaring leert dat dit niet nodig is, dus op de meeste plaatsen is hij weer verdwenen. Als de rails goed ligt en je verplaatst de baan met beleid en alleen als alle treinen stilstaan, dan valt er eigenlijk nooit een trein naar beneden.

Hieronder een twee foto's van de rand met daarnaast het spoor.
Ik ga je draadje zeker volgen :Thumb


Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Bericht door Hans »

@ Jaap
Dank voor je reactie. Beveiliging tegen beschadigen is misschien niet zo gek. Zelf let ik wel op. Meestal tenminste :roll: Maar bij andere kijkers :?:

@ Johan
Dank je wel voor de toelichting en de plaatjes.
Bij mij is er ook nog nooit iets naar beneden gevallen. Ik heb wel eens een loc uit mijn handen laten vallen :oops: :evil: Dan helpt een randje natuurlijk niet.



Ik denk er nog even over na.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
JohanH
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 sep 2013 19:30

Re: St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Bericht door JohanH »

Deze week begonnen met de eerste helft van het schaduwstation te verlengen. Door de wissels aan weerskanten een stukje op te schuiven worden de opstelsporen zo'n 50cm langer. Hierdoor kan ik binnenkort elke trein verlengen met 3 tot 4 wagons.
Ook komen er twee extra kopsporen, zodat er in de toekomst extra personenverkeer kan rijden.


Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
JohanH
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 sep 2013 19:30

Re: St. Johann (D) und Blausee Mitholz

Bericht door JohanH »

Na ruim een jaar wachten was het vorige week eindelijk zover :) .
De Hobbytrain dubbeldeksrijtuigen werden in de handel gebracht en ondertussen zijn er vijf binnen :D .
Nu nog wachten op het koprijtuig en dan is het stammetje helemaal compleet.


Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie