Modern Zwitserland!

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ramonbraker
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jul 2021 14:40
Locatie: Nijverdal

Modern Zwitserland!

Bericht door Ramonbraker »

Welkom allemaal! Ik dacht laat ik maar eens beginnen met een onderwerp over mijn eigen baan :).

In deze eerste post wil ik beginnen met een kleine introductie over deze baan. Om mee te beginnen gaat de baan grofweg bijna alleen maar materieel gaat hebben dat in Zwitserland voorbij komt. Met name materieel uit de periodes IV tot VI, maar natuurlijk gaan er uitzonderingen zijn ;).
De focus/doel van deze baan is voornamelijk het gezellig rondrijden met treinen. Dus als het gaat om rangeren zijn er wel wat mogelijkheden, maar het gaat mij om het mooi kunnen rondrijden met het materieel dat ik heb :D
Ik ben namelijk sinds mei 2021 begonnen met de overstap van analoog naar DCC. De eerste stappen zijn inmiddels al gezet en heb momenteel al een redelijke floot in handen (dit komt in een ander onderwerp te staan, volgt nog). En ik bestuur de baan via de Z21 start. Zowel de Multimaus als de Z21 app gebruik ik voor het rijden.

Het eerste waar ik dan ook mee wil beginnen is! Het baanplan dat ik eind vorig jaar gemaakt en deze wil ik alvast met jullie delen! Het bouwproces ga ik aankomende posten vertellen, ik ga proberen om de week een post te maken op dit onderwerp :)
Van beroep ben ik Civiel technisch aangelegd en beschik ik over een CAD programma (AutoCad in dit geval). hierin heb ik dan ook het hele plan uitgewerkt en 1:1 uitgedraaid.

Afbeelding

Afbeelding

Deze overzicht tekening heb ik opgeknipt in meerdere A0 en A1 papierformaten om deze uit te kunnen printen 1:1 om zo de baan te kunnen maken.
Op basis van deze tekening heb ik ook het kurk uitgesneden, dit was alleen een tijdrovend proces en daar wil ik het ook nog over hebben, maar dat ik voor later ;)

Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is! Bij vragen, opmerkingen en/of ideeën, brand maar los!
Voor nu was dit het :D

Groet!
Ramon


Groet,
Ramon
Mijn modelbaan: viewtopic.php?p=254802#p254802
DIY bovenleiding: viewtopic.php?f=21&t=16415
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Modern Zwitserland!

Bericht door Spoor010 »

Hallo Ramon,

Misschien kun je nog eens kijken naar de wissels van het bovenste station.
Je kunt nu niet van spoor wisselen, langs het perron halteren en via het andere spoor weer terug rijden.

Afbeelding


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ramonbraker
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jul 2021 14:40
Locatie: Nijverdal

Re: Modern Zwitserland!

Bericht door Ramonbraker »

Spoor010 schreef: 08 mar 2022 15:31 Hallo Ramon,

Misschien kun je nog eens kijken naar de wissels van het bovenste station.
Je kunt nu niet van spoor wisselen, langs het perron halteren en via het andere spoor weer terug rijden.

Afbeelding
Dat klopt helemaal! Dit is mij ook opgevallen, leuk om te zien dat mensen scherp zijn :D . Ik heb in de uitvoering van de baan de wissels inderdaad omgedraaid, ditzelfde geldt ook voor de andere zijde. Daarmee is het buitenste circuit verbonden met het binnenste circuit en omgekeerd natuurlijk! ;)


Groet,
Ramon
Mijn modelbaan: viewtopic.php?p=254802#p254802
DIY bovenleiding: viewtopic.php?f=21&t=16415

Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Modern Zwitserland!

Bericht door Bert79 »

Kijk, leuk om dit te gaan volgen! De tekening ziet er in ieder geval al profi uit!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ramonbraker
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jul 2021 14:40
Locatie: Nijverdal

Re: Modern Zwitserland!

Bericht door Ramonbraker »

Daar ben ik weer! Oke vandaag wil ik het gaan hebben over een paar grote stappen van de modelbaan namelijk: de tafel en de tekeningen!
Om mee te beginnen is vlak nadat de tekening gemaakt zijn de tafel in elkaar gezet, die ziet er nu zo uit:

Afbeelding
Het is een nogal fors uitgevoerde tafel haha, maar dat heeft ook een reden, namelijk dat de baan aan de rechterzijde nogal breed is, dus voor montage van de ondergrond en rails moet ik (helaas) een tijd op de baan dus mijn gewicht moet die wel kunnen hebben, want deze baan komt niet van zijn plek, de consequentie van een baan maken die net zo groot is als de beschikbare ruimte ;).
Nadat de tafel er eenmaal mooi bijlag en een dag bewonderd is ben ik maar eens aan de slag gegaan met de tekeningen uit te printen:

Afbeelding
Relatief klein stapeltje maar dat gaat het een stuk makkelijker maken!

Afbeelding
Nu is de tafel bedekt met de tekeningen waar het hele spoorplan opstaat! Gelukkig konden alle papieren op hun plek liggen wat tegelijkertijd ook bevestigd dat de baan goeie haakse hoeken heeft, leuk om mee te nemen :).

Nadat ik ook mooi heb kunnen staren naar wat het gaat worden binnenkort ben ik maar eens aan de slag gegaan met het kurk,
Maar daar kom ik de volgende keer op terug ;).

Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer!
Ramon


Groet,
Ramon
Mijn modelbaan: viewtopic.php?p=254802#p254802
DIY bovenleiding: viewtopic.php?f=21&t=16415

robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Modern Zwitserland!

Bericht door robvanwijngaarden »

Leuk detail: de treinen gebruiken als paperweight :-)


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ramonbraker
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jul 2021 14:40
Locatie: Nijverdal

Re: Modern Zwitserland!

Bericht door Ramonbraker »

robvanwijngaarden schreef: 04 apr 2022 07:55 Leuk detail: de treinen gebruiken als paperweight :-)
Haha! Jazeker, was eigenlijk om te kijken hoe een lange stam met loc eruit zou zien maar sstt :lol:


Groet,
Ramon
Mijn modelbaan: viewtopic.php?p=254802#p254802
DIY bovenleiding: viewtopic.php?f=21&t=16415
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ramonbraker
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jul 2021 14:40
Locatie: Nijverdal

Re: Modern Zwitserland!

Bericht door Ramonbraker »

Post 3 alweer! Met vandaag als topic het leggen van de ondergrond, spannend!
Om mee te beginnen heb ik een ondergrond gekozen van kurk, word vaak gebruikt, makkelijk om aan te komen en kan het natuurlijk ook voor andere zaken gaan gebruiken op de modelbaan, mooi meegenomen ;) Tevens heb ik ook al het één en ander in huis gehaald:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om mee te beginnen heb ik mijn tekening opgedeeld in kleine stukken die ik heb uitgeknipt, dit is de overzichtstekening daarvan:

Afbeelding

Daarna was het dus een kwestie van uitknippen, op het kurk leggen, uitsnijden en tada!

Afbeelding

Afbeelding

eenmaal alle stukken uitgesneden hebben kan ik diezelfde papiertjes gebruiken om de locatie van elk stuk kurk op de baan overtrekken en ze vast plakken op die plek met houtlijm:
Ik denk dat er mensen zijn die denken allemachtig wat veel handelingen. Klopt haha, Dit heeft heel veel tijd gekost en had achteraf gezien beter gewoon de hele baan kunnen onder plakken met kurk en grofweg nog een laag kurk om het rails op te hogen, ach zo wilt het ook haha. Voordeel is! Weinig rommel aan het einde van het proces, alleen wat papier en klein hoopje kurk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit proces heb ik dus gedaan voor de hele baan! En met behulp van de rerailer van mijn Fleischmann starterset kon ik de rails op een accurate afstand van elkaar leggen en met kleine spijkers die ik bij de Gamma heb gehaald vastmaken op de tafel:

Afbeelding

Tot zovere mijn proces met het aanleggen van de fundering van de rails en de rails zelf. Volgende keer kom ik terug op het eindresultaat en hoe ik verder ga. Ik heb het momenteel namelijk nog niet gehad over de ringleiding die erin komt en de wisselaansturing :)
Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer!


Groet,
Ramon
Mijn modelbaan: viewtopic.php?p=254802#p254802
DIY bovenleiding: viewtopic.php?f=21&t=16415
Gebruikersavatar

Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: Modern Zwitserland!

Bericht door Rtoonen »

Ziet er goed uit. Alle begin is moeilijk. Nog veel plezier gewenst!

Groet,
Rob


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Plaats reactie