Polderbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Polderbaan

Bericht door BartenThomas »

Zoals in de introductie genoemd zijn wij gestart met de bouw van een (nieuwe) baan.
De waarschijnlijk langzame vorderingen willen we hier delen.
Tevens is deze post een test om foto's te plaatsen.
Het linksonder "Add image to post" gebruikt. Is dat correct?

Hieronder dus als het goed is als eerste een plaatje van het baanplan. Uitgangspunten;
2440x900 mm
Enigzins verplaatsbaar
Digitaal rijden, analoog schakelen
Nederlands, polderlandschap
Schaduw station
Opzet/afhaalspoor buiten de baan
Vaste rijrichting per spoor
2 treinen gelijktijdig te rijden zonder wisselacties
treinen van richting, dus van spoor, te wisselen
op/afrit schaduwstation buiten het zicht
klein rangeer/lokdepot

Afbeelding



Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Polderbaan

Bericht door Bert79 »

Ik zie de tekeningen, dus de test is geslaagd! Leuk dat je samen met je zoon een baan gaat bouwen! Omdat ik zelf met een allereerste baanplan bezig ben en hier veel in te leren heb, heb ik een wel een paar vragen. Klopt het dat je uiteindelijk alleen het niveau 1 ziet voor de tunnels, dus dat er een dubbelsporig parade baan is met daarbij het depot? En “lees” ik het baanplan goed dat de basis een hondenbot is, waarbij in jullie geval de keerlussen aan elkaar zijn verbonden? Ik zie dat je de rails voordat je ze de tunnels in laat lopen al hebt verdubbeld, is daar een bepaalde reden voor? Ik vraag dit omdat de bocht dat nu naar het loc depot toegaat dan wat krap lijkt te liggen. Wel praktisch trouwens om zo’n op en afzetspoor op deze wijze te doen en ben erg benieuwd naar jullie vorderingen!



Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Polderbaan

Bericht door BartenThomas »

Hoi Bert,
Je ziet het idd juist.
De bocht naar het locdepot is toch r2a.
Dit is de kleinste radius die we gebruiken, dit omdat ik er door ervaring achterkwam dat de mooie Orient Express rijtuigen net niet door r2 passen :-(
De verdubbeling van de sporen heeft ermee te maken dat dit de in/ uitgang van het (deels virtuele) station is. De buitenste sporen komen langs de perrons, de binnenste zijn voor de doorgaande treinen. Wij vonden alleen een paradespoor net iets te summier en ik vind het niet mooi als doorgaande treinen, of goederentreinen langs het perron razen. Ik weet dat dit real life wel gebeurd op buurtstationnetjes maar evengoed. Ook moet dit de uitstraling van een stadsstation krijgen.
De "naar voren gehaalde" achtergrond moet links dus station/stad, midden industriegebied en rechts snelwegp gaan weergeven.
Bij het station moet er dus een overkapping geslachtofferd worden. De doorgang rechts moet "verstopt" worden onder een snelwegviaduct



Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Polderbaan

Bericht door BartenThomas »

Dit is het grove scenery plan.
Afbeelding



Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Polderbaan

Bericht door Bert79 »

Dank je! Volgens mij een mooi afwisselend beeld krijg je dan met zo’n stad en industrie op de achtergrond en ervoor het polderlandschap. En Orient Express rijtuigen! Dat is ook niet verkeerd! Zou inderdaad zonde zijn als die de bocht niet kunnen maken! Ik ga jullie draadje zeker volgen!



Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Polderbaan

Bericht door Arjuna »

Vergeet je de stikstof opslag niet :)


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Polderbaan

Bericht door Bert79 »

Arjuna schreef: 15 jun 2022 19:43 Vergeet je de stikstof opslag niet :)
:mrgreen: en zonnepaneelvelden met van die hoge windmolens....

Ligt aan 't tijdperk natuurlijk ;)



Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Polderbaan

Bericht door BartenThomas »

Hmmm. Nu ga ik waarschijnlijk wat hobbygenoten tegen de schenen schoppen.
Wij zijn namelijk nogal spoorwegproleten en rijden met alles en in alle combinaties die wij mooi vinden. Mooi is het criterium, niet het tijdperk o.i.d.
Dat idee van een zonnepaneelveld vind ik een goede om te onthouden. Ook al zullen er stoomloks langs denderen.
Windmolens vind ik minder mooi en vanwege de hoogte ook minder praktisch (omstoten)
Wat vinden wij dan mooi? Nu, we hangen b.v. geen D- rijtuigen achter een stoomlok, maar het staat wel achter een 1600.
Een ertstrein achter een BR01 vind ik bv ook prima.
Van zuks dus.



Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Polderbaan

Bericht door Bert79 »

Ik zie tussen die zonnepanelen ook wel schapen lopen, misschien ook een leuk detail dan. En je moet natuurlijk rijden wat je leuk vindt om te rijden, toch? En die windmolens zien er vaak toch vrij lomp uit op zo'n baan, dus denk een goede keus om die achterwege te laten.



Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Polderbaan

Bericht door BartenThomas »

Begin gemaakt met het onderstel.
Veel gaatjes geboord voor toekomstige ringleiding en overige bedrading. We willen het gewicht binnen de perken houden, dus vrij lage latjes (44x18) gebruikt, geven vooral stevigheid tegen door buigen van de 9mm plaat. Het wordt uiteindelijk een dubbeldekker constructie, dus daar komt ook nog stevigheid uit.

Afbeelding

Afbeelding



Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Polderbaan

Bericht door Arjuna »

Top onderstel ,mooie verbindingen .
Zijn deze verlijmd.

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Polderbaan

Bericht door BartenThomas »

Yep, alles gelijmd en geschroefd.



Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Polderbaan

Bericht door Arjuna »

Barten Of Thomas.

Keek opnieuw naar het plan, maar snap helemaal niks van rechts boven bijeen ontwerpen.
Kan aan mij liggen maar ik mis een verbinding ,kan je het voor mij duidelijk maken.
En welk rail gebruik je dan kan ik deze is in scarm uitzetten .
Ben zeer gecharmeerd van het ontwerp

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Polderbaan

Bericht door Arjuna »

Heerlijk houtlijm en een goede schroef .

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Polderbaan

Bericht door BartenThomas »

Rechtsboven heb ik een wissel, de 3e van boven, in beide tekeningen weergegeven.
Hopelijk verduidelijkt dat het.



Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Polderbaan

Bericht door Arjuna »

Hebbes , is ook wel zo logisch


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Polderbaan

Bericht door BartenThomas »

Ik heb geen scarm, maar als het je lukt houden wij ons aanbevolen voor wat plaatjes.
Geometrie is gebaseerd op Minitrix en een minimum bochtradius van 1 maat (33,2 mm) groter dan r2. Dit heb ik r2a genoemd. Wij houden deze geometrie aan maar zullen bouwen met flexrail van Minitrix.
Keuze voor Mintrix is vooral bepaald door de prijs en verkrijgbaarheid van wissels met geleidend puntstuk.



Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Polderbaan

Bericht door Arjuna »

Ik zal als ik van Texel kom wat gaan puzzelen beetje wel ff tijd mag ook maandag as ook weer werken:-)

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Polderbaan

Bericht door BartenThomas »

We zijn nog lang niet zover, maar vandaag maar vast malletjes gefreest als hulp bij het rails leggen straks/ooit.
Il had nog een aluminium plaat, dus die eerst aan de langsgeleider van de frees geknutseld om er een cirkelsgeleider van te maken. Het was nu lekker weer en het geeft nogal zooi, dus zeker niet binnen te doen. We leggen de baan met flexrail maar wel gebaseerd op de Minitrix radi. De brede stroken vullen precies de afstand tussen de bielzen, dus bij het leggen kan de rails er langs de binnen of buitenkant tegenaangelegd worden. Kunnen natuurlijk ook als aftekenmal gebruikt worden. De smalle afvalstroken ook maar bewaard, je weet maar nooit 🙂

Afbeelding


Afbeelding



Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Polderbaan

Bericht door BartenThomas »

Vandaag nog even gebruik gemaakt van het mooie weer, en buiten het nodige zaag en afschuurwerk gedaan aan het bovendeel van de baan. Voor de op en afritten naar het schaduwstation. Dan kunnen we komende tijd weer binnen verder bouwen.

Afbeelding

Afbeelding



Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Polderbaan

Bericht door BartenThomas »

Meer weer eens even een update hiervan.
Afgelopen tijd de zolder op en ingeruimd om plaats te maken voor deze baan. Dat was een tijdrovend klusje. Het stond nogal vol :oops:
In de tussentijd wel sparingen gezaagd zodat we later van onderen bij het schaduwdeel kunnen komen. En de plaat bekleed met dunne XPS plaat.

Afbeelding

Vervolgens VD draad om de 10 a 15 cm gestript.

Afbeelding

En als ringleidingen gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren kon de baan naar boven, en vandaag de op- en afritten gemaakt tot halverwege. De andere helft komt wanneer we de bovenplaat kunnen plaatsen.
Nu eerst de rails op deze verdieping leggen en alle electra daarvoor.

Afbeelding



Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Polderbaan

Bericht door BartenThomas »

Hmm, een rekenfoutje gemaakt. ;)
Vandaag de hellingshoeken maar wat minder steil gemaakt. Nu ongeveer 3%. 1 niet gedaan, die gaat toch naar beneden.
Afbeelding



Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Polderbaan

Bericht door BartenThomas »

De afgelopen dagen begonnen met het leggen van de rails. We gebruiken vrijwel uitsluitend flex-rail, dus veel doorslijpen en vijlen. Tevens bereiden we voor op digitaal aansturen, mochten we dat ooit toch willen, wat betekent dat we wat meer blokken moeten maken, met de bijbehorende aansluitingen. Voor analoog werken we ouderwets met reed- contacten, dus nog meer draadjes. :mrgreen:

Afbeelding



Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Polderbaan

Bericht door BartenThomas »

We kwamen erachter dat het kortste spoor van het schaduwstation nét te kort was voor een lange stoomlok (01?) met 6 lange rijtuigen. Nu zijn de tijdperk correcte rijtuigen korter, maar toch. Dus het baanplan maar aangepast met een extra bochtwissel.
Afbeelding



Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Polderbaan

Bericht door BartenThomas »

Maar weer is ff een update.
Begin vorig jaar nog wat progressie gemaakt.
En vooral het nodige testrijden, m.n. de hellingen.
Dus een provisorisch 2e niveau gemaakt.
Helling her en der nog een klein beetje aangepast.
Als er dan wat kan rijden, dan is dat toch wel erg leuk.
Vooral zo'n slang als de TGV of de Thalys, of de Fyra. Zelfs zonder aankleding genieten. :lol:
Dus vandaag eindelijk maar eens verder gebouwd.
Gelijk weer een rommeltje :D
Zo ligt het er nu bij;

Afbeelding


Plaats reactie