Eerste Spoorbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Foxdemon
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 sep 2022 11:14

Eerste Spoorbaan

Bericht door Foxdemon »

Hey allen,

Ben nieuw op dit forum en na mn eerste vraagje besloten om het een en ander te delen van eerste mijn spoorbaan in aanbouw.

Ik maak mijn spoorbaan in een bak van rond de 150 bij 70 cm, en wil een berg landschap namaken.
Een dorpje in een valei waar de baan langs loopt met wat industrie etc.

Ik heb al wel wat ervaring met scenery maar dus niet met model banen. Moet zeggen dat ik me daardoor iets vergist heb in de schaal.
De valei waar bruggen over komen is dus iets groter dan ik daar dacht, maar wil dit oplossen door meerdere aan elkaar te maken.
Het idee is dan ook een realistisch landschap te bouwen met daarin een model spoorbaan. Ik heb gekozen om deze baan wat simpeler te houden, weinig spoor waardoor dat geen belemerende factor is.

Verder doe ik het in stappen van hoe ik het voor me zie en wat ik op dat moment heb. Wilde het ook in stappen aanschaffen, maar door de onervarenheid kom ik er wel achter dat ik het mezelf daardoor vaak moeilijker maak dan het hoeft te zijn. Bijvoorbeeld het ontbreken van een brug = niet het hele spoor neer kunnen leggen. Nu hoeft dat door de simpele baan volgens mij geen probleem te zijn uiteindelijk (hoop ik)

Wat foto's van het verloop:

Afbeelding
de bak.


Afbeelding
grove opbouw.

Afbeelding
start tunnel

Afbeelding
tunnel dicht

Afbeelding
start brughoofd.

Misschien gelijk klein vraagje als ik naar de laatste foto kijk.. Wat is een goede(goedkoper dan een 100 euro static aplicator) manier om statisch gras mooi te krijgen?


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Eerste Spoorbaan

Bericht door maarten »

Je kunt een elektrische vliegenmepper ombouwen naar statische begrasser. Dat staat (o.a.) beschreven op de website nproject.org. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Eerste Spoorbaan

Bericht door Hoontje »

Zelf een maken zoals Maarten oppert. Of er eentje lenen van een forumgenoot in de buurt? Soms kan dat ook namelijk.

Wat je ook kunt doen is grasmatten kopen van Lars op 't hof en/of Martin Welberg. Daar maken mensen ook hele mooie dingen mee.

Groetjes

Hoontje



Onderwerp starter
Foxdemon
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 sep 2022 11:14

Re: Eerste Spoorbaan

Bericht door Foxdemon »

Bedankt voor de antwoorden. Misschien ga ik het wel eens proberen te maken, leuk projectje ook.
Kleine update, van het weekend wat geexperimenteerd met de schaal van een eerste huisje en hoe bos en/of bomen uitkomen:

Afbeelding



Onderwerp starter
Foxdemon
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 sep 2022 11:14

Re: Eerste Spoorbaan

Bericht door Foxdemon »

Kleine update van het afgelopen weekend:

Afbeelding

Achterwand geverft en het stukje proberen op te vullen.


Plaats reactie