Norm's baan
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Norm's baan
Wil je klappies
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Norm's baan
He, kinders, niet vechten!
Welnu, het is weer tijd om inspiratie op te doen voor een nieuw baanplan (moet me eens verdiepen in hetgeen jullie (jullie ja met jullie prachtige megabanen) de afgelopen maanden hebben geknutseld....) Beschikbare ruimte: 120x30cm met mogelijkheid voor smal en langwerpig schaduwstation rechts.
Welnu, het is weer tijd om inspiratie op te doen voor een nieuw baanplan (moet me eens verdiepen in hetgeen jullie (jullie ja met jullie prachtige megabanen) de afgelopen maanden hebben geknutseld....) Beschikbare ruimte: 120x30cm met mogelijkheid voor smal en langwerpig schaduwstation rechts.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: Norm's baan
Dat is niet overdreven veel ruimte, moet ik zeggen. Ik weet dat Matthew ook bezig is met een erg smal baantje, z'n vensterbank baantje. Zijn voortgang kan je volgen in het draadje Museumlijn DRG
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Re: Norm's baan
Goed, ik ga de baanplanafdeling niet volspammen, dus post ik maar hier daar het ergens gewoon maar vervolg is op de vorige baan.:
een baanplan met alles wat een mens nodig heeft:
-een lang perron om lange (iig tijdperk IV+ locomotief met vijf wagons)
-lokaalspoortje om korte oude treintjes op te laten rijden
-bergen
-tunnel
-brug
-en een 3d sectorplaat om de trein van het bergspoortje een centimetertje of tien-vijftien omhoog te tillen om op het bovenste niveau te komen om vervolgens over een daloverspannende brug bij het bergstationnetje aan te belanden.
Aan beiden kanten van het doorgaande spoor is een optie voor het aansluiten van extra modulebakken (moet mogelijk gestandardiseerd worden zodat ook andere dan m'n eigen toekomstige modulebakken erop aangesloten kunnen worden.) Zolang er geen modulebakken aanhangen, zit ik te denken aan losse sporen waar de lange doorgaande trein op weggezet kan worden zodat ie niet alleen op het station staat.
De op het plaatje aangegeven treinen zijn een BR91 met drie G-wagens en een Nohab met een vijftal Y-wagens.
dit alles binnen 120x30cm.
Dus dan de hamvraag: is dit leuk? Uiteindelijk is het vooral heen en weer rijden met het lokale treintje en een fotodijkje voor langere treinen bij het station beneden. De goederenloods staat ongelukkig, het is misschien eerder een plek om de locomotief van het lokale treintje te onderhouden. Met nog een modulebak links zou het bergstationnetje daarheen verhuisd kunnen worden met een stuk landschap waar de doorgaande lijn heen kronkelt. Het station beneden is erg smal en de berghellingen vooral links erg steil. Wil eigenlijk wel de doorgaande lijn houden, want dan heb ik een excuus om ook grotere treinen bij het spoor te laten komen. Zou natuurlijk het geheel kunnen beperken tot enkel een stationsmoduletje, uiteindelijk een tamelijk statische diorama.
Altijd maar moelijk doen met baanplannen.
een baanplan met alles wat een mens nodig heeft:
-een lang perron om lange (iig tijdperk IV+ locomotief met vijf wagons)
-lokaalspoortje om korte oude treintjes op te laten rijden
-bergen
-tunnel
-brug
-en een 3d sectorplaat om de trein van het bergspoortje een centimetertje of tien-vijftien omhoog te tillen om op het bovenste niveau te komen om vervolgens over een daloverspannende brug bij het bergstationnetje aan te belanden.
Aan beiden kanten van het doorgaande spoor is een optie voor het aansluiten van extra modulebakken (moet mogelijk gestandardiseerd worden zodat ook andere dan m'n eigen toekomstige modulebakken erop aangesloten kunnen worden.) Zolang er geen modulebakken aanhangen, zit ik te denken aan losse sporen waar de lange doorgaande trein op weggezet kan worden zodat ie niet alleen op het station staat.
De op het plaatje aangegeven treinen zijn een BR91 met drie G-wagens en een Nohab met een vijftal Y-wagens.
dit alles binnen 120x30cm.
Dus dan de hamvraag: is dit leuk? Uiteindelijk is het vooral heen en weer rijden met het lokale treintje en een fotodijkje voor langere treinen bij het station beneden. De goederenloods staat ongelukkig, het is misschien eerder een plek om de locomotief van het lokale treintje te onderhouden. Met nog een modulebak links zou het bergstationnetje daarheen verhuisd kunnen worden met een stuk landschap waar de doorgaande lijn heen kronkelt. Het station beneden is erg smal en de berghellingen vooral links erg steil. Wil eigenlijk wel de doorgaande lijn houden, want dan heb ik een excuus om ook grotere treinen bij het spoor te laten komen. Zou natuurlijk het geheel kunnen beperken tot enkel een stationsmoduletje, uiteindelijk een tamelijk statische diorama.
Altijd maar moelijk doen met baanplannen.
- Bijlagen
-
- bergspoormodule.jpg (67.96 KiB) 5681 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Norm's baan
Ziet er best leuk uit! Alleen 10cm hoogteverschil op 30 cm is misschien wat veel?
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Norm's baan
Het idee is dat het hoogteverschil overbrugd wordt door middel van een lift.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Norm's baan
Het idee is natuurlijk niet origineel maar van de site van carendt: http://carendt.com/microplans/pages/she ... index.html
(halverwege die pagina is de '3d sector plate' uitgelegd)
Het ziet er echter technisch als een tamelijk grote uitdaging, mijzelf kennende. Ingewikkeld is het concept niet, maar er moet flink precies gewerkt worden om het te laten werken. Waarschijnlijk is het verstandig om het concept eerst klein te testen. En kleinere schalen zijn gevoeliger voor slordig werk..
(halverwege die pagina is de '3d sector plate' uitgelegd)
Het ziet er echter technisch als een tamelijk grote uitdaging, mijzelf kennende. Ingewikkeld is het concept niet, maar er moet flink precies gewerkt worden om het te laten werken. Waarschijnlijk is het verstandig om het concept eerst klein te testen. En kleinere schalen zijn gevoeliger voor slordig werk..
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)