Mijn eerste zelfbouw baan: EpII / III rustig bergstationetje

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
micha
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 apr 2010 09:58
Locatie: Tilburg

Mijn eerste zelfbouw baan: EpII / III rustig bergstationetje

Bericht door micha »

Hallo allemaal,

na heel wat wikken en wegen heb ik toch besloten om de moeite te nemen om hier verslag te doen van mijn eigen bouwactiviteiten, ondanks mijn ervarings niveau van 0% en het feit dat ik het gewoon erg druk heb (en dit verslag op forum zetten toch best veel tijd kost). Maar als beginner lijkt het me juist leuk dat anderen van mijn stommiteiten kunnen leren in deze toch behoorlijk pittige hobby qua vaardigheden.

wat ga ik doen:
Ik heb gewoon weinig ruimte om een baan te maken/plaatsen en dat zal de komende jaren niet veranderen. Ik wil echter toch een mooie modulaire baan maken en ik zie het dan ook als een test en een leerschool voor mezelf opweg naar een grotere baan later ooit. Ik heb mezelf tot doel gesteld daarbij zo goed mogelijk proberen te werken volgens de 'Profi' methode zoals beschreven in het Faller blad 'Modelbouw makkelijke gemaakt - Profi versie'. Dit dunne boekje laat in hoofdlijnen prima zien waar je op moet letten als je de boel echt professioneel wilt aanpakken. Ik ben benieuwd hoe iemand met ervaring 0% het ervan af brengt als ik de methodes probeer aan te houden die in dat boekje staan.

wat worden de baankenmerken:
-Tijdperk EpII / III
-Alleen stoom en diesel (want ik durf bovenleidingen echt nog niet aan)
-Berglandschap met de nadruk op natuur en weinig bebouwing (landweggetjes, bospaadjes, beekje, etc..)
-Dubbelspoor rondom met een rustig bergstationetje centraal en een kort zij-lijntje voor een lokaal EpII passagiers treintje.
-Volledig digitaal
-Volledig Minitrix materiaal (rails en gemotoriseerd rollend materiaal, wagons kunnen dus wel van andere merken zijn)
-Een beperkt schaduwstation (alleen opstelsporen voor opslag als de baan niet in gebruik is)
-Kennismaking met electrische wissels (en decoders) en misschien ook met hier en daar een seinpaal
-Kennismaking met bezetmelding

Dat is het wel zo'n beetje. Ik heb ondertussen al redelijk wat gedaan, maar aangezien dit de inleiding is, zal ik dat in een nieuw bericht plaatsen
Laatst gewijzigd door micha op 07 nov 2010 12:19, 4 keer totaal gewijzigd.


EpII-V, digitaal, NS+DB, Nederland+Duits landschap, eerste baan van 275x70
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Mijn eerste zelfbouw baan: EpII / III rustig bergstation

Bericht door Jos »

Hallo Micha,

Ik ben benieuwd naar de eerste foto's ;)
Schroom niet te vragen, we zijn allemaal eens begonnen dus we hebben die vragen zelf ook gehad.
Er is geen enkele noodzaak je te beperken tot Minitrix materiaal hoor. Dat is het mooie van N: alles werkt met elkaar en past op elkaar.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Robboz
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 mei 2010 19:01
Locatie: Heerhugowaard

Re: Mijn eerste zelfbouw baan: EpII / III rustig bergstation

Bericht door Robboz »

Hallo Micha,

Omdat ik ook nog een beginner ben en pas in in het volgend voorjaar met mijn baanopzet kan beginnen ben ik erg benieuwd naar jouw vorderingen.
Mijn baanopzet is ongeveer gelijk aan die van jou en zelfs de periode is gelijk. Door omstandigheden kan ik pas in het volgend voorjaar aan mijn baan beginnen, maar ik ben op dit moment bezig om alle locs te digitaliseren en in topconditie te brengen.
Omdat mijn baan helemaal digitaal wordt met een schaduwstation wil ik bijna alles aansturen met de PC en Koploper. Daar ben ik nu mee aan het stoeien (met een ovaaltje). Is overigens best wel pittig.
Groet en succes,
Rob


Gek op stoom!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
micha
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 apr 2010 09:58
Locatie: Tilburg

Re: Mijn eerste zelfbouw baan: EpII / III rustig bergstation

Bericht door micha »

Zoals gezegd ben ik al gestart met de bouw van de baan en ik zal hier even het verslag tot nu toe neerzetten en ook proberen wat eerste foto's te plaatsen voor een eerste indruk. Ik sta momenteel even stil door drukte en andere prioriteiten, maar dan kunnen eventuele andere beginners zich al lekker inlezen over de eerste schreden die ik heb gedaan ;-)

23okt2010
Vandaag begonnen aan de allereerste bouw activiteit van mijn eerste modelspoor baan sinds ik 10 jaar was. Ditmaal echter in N-spoor formaat. Het baanplan voor de onderbouw (schaduwstation) is al gereed op dit moment en zodoende kon ik in ieder geval beginnen aan het raamwerk van de baan. Vandaag heb ik alle latten voor het raamwerk op maat gezaagd met de decoupeerzaag. Dat ging niet makkelijk omdat de zaag ondanks lage snelheid (stand 3) en rustig zagen (dus niet duwen) toch soms spontaan begon af te wijken en dan slechts met moeite weer terug op de exacte lijn te krijgen bleek. Het is ook moeilijk focussen op het snijpunt van de lijn en de zaag, omdat de zaag lichtjes vibreert (oftewel je ziet het niet altijd 100% scherp). Het helpt daarbij erg om 1 oog dicht te knijpen en te doen of je richt op iets.
Uiteindelijk alles behoorlijk goed op maat kunnen krijgen en ook redelijk recht (winkelhaak proof). Maar om de latten die even lang zouden moeten worden ook allemaal precies even recht en lang te krijgen, heb ik met de schuurmachine de boel nog wat bij gewerkt. Ik heb daarna even 1 raamwerk in elkaar gelegd en het paste nagenoeg perfect. De gebruikte gereedschappen voor deze dag staan op de foto’s. De eerste foto laat alle gereedschappen zien die ik heb.
Laatst gewijzigd door micha op 08 okt 2011 12:55, 3 keer totaal gewijzigd.


EpII-V, digitaal, NS+DB, Nederland+Duits landschap, eerste baan van 275x70
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
micha
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 apr 2010 09:58
Locatie: Tilburg

Re: Mijn eerste zelfbouw baan: EpII / III rustig bergstation

Bericht door micha »

Even de rest van de updates tot nu toe ;-) Meer foto's volgen hopelijk binnenkort.

24okt2010
Vandaag de eerste twee raamwerk secties in elkaar gelijmd+geschoeft (nog zonder de interne latjes). Dat bleek nog erg vervelend werk te zijn. Dit kwam eigenlijk hoofdzakelijk door de houtschroeven die ik heb gekocht. Ze doen hun werk prima, maar om een of andere reden kon ik bij de Karwei geen houtschroeven vinden die een platte kruiskop hadden. Dus ik heb noodgedwongen een platte kop met enkele gleuf. Dat is in 1 woord DRAMATISCH. De schroeven handmatig vastdraaien is zelfs na voorboren toch nog een zwaar werkje (soms niet te doen), waardoor je veel liever met de accuschroevendraaien wilt werken. Maar daarbij schiet de kop van de schroevendraaier bijna meteen uit de gleuf zodra je ook maar iets of wat snelheid erin gooit. Ik ben vandaag wel 100 keer uitgeschoten en heb tenminste 2 schroeven verklooit. Uiteindelijk heb ik de accurschroevendraaier aangepast tot boor en mijn echte boormachine (die op 220v loopt en veel sterker is) omgebouwd tot schroevendraaier. Na een middagje klooien ging een combinatie van handmatig aandraaien en afmaken met de boormachine het beste. Toch blijft het ontzettend vervelend en ik snap dan ook niet dat er nogsteeds schroeven worden gemaakt zonder kruiskop...???!! Vandaag even geen foto’s gemaakt, die komen later als alle raamwerk secties af zijn.

25okt2010
Vandaag niet zoveel kunnen doen, maar toch nog even de 2e en 3e sectie afgemaakt qua ombouw. Ook heb ik de eerste interne dwarslat geplaatst en die paste nagenoeg perfect (geen schuurwerk nodig). Ik ben er achter gekomen dat het schroeven aandraaien handmatig beter gaat, wanneer je een hele grote schroevendraaier gebruikt met een zo breed mogelijke (platte) kop. Kun je ook meer kracht zetten bij het draaien door de grotere handvat.

26okt2010
Vandaag weer een beetje gedaan wegens drukte. Alle secties hebben nu hun centrale dwarslat. Daarnaast heb ik de eerste 2 inkepingen gemaakt op de interne latten voor de kleinste sectie m.b.v. een de grote handzaag en een houtbeitel. Dat ging verrassend makkelijk, alleen is het hout vrij zacht dus heb je snel wat kleine nevenschade a.g.v. de zaag of beitel. Maar niets bijzonders dat niet kan worden gewerkt. Kwam er alleen achter dat de kleine dwarslat 2mm te lang is, dus dat moet ik even bijschuren en dat doe ik morgen middag meteen na het werk. Dan heb ik wat meer tijd. Tot slot heb ik de eerste 2 metalen hoekversterkers vastgezet op de kleinste sectie. Dat is allemaal redelijk wat werk want het blijkt toch ook hier met die kleine schroeven dat je even moet voorboren anders krijg je ze er niet in (hard duwen op de schroevendraaier werkt niet want dan klapt de schroef steeds dubbel tussen je vingers en prik je dus IN je vingers. Dus, altijd even voorboren (beetje vooruit werken scheelt hier een hoop gereedsschapswissels) en dan gaat het vrij rap met een middelmatige handschroevendraaier. Tot nu toe loopt het nog verrassend goed, hoewel het allemaal veeeeel sneller zou zijn gegaan als ik kruiskop schroeven voor hout zou hebben kunnen vinden. Maargoed, dit rustig bouwen is ook goed voor me, want ik merk dat ik het niet erg vind dat het niet snel gaat en dat is voor mij uniek (anders gezegd, ik vind het rustig klussen nu nog best leuk...!).

27okt2010
Helaas toch minder tijd gehad dan gedacht, maar toch de kleinste sectie nu helemaal afgemaakt. De dwarslat bleek toch prima te passen. De 2mm waar ik het eerder over had bleek te komen doordat het frame in het midden wat naar binnen leek te vallen (dus de buiten latten waren een fractie krom...). Toen de dwarslat op zijn plek zat was alles perfect. Schroeven draaien met de boormachine gaat ook steeds beter. Ik kan nu beter doseren en continue druk uitoefenen zonder dat de boel eruit vliegt. Van 1 van beide grote secties heb ik ook nog even 4 hoekversterkers vast gezet. Morgen (28ste) zal ik niets doen denk ik.

29okt2010
Alle hoekprofielen vast gezet, van 1ste grote frame ook de 2 kleine dwarslatten gemonteerd. Het maken van inkepingen in de hoofd-dwarslat was niet echt nauwkeurig gedaan en gaf teveel ruimte. Denk wel dat mijn handzaag hier enigzinds de oorzaak van is. Die is zo grof dat hij 2 mm verwoest met zijn zaagspoor. Zal het bij het laatste frame eens met de decoupeerzaag proberen. De beitel werkt wel heel makkelijk.
Laatst gewijzigd door micha op 07 nov 2010 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.


EpII-V, digitaal, NS+DB, Nederland+Duits landschap, eerste baan van 275x70
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
micha
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 apr 2010 09:58
Locatie: Tilburg

Re: Mijn eerste zelfbouw baan: EpII / III rustig bergstation

Bericht door micha »

Jos schreef:Er is geen enkele noodzaak je te beperken tot Minitrix materiaal hoor. Dat is het mooie van N: alles werkt met elkaar en past op elkaar.

Groetjes,
Jos
Hi Jos,

daar was ik me van bewust, maar ik hou van standaardisatie en aangezien ik door de aanschaf van met mijn startset in de Minitrix wereld ben gestapt, ga ik dat qua rails sowieso aanhouden. Qua gemotoriseerd materiaal zal ik dat ook proberen, maar als het niet anders kan, zal ik iets van een ander merk kiezen. Voor wagons zie ik geen reden om te nemen wat ik leuk vind ongeacht het merk (mits kwaliteits niveau even hoog is).

Maar bedankt voor de tip.

Groet,

Micha


EpII-V, digitaal, NS+DB, Nederland+Duits landschap, eerste baan van 275x70
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
micha
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 apr 2010 09:58
Locatie: Tilburg

Re: Mijn eerste zelfbouw baan: EpII / III rustig bergstation

Bericht door micha »

Robboz schreef:Hallo Micha,

Omdat ik ook nog een beginner ben en pas in in het volgend voorjaar met mijn baanopzet kan beginnen ben ik erg benieuwd naar jouw vorderingen.
Mijn baanopzet is ongeveer gelijk aan die van jou en zelfs de periode is gelijk. Door omstandigheden kan ik pas in het volgend voorjaar aan mijn baan beginnen, maar ik ben op dit moment bezig om alle locs te digitaliseren en in topconditie te brengen.
Omdat mijn baan helemaal digitaal wordt met een schaduwstation wil ik bijna alles aansturen met de PC en Koploper. Daar ben ik nu mee aan het stoeien (met een ovaaltje). Is overigens best wel pittig.
Groet en succes,
Rob
Dat is mooi, dan is er al 1 iemand die niet mijn fouten hoeft te maken ;-).


EpII-V, digitaal, NS+DB, Nederland+Duits landschap, eerste baan van 275x70
Gebruikersavatar

Robboz
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 mei 2010 19:01
Locatie: Heerhugowaard

Re: Mijn eerste zelfbouw baan: EpII / III rustig bergstation

Bericht door Robboz »

Ha Micha,
Dit belooft wat! Zo gedetailleerd heb ik het nog niet gezien. Maar ga daar vooral mee door, want op deze manier maak je er een standaardwerk van dat door ieder beginner kan worden gebruikt.

Groet,
Rob


Gek op stoom!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
micha
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 apr 2010 09:58
Locatie: Tilburg

Re: Mijn eerste zelfbouw baan: EpII / III rustig bergstation

Bericht door micha »

Robboz schreef:Ha Micha,
Dit belooft wat! Zo gedetailleerd heb ik het nog niet gezien. Maar ga daar vooral mee door, want op deze manier maak je er een standaardwerk van dat door ieder beginner kan worden gebruikt.

Groet,
Rob
Dankje, dat was ook de bedoeling (ook meteen verslaglegging voor mezelf) en ik zal daar zeker mee door gaan. Helaas nog niet zoveel foto's want ik mis nog 2 dingen:

-een goed foto bewerkingsprogramma om mijn foto's in 1 klap allemaal goed mee te maken (formaat en belichting). Nu moet dat handmatig in paint...grrrrr!!
-nieuwe oplaadbare batterijen voor mijn digicam, moet ik nog even kopen ergens.

Als die twee dingen geregeld zijn, dan zal ik ook foto's maken van dat wat ik vertel etc...Wel 1 groot pluspunt: als het goed is hebben we vanaf morgen glasvezel verbinding en dat betekend 30MByte up- EN download snelheid. Nu gaat het met 150Kbyte nl. nogal langzaam.... ;-).


EpII-V, digitaal, NS+DB, Nederland+Duits landschap, eerste baan van 275x70
Gebruikersavatar

Robboz
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 mei 2010 19:01
Locatie: Heerhugowaard

Re: Mijn eerste zelfbouw baan: EpII / III rustig bergstation

Bericht door Robboz »


-een goed foto bewerkingsprogramma om mijn foto's in 1 klap allemaal goed mee te maken (formaat en belichting). Nu moet dat handmatig in paint...grrrrr!!
Ik ga even zoeken
Groet,
Rob


Gek op stoom!
Gebruikersavatar

Robboz
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 mei 2010 19:01
Locatie: Heerhugowaard

Re: Mijn eerste zelfbouw baan: EpII / III rustig bergstation

Bericht door Robboz »

Ha Micha

Kijk hier eens. Zonder installatie en kosten, werkt vrijwel altijd perfect.
Vooral de GIMP werkt fantastisch. Kan je alles mee.
Groet,
Rob


Gek op stoom!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
micha
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 apr 2010 09:58
Locatie: Tilburg

Re: Mijn eerste zelfbouw baan: EpII / III rustig bergstation

Bericht door micha »

Goed, ik heb inmiddels een baantje getekend in Anyrail (dit is al de 5e versie, want de vorige versies waren te ingewikkeld). Hoewel deze versie voldoet aan mijn basis wensen om een dubbelspoor rond te hebben, een rustig bergstationnetje en een apart klein lokaalverkeer lijntje, besef ik me dat de mogelijkheden om te 'spelen' met het verkeer erg beperkt zijn. Overigens zullen er links en rechts bergen zijn waar de rose sporen in verdwijnen (aan de voorkant de tunnel in en aan de achterkant er weer uit, waarna ze op een verhoging rijden om vervolgens het omgekeerde te doen en dan aan de voorkant er weer uit te komen richting station. Het paarse spoor doet hetzelfde, alleen komt die alleen boven tafel rondom het station. Het is opzich wel de bedoeling om de vallei vrij rustig te houden, maar ik zou graag met name het lokale spoorlijntje iets meer speel ruimte willen geven..

Het is nog work in progress... ben nog niet tevreden ;-)
Laatst gewijzigd door micha op 08 okt 2011 12:55, 3 keer totaal gewijzigd.


EpII-V, digitaal, NS+DB, Nederland+Duits landschap, eerste baan van 275x70
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
micha
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 apr 2010 09:58
Locatie: Tilburg

Re: Mijn eerste zelfbouw baan: EpII / III rustig bergstation

Bericht door micha »

15nov2010
Zo, ondertussen zijn we aardig gevorderd na een tweetal hele drukke weken. Het derde frame is gisteren voltooid en dit maal heb ik de decoupeerzaag gebruikt met een fijn zaagblad om de inkepingen te maken in de dwarslatten. Dat ging een stuk beter en nauwkeuriger. De diepte van de inkeping was nogsteeds niet meteen goed, maar met een paar slagen van de beitel (eerst 2 keer van boven, links en rechts, en dan van de zijkant een laagje eruit tikken). Heel simpel. Daarna de latten op de gebruikelijke manier gemonteerd en dat ging prima. Alles was weer meteen keurig op maat.

Vervolgens heb ik vandaag een knoop doorgehakt over de poten voor de secties. Omdat ik zo’n ondiepe treintafel heb (70cm) ben ik genoodzaakt om de poten aan de buitenste latten te monteren. Daarvoor moest ik dus bouten hebben die aan 1 kant vlak zijn zodat ze niet uitsteken als ik ze via de buitenkant lat door een tafelpoot steek (geen zorgen, er komen nog foto’s van). Ik heb gekozen voor palen van 44x44cm, elk van 1m lang (heb 4 palen van 3,30 in stukken laten zagen). De eerste twee poten heb ik al gemonteerd en ze zitten perfect. Ik heb M8 bouten van 80cm hiervoor gebruikt. Door tussen de moer aan de achterkant en de poot nog een M8 revetje te plaatsen kun je de moer stevig aandraaien zodat de bout zichzelf netjes in het hout trekt tot de platte kop netjes op het hout ligt. De montage van de poten is lastig als je GEEN klemmen hebt (je moet ze vastzetten om de gaten te kunnen voorboren). Gelukkig heb ik een keer 3 grote verstelbare metalen klemmen gekocht waarmee je echt vanalles kunt doen. Ze waren wel 25 euro per stuk, maar ik heb er al zoveel gemak van gehad dat ik ze iedereen kan aanraden (zie foto van gereedschapsbord). To slot heb ik ook meteen even de gaten voorgeboord waar de bouten in komen om de secties bij elkaar te houden. Met een beetje mazzel kan ik de tafel dit weekend eens even op zijn plek zetten (met de nadruk op even, want de kamer waar de tafel komt is niet geschikt om flink te gaan klussen...).

Overigens ben ik vergeten te melden in het begin dat ik voor alles gewoon geschaafd vurenhout gebruik uit FSC bronnen. Dat hout is vrij zacht, maar sterk genoeg in de aangegeven diktes.


EpII-V, digitaal, NS+DB, Nederland+Duits landschap, eerste baan van 275x70
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Mijn eerste zelfbouw baan: EpII / III rustig bergstation

Bericht door shoven »

micha schreef: Wil iemand missschien wat sleutelen aan mijn anyrail file om de boel nog wat te verbeteren/op te leuken met iets meer verkeersmogelijkheden? Dan kan ik het bestandje even sturen...
Kijk eens bij de baanplannen, hier of op BNLS. Daar is heel veel inspiratie te vinden. Check dit eens als voorbeeld. Ook Youtube stikt van de filmpjes. En een paar wissels en een schaduwstation en/of keerlus doen wonderen voor de variatie.
Wij kunnen wel voor je gaan tekenen, maar het wordt veel meer jouw ding als je een paar banen en baanplannen ziet, zodat je kunt kijken wat je leuk vindt.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
micha
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 apr 2010 09:58
Locatie: Tilburg

Re: Mijn eerste zelfbouw baan: EpII / III rustig bergstation

Bericht door micha »

21nov2010
Gisteren eindelijk tijd gehad om alle onderdelen van het frame in elkaar te zetten en (tijdelijk) al even te installeren op zijn uiteindelijke plaats. Ik moet zeggen dat ik bijzonder gelukkig ben met het resultaat en ik niet gedacht had dat ik het met mijn notoire ongeduld het er zo goed af zou brengen. Maar zoals de foto’s tonen staat alles keurig recht en stevig (dat laatste moet je maar even van me aannemen).

Zoals beloofd zou ik nog een aantal foto’s plaatsen van het gebruikte materiaal en de constructie methodes, zodat iedereen dit makkelijk kan kopieren. Allereerst even een opsomming van het gebruikte type bouwmateriaal tot nu toe. Alles gehaald bij Karwei (omdat die winkel het dichtste bij zit).
Laatst gewijzigd door micha op 08 okt 2011 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.


EpII-V, digitaal, NS+DB, Nederland+Duits landschap, eerste baan van 275x70
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Mijn eerste zelfbouw baan: EpII / III rustig bergstation

Bericht door Jos »

Dat ziet er solide uit hoor. Netjes.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Mijn eerste zelfbouw baan: EpII / III rustig bergstation

Bericht door evo »

Tip: Als je kruiskoppen pakt, dan gaat het wat beter met een schroefboormachine.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
micha
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 apr 2010 09:58
Locatie: Tilburg

Re: Mijn eerste zelfbouw baan: EpII / III rustig bergstation

Bericht door micha »

evo schreef:Tip: Als je kruiskoppen pakt, dan gaat het wat beter met een schroefboormachine.
uiteraard en daar was ik ook naar opzoek geweest, maar er waren geen officiele houtschroeven met kruiskop. Alleen spaanplaat schroeven. Dus ik als onwetende die het boekje wilde volgen kocht echte houtschroeven ondanks dat er maar 1 gleuf in zat... ;-). Maargoed, ondertussen kan ik er goed mee uit de voeten hoor, het is alleen even wennen..


EpII-V, digitaal, NS+DB, Nederland+Duits landschap, eerste baan van 275x70
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
micha
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 apr 2010 09:58
Locatie: Tilburg

Re: Mijn eerste zelfbouw baan: EpII / III rustig bergstation

Bericht door micha »

4jan2011
Zo, het is even stil geweest van mij uit, grotendeels door drukte, maar ook doordat ik nu eerst ben gestart met het maken van een permanent volledig digitaal testbaantje. De bouw van de grote baan staat zodoende stil tot voltooiing van de testbaan. Dit baantje ligt op een plaat van 60x80cm en is bedoeld om mezelf bekend te maken met alle technieken die ik nodig zal hebben voor de bouw van de grotere baan. Daarnaast is het bedoeld om gewoon als losstaand volledig uitgerust testbaantje te dienen voor nieuwe treinen. Hieronder staat een lijst van zaken die ik van de testbaan bouw hoop te leren:

1) werken met Faller/Busch kurk rails bedding
2) begrinding volgens de profi methode waarbij de dwarsbalken dus geheel in het grind liggen maar aan de bovenkant wel zichtbaar blijven.
3) werken met electrische wissels (Minitrix)
4) werken met een wisseldecoder (ESU Switchpilot)
5) werken met seinpalen (Viessmann DB4400)
6) aanleggen van de bovengenoemde electronica
7) aansturen van de bovengenoemde electronica via het Minitrix Mobile Station
8) werken met modelbouw gaas
9) werken met modelbouw gips in de landschaps vorming
10) maken van tunnel ingangen
11) landschapsvorming
12) perron aanleggen
13) rails doorslijpen
14) contacten solderen

Wellicht leer ik nog meer, maar dit zijn in ieder geval de punten die ik ervan wil leren. Ik zal hier ook weer verslag doen van mijn bevindingen. Ditmaal echter zo kern-achtig mogelijk om het de lezer makkelijk te maken.

Ik ben ondertussen al een stuk op weg en zal daar binnenkort foto's van plaatsen bij dit stukje tekst. Zal ook een opsomming doen van de geleerde lessen tot nu toe.


EpII-V, digitaal, NS+DB, Nederland+Duits landschap, eerste baan van 275x70
Gebruikersavatar

Tonh
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 dec 2008 20:36
Locatie: Groningen

Re: Mijn eerste zelfbouw baan: EpII / III rustig bergstation

Bericht door Tonh »

Robboz schreef:Ha Micha

Kijk hier eens. Zonder installatie en kosten, werkt vrijwel altijd perfect.
Vooral de GIMP werkt fantastisch. Kan je alles mee.
Groet,
Rob
Probeer ook MwSnap eens.
Groet
Ton


Plaats reactie