Cirkelbaantje Rocks' end

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door Michiel »

Hoi Maarten,

het is dan tijd om te gaan werken met maximaal effect. Vergeet voorlopig die leuke kleine scenes dat je had willen uitbeelden. Maar werk aan de algemen indruk. Dus, zorg ervoor dat overal de ondegrond is afgewerkt, met rots, begroening, bestrating, bebossing,... zorg er dus voor dat het geheel al mooi presenteert. Zie dat technisch alles perfect werkt, want op dat vlak is Murphy koning.

Eenmaal je baantje in zijn geheel leuk presenteert, kan je met een gerust hart, rustig werken aan die details die een baan niet alleen mooi maken, maar ook boeiend om te ontdekken.

Maar eerlijk gezegd, ook ik heb geen ervaring op het vlak van demonstratiebaantjes. Het wordt voor mij ook een vuurdoop. Ik wens je alvast succes en vooral veel plezier met het afwerken van je baantje.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door marco »

Ach maarten af is het wanneer jij dat wil. :D
Ik vind het nu al geslaagd ;)

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door maarten »

Bedankt Michiel, dat is eigenlijk wel een goede tip. Eerst the big picture op orde, daarna de details. Vanavond besteed aan het beplanten van de rotsen. De deuren van de garage kan ik altijd nog zo lijmen dat er slechts een kiertje open staat. Dan komt er toch een streepje licht op straat wat nieuwsgierig maakt zonder dat ik een heel interieur hoef te maken. ;)

Tja de techniek, die is er nog helemaal niet. Daar moet ik nog aan beginnen. :oops: Vooralsnog heb ik alleen een rondje rails met een treintje er op. Alle leds/verlichting moet allemaal nog gedaan worden. Misschien toch maar verkassen naar zolder, daar heb ik sowieso al mijn soldeerspullen liggen.

Marco jij ook bedankt. Voor een allereerste poging vind ik het zelf ook wel geslaagd. Er zijn veel dingen die ik nu anders zou doen maar desalniettemin ben ik nu al best tevreden. In ieder geval heb ik al veel geleerd, en daar was het me in eerste instantie ook om te doen. Wat dat betreft dus een win-win situatie. ;) :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door maarten »

Vandaag vrijgenomen om te knutselen dus lekker veel kunnen doen. :) Tegenslag was er ook. Een nieuw pak modelgips gekocht, blijkt op de een of andere manier niet goed (meer) te zijn. Het droogt nu pas na 4 uur (!), het is korrelig en ook veel grijzer dan het vorige pak. :? Morgen maar even terug naar de Karwei. Daarnaast een serieus probleem; lak aan de NEM dus het perron te dicht op de rails gemaakt... :evil: Wagonnetjes (met brede opstapjes!) passen wel (ja dat had ik wel gemeten :shock:), maar de loc past niet!! Het drijfwerk komt tegen het perron en het hekje op het perron. :oops: Als oplossing zal mijn Belg de waggonnetjes trekken, die past wel. Bovendien loopt ie ook een stuk netter. ;)

Nog even een teaser, de (nieuwe) titel van dit project:
Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door Rob Fongers »

Dass een end :D


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door maarten »

Nog 1 knutseldag te gaan, komende week een midweek weg en daarna is het al zaterdag en dan moet het baantje acte de presence geven in Lochem. :? Afgelopen week een hele hoop kunnen doen. Helaas niet alle ideeën kunnen realiseren maar wel bergen lol gehad tijdens het bouwen. :mrgreen: Maar die ideeën zijn dan misschien wel voor een volgend projectje, het diorama-bouwen bevalt in ieder geval prima! :)

Wat ik wel heb kunnen doen is de water-methode van Boppard-Jeroen uitproberen. Werkt prima moet ik zeggen, alleen is het in mijn geval helaas mislukt. Dit komt door een verkeerde materiaalkeuze, verkeerd wc-papier. Je neemt wat voor handen is en in dit geval was dit papier van Page. Dit wc-papier heeft een vrij hardnekkige ribbeltjes structuur die dus niet verdwijnt als het papier nat wordt, het blijft er in zitten. Op zich geen ramp zolang de golfjes maar in de zelfde richting zitten als de ribbels. En daar ging het dus mis, het zit bij mij haaks op elkaar en dat blijf je zien. :( Maar goed, weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen, volgende keer beter. Ik heb geen tijd meer om het overnieuw te doen dus het blijft zoals het is. In ieder geval geen Page papier meer voor mijn water. ;)

Na de N-spoordagen in Lochem zal ik hier nog wat foto's plaatsen van het eindresultaat.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door Jeroen »

Heb je consequent in één richting gewerkt? Water stroomt natuurlijk ook altijd één richting op in een rivier of wat dan ook. Dan zou je het effect juist kunnen gebruiken.

En verbloem anders je 'mislukte' ondergrond een beetje met wat verf-effecten, of een bootje of weetikveel. Plaats eens een foto anders!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door maarten »

@Jeroen: yep, precies zoals je had gezegd. Alleen heb ik het papier verkeerd gelegd, die ribbels die er in zitten staan haaks op mijn golfjes. Hierdoor krijg je een soort ruitpatroontje. :x Fotootje komt na Lochem, ik ga morgen een midweekje weg en dan is het al zo ver, op naar Lochem! Zojuist laatste verfactie gedaan en nu nog even snel bevolken voordat ik ga slapen en dan moet is ie zoals ie is, dan gebeurt er niets meer, dan is ie soortement van 'klaar' (eindelijk! 8-)).


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door Jeroen »

Dan lijkt het er toch niet op dat je dus consequent in een stroomrichting hebt gewerkt. Laat anders even een fotootje zien van het resultaat....


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door maarten »

Zo, we zijn weer terug van vakantie en Lochem. Hier nog even wat foto's van de bouw:

Interieur van de tunnel moet afgewerkt worden.
Afbeelding

Stukje zwart papier doet wonderen. Vastzetten met houtlijm, de spelden houden het op z'n plek.
Afbeelding

Voorste rand afplakken met balsa.
Afbeelding

Zo ook de achterkant.
Afbeelding

Afbeelding

De rand moet opgevuld worden met gips. Grote gaten eerst beetje dichtgemaakt met propje wc-papier zodat het gips er niet doorheen loopt.
Afbeelding

Speciale tool gemaakt om nog in de tunnels te kunnen ballasten en roesten.
Afbeelding

Viesman lantaarntje voor z-spoor (maat vind ik groot zat voor dit baantje). Het onderste voetje (zwarte rand) gebruiken we uiteraard niet!
Afbeelding

Hier komt water dus rotsblok moet weg.
Afbeelding

Zo dus.
Afbeelding

Kartonnetje er in, daaronder stukjes balsa als opvulling. WC-papier er op en indruppelen met verdunde houtlijm. (Jeroen-Boppard methode)
Duidelijk te zien de structuur in het papier die er dus niet uit gaat als het papier nat wordt, echt A-merk kwaliteit. :( Als deze parallel aan je golfjes zitten is het misschien niet erg, maar in dit geval stoort het mij.
Afbeelding

Randen opgevuld, grijs gemaakt en zwarte wet-wash. Witte dry-brush moet nog.
Afbeelding

Groenen! Altijd leuk en nooit klaar. ;)
Afbeelding

Golfjes klaar om groen te worden geverfd en daarna paar keer blanke hoogglas lak er over. De strijkijzerafdruk rechts is voor een bootje. ;)
Afbeelding

Wat bevolking aangebracht. Vastgelijmd met houtlijm, plastic afstandbusjes om ze overeind te houden terwijl het droogt.
Afbeelding

Overzichtsfoto van het eindresultaat in Lochem.
Afbeelding

Meer foto's, zoals ook het resultaat van het water moet ik eerst nog maken. Die volgen later nog.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door Rob Fongers »

Maarten.....

Top!!!


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door Michiel »

Maarten, met dit baantje ben je van een aarzelende modelbouwer een gedreven modelbouwer geworden. Dit baantje beantwoord waarschijnlijk niet helemaal aan je verwachting, maar wat een weg dat je hebt afgelegd. Geweldig om je nu zo gedreven te zien voor De Vleeschhouwer. Weer nieuwe technieken te ontdekken (vb werken met platicard), maar ik weet zeker dat het je er iets moois van gaat maken, want de "Nieuwe Maarten" is opgestaan! :D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door maarten »

-- bloos -- :oops:

Bedankt jongens! NV De Vleeshouwer gaat inderdaad een heel andere tour voor mij worden, veel dingen maken die ik nog nooit heb geprobeerd.

Hier nog wat foto's die ik zojuist heb gemaakt:

De wigwag; niet werkend maar wel aanwezig. ;)
Afbeelding

De pastoor is laat voor de trein naar St. Michel Laroche. Hij heeft hem wel gehaald want ik heb hem daar ook zien lopen. :mrgreen:
Afbeelding

Nieuwe gasten zijn zojuist gearriveerd in hun Ford A Coupe bij Wyvern's Lair Hotel & Inn.
Afbeelding

Uiteraard neemt de maid de achteruitgang als ze haar groceries gaat halen. Op de grens van klinkers en grind had ik nog een mooi sierhekwerk willen zetten. Dat is er niet meer van gekomen.
Afbeelding

Bij Edwards' kun je 2 verschillende merken benzine kopen. Dat was in 1930 heel normaal, vaak zelfs nog veel meer merken. Dus dan bedoel ik bijv. Shell, BP, Esso, Texaco, etc. bij 1 en hetzelfde pompstation. Een oliekast stond er wel eerst maar die is door een ongelukje tijdens de bouw zoekgeraakt. Je ziet nog net de boom van de naar towtruck omgebouwde pickup.
Afbeelding

Doorzicht zoals je naar het pleintje rijdt.
Afbeelding

Edwards' Garage vanuit een andere hoek. Je ziet ook dat het sierhekwerk van Wyverns'' Lair nog niet helemaal doorloopt; tijd tekort (of lat te hoog).
Afbeelding

Het echtpaar Grantham staat op de trein te wachten. Sir Grantham verwacht regen zo te zien.
Afbeelding

Mr. Jones is stiekem verdiept in Lady Chatterley's Lover van D.H. Lawrence. De Italiaanse uitgave natuurlijk want in Engeland is het pas in 1960 voor het eerst uitgegeven (ivm expliciete sexscenes ;)).
Afbeelding

Wyvern's Lair vanuit een andere hoek.
Afbeelding

Detail van de rotsen en vegetatie.
Afbeelding

Een scene die maar weinigen gezien hebben omdat deze zich aan de achterkant bevindt. Hier kun je wel het water zien, gemaakt met de Jeroen-Boppard methode (zeer goed te doen!). Volgende keer de golven minder woest maken. ;) :mrgreen:
Afbeelding

Jonathan Sikes zit lekker te vissen onder de brug. Duidelijk te zien is de hengel die hij vasthoudt. In het echt is deze hengel dus bijna niet te zien! Macro is echt killing. :mrgreen: En okee, die buitenboordmotor had er af gemoeten voor dit tijdperk roeispanen er in.
Afbeelding

Nog wat vegetatie om wat beschadigingen en uitschieters te maskeren.
Afbeelding

Rotsen en vegetatie bij de brug.
Afbeelding

Idem.
Afbeelding

Nog een detail van rotsen en begroeiing.
Afbeelding


Zo, dat was het dan, dit is voor mij de afsluiter van dit project. Misschien dat ik het nog wat af maak maar waarschijnlijk niet. Of het moet zijn dat ik er een laag sneeuw over plemp voor bij de kerstboom. In dat geval gaan er nog een hoop lichtjes ingebouwd moeten worden. 8-)

Het volgende project dat mijn aandacht gaat krijgen is de bouw van ketelfabriek NV De Vleeshouwer. -stay tuned-


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1830
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door OBBinN »

Indrukwekkend gebouwd!! 8-) 8-)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door Michiel »

Maarten, dat is een mooie reeks foto's. En met deze beelden toon je ook goed de problematiek van schaal N. Met macro-opnames kunnen we haast indrukwekkende scenes tonen, vanuit standpunten dat je normaal niet ziet. Maar een N-baantje tijdens een expositie wordt niet met vergrootglas of macrolens bekeken, maar vanop een afstand en meer overschouwend. en dan krijgen we dikwijls een heel andere indruk van de modelbaan, ook met mijn baantje.

Dat is een probleem waar ik nu bewust ben van geworden, en waar ik iets aan ga doen. En dat is op 2 fronten: het overschouwend plaatje moet aantrekkelijk zijn, maar ook: "hoe verleid je de toeschouwer om dichterbij te komen, om in het detail te willen gaan kruipen?"

Dit louter als denkstof, maar misschien is jullie ervaring anders?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door Jeroen »

Mooi werk! Macro-opname ziet er héél goed uit, leuk gedaan.

Hoe heb je dat bruggenhoofd gemaakt? Is dat eigen geknutsel, of heb je dat zo gekocht?


Afbeelding
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door Rob Fongers »

Maar ik heb wel op mn knietjes gezeten voor al dat moois :roll: :lol: :oops:


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7359
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door Krab »

Ik niet , laat de jongere maar op hun knieen gaan :mrgreen:
Heb gewoon de kamera lager gehouden :mrgreen:


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door Jesse »

Maarten, wat een schitterend baantje heb je gemaakt! Ik heb er in Lochem erg van genoten. Mijn complimenten!


met vriendelijke groet, Jesse

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door mdedeugd »

Hallo Maarten.

Dat is echt :o :o :o
Super mooi aan het worden. ;) ;)
Als deze klaar is, gaat je dan een grote baan beginnen.?
Of komt er weer zo,n fantastisch leuk project als deze.


Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door maarten »

Bedankt jongens! Ik heb erg veel plezier gehad bij het bouwen van dit projectje, ik kan het iedereen aanbevelen.

@Jeroen: de bruggenhoofden zijn eigenbouw van Das-klei op een stukje hout. Zie pagina 7 van dit draadje voor detail-foto's. ;)

@Martin de Deugd: wat mij betreft is dit project klaar. Een grote baan zal er voorlopig niet van komen ivm tijdgebrek. Wel ga ik binnenkort beginnen aan een nieuw projectje; NV De Vleeshouwer. Om een tipje van de sluier op te lichten: zelfbouw fabriekshal, naast N-spoor ook stukje smalspoor, N-locje op Z-onderstel, etc. Dat smalspoor is trouwens de schuld van RobertN(m). 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door Rob Fongers »

Dus dit is de volgende ;) ;)

Afbeelding


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3595
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door Schachbrett »

Proficiat Maarten en nog veule jaren!!


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door Hookies »

Fijne verjaardag Maarten!


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7359
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door Krab »

Hoi Maarten proficiat toegewenst vanuit bergen . :mrgreen:

Veel plezier vandaag en veel spoorse spullen toegewenst .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie