Cirkelbaantje Rocks' end

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Oeps... Beetje verzaakt hier updates te plaatsen. :oops: Nou ja, beter laat dan nooit. :(

Afgelopen (paas)dagen elke dag geprobeerd iets te doen. De ene dag wat succesvoller dan de andere. ;)

Afbeelding
Begonnen aan de winterse kant.

Afbeelding
En in de verf gezet...

Afbeelding
Uit nieuwschierigerheid (en ongeduld) een stukje van de zomerse kant gegroend. Valt niet tegen.

Verder vandaag een mijlpaal bereikt, het hele gebergte is nu berotst!!! :D Eindelijk, dat was een behoorlijke klus. Als ik in het vervolg nog een keer rotsen moet maken dan moet ik maar een andere techniek gaan aanleren. Hoewel ik hier wel tevreden mee ben (lekker ruige rotspartijen), wil ik dit niet op een grote baan gaan doen, veel te bewerkelijk. Maar ik ben blij dat dat nu achter de rug is, op naar het volgende. Nog genoeg te doen in ieder geval. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Spoor 9 mm »

Hoi Maarten,

die rotspartijen zien er schitterend uit. Wat de beplanting betreft, zou ik persoonlijk meer variatie in kleuren groen aanbrengen en ook de structuur van het groen varieren. Je kunt dan denken aan fijne vlokken of strooiturf, dat bootst prima mos na. Op rotsen komt dat goed tot zijn recht. Maar wellicht ben je nog niet klaar met de begroeiing.


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door gek op stoom »

dat is mooie rots partij geworden
de kleur is ook helemaal goed {vint ik}
ik neem aan dat er nog struikjes en boomen op komen :?:

Gr andy


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Michiel »

Hoi Maarten,

je rotspartij ziet er goed uit. Die overwinning heb helemaal verdient met doorzettingsvermogen en er blijven in geloven. Knap hoor!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door mdedeugd »

Hallo Maarten.

Blij dat je er weer bent. ;)
Ik ben ook steets serieus vol lof, wat je hier zien laat.
Ik vindt dit ook al weer zo erg mooi gedaan.
Verdiende complimenten.
Ga zo verder. ;) keurig werk.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3593
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Schachbrett »

Hallo Maarten,

Dat ziet er steengoed uit!!

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Matheus
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 aug 2010 15:10

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Matheus »

Mooie rotspartij.

Ga je nou echt in de toekomst het anders aanleggen?
Wat je nu toond en toepast op je modelbaan, hoop ik, zullen weinigen evenaren.
Kijk verder naar je,.
Laat ons hier maar eens een poepje ruiken.

Johan.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Bedankt voor jullie reacties jongens, dat motiveert enorm! :) Dat is wel eens fijn als je lang bezig bent met hetzelfde en je er veel minder tijd aan kunt besteden dan je zou willen.

@Johan: je hebt helemaal gelijk! Daar wil ik ook nog wat aan doen, het is inderdaad wat eentonig en weinig spannend zo. Maar ik heb nog een paar dingetjes in gedachten en volgende week is het weer feest in Houten. Ik hoop stiekem daar nog wat te kunnen shoppen. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Chris83 »

Mooi zeg, die grot spring ook erg mooi in het oog .


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Vandaag niets gedaan, maar gisteren wel. :mrgreen: Wet-wash zwart en (na goed drogen) dry-brush wit. De rotspartij is klaar, op het groenen na dan. Verder begonnen aan de brughoofden.

De brug was niet naar mijn zin. Het is zo'n universeel gevalletje met een asymmetrische las er in.
Afbeelding

Dat vond ik lelijk (ging steeds meer storen) dus doorgesneden. Het dalletje/kloofje wordt dus smaller.
Afbeelding

Overzichtje zomerse kant.
Afbeelding

Overzicht winterse kant.
Afbeelding

Een keer een ander gezichtspunt.
Afbeelding

Afbeelding

De basis van de brughoofden.
Afbeelding

Waar een stukje afvalhout al niet goed voor is. :geek:
Afbeelding

Nu nog drogen, vlakken en krassen.
Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door marco »

Mooie foto,s maarten je rotsen zien er erg goed uit ik ben benieuwd hoe mij dit zal vergaan.
Is het klei wat je gebruikt als bruggehoofd?
Ik blijf je volgen met dit leuke projectje 8-)

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Hoi Marco, ja dat is inderdaad klei. DAS-klei om precies te zijn, schitterend spul om mee te werken. Kleien was vroeger op school een ramp, het werd nooit zoals ik wilde, maar deze methode is goed te doen en het resultaat is prima. Kijk zelf maar... ;)

Vandaag verder gegaan met de brug. De brughoofden waren vandaag droog. Deze op een vlak liggend stukje schuurpapier mooi strak gemaakt en ook bakstenen in gekrast. Omdat de brug toch ergens op moet rusten heb ik de onderkant van de uiteinden aangepast. Nu ligt de brug netjes op de brughoofden.

Deze stukjes moeten er af.
Afbeelding

Even passen, staat een stuk beter.
Afbeelding

Zo gaat het worden.
Afbeelding

Als ik eerlijk moet zijn dan vind ik de kras-methode na drogen mooier dan de indrukken in zachte klei methode. Mijn brughoofden vind ik namelijk mooier geworden dan mijn tunnelportalen. Maar die laat ik nu gewoon zo, wel even opnieuw verven omdat ik met het verven van de rotsen niet zo netjes ben geweest. :oops: Wel leuk zo'n projectje moet ik zeggen, je leert er een hoop van. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws.

Het goede nieuws is dat ik dit project heb ingeschreven voor de mini-dioramawedstrijd en dat de inschrijving geaccepteerd is. :)
Het minder goede nieuws is dat er daarom veel minder updates meer zullen zijn voor dit project. :( Er moet natuurlijk nog wat te raden zijn dus als je benieuwd bent hoe dit gaat aflopen dan kom je gezellig naar Lochem!! 8-)

groeten,
Maarten


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Rob Fongers »

Succes Maarten!!


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door mdedeugd »

Hallo Maarten. ;)
:o :o
Mooie brug hoofden heb je daar gebouwt.
Een schitterende baan wordt dit.
Tja ik ben ook fan van jou, dus...
Uteraard krijg jij van mij ook een 10+.
Wel zo eerlijk. ;)
Prachtig, wat ik nu heb gezien. ;)
Nu snap ik ook waarom het strikt geheim is.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Dank je Martin. Het is niet strikt geheim hoor, er moet alleen nog wel wat te raden overblijven. ;)

Die bruggenhoofden ga ik nog iets aanpassen, wat verbeteren. Daarnaast ben ik nu meer met de andere kant bezig, met het stationnetje. Dat heb ik gemaakt van 5mm balsahout. Trappetje er in gemaakt en een oprit er in gevijld. Ingesmeert met houtlijm en bestrooit met gezeefd schelpenzand. Dat leek heel fijn maar blijkt na drogen en verven nog redelijk grof te zijn. Zie onderstaande foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik wél geheim houd is een fröbeldingetje waar ik mee bezig ben voor de boerderij rechts. Die dus geen boerderij-functie krijgt. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Vandaag blij gemaakt door de postbode. Bij GHQ had ik 5 oldtimers besteld, de coupe linksonder 2 stuks. De Pheaton (linksboven) wordt toch ook inclusief dichte kap geleverd, hierdoor kan ik hem toch inzetten in het winterlandschap. Dit stond er niet bij vermeld op de website van GHQ, dat was een gokje van me wat goed heeft uitgepakt. :mrgreen:

Afbeelding

En die aardige jongens van GHQ hebben als bonus een extra autootje er bij gedaan, een 911 cabrio. :) D'r zit een sticker op dat ze dat gedaan hebben als dank voor het vertrouwen als vaste klant. Toch niet gek van die Amerikanen!
Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Vandaag weer wat kunnen doen aan dit projectje.

Rocksend heeft een gipsen bodemlaag gekregen over het piepschuim. Hier ga ik als het droog is de weg op uitkrassen. Hopelijk is de laag dik en stevig genoeg, het piepschuim is nu niet echt een stevige ondergrond hiervoor. ;) Eerlijk gezegd viel het nog een beetje tegen om het er een beetje netjes op te krijgen. Door de stijle rotswand kun je er niet echt lekker bij. Tevens moest het perron blijven liggen voor de maatgeving en daardoor kon ik er ook met mijn paletmesje niet goed bij. Hier en daar moet ik de volgende keer wat herstelwerk doen, daar braken helaas wat stukjes gips uit. Het glad maken met een natte (schuur-)spons ging dan weer best goed. Het is wel glad geworden, maar vlak is dan weer heel wat anders. :oops: Met wat gips ook de bovenkantjes van de brugpijlers wat opgevuld zodat ze vlak gemaakt kunnen worden. Als het droog is kan ik het mooi vlak schuren.

Verder bedacht dat het 2e gebouw een garagebedrijfje gaat worden. Met dat idee speelde ik al maar ik krijg daar steeds meer zin in. Daar moet ik alleen nog wat research voor doen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Gisteravond nog wat research gedaan voor het baantje, we zijn naar de bioscoop geweest en hebben de film 'Water for elephants' gezien. :mrgreen: ;) Met een aantal mooie (sfeer)beelden van een circustrein in 1931 in de VS. Maar nu komt het, ik zag daarin twee keer een plattelandsoverweg die beveiligd was met 1 rode lamp. Deze bungelde/zwaaide recht boven de weg en stond dus niet naast de weg. Dat leek me best een aardig detail voor dit projectje (hoewel het niet in de VS is gesitueerd) maar kan er verder niets over vinden. Weet iemand daar meer over? Google heeft me niet verder geholpen.

Ik kwam nog wel deze foto tegen maar dat is juist niet wat ik zoek, dat is te stedelijk.
En ook nog dit filmpje over een smalspoorbaantje in de UK in de jaren 30.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Hallo Bart, dank je voor het meedenken! Dankzij Frank (Redskin) van het 9mm-spoorforum ben ik er achter dat het een wigwag-signal is, een bord met een lamp er op dat electromagnetisch heen en weer zwaait. Ik had zo'n ding (wigwag) nog nooit gezien, tot in die film. Voor wie geen idee heeft waar dit over gaat:

Afbeelding

Afbeelding

En ook in levende lijve op youtube.

Een kleine studie leert dat er nog steeds enkele in gebruik zijn in de VS, hoofdzakelijk aan de westkust (mn Californië). Alleen zie ik mij nu met de volgende uitdaging geconfronteerd, zo'n ding wil ook, en liefst wel bewegend! Dat wordt maxi-prullen op mini-formaat (zo'n 3cm schaalhoogte, 3 mm diameter die schijf)... :o


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

En als bonus/teaser, de zon komt op bij Stonesend:

Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7356
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Krab »

Ziet er erg mooi uit Maarten :o :o


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Lemland »

Nou, het zijn er meer dan een paar hoor zie ik nu op Google Maps. Als je hier kijkt, kan je er heel veel terug vinden. Als je voor het knutselen voorbeelden nodig hebt, hoef je alleen maar Streetview aan te zetten als je een blauw ballonnetje met daarin een stip hebt gevonden. :-) (ik zie er zelfs eentje die uitgegraven lijkt te worden...)

Erg interessant dit, had er nog nooit van gehoord of gelezen.

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Dat zijn er nog minder dan ik dacht Bart (nl. nog maar 45), ik dacht dat het er een stuk of 57 nog waren dat had ik gelezen. Voor een land zo groot als de VS is dat natuurlijk peanuts.

Wat ik vandaag ook geleerd heb is dat je ze hier in Europa ook had! In ieder geval in Oostenrijk, Italië en Frankrijk. Daarnaast ook in Canada, Nieuw Zeeland, Australië en Zuid Amerika.

Vanavond even zitten prullen. Ik had in een rommeldoos nog een aluminium buisje liggen van 2 mm uitwendig. Veel te dik eigenlijk, schaalsgewijs zou het 1 mm moeten zijn, maar ik had even niets anders. Conrad heeft een 1,5 mm messing buisje zag ik al wel en dat is ook niet zo duur, dat is al iets beter. Voetje geknutseld en even een testje gemaakt om te zien hoe het in schaal er uit ziet. Het dwarsbalkje is een 2 mm profiel dat over de lengte doormidden is gesneden. Aan de wasknijper kun je zien hoe klein alles is...

Afbeelding

Pfff... dat macro is echt niet leuk, elke imperfectie wordt 100x vergroot. :(


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie