Cirkelbaantje Rocks' end

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Zo af en toe wat tijd vrij kunnen maken om even wat te prullen dus tijd voor een update. In dit tempo moet kerst 2011 mogelijk zijn. :oops:

Uit wat afvalhout een piepschuimsnijder gemaakt:
Afbeelding

Andere benadering, van piepschuim de ruwe vorm gemaakt maar daar gaat géén gaas over heen alvorens er keukenrol met gips over gaat.
Afbeelding

Greppel/afgrondje bij de brug.
Afbeelding

De dorpskant.
Afbeelding

Het gereedschap: verfbak, modelgips en Lotus Maestro keukenrol (en m'n handjes).
Afbeelding

Resultaat dorpskant.
Afbeelding

Een tunnelingang, duidelijk te zien is dat het nog doorschijnt terwijl het wel dicht is.
Afbeelding

Tunnelingang waar ik niet tevreden over ben, die plooi moet weg dat is niet wat ik wil.
Afbeelding

Overzicht ravijnkant. Bij nader inzien vind ik het ravijn te ondiep, men had dit kunnen opvullen bij het aanleggen van het spoor. Het plaatsen van deze brug is daardoor niet zo vanzelfsprekend.
Afbeelding


Hiervoor heb ik geen gewone keukenrol gebruikt maar Lotus Maestro, dat is keukenrol dat je nat kunt maken, weer uitwringen en opnieuw gebruiken. Daardoor een stuk steviger dan gewoon keukenrol en daarom ook geen gaas nodig als ondergrond. Ik heb eerst gips aangemaakt in de verhouding 1:1 (iets dikker dan drinkyoghurt) en daar de keukenrol in gedrenkt en vervolgens over het piepschuim gehangen. Het resultaat is beter dan ik had kunnen bereiken met gaas, lekker grillige steile bergen. In verband met lekkere kliederhandjes van de tussenstappen geen foto's. ;-)

Volgende stap is een dikkere laag gips er op en gaan beeldhouden. Dat is wel iets waar ik nog wat tegen op zie.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Jerome »

Maarten,

Ziet er goed uit hoor, weer eens een andere methpode om bergen te maken, net als mijn betonprut methode. Mijn volgende berg gaat ook met piepschuim worden, dus ik ben zeer geintresseerd in de piepschuimsnijder. Kan je vertellen hoe je deze hebt gemaakt en wat je er voor nodig hebt?

Greetz, Jeroen


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Michiel »

Hoi Maarten,

je zit net een stapje voor op mijn rond baantje. Ik kijk met veel interesse naar je bouwmethode, en ben vooral benieuwd naar de landschappelijke invulling. Het ziet er alvast tof uit!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Mctrain
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 sep 2010 18:16
Locatie: Kruisland

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Mctrain »

Hoi,

Ziet er al goed uit!!! Ben zeer benieuwd hoe dit gaat worden als eindresultaat. Bij mij staat alles al een aantal weken (sinds kerst eigenlijk) op een zeer laag pitje(zeg maar op stop). Hoop voor de zomer nog wat te gaan doen, maar ben bang dat dit pas weer najaar wordt eer ik verder ga, teveel hobby's die eraan zitten te komen weer.

Ik hou je in de gaten, zodat ik veel tips van je kan leren.

Groeten,

Arno


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Bedankt jongens, leuk dat jullie mijn prulwerk kunnen waarderen. Zoals gezegd is de volgende stap een laag gips op de bergen aanbrengen en dan rotsen gaan beeldhouden. Het is iets waar ik een beetje tegen op zie, maar misschien is het net als met DAS-klei portaaltjes maken, niet te veel over nadenken gewoon doen. Het punt is dat ik kritisch ben voor me zelf en dat ik wil dat het een beetje realistisch wordt. Van de andere kant ben ik hier aan begonnen om te oefenen/leren om scenery te maken dus van die kant kan het eigenlijk niet mislukken.

@Jeroen: Er zijn verschillende voorbeelden te vinden van piepschuimsnijders op internet, maar om kort te gaan is een piepschuimsnijder in mijn geval eigenlijk niet meer dan een grote (houten) beugel met een draadje er tussen. Dat draadje is van weerstandsdraad wat je kunt kopen in een electronica-zaak of bij Conrad.nl, het kost bijna niks eigenlijk. Welke waarde ik heb weet ik eigenlijk niet, mijn afstand is ongeveer 40 cm. Ik heb de waarde op het zakje laten schrijven maar kan nu het zakje niet meer vinden, sorry. Het draad je sluit je aan op een voeding die je dus eigenlijk soortement van kortsluit. Als voeding gebruik ik een spotgoedkoop voedinkje van 12V 1A. Deze wordt wel wat warm (wordt natuurlijk ook misbruikt) maar vooralsnog overleeft ie nog. Het is wel zo dat bij echt dikke stukken hij iets meer afkoelt waardoor je langzamer kunt snijden. Maar eigenlijk voor mij meer dan voldoende. Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg heb geholpen. De dingen die je op internet kunt kopen zijn trouwens belachelijk duur! Zelf maken kost bijna niets en is nog leuk ook (als het werkt tenminste ;) ).

Groeten,
Maarten


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Jerome »

Maarten, dank voor je antwoord.

Ik ga ff zoeken op het net.

Greetz, Jeroen



Vincent
Berichten: 311
Lid geworden op: 24 nov 2009 20:21
Locatie: etten leur

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Vincent »

@jerome, bij veel hobby winkels kan je ze zo kopen


mvg vincent


vincent
www.elfd.nl
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door BenQ »

Maarten
Een leuke wagon is misschien de volgende:

Afbeelding

Ik heb er hier 4 van.
Deze ooit gekocht in Houten bij spoorclub Spijker.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Dank je Ben, alleen net iets te laat. Vandaag heb ik in Houten dit op de kop getikt:
Afbeelding
Past een stuk beter op dit baantje. :)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door BenQ »

Maarten,
Dat is grappig :lol: , ik had(heb) ook ooit een draadje gemaakt op Beneluxspoor.net en daar had ik wat fotos opgezet en toen kwam een lezer met de opmerking dat hij deze al een poos zocht en ze toen bij mij op de baan zag staan, of ik ze wilde verkopen.
En dat heb ik gedaan, hij was naar Lochem geweest en kwam op de terugreis even langs.

Afbeelding
Roco wagonnetjes, niet meer in mijn bezit :| .


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Gisteravond een eerste poging gewaagd. Het is niet geweldig maar het is een beginnetje:
Afbeelding

De laag is eigenlijk een beetje dun op veel plaatsen en op sommige stukken is geen goede hechting op de ondergrond. Er is hier en daar wat afgekomen en op andere plekken heb ik er doorheen gestoken. Sowieso nooit gedacht dat keukenrol zo stevig kon zijn. ;) Bij de volgende poging wil ik de ondergrond (is immers ook gips) even wat vochtig maken met een plantenspuit, dat heb ik nu niet gedaan. Hopelijk is de hechting dan wat beter.

Bij gebrek aan een goede spatel heb ik een plamuurmes gebruikt (4 cm breed). De volgende keer wil het gaan proberen met iets van een schilderspaletmes of iets dergelijks. Dat moet ik echter nog kopen.

Al met al niet zo tevreden maar we geven het niet op. ;) Nog maar een keer het Krippenbau-filmpje bekijken van Gerrit voor de volgende poging. :(


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door mdedeugd »

Hallo Maarten.

Hoe staat het met de verdere opbouw van deze nu al heel mooie Kerstbaan.
Zijn er al weer vorderingen.
De rotsen zien er trouwens echt heel goed uit. :o
Je hebt al trouwe bewonderaars zie ik daar ;)
Hier ook...Trouwens..... :)
Ik zei al, dat dit echt mooi gaat worden, en ik krijg gelijk, dat wordt het zeker weten..
Sucses, het motto is klein maar zeer fijn. ;) .

Groetjes.
Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Hoi Martin,

Wel wat gedaan maar hier vergeten bij te werken. Dus alsnog even:

Een nieuwe poging gewaagd en daarbij een andere tactiek toegepast. Het resultaat bevalt me al beter. De nieuwe tactiek is wat langer wachten zodat de gips iets stijver is en dan klodders opbrengen. Die klodders dan beeldhouwen in vorm. Dat is wel (behoorlijk) arbeidsintensief maar het resultaat is een stuk mooier. Deze tactiek moet ik nog wat verbeteren, de klodders zitten soms wat ver van elkaar vandaan en de onderzijden ben ik vergeten. Als je van onderen kijkt zie je duidelijk dat het klodders zijn :oops: , van boven (zoals je normaal gesproken zou kijken) zie je daar niets van. 8-)

Overzicht:
Afbeelding

Detail nieuwe tactiek:
Afbeelding

Detail oude tactiek:
Afbeelding

Als je dit ziet dan is het verschil best groot en weet ik dat ik nog heel wat te doen heb. Over dit kleine stukje heb ik alles bij elkaar meer dan een uur gedaan. :oops: Hopelijk met wat meer ervaring en handigheid kan ik dat straks verbeteren. Je kunt natuurlijk ook van die gietmallen kopen van Woodland Scenics, maar ja, da's dan wel een beetje de easy way out dus dat doen we voorlopig maar niet.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door mdedeugd »

Hallo Maarten.
Mooi wordt het zeer zeker. ;)
Het is inderdaad het leukste om gewoon zelf wat aan te freubelen.
Ik doe hier bij mij gewoon nooit niets anders dan freubelen en wat aanklooien. :o
En de klodders kun je altijd verduisteren met wat groenzooi.
Maar ik vindt de basis echt heel prima gelukt.
Jij laat zien net als Michiel dat ook doet, zien dat het niet groot hoeft te zijn om iets te bouwen.
Als deze minibaan af is, heb je wel weer vaardigheden erbij voor je volgende projecten. ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Bedankt voor de positieve woorden Martin!

Vandaag mijn speurtocht voortgezet naar een leuk autootje (tussen de bedrijven door) en gestuit op Micron Art en die hebben een paar hele leuke autootjes van begin 20e eeuw. :) Zelfbouwplannen nog niet in de ijskast, ook nog gezocht naar wieltjes maar dat valt nog niet mee, het gros van de resultaten zijn trein-wielen. Volgens mij bestaat het wel alleen nog niet gevonden, eerlijk gezegd ook alleen nog maar met Engelse zoekwoorden gezocht. Daar gaan we dus nog achter aan. Ik heb nog nooit een N-autootje gebouwd maar voor alles is een eerste keer. ;)

Gisteren trouwens nog meer rotsen gemaakt. Het resultaat is niet helemaal uitgevallen zoals de vorige poging, maar wel een stuk beter dan de allereerste poging. Nu wil ik eerst eens proberen (een stuk) te verven om te zien hoe het wordt. Omdat deze helft van de berg nog groene vegetatie krijgt (daar is het geen winter) kan ik daar ook nog wel het een en ander aan imperfecties mee verbloemen.

Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door gek op stoom »

dat zou ik ook doen
even goed de dieptes donker maken
en de rotsen lichter dan zul je zien
dat het resutaat veel beter is als dat je nu ziet
het zal je verbazen
het is nu allemaal nog wit

Gr andy


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Ondertussen niet helemaal stil gezeten. Zondag de boel grijs geverfd en vanavond een wetwash zwart gedaan. Het is wel wat donker maar hopelijk straks bij daglicht (en gedroogd) wat minder donker. Daarna dry brushen met wit. Voor het totaalplaatje de 'surroundings' ook maar even zwart gekwast met wat er over was van het wetwashen.

Afbeelding

misschien dat ik nog op zoek ga naar een tube grijs die minder donker uitvalt, ik gebruik nu 'neutraal grijs'. Zoals ie in de tube zit lijkt ie ook veel lichter dan wat ik nu krijg.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Vanavond even met wit er over gedry-brushed. Rotsen hebben nu al veel meer karakter gekregen.

Afbeelding

Afbeelding


Volgende stap is groen aanbrengen. Iets waar ik nog een beetje over twijfel hoe ik dat ga aanpakken. Eerst nog eens wat spieken bij anderen. ;-)

Ondertussen nog een klein beetje research gedaan voor het zelf maken van een T-Fordje. Voor Sketchup 3 modelletjes gevonden. Weliswaar niet van een bestel-uitvoering (wat ik zou willen), maar daarnaast wel een afbeelding gevonden van een bestel-uitvoering met een loodrecht zij-aanzicht. Door dat te combineren moet het mogelijk zijn zelf iets te fabrieken, alhoewel N natuurlijk wel erg pietepeuterig is. De Sketchup-modellen zijn op schaal en de wielbasis van alle T-Fordjes is altijd hetzelfde voor zover ik te weten ben gekomen.
Blijvend probleem zijn toch de wielen. Ik dacht die makkelijk te kunnen vinden van ge-etst messing, maar dat valt dus eigenlijk vies tegen. Nu heb ik wel iemand gezien die zelf N spaakwieltjes heeft gemaakt voor een handkar, maar dat is gewoon te bizar! Als iemand daar nog een tip voor heeft dan hoor ik het graag. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Hoewel het vandaag erg grauw en donker was, eindelijk weer een foto bij daglicht kunnen maken. Voor de foto even tape er af en snel wat sparretjes er in geprikt (ja, ze staan niet helemaal recht ;) ):

Afbeelding

Het begint al wat sfeer te krijgen, dat geeft de burger moed. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Sweex »

Da's best goed uitgepakt! Om heel eerlijk te zijn dacht ik bij de eerste foto's van 't witte gips en ook na de donkergrijze laag dat 't niet echt wat zou worden maar bij de laatste vind het toch wel fraai! Complimenten! (en 'n les voor mezelf; niet halverwege afhaken als 't niks lijkt te worden!)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Oeps... Beetje verzaakt hier updates te plaatsen. :oops: Nou ja, beter laat dan nooit. :(

Afgelopen (paas)dagen elke dag geprobeerd iets te doen. De ene dag wat succesvoller dan de andere. ;)

Afbeelding
Begonnen aan de winterse kant.

Afbeelding
En in de verf gezet...

Afbeelding
Uit nieuwschierigerheid (en ongeduld) een stukje van de zomerse kant gegroend. Valt niet tegen.

Verder vandaag een mijlpaal bereikt, het hele gebergte is nu berotst!!! :D Eindelijk, dat was een behoorlijke klus. Als ik in het vervolg nog een keer rotsen moet maken dan moet ik maar een andere techniek gaan aanleren. Hoewel ik hier wel tevreden mee ben (lekker ruige rotspartijen), wil ik dit niet op een grote baan gaan doen, veel te bewerkelijk. Maar ik ben blij dat dat nu achter de rug is, op naar het volgende. Nog genoeg te doen in ieder geval. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Spoor 9 mm »

Hoi Maarten,

die rotspartijen zien er schitterend uit. Wat de beplanting betreft, zou ik persoonlijk meer variatie in kleuren groen aanbrengen en ook de structuur van het groen varieren. Je kunt dan denken aan fijne vlokken of strooiturf, dat bootst prima mos na. Op rotsen komt dat goed tot zijn recht. Maar wellicht ben je nog niet klaar met de begroeiing.


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door gek op stoom »

dat is mooie rots partij geworden
de kleur is ook helemaal goed {vint ik}
ik neem aan dat er nog struikjes en boomen op komen :?:

Gr andy


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Michiel »

Hoi Maarten,

je rotspartij ziet er goed uit. Die overwinning heb helemaal verdient met doorzettingsvermogen en er blijven in geloven. Knap hoor!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door mdedeugd »

Hallo Maarten.

Blij dat je er weer bent. ;)
Ik ben ook steets serieus vol lof, wat je hier zien laat.
Ik vindt dit ook al weer zo erg mooi gedaan.
Verdiende complimenten.
Ga zo verder. ;) keurig werk.

Martin de Deugd


Plaats reactie