Cirkelbaantje Rocks' end

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Lemland »

Ziet er leuk uit al, maar bewegend zal lastig worden. Voor de stevigheid is het misschien goed te weten dat er ook zijn met een trapje aan de zijkant (zoals bij een nederlands lichtsein min of meer).


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door shoven »

Voor de beweging kun je een dun (vis)draadje overwegen dat je heen en weer laat gaan mbv een servo? Wordt wel prutsen in de kleine ruimte.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Als het gaat lukken om hem beweegbaar te maken dan zal dat buitenom zijn, met een extern stangenstelseltje. dat moet ik dan mat zwart maken om het minder zichtbaar te maken. Ik ben er inmiddels wel achter dat Conrad ook een messing buisje heeft van 1 mm, die ga ik dus maar bestellen. Stevigheid is niet zo'n issue, de kinderen mogen straks alleen kijken, niet aankomen. :mrgreen: :oops: Nee, zonder flauwekul, dit 2 mm buisje stevig zat. Het is wel makkelijk buigbaar, maar kijken doen we met de oogies. ;) Messing is stijver dan aluminium dus dat zal wel goed komen.

Jammer dat Conrad geen 0,5 mm precisieboortje heeft... :?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Cybertinus »

Misschien ook nog een idee: in de Disney-film Cars zie je dat de hoofdpersoon op een gegeven moment een spoorwegovergang over gaat. Daar staat ook z'on wig-wag geval. Alleen hangt het dan niet aan een boxje dat boven de weg hangt, maar is het gewoon een paal aan de rechterkant van de weg waarop het heen en weer gaat. Misschien dat dat makkelijker te maken is.
Aangezien uit het animatie-film komt kan het makkelijk zijn dat ze het bij Disney/Pixar bedacht hebben en dat het in het echt niet voorkomt, maar ik weet wel dat Pixar veel onderzoek heeft gedaan naar Route 66 (waar de film ook wel over gaat) voordat ze de film gingen maken. Ik sluit dus zeker niet uit dat die dingen echt bestaan.

Ik probeerde de scene op Youtube te vinden, maar dat is helaas niet gelukt :(.


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Lemland »

In Cars ziet het er zo uit als in de bijlage hieronder en dat lijkt een vereenvoudiging (logisch, het is maar een paar frames in beeld en ook nog donker) van deze werkelijkheid:

Afbeelding

Wel veel minder 'dramatisch' dan hangend boven de weg om te hebben in een baantje vind ik.


Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Cybertinus »

Ja, z'on paaltje ernaast is wel minder imponerend. Maar waarschijnlijk wel simpeler om te bouwen :).
En logisch dat ze het bij Cars wat simpeler hebben gemaakt, scheelt gewoon productiekosten. En het is nou niet echt het meest cruciale object binnen het verhaal :).


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Die van uit de Cars-film is inderdaad een stuk simpeler na te maken en ze bestaan zo ook in het echt. Maar ik doe graag moeilijk. :mrgreen: Al is het alleen al om te kijken of het kan.

Vandaag wat spulletjes besteld bij Conrad (buis en hoekprofiel), duurt helaas een paar dagen voordat het binnen is.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Oei, het is hier wel erg stil geweest zie ik. Even updaten dan maar. ;)

De wegen die ik gemaakt had heb ik opnieuw gedaan, ik was er niet tevreden mee. Nu lichtgrijs geverfd, zwarte wash erover en daarna iets droge kwast op verschillende plekken zwart erover en met een droge spons deppen. Dit is al beter zo, hoewel nog niet helemaal zoals ik in gedachten had kan ik hier nog wel mee leven. Ik durf alleen niet met wit te dry-brushen voor wat extra diepte-werking/realisme, ik ben bang dat het dan nog lichter wordt en dit is eigenlijk al lichter dan ik in gedachte had. :?

Afbeelding

Afbeelding

De rails heb ik nog een laag roest gegeven uit de Euroland-fles. Is al een stuk beter dan de burnt sienna die veel te rood was. Helaas laat de foto het niet goed zien, in het echt is het mooier en ook helemaal mat. Dus als je het in het echt wilt zien, dan moet je half september naar Lochem komen. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Jos »

Dat weggetje is heel erg geslaagd zo hoor!

Groetjes,
Jos



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door marco »

Ja maarten het straatwerk is toch supermooi.
Is het dasklei?
Ik kom je nog wel tegen in lochem :D

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Bedankt Jongens! Mijn wegen zijn van een dun laagje gips gemaakt, niet van DAS. Ik moet zeggen dat het gips ook makkelijk te bewerken is en aangezien de ondergrond (piepschuim) enigszins poreus is blijft het ook goed zitten ondanks de beperkte dikte (+/- 1 mm).


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Vooruit, nog even een previewtje:

Afbeelding

Helaas is met het drybrushen mijn uithangbord gesneuveld, de steunkrul is er af :cry:. De voortuin krijgt nog een bloemen-border en een grindpad.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door mdedeugd »

Hallo Maarten.

Kijk dit is ziet er heel gezellig uit.
Zo kom je ze in het echt ook tegen.
Ik vindt dit dorpje nu al sfeer hebben :o :o
Vakantiegevoel krijg ik er bij, dan is het goed ;)


Martin de Deugd



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door marco »

Ik zie volgens mij een hekwerk van N detail dan is het altijd supermooi :o

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3015
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Ron »

Maarten,

Straatje ziet er fantastisch uit en dat hekwerk maakt het idd. helemaal af.

Ik vind alleen de huisjes, vooral de daken, nog wat glimmen.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Jos »

Dat geeft op de foto nou juist dat regen-effect :D

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3015
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Ron »

Jos schreef:Dat geeft op de foto nou juist dat regen-effect :D

Groetjes,
Jos
Tja, het is zomer 2011, dan heb ik natuurlijk niets gezegd :? :mrgreen:

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Bedankt jongens. De daken hebben al een behandeling gehad, die blijven waarschijnlijk gewoon zo. Het hekwerk is van Langley, mooi spul maar een crime om te verven. Het is zo fijn dat je heel makkelijk de krullen ed verstopt met verf. Maar het staat leuk en maakt het wel af.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Het moet wat sneller anders komt het nooit op tijd af.

Een overdekt loodsje gemaakt van luciferhoutjes, papier en alufolie:
Afbeelding
De rechter zijkant blijft open, anders kun je er niet inkijken, hij staat immers achter het gebouw van Edwards' Garage. Schoren zaten gepland maar ik zie er gemakshalve maar vanaf wegens tijdgebrek/geen zin en te priegelig. Diep respect voor FaCo (Frans)!

Afbeelding
Bij het hotel heb ik de voortuin aangelegd. Tussen hek en tuintje ligt een grindpad, voor het stoepje kun je dat nog zien. Gezeefd schelpenzand werkt in mijn ogen perfect als grind. Tikkeltje grof nog, maar daarmee zie je nog wel de structuur goed.

Afbeelding
Het plaatsje achter de garage met loodsje en tot takelwagen omgebouwde pickup. Ook hier grind als ondergrond. Tevens goed te zien de eerste sisalboom (probeerseltje) en wat ander groen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Rob Fongers »

Je gaat lekker Maarten!!


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Jos »

Ziet er goed uit hoor Maarten!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3015
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Ron »

Heel mooi die voortuin zo.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door gek op stoom »

hoi maarten

dat zijn 2 leuke stukjes geworden

Gr andy


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door maarten »

In het zicht van de deadline nog even geen foto's. Wel een naamswijziging!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Cirkelbaantje Rocks' end

Bericht door maarten »

Nog maar iets meer dan 2 weken te gaan en nog zoveel te doen. Helaas de afgelopen week zo goed als niets kunnen doen. Tijd om te panikeren. :o Wanneer is iets klaar? Dit is de eerste keer dat ik een diorama maak en ik heb moeite met het maken van keuzes voor het dio. Ik wil te veel en heb te weinig tijd om dat ook daadwerkelijk te realiseren naast de dagelijkse bezigheden. Waarschijnlijk zal ik dus harde keuzes moeten maken om het diorama nog enigzins af te ronden. Gezien mijn onervarenheid op dit gebied is het veelal nog zoeken naar en proberen van technieken. Ook dat kost veel tijd en dat ik geen duidelijk afgekaderd plan heb werkt ook tegen me. :(

Desalniettemin gaan we vrolijk verder. Gisteravond begonnen met de garage. Daar moet een vloertje in om er een (minimaal) interieurtje in te maken. Dat deel is al geslaagd, originele bodem (langs de randen) er uit gesloopt en een kartonnen kaartje op maat gemaakt en dit op het piepschuim gelijmd. Vanavond daar weer mee verder. In de baas z'n tijd zojuist nog even een boompje begroend. :mrgreen:

Ik zit wel te spelen met de gedachte te verkassen van de eettafel beneden naar de zolder. Voordelen: veel beter licht en veel minder afleiding (bijvoorbeeld geen kletsvrouw, tv of pc om te forummen). Nadelen: ongezellig (minder goed voor de relatie :() en dan moet ik eerst de zolder opruimen...


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie