Cirkelbaantje Rocks' end

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Gisteren (2e kerstdag) nog even wat kunnen prullen. Niet te veel tekst maar wel foto's:

Het verschil tussen het Auhagen tunnelportaal en de mal die ik heb gemaakt:
Afbeelding

Passen van het malletje:
Afbeelding

Toen gaan kleien. De tandenborstel was bedoeld om wat reliëf in de steentjes te drukken. dat is niet gelukt. De klei heb ik uitgerold tussen de twee verfmengstokjes die ik op een plankje heb getimmerd. De alu dop is van een oude parfumfles, die doet dienst als deegroller. Dat werkt prima trouwens.
Afbeelding

De kleiplakaat heb ik eerst langs het malletje uitgesneden (boog). Toen het houten portaaltje ingesmeerd met houtlijm en daar de klei opgelegd.
Afbeelding

Daarna terwijl de klei nog zacht is met het plamuurmes lijntjes in geduwd en steentjes gemaakt met een schroevendraaiertje. Het resultaat:
Afbeelding

Voordeel van deze methode: steentjes worden bol, dat vind ik wel mooi.
Nadeel van deze methode: omdat de oppervlakte droogt op sommige plekken wat breukjes in het oppervlak. Misschien dat dit te voorkomen is door het nog een beetje nat te maken.

Al met al niet heel erg ontevreden. De steentjes rond de rand moeten bij de volgende een stuk groter in ieder geval. Hij oogt vrij hoog, misschien dat ik er nog een stuk af zaag. Het is nu wel iets universeler mbt de maat van de berghoogte.;) Het was overigens best leuk om te doen.

Volgende stap: verf en kwasten halen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door tv_man »

Een heel net portaaltje zou ik zeggen!

Een laagje verf erop en de kleine breuken in de stenen geven het geheel een beetje extra textuur, ik zou me daar zeker geen zorgen over maken.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Intussen niet helemaal stil gezeten en het eerste portaaltje geverfd. @tv_man: inderdaad, het valt eigenlijk niet zo op en ziet er best leuk uit, thanks.

Egaal grijs geverfd. Wat te donker eigenlijk naar mijn smaak maar het kan wel.
Afbeelding

Met oker wat plekken aangebracht.
Afbeelding

Zwart met wetbrushen en afsponsen. Na drogen wit/beige dry-brushen. Tevens roet aangebracht, maar beetje ongeduldig niet gewacht tot drybrush-beige droog was, daarom niet heel erg mat zwart. Het oker zie je eigenlijk niet of nauwelijks meer.
Afbeelding

Het eindresultaat: Misschien wat te veel ge-drybrushed, toont een beetje grijzig maar dat vind ik eigenlijk wel mooi zo. Het effect van dry-brushen zie je pas goed na drogen.
Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door mdedeugd »

Hoi Maarten.
Das wel erg leuk, maar ook een toevalligheid :o ;)
Weet je..
Jij laat hier nu presies exact zien, hoe ik bij mijzelf straks op mijn baan de tunnelportalen zal gaan maken.
Mijn idee is exact volgens deze werkwijzen, en je kunt ze er makkelijk invoegen, als je landschap al staat, zoals bij mij inmiddels het geval is.
Leuk [kerst cirkel] baantje wordt dit.
Niet groot, maar je kan zoveel details erop aanbrengen.
Sucses, en ik hou het in de gaten, ;)

Nog een gezond 2011 toegewenst ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

@Martin: grappig dat je dezelfde werkwijze in gedachte had. Ik moet zeggen dat het wel bevalt. Trouwens wel de klei opplakken voordat het droogt, anders trekt het krom.

Gisteren nog een portaaltje gemaakt en vanavond de resterende 2. Hopelijk kan ik morgenavond nog wat tijd vinden om ze een eerste laag verf te geven.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Inmiddels 3 tunnelportaaltjes erbij gemaakt. De een is wat beter geslaagd dan de ander.

Zelfde methode weer. Plakje Dasklei (ca. 3 mm) met houtlijm op een plankje lijmen, in zachte klei steentjes duwen en drogen. Van een stukje klei dat over was stukje muur gemaakt. Zonder vast te plakken op starre ondergrond trekt dit dus krom. Rechtsboven van het muurtje wat steentjes 'uitgevijld', dit ging best goed eigenlijk.
Afbeelding

Eerste laag verf, de basiskleur. Rechtsonder het protaal wat ik als eerste heb gemaakt.
Afbeelding

Met wetwash zwart en drybrush wit.
Afbeelding

Eindresultaat met roetspoor. Het portaaltje rechtsboven is zou normaal gesproken niet door de commissie komen maar voor nu accepteer ik het. Het is een leerprojectje tenslotte.;)
Afbeelding


Volgende stappen: roest op de rails maken en een deel van de bodem (onderkant) uithollen om makkelijker lampjes ed te kunnen aansluiten en zo.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

rene_k
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jun 2010 20:08

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door rene_k »

Zien er mooi uit de portaaltjes


Groet,

René

Robboxxx
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 dec 2010 18:24

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Robboxxx »

Mooi. Ik neem aan dat je kerstbaantje 2011 bedoelt?



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door tv_man »

Het lijkt er bijna op dat je een productielijn bent begonnen! Je zou zo bijna een voorraadje portalen en muurtjes kunnen bouwen voor het geval je er ooit eentje nodig hebt ergens.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Bedankt jongens! @Robboxxx: ja inmiddels wel ja, haha! Kerst 2010 heb ik niet gehaald, te ambitieus maar dat is niet erg. Een van de hoofdredenen was om wat ervaring op te doen in het scenery bouwen ten behoeve van mijn zolderbaan die nog in mijn hoofd zit. In dat opzicht is het al geslaagd, ik kan nu portaaltjes maken. ;)

Natuurlijk ook nog wat gedaan.

Originele rails:
Afbeelding

Rails geroest met 'Sienna Gebrand'. Helaas niet zo goed gedekt dus misschien nog maar een 2e laag geven.
Afbeelding

Ook de tunnelportaaltjes met houtlijm vast gezet.
Afbeelding

Vakantie zit er helaas weer op dus waarschijnlijk even minder progressie. Toch eens proberen of ik m'n piepschuimsnijder aan de praat kan krijgen. In plaats van recalcitrant gaas wil ik de bergen (althans de basis) van piepschuim maken.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Zo af en toe wat tijd vrij kunnen maken om even wat te prullen dus tijd voor een update. In dit tempo moet kerst 2011 mogelijk zijn. :oops:

Uit wat afvalhout een piepschuimsnijder gemaakt:
Afbeelding

Andere benadering, van piepschuim de ruwe vorm gemaakt maar daar gaat géén gaas over heen alvorens er keukenrol met gips over gaat.
Afbeelding

Greppel/afgrondje bij de brug.
Afbeelding

De dorpskant.
Afbeelding

Het gereedschap: verfbak, modelgips en Lotus Maestro keukenrol (en m'n handjes).
Afbeelding

Resultaat dorpskant.
Afbeelding

Een tunnelingang, duidelijk te zien is dat het nog doorschijnt terwijl het wel dicht is.
Afbeelding

Tunnelingang waar ik niet tevreden over ben, die plooi moet weg dat is niet wat ik wil.
Afbeelding

Overzicht ravijnkant. Bij nader inzien vind ik het ravijn te ondiep, men had dit kunnen opvullen bij het aanleggen van het spoor. Het plaatsen van deze brug is daardoor niet zo vanzelfsprekend.
Afbeelding


Hiervoor heb ik geen gewone keukenrol gebruikt maar Lotus Maestro, dat is keukenrol dat je nat kunt maken, weer uitwringen en opnieuw gebruiken. Daardoor een stuk steviger dan gewoon keukenrol en daarom ook geen gaas nodig als ondergrond. Ik heb eerst gips aangemaakt in de verhouding 1:1 (iets dikker dan drinkyoghurt) en daar de keukenrol in gedrenkt en vervolgens over het piepschuim gehangen. Het resultaat is beter dan ik had kunnen bereiken met gaas, lekker grillige steile bergen. In verband met lekkere kliederhandjes van de tussenstappen geen foto's. ;-)

Volgende stap is een dikkere laag gips er op en gaan beeldhouden. Dat is wel iets waar ik nog wat tegen op zie.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Jerome »

Maarten,

Ziet er goed uit hoor, weer eens een andere methpode om bergen te maken, net als mijn betonprut methode. Mijn volgende berg gaat ook met piepschuim worden, dus ik ben zeer geintresseerd in de piepschuimsnijder. Kan je vertellen hoe je deze hebt gemaakt en wat je er voor nodig hebt?

Greetz, Jeroen


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Michiel »

Hoi Maarten,

je zit net een stapje voor op mijn rond baantje. Ik kijk met veel interesse naar je bouwmethode, en ben vooral benieuwd naar de landschappelijke invulling. Het ziet er alvast tof uit!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Mctrain
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 sep 2010 18:16
Locatie: Kruisland

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Mctrain »

Hoi,

Ziet er al goed uit!!! Ben zeer benieuwd hoe dit gaat worden als eindresultaat. Bij mij staat alles al een aantal weken (sinds kerst eigenlijk) op een zeer laag pitje(zeg maar op stop). Hoop voor de zomer nog wat te gaan doen, maar ben bang dat dit pas weer najaar wordt eer ik verder ga, teveel hobby's die eraan zitten te komen weer.

Ik hou je in de gaten, zodat ik veel tips van je kan leren.

Groeten,

Arno


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Bedankt jongens, leuk dat jullie mijn prulwerk kunnen waarderen. Zoals gezegd is de volgende stap een laag gips op de bergen aanbrengen en dan rotsen gaan beeldhouden. Het is iets waar ik een beetje tegen op zie, maar misschien is het net als met DAS-klei portaaltjes maken, niet te veel over nadenken gewoon doen. Het punt is dat ik kritisch ben voor me zelf en dat ik wil dat het een beetje realistisch wordt. Van de andere kant ben ik hier aan begonnen om te oefenen/leren om scenery te maken dus van die kant kan het eigenlijk niet mislukken.

@Jeroen: Er zijn verschillende voorbeelden te vinden van piepschuimsnijders op internet, maar om kort te gaan is een piepschuimsnijder in mijn geval eigenlijk niet meer dan een grote (houten) beugel met een draadje er tussen. Dat draadje is van weerstandsdraad wat je kunt kopen in een electronica-zaak of bij Conrad.nl, het kost bijna niks eigenlijk. Welke waarde ik heb weet ik eigenlijk niet, mijn afstand is ongeveer 40 cm. Ik heb de waarde op het zakje laten schrijven maar kan nu het zakje niet meer vinden, sorry. Het draad je sluit je aan op een voeding die je dus eigenlijk soortement van kortsluit. Als voeding gebruik ik een spotgoedkoop voedinkje van 12V 1A. Deze wordt wel wat warm (wordt natuurlijk ook misbruikt) maar vooralsnog overleeft ie nog. Het is wel zo dat bij echt dikke stukken hij iets meer afkoelt waardoor je langzamer kunt snijden. Maar eigenlijk voor mij meer dan voldoende. Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg heb geholpen. De dingen die je op internet kunt kopen zijn trouwens belachelijk duur! Zelf maken kost bijna niets en is nog leuk ook (als het werkt tenminste ;) ).

Groeten,
Maarten


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Jerome »

Maarten, dank voor je antwoord.

Ik ga ff zoeken op het net.

Greetz, Jeroen



Vincent
Berichten: 311
Lid geworden op: 24 nov 2009 20:21
Locatie: etten leur

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door Vincent »

@jerome, bij veel hobby winkels kan je ze zo kopen


mvg vincent


vincent
www.elfd.nl
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door BenQ »

Maarten
Een leuke wagon is misschien de volgende:

Afbeelding

Ik heb er hier 4 van.
Deze ooit gekocht in Houten bij spoorclub Spijker.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Dank je Ben, alleen net iets te laat. Vandaag heb ik in Houten dit op de kop getikt:
Afbeelding
Past een stuk beter op dit baantje. :)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door BenQ »

Maarten,
Dat is grappig :lol: , ik had(heb) ook ooit een draadje gemaakt op Beneluxspoor.net en daar had ik wat fotos opgezet en toen kwam een lezer met de opmerking dat hij deze al een poos zocht en ze toen bij mij op de baan zag staan, of ik ze wilde verkopen.
En dat heb ik gedaan, hij was naar Lochem geweest en kwam op de terugreis even langs.

Afbeelding
Roco wagonnetjes, niet meer in mijn bezit :| .


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Gisteravond een eerste poging gewaagd. Het is niet geweldig maar het is een beginnetje:
Afbeelding

De laag is eigenlijk een beetje dun op veel plaatsen en op sommige stukken is geen goede hechting op de ondergrond. Er is hier en daar wat afgekomen en op andere plekken heb ik er doorheen gestoken. Sowieso nooit gedacht dat keukenrol zo stevig kon zijn. ;) Bij de volgende poging wil ik de ondergrond (is immers ook gips) even wat vochtig maken met een plantenspuit, dat heb ik nu niet gedaan. Hopelijk is de hechting dan wat beter.

Bij gebrek aan een goede spatel heb ik een plamuurmes gebruikt (4 cm breed). De volgende keer wil het gaan proberen met iets van een schilderspaletmes of iets dergelijks. Dat moet ik echter nog kopen.

Al met al niet zo tevreden maar we geven het niet op. ;) Nog maar een keer het Krippenbau-filmpje bekijken van Gerrit voor de volgende poging. :(


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door mdedeugd »

Hallo Maarten.

Hoe staat het met de verdere opbouw van deze nu al heel mooie Kerstbaan.
Zijn er al weer vorderingen.
De rotsen zien er trouwens echt heel goed uit. :o
Je hebt al trouwe bewonderaars zie ik daar ;)
Hier ook...Trouwens..... :)
Ik zei al, dat dit echt mooi gaat worden, en ik krijg gelijk, dat wordt het zeker weten..
Sucses, het motto is klein maar zeer fijn. ;) .

Groetjes.
Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Hoi Martin,

Wel wat gedaan maar hier vergeten bij te werken. Dus alsnog even:

Een nieuwe poging gewaagd en daarbij een andere tactiek toegepast. Het resultaat bevalt me al beter. De nieuwe tactiek is wat langer wachten zodat de gips iets stijver is en dan klodders opbrengen. Die klodders dan beeldhouwen in vorm. Dat is wel (behoorlijk) arbeidsintensief maar het resultaat is een stuk mooier. Deze tactiek moet ik nog wat verbeteren, de klodders zitten soms wat ver van elkaar vandaan en de onderzijden ben ik vergeten. Als je van onderen kijkt zie je duidelijk dat het klodders zijn :oops: , van boven (zoals je normaal gesproken zou kijken) zie je daar niets van. 8-)

Overzicht:
Afbeelding

Detail nieuwe tactiek:
Afbeelding

Detail oude tactiek:
Afbeelding

Als je dit ziet dan is het verschil best groot en weet ik dat ik nog heel wat te doen heb. Over dit kleine stukje heb ik alles bij elkaar meer dan een uur gedaan. :oops: Hopelijk met wat meer ervaring en handigheid kan ik dat straks verbeteren. Je kunt natuurlijk ook van die gietmallen kopen van Woodland Scenics, maar ja, da's dan wel een beetje de easy way out dus dat doen we voorlopig maar niet.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door mdedeugd »

Hallo Maarten.
Mooi wordt het zeer zeker. ;)
Het is inderdaad het leukste om gewoon zelf wat aan te freubelen.
Ik doe hier bij mij gewoon nooit niets anders dan freubelen en wat aanklooien. :o
En de klodders kun je altijd verduisteren met wat groenzooi.
Maar ik vindt de basis echt heel prima gelukt.
Jij laat zien net als Michiel dat ook doet, zien dat het niet groot hoeft te zijn om iets te bouwen.
Als deze minibaan af is, heb je wel weer vaardigheden erbij voor je volgende projecten. ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kerst-cirkelbaantje

Bericht door maarten »

Bedankt voor de positieve woorden Martin!

Vandaag mijn speurtocht voortgezet naar een leuk autootje (tussen de bedrijven door) en gestuit op Micron Art en die hebben een paar hele leuke autootjes van begin 20e eeuw. :) Zelfbouwplannen nog niet in de ijskast, ook nog gezocht naar wieltjes maar dat valt nog niet mee, het gros van de resultaten zijn trein-wielen. Volgens mij bestaat het wel alleen nog niet gevonden, eerlijk gezegd ook alleen nog maar met Engelse zoekwoorden gezocht. Daar gaan we dus nog achter aan. Ik heb nog nooit een N-autootje gebouwd maar voor alles is een eerste keer. ;)

Gisteren trouwens nog meer rotsen gemaakt. Het resultaat is niet helemaal uitgevallen zoals de vorige poging, maar wel een stuk beter dan de allereerste poging. Nu wil ik eerst eens proberen (een stuk) te verven om te zien hoe het wordt. Omdat deze helft van de berg nog groene vegetatie krijgt (daar is het geen winter) kan ik daar ook nog wel het een en ander aan imperfecties mee verbloemen.

Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie