Rosenheim?

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Rosenheim?

Bericht door MadSeven »

Paar stappen verder en een "werk-titel" gekozen; Rosenheim

(Rosenheim ist ein Eisenbahnknotenpunkt und wird von den Bahnstrecken Rosenheim–Kufstein (Kursbuchstrecke 950), München–Rosenheim (Kursbuchstrecke 951), Rosenheim–Salzburg (Kursbuchstrecke 951), Rosenheim–Mühldorf (Kursbuchstrecke 944) und Rosenheim–Holzkirchen (Mangfalltalbahn, Kursbuchstrecke 958) berührt.)

Kan helaas niets over industrie in het gebied vinden (anno 1938/1939).

Geinspireerd door 1 van jullie de bedrading "verbeterd", beter zal het niet worden...Ploatjes;

Bedrading 1
Bedrading 2
De prikkertjes methode (mogelijk dankzij adviezen ondergrond, gevonden op N Project) Super fijn voor het leggen van flex! (imho)
Materiaal controle , zeker niet allemaal juiste era, maar close enough. Wellicht wel logo's (van DB) e.d. aanpassen...ooit....

Nog een paar dagen en dan weer een buitenland trip, dus dan ligt de bouw helaas stil :-(



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Rosenheim?

Bericht door MadSeven »

Ik kan maar niet besluiten of die draaischijf er moet komen :-(
Enerzijds, erg leuk voor er bij. Hij ligt er (zal VEEL werk worden en nooit perfect worden), de loc loods is er ook. Anderzijds, wordt het te vol? Teveel er in geperst?
Meningen? (baanplan hier ...)


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Rosenheim?

Bericht door Maurits71 »

heb je je gerealiseerd dat je een paar serieuze keerlussen heb


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Rosenheim?

Bericht door MadSeven »

Yup, hoewel het baanplan iets is aangepast; nu twee vrijwel identieke lussen....Ik wacht op KeerPlus3 van DTS (aankondiging), dan komt alles goed. Hoop ik. Denk ik.
Dank voor het opmerken, je zult er maar overheen kijken :D

Update baanplan hier

Thanks!



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Rosenheim?

Bericht door MadSeven »

En dan denk je opeens...waarom niet ZO?

Your votes please;

Optie 1; twee "lokale" keerlussen, 1x linksonder, 1x rechtsonder.
Voordeel;
  • 1) het ligt er al, op de keerlus-electronica na.
Nadelen;
  • 1) het dubbele hoofdspoor is niet doorgetrokken
  • 2) het industrie-gebied ligt "in de keerlus"
Optie 2; Centrale keerlus
Voordeel;
  • 1) doorlopend dubbelspoor
  • 2) nieuwe rij-opties?
  • 3) "mooier"?
Nadelen;
  • 1) rails wederom oppakken
  • 2) in huidige schets; TE korte secties tussen de wissels
Met name de lengte van de sectie wordt een probleem waarvoor ik nog geen oplossing heb. Vooralsnog moet ik wellicht het mangat smaller gaan maken om meer lengte te kunnen leggen...Ideeën zijn welkom!


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Rosenheim?

Bericht door spoor65 »

Ja, waarom niet zo, maar je hebt dan in de nieuwe opstelling wel 2, zo te zien, kleine keerlussen onder in de driehoeken gemaakt, dus met lange treinen kom je daar denk ik niet weg.

Persoonlijk spreken beide plannen mij niet aan,
je hebt de ruimte, maar denk dat als je wat meer "less is more" zou toepassen, er een veel mooier baanplan uit zou kunnen komen.

Nu oogt het baanplan een beetje als een spoorplan in een spookhol, korte scherpe bogen met in elk hoekje een nieuwe verrassing.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Rosenheim?

Bericht door MadSeven »

spoor65 schreef:
korte scherpe bogen met in elk hoekje een nieuwe verrassing.
Hi Freddy,

Dank voor je input! De scherpte valt mee hoor, de buitenbocht linksonder is R=375, dus nog boven R4. De "nieuwe" bocht (middenonder) moet ik helaas knijpen naar 288, dus ergens tussen R2 en R3 in.
Ik begrijp je "Less is more" opmerking, mijn voorkeur gaat echter naar de "drukte"...

Ik denk dat het probleem van de lengte van de keerlus hier mee is opgelost, maar dan moet ik eerst even het houtwerk aanpassen....


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Rosenheim?

Bericht door BenQ »

Afbeelding
Waarom doe je de plaatjes niet op deze manier, steeds naar een andere website gaan is heel vervelend. :roll:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Rosenheim?

Bericht door MadSeven »

BenQ schreef: Waarom doe je de plaatjes niet op deze manier, steeds naar een andere website gaan is heel vervelend. :roll:
Hm, nooit bij stilgestaan...ik werk op meerdere schermen, dus dan is het juist makkelijk een nieuw venster apart te kunnen zetten...Bij inline moet ik ze ook nog eerst resizen :-(
Afbeelding

Anyway, terug naar m'n keerlus..



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Rosenheim?

Bericht door Marksintpancras »

Als je drukte wil, mis ik een helix, dan gebruik je naast je horizontale ruimte ook nutig je vericale ruimte. :D

Op een nieuwe gedeelte werk nog beter met de hoogtes, waardoor ik nog 3 realistische thema's kwijt kan, zonder dat je een overvolle indruk krijgt.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Rosenheim?

Bericht door MadSeven »

Marksintpancras schreef:Als je drukte wil, mis ik een helix, dan gebruik je naast je horizontale ruimte ook nutig je vericale ruimte. :D

Op een nieuwe gedeelte werk nog beter met de hoogtes, waardoor ik nog 3 realistische thema's kwijt kan, zonder dat je een overvolle indruk krijgt.
@Mark, die helix heb ik zeker overwogen, maar die zou de hoogte in moeten, niet de diepte. Uiteindelijk kon ik er niet mee uit de voeten :D
@All, ik ben er nog niet uit...optie 1 of optie 2....nog meningen of suggesties?


Gebruikersavatar

Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Rosenheim?

Bericht door Alfred »

Optie 1 vind ik veruit leuker en speelser. Ik ben het ook met Ben eens dat plaatjes IN de berichten prettiger leest dan linkjes... ik heb nu eenmaal niet 3 monitoren op mijn bureau staan :D

Succes met de bouw! Ik volg het graag.


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Rosenheim?

Bericht door shoven »

Heb je een overzichtsfoto van hoe het er nu bij ligt? Ik krijg het idee dat alles op een grote plaat ligt en vraag me af hoe je ooit overal bij kunt komen...

Over je baanplan: ga je voor realisme of rijplezier? Het is flink wat rails, beeld je iets speciaals uit? De 2 lussen links- en rechtsonder zitten met elkaar verbonden maar de logica erachter heb ik nog niet door.

Je opmerking bij Mark zijn vraag over de helix snap ik niet. Is er geen plek onder de baan?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Rosenheim?

Bericht door MadSeven »

Hi Shoven,

De baan hangt, letterlijk, dus onder de baan is inderdaad geen ruimte...althans, niet voldoende om een helix in te bouwen.
Daarbij komt dat het een aluminium dragend frame is; als ik "onder de baan" zou willen bouwen, zou ik de dragende constructie flink verzwakken (om van 1 deel naar het volgende te komen).
Een overzichts foto is moeilijk te maken, ik kan niet ver genoeg weg gaan staan.
Afbeelding

Hoe dan ook, het totale oppervlak is 220x230cm ongeveer. Daarin zijn 3 mangaten verwerkt; links 40x60, rechts 40x60 en in het "hart" nog eens 60x80. Daardoor kan ik overal redelijk goed bij, de uitzondering is op de afbeelding linksboven, dat is randje...
Ik kan niet om de baan heen lopen; hij zakt letterlijk tussen de beeldschermen en de kasten omlaag. Aan de kopse kanten heb ik vrije ruimte.

Ik ga voor een mix van realisme en rijplezier, dat wil zeggen dat ik "veel" treintjes gewoon leuk vind, maar dat ze wel allemaal redelijk uit dezelfde periode moeten komen. Vijf jaar ernaast interesseert me dan echter bar weinig.
Wat betreft de lussen; in principe liggen er twee keerlussen. Komend van de rechterzijde (buitenspoor), kan er doorgereden worden naar de linkerzijde, via twee routes (lang via het midden, of kort rechtdoor). Er kan ook "gekeerd" worden, ook via twee routes. Komend van de linkerzijde; idem.

Het is wellicht een overdaad aan rijopties, maar gezien de genoemde "veel" treintjes wil ik ze ook veel verschillende trajecten/routes laten rijden. Het bovenste deel fungeert als schaduw-station; op hetzelfde niveau als de rest, maar weggewerkt onder een bergachtige omgeving (die via de kopse kant volledig bereikbaar en open is).

Ik hoop dat het zo wat "logischer" is.... :roll:


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Rosenheim?

Bericht door shoven »

Dat verklaart een hoop, dank!


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Rosenheim?

Bericht door spoor65 »

Dit verklaard idd veel,

Mooie stevige constructie voor een baan die je kunt hijsen.

Snap nu ook beter waarom je voor dit toch wat, in eerste instantie, onlogische sporenplan hebt gekozen.
wat mij wel opvalt, nu ik deze overzichtsfoto gezien heb, dat de grote blikvanger, Het station, nu geheel op de achtergrond gesitueerd is,

Van het punt waar je deze foto genomen hebt, zal denk ik ook straks het punt zijn dat je normaal de hele baan kunt overzien.
Komen mij nu zo maar wat andere ideetjes in mijn hoofd, hoe deze "tafel" anders, speelser en toch met veel mogelijkheden met een leuk sporenplan had kunnen worden gevuld. Zal eens een schetsje maken, al was het maar voor mijn eigen verbeelding/inleving.

Dan nog even een vraag, de onzichtbare opstelsporen (schaduwstation) kun je daar straks goed bij Als ze eenmaal onder de scenery zijn weg gewerkt, dus kun je ook aan die kant achter de baan staan?

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Rosenheim?

Bericht door MadSeven »

Hi Freddy,

dat heb je scherp gezien...de "kijk-richting" (en positie van de controle) was oorspronkelijk gepland aan de "onderzijde" van de afbeelding. Voortschrijdend inzicht; het staat nu aan de bovenkant van het baanplan, dat werkte gewoon veel prettiger. Dat heeft als voordeel dat je dichter bij het station staat en dichter bij het schaduw-station staat. Het nadeel is dat je "over" de berg heen kijkt, hoe dat bevalt zal de toekomst moeten uitwijzen...

De ruimte aan boven en onderkant is gelukkig wel meer dan voldoende!



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Rosenheim?

Bericht door MadSeven »

*krak*

Afbeelding

Next step; nieuwe kabeltjes trekken.... :( :(



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Rosenheim?

Bericht door MadSeven »



Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Rosenheim?

Bericht door spoor65 »

De foto`s 7 en 10 en 12 worden jouw bouwvoorbeelden?

:twisted:

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Rosenheim?

Bericht door MadSeven »

er zijn zeker overeenkomsten :D



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Rosenheim?

Bericht door MadSeven »

update;

1) Alle (oude, 12e hands) rails zijn weggehaald en vervolgens heb ik een nieuwe ondergrond gelegd.
2) De buitenste (omgaande) sporen liggen al weer, het schaduwstation_onder_de_berg is iets uitgebreid zodat ik meer treinstellen kwijt kan. Het blijven korte sporen, maar het is niet anders. Om en nabij de 15 korte treintjes moeten er gestald kunnen worden.
3) Alle wissels zijn nieuw, de testritjes tot nu toe zijn zeer veel belovend. Hier en daar nog een hikje, maar de loks zijn dan ook nog steeds 24e-hands
4) Andere voeding voor de DR4024s in gebruik
5) Spijt van het gebruik van een stuk of 20 Conrad aandrijvingen, die gaan er tzt ook uit
6) De sprog zit nog in de doos, sorry Martin
7) Vrijwel alle eerder omgebouwde loks lopen hun rondjes. Pas 2 nieuwe ombouw acties gedaan, daarover later nog meer.
8) Wat militair spul besteld in UK voor twee transport treinen
9) RocRail van oud laptopje naar desktop verhuisd, toch wel lekkerder werken met een paar schermen

Het baanplan is iets aangepast, maar niet heel dramatisch. De bouw gaat gestaag, maar ik merk dat ik veel langzamer ga (en minder tijd investeer) dan voorheen. Ik ga wagons overhouden die teveel of niet passend zijn, die gaan eerst in vraag-en-aanbod.

Ik ben niet zo van de foto's en er valt nog weinig te zien, maar wie weet, binnenkort!

Cheerio,
M7



Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Rosenheim?

Bericht door Arnold1978 »

Lekker bezig. Succes met de bouw!

Mvg

Arnold



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Rosenheim?

Bericht door MadSeven »

Update; me toch laten verleiden nog een paaaar opstel spoortjes er bij te leggen, mede vanwege.....de nieuwe dames op de baan, vandaag gearriveerd (maar nog niet omgebouwd) :lol: :lol:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wordt een logistieke puzzel om alles te laten lopen, maar saai wordt het niet :D



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Rosenheim?

Bericht door MadSeven »

Samenvatting van de afgelopen weken...

Het meeste loopt, maar er zijn echt nog een paar dames die ...het gewoon niet trekken....85% loopt keurig haar rondjes, een snelle rekensom leert dat er nog twee dames uitdagingen hebben. Misschien gaan ze weg, de BR 53 320 heeft gewoon een enorme verzwaring nodig om rond te komen...dat gaat niet passen. Weglaten doe ik niet, dus dat wordt weer de flappentap om hulp vragen....mocht er nog iemand mooie (trekkende) stomertjes hebben waar hij vanaf wil....:D
Alles behalve de keerlussen is aangesloten, ik vraag me nu vrijwel dagelijks af of ze nog wel nodig zijn. Het eerste scenery materiaal is besteld, maar voorlopig zal het nog proefdraaien zijn.
Tijdens het proefdraaien ga ik wel al ballasten, maar dat heb ik nu uitgesteld tot de Grote Limburgse Balast Test op de 25e :D

In the mean time;
Loop Trains.PNG
Loop Trains.PNG (11.59 KiB) 6012 keer bekeken


Plaats reactie