Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495x310

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495x310

Bericht door Overdijk »

Afgelopen dinsdag een bezoekje gebracht aan MSV De Percee. Had ook wat eigen materieel meegenomen en wat foto`s gemaakt van het spul op de clubbaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 21:20, 6 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Euregiobaan Foto`s

Bericht door henry »

mooie foto's maar hoort dit niet in een ander draadje

groetjes henry


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan Foto`s

Bericht door Overdijk »

Dit is toch het draadje mijn collectie cq mijn baan? Al het rollend materieel op de foto`s is uit mijn collectie.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Euregiobaan Foto`s

Bericht door Chris83 »

mooie foto's vooral die 2e vind ik erg mooi en die belgische loc natuurlijk.

Was ook erg gezellig, ben nog nooit zo laat daar weg gegaan :)


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Euregiobaan Foto`s

Bericht door Hookies »

Overdijk schreef:Dit is toch het draadje mijn collectie cq mijn baan? Al het rollend materieel op de foto`s is uit mijn collectie.
Je zit toch echt in een ander draadje. Mijn collectie/mijn baan staat hier: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewforum.php?f=14.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Euregiobaan Foto`s

Bericht door henry »

sorry ik had het verkeerd begrepen, dacht dat het over een clubbaan ging

groetjes henry


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan Foto`s

Bericht door Overdijk »

OK, even ter verduidelijking om een discussie te verkomen. In dit draadje gaan zodra er vorderingen komen met de bouw van mijn eigen privebaan hier de foto`s komen. Aangezien mijn eigen baan nu nog bestaat uit een baanplan (die ik net helemaal herzien heb ) en planken die nog tot een basisframe moeten worden verwerkt, leek het mij leuk om alvast wat foto`s te trekken van een aantal rijtuigen en locs uit mijn privebezit die op de clubbaan van "De Percee" een rondje maakten.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan Foto`s

Bericht door Overdijk »

Aangezien er geen op- of aanmerkingen meer waren op het baanplan, is dan nu eindelijk de bouw in alle ernst begonnen. De sneeuw komt toch met bakken uit de lucht, dus veel gewerkt zal er toch niet worden. Dan maar op zolder aan het werk.

Van de week het laatste hout gehaald en een accu boor/schroefmachine.
Afbeelding

Afbeelding

Nadat eergisteren alles op maat was gezaagd bij de locale houtzager, gisteren en vandaag de raamwerken voor de bakken in elkander gezet.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit alles onder toezicht van Felix, mijn kater. Mijn poes Daisy vond het maar eng al dat lawaai, dus die bleef beneden.
Afbeelding

Alle bakken klaar.
Afbeelding

Afbeelding

Nu kan ik morgen de hoekijzers er in schroeven voor de stevigheid, en de bakken bijschuren en aan elkander vastmaken. Daarna wordt er eerst op zolder ondertapijt en kliklaminaat gelegd (heb ik nog over).

Gr Ron
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 21:22, 3 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Euregiobaan Foto`s

Bericht door Jos »

Mooi, het gaat beginnen :D

Groetjes,
Jos



Vincent
Berichten: 311
Lid geworden op: 24 nov 2009 20:21
Locatie: etten leur

Re: Euregiobaan Foto`s

Bericht door Vincent »

de skilks zijn binnen, de bakken gemaakt, dus nu gaan als een banaan

mvg vincent


vincent
www.elfd.nl
Gebruikersavatar

PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Euregiobaan Foto`s

Bericht door PloFsky »

Gezellig! Jij zit ook niet alleen op zolder.
Het katje dat we vorig jaar hadden (Ushi) speelde altijd met de treinen....


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan Foto`s

Bericht door Overdijk »

Inmiddels weer een maand verder, wat vliegt de tijd. Nogal veel oproepen gehad de afgelopen maand op het werk, dus niet veel kunnen doen op zolder.

De zolder is inmiddels wel volledig opgeruimd en rotzooi vrij gemaakt. Het ondertapijt gelegd en het kliklaminaat. Uiteraard weer niet genoeg kliklaminaat, dus vandaag maar eens grote inkoop gehouden bij de Gamma.
Resultaat:
2 pakken kliklaminaat uit de restanten bak.
2 TL-armituren zodat we ook wat zien op zolder.
M6 draadstangen, moertjes en ringetjes voor de klimspiraal.
2 dikke platen MDF (244x122) voor het schaduwstation
3 dunne platen MDF (244x122) voor de klimspiralen/etc.

Verder moeders maar blijgemaakt met een nieuwe keuken-TL voor onder de kastjes en radiatorfolie (liep ze al een eeuwigheid over te zeuren), dus klusjes en modelwerk genoeg voor de komende tijd.

Volgende stap zal een flinke bestelling worden bij Hattons of Rails off Sheffield voor de Peco spullen (wat een prijsverschil met de huidige lage pond) en de nodige electronica van RoSoft.

Foto`s van de vorderingen volgen binnenkort.

Gr Ron


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Euregiobaan Foto`s

Bericht door nico42 »

Nou Ron je bent goed bezig mooi dat je begonnen bent en ik zag al een ambulance jas hangen aan de kapstok.

Veel succes met het bouwen ;)



Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Euregiobaan Foto`s

Bericht door Chris83 »

Mooie foto's, dat ik die niet eerder gezien heb.

Ik vind dat je het handig hebt gedaan met die bakken, alles netjes klaar gemaakt incl de schroeven.
Sinds je op de grond werkt, lijkt mij het handig om een kniekussen te gebruiken.

Ik ben benieuwd hoe het er gaat uitzien op zolder, je hebt dezelfde ruimte zoals ik ook met dat schuine dak.


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan Foto`s

Bericht door Overdijk »

Chris83 schreef:Mooie foto's, dat ik die niet eerder gezien heb.

Ik vind dat je het handig hebt gedaan met die bakken, alles netjes klaar gemaakt incl de schroeven.
Sinds je op de grond werkt, lijkt mij het handig om een kniekussen te gebruiken.

Ik ben benieuwd hoe het er gaat uitzien op zolder, je hebt dezelfde ruimte zoals ik ook met dat schuine dak.
Het meeste grondwerk is verricht, maar ik zal het zeker in gedachte houden voor de toekomst. :P

Terwijl het hier vanavond weer zachtjes begon met sneeuwen, weer wat klusjes kunnen doen.

Afbeelding
Het laminaat ligt erin, geeft toch meteen een ander gezicht. Kom eigenlijk nog wat tekort langs de dakrand, maar het is te weinig om nog een pak te kopen en je ziet er straks niets meer van. Als je goed kijkt zie je dat rechts het restant ligt en links het bijgehaalde laminaat. Het paste uiteraard niet op elkaar, maar de naad valt mee tussen de verschillende soorten.

Afbeelding
Ook een oud Ikea bed wat er stond volledig gestript op een lade na, deze zal gebruikt worden om spulletjes op te ruimen en onder het schaduwstation worden geschoven. De rest van de onderdelen wordt gerecycled in de baan. De lattenbodem worden poten in een T-constructie, de beddepoten worden ook poten voor onder de baan, de MDF platen worden verwerkt tot spanten en de lange zijkanten gaan straks tegen de rand van de bakken als afwerkingsrand. Verder ligt er nog een berg piepschuim uit verschillende dozen die zijn opgeruimd (TV-doos etc, etc). Ik weet alleen nog niet of ik het gaat gebruiken, het geeft nogal een zooi bij het bewerken.
Afbeelding

Afbeelding
En toen was er licht in de duisternis, de spaarlamp is weg en 2 TL`s er voor in de plaats. De 2 oude TL-lampen uit de kelder die ik zo vlug had gepakt blijken van de warm licht variant te zijn. Ik heb er nog 6 liggen, waaronder geloof ik ook nog een tweetal van de Cool White variant, dus die gaan er morgen in zolang ik nog aan het bouwen ben.

Gr. Ron
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 21:23, 3 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Euregiobaan Foto`s

Bericht door nico42 »

Mooi hoor Ron je bent mooi opgeschoten en wat ik eerder met piepschuim verwerken wel deed is bijv. een kruimelzuiger er naast leggen dat scheelt een hoop zooi.

Je hebt net als mij ook schuine wanden best wel een nadeel soms maar hopelijk valt het bij jouw mee ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan Foto`s

Bericht door Overdijk »

nico42 schreef:Mooi hoor Ron je bent mooi opgeschoten en wat ik eerder met piepschuim verwerken wel deed is bijv. een kruimelzuiger er naast leggen dat scheelt een hoop zooi.

Je hebt net als mij ook schuine wanden best wel een nadeel soms maar hopelijk valt het bij jouw mee ;)
Bedankt voor de tip, niet aangedacht. Heb zelf zo`n ding niet, maar vanmiddag eens bij ma kijken of ze wel een kruimeldief heeft als toch bij haar wat ga klussen.

En dat schuine dak, tja jammer maar we moeten het er maar mee doen. De baan komt zowiezo nogal laag op stoelhoogte ipv stahoogte (+/-80cm van de grond), vandaar dat ik het ook wel aandurf om de flinke dieptes te gebruiken (110 op de lange muur en 90cm op de korte kanten). Mede ook om dat ik niet enorm de hoogte in wil/kan, het spoorniveau verschil op de hoofdtrajecten is niet meer dan +/- 15 cm. Geen berglandschap voor mij, maar meer een glooiend landschap.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan Foto`s

Bericht door Overdijk »

Nok tot vloer is ongeveer 2,15m, idd niet de hoogste zolder :D . Vandaar dat de baan op zithoogte komt. En de reden van de bakken is dan ook, dat als ik in de toekomst gaat verhuizen (is nog altijd een misschien een optie, ivm werk) alles gedemonteerd kan worden en elders weer opgebouwd kan worden.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan Foto`s

Bericht door Overdijk »

Vanochtend werk aan de winkel in Nijmegen, maar toe straks toch nog wat kunnen doen op zolder.

Ik heb een begin gemaakt met de helix. Ik heb een variatie van de Fantasia (Rob Fongers?) methode toegepast. Het is een ovaal ipv een cirkel met 10cm tussen de halve cirkels. Dit geeft me de gelegenheid om de flexrailsen te koppelen op het rechte stukje en zo eventuele knikken te voorkomen. Het worden 6 lagen met van bovenaf gezien de 2 eerste lagen met 3 sporen parallel en vanaf de 2de laag van boven splitst een spoor af. De 2 buitenste sporen zijn steigend en het binnenste dalend. Het percentage is berekend op het binnenste steigende spoor en wordt 2.2%, daarmee creëer ik een tussenruimte van 63mm exclusief dikte plaat en rails. De radius van het middelste spoor is 425mm.

Afbeelding

Afbeelding
De eerste is uitgetekend, dit is laag 2 en wordt het sjabloon voor de andere.

Afbeelding
Geheel links is de aftekening van de 3 sporen en rechts het afsplitsende stuk waar de derde rail erbij komt. Dit wordt weggelaten bij de andere 5 lagen.

Afbeelding
Daisy overwon haar angst en kwam samen met Felix mij gezelschap houden.

Gr Ron
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 21:24, 5 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Euregiobaan Foto`s

Bericht door nico42 »

Nou mooi Ron het begin van de helix is er en je houd de bogen gelukkig groot genoeg aan ik had in mijn eerste te krappe bochten.

Leuk dat je tweede kat ook boven is gekomen soms duurt het even wij hebben er ook 2 ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan Foto`s

Bericht door Overdijk »

Ook vandaag weer wat gedaan:

Afbeelding
De eerste is uitgezaagd....

Afbeelding
... en als sjabloon gebruikt. Gaatjes geboord....

Afbeelding
... en de andere gezaagd. De bovenste is degene waar een spoor zich afsplitst, deze komt als laag 2 te liggen. De modulebakken lenen zich trouwens erg goed als werktafel.

Volgende stap is het opbouwen en afstellen van de helix, maar eerst wachten op de rails. In de tussentijd ga ik denk ik beginnen met de bakken te koppelen.

Gr. Ron
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 21:25, 3 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Euregiobaan Foto`s

Bericht door nico42 »

Mooi hoor hopen dat de rails snel binnen is en veel succes met het opbouwen ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan Foto`s

Bericht door Overdijk »

Het werk van vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De basis van de helix in mekaar geknutseld. De basisplaten worden nog met 2 latten met elkaar verbonden en da pootjes eronder. De boormachine was toch wel handig om de moertjes helemaal onder te krijgen. Moertje in de tang, schoefdraad in de boorkop en draaien maar.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 21:25, 3 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Euregiobaan Foto`s

Bericht door nico42 »

Ja zo moet het ik had alleen schroefdraad aan de buitenkant gezet bij de volgende ga ik het net als jou doen aan de binnen en buitenkant :oops:



Vincent
Berichten: 311
Lid geworden op: 24 nov 2009 20:21
Locatie: etten leur

Re: Euregiobaan Foto`s

Bericht door Vincent »

het vervelende alleen is dat je dat trucje met de tang en de schroef tol maar 1 keer kan, of kan het draadeind blijven draaie?


mvg vincent


vincent
www.elfd.nl
Plaats reactie