Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495x310

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.

Bericht door spoor65 »

IDD balen voor allen die hun baan kwijt raken,

en ja Steven, door al die heerlijke bezuinigingen van onze regering, ontkomt geen enkel bedrijfstak er meer aan.

Ik heb dan het geluk mijn werk te kunnen behouden en mee te mogen naar de nieuwe baas a.s zondag 8 dec, als Syntus het stokje hier van Connexxion mag overnemen, maar toch vallen er bij ons een man of 30 in het gat omdat of contracten niet verlengd worden of de nieuwe baas met een ander uitzendorganisatie werkt dan die waar de huidige mee werkt.

Maar bovenal, doordat de overheid alles steeds verder uitkleed en dat dan het liefst doet onder de noemer "openbare aanbesteding" met het doel van eerlijke concurrentie, maar ondertussen willen ze wel zelf alle touwtjes in handen houden, en de meest onmogelijke regeltjes en eisen stellen, waaraan een bedrijf moet voldoen. (en dat zie je niet alleen in het ov maar ook bij bv thuiszorg buro`s)

Het resultaat, 2 gebieden die nu samen 1 zijn geworden, wij reden hier met een dikke 110 voertuigen, en met pakweg dat zelfde aantal mogen we nu beide gebieden gaan bedienen.

Ik wens allen die het aangaan sterkte in vinden van een nieuwe baan.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

henri m
Berichten: 191
Lid geworden op: 12 nov 2013 19:11

Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.

Bericht door henri m »

Het is overal een rotzooi. Ik zat de laatste 3 jaar in de timmerindustrie, maar ben ook alweer bijna een jaar noodgewdongen thuis.
Het is écht overal muizen.
(zo dat lucht op :) :) )

Henri


Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.

Bericht door Doolemeister »

Beste Ron,

Das mooi balen!
Ik hoop dat je snel iets vindt, mij heeft een jaar geleden de site indeed.nl geholpen bij het zoeken van vacatures.
Deze kijkt op vele vacaturesites en maakt een overzicht daarvan.

Succes met de zoektocht!

Vergeet niet af en toe wat te ontspannen ;)

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.

Bericht door Overdijk »

Toch goed dat er even hier een uitlaatklep ontstaat, weet je iig dat je niet alleen staat. :D


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

henri m
Berichten: 191
Lid geworden op: 12 nov 2013 19:11

Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.

Bericht door henri m »

Inderaad.....maar nu weer snel terug waar het hier om draaidt. Het genieten van onze mooie hobby.
Waar we nu dan wel wat meer tijd voor hebben. :P ;)
(zo heeft elk nadeel zijn voordeel) :mrgreen:

Henri


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495

Bericht door Overdijk »

Ugh, ugh, ugh. Wat een stof zeg....

Na 2 jaar stilte wordt er weer gewerkt aan de Euregiobaan.
Goed door studie gaat het nog steeds niet erg hard, maar sinds een week of wat gebeurd er iig weer iets.
Al die mooie bouwdraadjes op het forum, kietelde mij dusdanig.... dat er weer tijd vrij gemaakt is om te knutselen.

Afbeelding
De hoogte gecontroleerd.

Afbeelding
De brughoofden hebben ook een kleurtje gekregen.

Afbeelding
Na veel wikken en wegen besloten de meest bedrijfszekere oplossing te kiezen en een stuk rails als bovenleiding in de brug gesoldeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels ook een stuk baan verder uitgebouwd, voorzien van kurk en een onderkleurtje.

Afbeelding
En om het geheugen op te frissen, de meest recente versie van het baanplan.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 22:06, 5 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1211
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495

Bericht door WimC »

Dat had ik ook, zo'n lange bouwpauze. Mooi dat je weer bezig bent :)


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495

Bericht door Overdijk »

Zo, inmiddels is er weer wat gedaan. Er is rails op de baan bijgekomen en de rijtuig/wagonsamenstellingen worden getest op de spiraal.
Hierbij wordt gekeken of de erbij geplande locs ook de lengtes (en gewicht) aankunnen op de klim naar boven.

Afbeelding
Eerst op de brug.

Afbeelding
De wissels komen in zicht, en de beslissing is inmiddels genomen hoe ze aangedreven gaan worden.

Afbeelding
Al weet je het bijna zeker, toch ff de tussenruimte controleren.

Afbeelding
En de eerste test met een volledige standaard stam DRG goederenwagens, 31 2-assers en een 3-asser aan de haak.
Het geheel zit nog ruimschoots binnen de blokruimte, dus dat zit iig snor.
De sleep wordt wel iets korter, de 2 klapdekselwagens, een lagebakwagen en de 2 grijze NS wagens zullen in een andere stam opgenomen worden.

Bij de moduleovergang net voor de brug aan de rechterkant, mag het spoor een fractie omhoog. Daar zit nu nog een kleine dip.
De locs hebben er geen last van, maar het oog wil ook wat.

Afbeelding
De DRG V16 trekt braaf de hele sleep de spiraal omhoog en de brug over, maar zal het niet erg vinden als er 5 wagons vanaf gaan.
De E93 & E94 staan hun beurt af te wachten.

Afbeelding
De DRG E94 met beide panto`s tegen de draad op de brug, ook hier geen centje pijn.
Extra gewichtjes voor de loc van Eichhorn zijn al onderweg, dus het zal alleen maar beter worden.
Zijn broertje, de Blauer Mauritius, heeft de gewichtjes al en het geeft zeker een nog betere trekkracht.

Afbeelding
De DRG E93 komt de laatste bocht van de spiraal door, ook hier is de proef geslaagd.
Ook de BR 50 slaagde met vlag en wimpel om de hele bups boven te krijgen.

Deze vier locs zijn voor de historische goederendienst voorzien en ook de andere drie goederenstammen zal ik nog op de rails zetten om te testen.
Opvallend is wel het aantal ontkoppelingen, de koppelingen worden goed belast door het gewicht.
Zowel de standaard als ook af en toe de profikoppelingen laten los.
Alleen mijn favoriet, de Roco kortkoppelingen doen braaf zonder morren het werk zonder te ontkoppelen.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 22:06, 5 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495

Bericht door Overdijk »

Verwijderd


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495

Bericht door FidOo »

Das ook geen kleine sleep die de loks voor hun kiezen krijgen! Maar inderdaad goed testen is wel zekerheid hebben!

Mooi werk zo Ron


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495

Bericht door Overdijk »

Yup, bloklengtes zijn 180 centimeter (uitgaande van de standaard dat een rijtuigstam 9 26,4m rijtuigen bevat + loc, dat is dan 9x165mm + +/- 125mm = 161cm), waarvan 30cm stopsectie aan een kant (eenrichtingsverkeer).
Dus de (goederen)treinstammen zijn tussen de 100 en 150cm, maar niet iedere loc kan dat trekken.
Vandaar dat ik de diverse stammen uittest, samen met de loc die ik daarvoor in gedachte heb.
Dan kan ik altijd nog of de stam inkorten of de loc verzwaren of een andere loc ervoor zetten.
Vooral de stammen met veel 2assers of verlichting in de rijtuigen zullen een uitdaging zijn.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1211
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495

Bericht door WimC »

Bij lange goederentreinen is dubbeltractie ook nog een leuke optie natuurlijk. Kan overigens soms ook bij reizigerstreinen, want ICs die worden/werden meestal door twee BR218s getrokken (op diesellijnen), omdat één BR218 niet voldoende kon leveren voor de klimaatbeheersing.verwarming. En bij reizigerstreinen heb je ook nog het scenario dat een lok een probleem had en er eentje werd voorgehangen om de trein verder te brengen.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495

Bericht door bob vermeulen »

Ron,

Leuk overigens dat je weer aan het bouwen bent.
Precies zo doe ik het ook.
Veel van de stoomtreinen van Fleischmann trekken heel slecht en toch wil ik bv een BR50 op de baan hebben en dan doe ik er maar een paar wagens achter.
Bij mij zijn de langste treinen ook 140cm

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495

Bericht door Overdijk »

Hoogste tijd voor een update.

Afbeelding

Afbeelding
De V16 voor een sleep gesloten wagens.

Afbeelding

Afbeelding
De E94 mag zijn krachten laten zien bij de sleep ketelwagens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Inmiddels is het spoor ook verder uitgebreid en wordt er getest of het vrije ruimteprofiel klopt.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 22:08, 4 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495

Bericht door Overdijk »

Afbeelding

Afbeelding
Een E93 met een aantal Leigeinheiten onderweg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De BR50 trekt een diversiteit aan binnen- en buitenlandse wagens.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 22:09, 4 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495

Bericht door Overdijk »

Ook het moderne materiaal komt aan bod.

Afbeelding

Afbeelding
Een "Klaas" van Captrain met containers aan de haak.

Afbeelding
1657 heeft een gevarieerd gezelschap van Eaos`jes achter zich.

Afbeelding
Een tweede stam Eaos neemt de 2384 voor zijn rekening.

Afbeelding
Een BR 150 neemt met brute kracht een sleep Faals op sleeptouw.

Afbeelding

Afbeelding
Terwijl een duo 6400`s een rij B-Cargo Fals naar het zuiden slepen.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 22:09, 4 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495

Bericht door Overdijk »

En de laatste bouwactiviteiten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 22:09, 4 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495

Bericht door Overdijk »

Kurkbedding gelegd en gelijmd

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 22:10, 4 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495

Bericht door Marcvane86 »

Ziet er goed uit blijf dit draadje volgen.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495

Bericht door Hookies »

Voor zover ik het kan zien, ziet het er goed uit. Het is soms even puzzelen omdat de foto's aan elkaar vast zitten en dat kijkt gewoon lastig. Kun je misschien een witregel tussen de foto's plaatsen?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495

Bericht door Overdijk »

Inmiddels staat de bedding in de verf.
Het grijze potje was op, dus verder met bruin als onderkleur

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog heel even en de baan is eindelijk na jaren een gesloten loop.

Ondertussen is er een ruime hoeveelheid Code 80 flex binnengekomen om ook het schaduwstation vorm te gaan geven.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 22:12, 3 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495

Bericht door Overdijk »

Tijdje terug een tweede BR430 van Hobbytrain op de kop getikt.
Reden was dat ik het eerste stelletje vierdelig wilde maken.
Het overgebleven tweetje wordt motorloos, en hier moest ik een koppeling voor verzinnen.
De motor en stroomafname zal namelijk gebruikt gaan worden om mijn Hobbytrain SBB RABe Eurocity bedrijfszekerder te maken.

Maar, hoe ga je die twee nu koppelen? Vanuit de fabriek is er geen mogelijk voorzien.
Na wat zoeken en uitproberen erachter gekomen dat ik hier de meegeleverde koppelstang van de Piko Hondenkoppen voor zou kunnen
gebruiken.
Nog even puzzelen hoe deze te gebruiken en voilá, het is gelukt.

Hieronder een paar foto`s van hoe.

Afbeelding
Als eerste kan je zien dat er totaal geen koppel mogelijkheid is voorzien, de imitatie scharfenberg kan eraf, maar bood geen mooi weg te werken opties.

Afbeelding
Met een 1mm boortje een gaatje geboord om een klein spijkertje in te kunnen tikken.

Afbeelding
Spijkertje zit erin, het zijn korte spijkertjes geworden die bij ouderwetse kabelhouders (zo`n half oogje met een spijkertje voor op de plint) zaten. De koppelstang klemt goed, maar kan nog wel vrij draaien.

Afbeelding
Eerste resultaat, een spijkertje mag nog wat verder erin.

Afbeelding
Uiteindelijke resultaat, niet gek al zeg ik het zelf. De koppen staan niet absurd ver uit elkander, maar kunnen wel vrij bewegen.
En de koppeling en de onderkant van de spijkertjes zitten niet lager dan de koppelingen die HT gebruikt tussen de middenbakken.

Nu nog een paar balgen vinden voor tussen de bakken, hier kan je blijkbaar VT08 onderdelen van Arnold voor gebruiken.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 22:16, 3 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495

Bericht door Overdijk »

Vanavond gelijk maar verder geknutseld.

De oude versie van de SBB RABe van Hobbytrain is berucht vanwege de slechte stroomvoering.
De motorwagen zelf heeft geen stroom afname en de stroom moet van de kopbakken, via de middenbakken naar de motorwagen.
Afbeelding

Dit alles met stroomgeleidende koppelingen, die eerlijkheidshalve waardeloos zijn.
Afbeelding
Zoals je kan zien, niet de meest betrouwbare oplossing.

Ik kon mijn setje dan ook voor weinig als een "non-runner" op de kop tikken, aangezien ik al vermoede waar het probleem in zat.
Nu wist ik dat meerdere eigenaars het probleem hadden opgelost door de motorwagen te voorzien van een eigen stroom afname.
Bij stom toeval kwam ik erachter dat mijn BR430 dezelfde as afstand heeft op de voorste draaistellen als de RABe.

Afbeelding
En het idee was geboren om de stroomafnemers te wisselen van de BR430 naar de RABe.
Aangezien de gekoppelde kopbakken van de BR430 in principe geen stroom nodig meer hebben voor de kop- en sluitverlichting.

Afbeelding
Zo gezegd, niet 1,2,3 zo gedaan, maar wel gelukt. De as afstand is idd hetzelfde en de derde as van de RABe past ertussen.
Ik moest enkel met een 1mm boortje, met de hand, de aspotten iets opboren zodat de koperstrips er beter invielen.
Nu nog de verdere connectie.

Afbeelding

Afbeelding
De BR430 heeft de koperstrips naar beneden staan, zodat er contact is met de lipjes van de draaistellen.
De RABe heeft ze bovenop de plaat staan met een gesoldeerde verbinding voor de stroomvoerende koppelingen.

Afbeelding
Ik heb de solderingen doorgesneden en vervolgens de strip naar onderen verlegd.

Nu moest wel het chassisblok geïsoleerd worden, anders maken de strips kortsluiting.
Nagellak van de vriendin bleek erg handig.
Afbeelding

Alles getest en de motorwagen kan weer in elkander gezet worden.
Afbeelding

En het setje loopt weer als een zonnetje.
Afbeelding

Afbeelding
En als bonus... Hobbytrain/Kato werkt niet met het systeem dat een draaistel de + afneemt en de andere de -.
Beide draaistellen, nemen beide + & - op. Dus de beide BR430 kopbakken zijn nog steeds voorzien van stroom.
Ik ga denk ik de 2 gemoteriseerde kopbakken samen als tweetje inzetten en viertje als dummy erachter.
Dan kan ik voor extra stroomafname een draadje tussen de bakken laten lopen en misschien wel beide motoren op dezelfde decoder aansluiten.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 22:14, 3 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495

Bericht door Overdijk »

Door gezondheidsredenen een tijd niks op de zolder kunnen doen, echter langzaamaan begint dat weer te komen.

De baan is helaas nog steeds niet sluitend, echter een ander karwei wat ik lang voor mij uit heb geschoven is nu wel met en met aangepakt.
Het solderen van de electronica.

Afbeelding
De eerste aansluitingen van de ringleiding

Afbeelding
Inmiddels ligt de ringleiding onder de hele baan.
Ik heb gebruik gemaakt van lengtes VD draad en draad uit een oude dikke buitenkabel.
Er liggen 5 kleuren als ringleiding:
Bruin & Oranje; hogere (+)spanning richting bezetmelders & gedetecteerde bloksecties
Rood; lagere (+)spanning voor ongedetecteerde bloksecties
Groen, Groen/Geel, Geel, Geel/Wit & Wit; retour (-)spanning (Ik had verschillende kleuren draad die ik hiervoor heb gebruikt, maar het is voor mij duidelijk)
Blauw & Zwart; Externe stroombron voor wissels, lampjes, wisseldecoders, etcetera. Ik weet nog niet of ik hier gelijkstroom of wisselstroom op ga zetten.

Afbeelding
De aansluiting van de spanningsverlager.

Afbeelding
De eerste serie aansluitingen op de ringleiding. Ik heb hier gebruik gemaakt van soldeer/draadklemmen naar het voorbeeld van DaveClass47 (Youtube).
Dit werkt voor mij perfect.

Afbeelding
Ook maar eens de rommel op de zolder opgeruimd en weer netjes opgeborgen.
De kolenbakken staan rustig te wachten op wat de toekomst hun brengt

Afbeelding
De laatste draden aangesloten die aan deze kant nog op de bezetmelder moesten komen.

Afbeelding
De draden van de blokken zijn gelabeld en aangesloten, tijd om een testritje te doen of alles goed aangesloten is.

Afbeelding
Het spoor wordt verder aangelegd.

Afbeelding
En iets verderop wordt de kurkbedding gelegd, gelijmd en geverfd.

Niet veel zichtbare vooruitgang, maar wel het nodige werk verzet.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 22:14, 2 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495

Bericht door Maurits71 »

lekker he vrije dagen. je bent wel een zooi foto's kwijt zag ik


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Plaats reactie