St-Michel La Roche minibaantje

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

St-Michel La Roche minibaantje

Bericht door Michiel »

Omdat ik geen baan heb, en toch mijn 2de-hands gekochte spullen wil kunnen testen, alsook de omgebouwde en gedigitaliseerde modellen will kunnen testrijden, bouw ik snel een mini-minibaantje dat luistert naar de naam St-Michel La Roche. Oh ja, dit baanje zou mee dingen in de minidioramawedstrijd. Dus, open kaart, en voor jou een stumilans om het ook eens te proberen. ;)

Beschrijving: Saint-Michel La Roche is een fictieve plaats in de Ardennen, ergens langs een rivier dat de Semois, Amblève of Maas zou kunnen zijn. De naam verwijst naar de eeuwen-oude kapel dat in de flank van een markante rots is geplaats. Een spoorlijn, dat de binnenoever van de meander volgt, boort zicht door deze rots. De oever wordt vooral getypeert door de stijle rotsformaties. Boven op het plateau ligt de abdij dat aansluiting zoekt met de oude kapel. Beneden, aan de oever ligt de haast vergeten gelijknamige halte, dat vooral door religieuzen en een enkele toerist wordt gebruikt.

Het sporenplan is in feite een dubbele cirkel: een enkelsporige lijn in een opgevouwen ovaal-vorm. En zijn geen wissels, louter een rondlopend spoor. De verborgen lengte van de ovaal laat toe om meer treinen in te zetten dan op het eerste zicht mag verwacht worden. De halte zorgt voor een bescheiden variatie in het treinenverloop.

De expoitatie kan eenvoudig analoog doorgevoerd worden. Er kan dan 1 trein ingezet en per trafo geregeld worden. Maar de baan kan ook digitaal aangesloten worden. Dan kunnen er wel meerdere treinen (waarschijnlijk 3) simultaan rijden, waarbij de stoptrein even halt houdt aan het perron.

Oppevlakte: 50 x 50 cm

Afbeelding

De ruwbouw heb ik vandaag snel in elkaar getimmerd. Veel heeft het niet om het lijf: een bodemplaat met een dubbele cirkel. Van zodra ik de sporen heb ontvangen kan ik verder met het leggen van de sporen, en het aansluiten ervan.
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: St-Michel La Roche minibaantje

Bericht door Jos »

Leuk hoor Michiel!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: St-Michel La Roche minibaantje

Bericht door Michiel »

Ik heb vanavond de rails ontvangen, en het is nu een beetje passen en meten of alles goed uit komt. Het blijft toch allemaal heel krap, met die wand tussen de scherp gebogen sporen, en vooral de onderdoor achteraan. Daar zal er waarschijnlijk nog een vijl nodig zijn.

De tweede laag is ook meteen erop gezet, als een taart. Hierover loopt de weg dat deels langs het spoor loopt, om dan met een brug het diorama te verlaten.
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: St-Michel La Roche minibaantje

Bericht door Michiel »

Het thema is een meander aan een ardense rivier, met markente rots, waarlangs een enkelsporig lijntje loopt. Het wordt een rustig, tijdloos stukje landschap. De baan zal zowel analoog als digitaal gebruikt kunnen worden. Ik gebruik hiervoor een eenduidige meerpins-connector waarop ik ofwel een digitale centrale aansluit, ofwel een gewone analoge trafo. Zo kan ik zowel mijn analoge aanwinsten uittesten, als mijn gedigitaliseerde locomotiefjes. Er zullen maximaal 3 treinen simultaan kunnen ingezet worden in digitale operatie (met Koploper).


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3591
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: St-Michel La Roche minibaantje

Bericht door Schachbrett »

Hallo Michiel,

Dat is weer een leuk projectje waar je aan begonnen bent. ;) :D
Succes!!!

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: St-Michel La Roche minibaantje

Bericht door mdedeugd »

Hallo Michiel

Projectjes groot en klein.
Ik ben er dol op. :o
Sucses, ik blijf je volgen en maak er wat moois van. ;)

Groeten van Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: St-Michel La Roche minibaantje

Bericht door Michiel »

... en de eerste trein heeft haar rondjes met succes gereden. Uiteindelijk is het zelfs gelukt om de langste N-schaal rijtuigen van 17cm over het krappe spoor in te zetten. Dus, korte 2- en 3-assers hebben de ruimte. 8-)

Nu nog de baan digitaliseren, en dan kunnen ook mijn gedigitaliseerde treinen ingezet worden.
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: St-Michel La Roche minibaantje

Bericht door Overdijk »

Gaat de goede kant op, alleen zo`n GM-EMD E8A van FEC valt toch wel een beetje uit de toon in de Ardennen. :D


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: St-Michel La Roche minibaantje

Bericht door Michiel »

Ik heb mijn videocamera terug van onder het stof gehaald, en een filmpje gemaakt van de eerste rit over mijn pizzabaan.
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: St-Michel La Roche minibaantje

Bericht door marco »

Word een kanshebber voor de prijzen michiel vermoed ik :D

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: St-Michel La Roche minibaantje

Bericht door vantongeren »

Leuk bedacht Michiel ben benieuwd naar de vorderingen. Denk alleen wel dat je wat kortere rijtuigen zult moeten rijden, bij de aankleding zal de bergwand toch wel te krap met deze rijtuigen worden denk ik :(

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: St-Michel La Roche minibaantje

Bericht door Michiel »

Het worden inderdaad kortere rijtuigen :D . Met deze uiterst lange rijtuigen probeer ik gewoon het onderste uit de kan te halen. Maar dat is enkel tijdens de testfase. ;)

En ik ben er zeker van dat er nog velen zullen zijn die met pareltjes van baantjes zullen tevoorschijn komen. Om te spreken over "kanshebbers", lijkt het me vrij vroeg. Maar ik speel open kaart. Aan jullie om het beter te doen, zoals unieker, verrassender, grappiger, ingenieuzer,... Ik leg de lat, jullie moeten er maar overheen. Wie durft! :D :D :D

Maar vandaag heb ik niet veel tijd over gehad om te knutselen. Ik heb wel de blokken en stopsecties uitgezet. 40cm wordt de maximale treinlengte inzetbaar op dit minibaantje. En 40cm in schaal N lijkt me meer dan lang genoeg. Het treintje op de foto hieronder is ongeveer 40cm. Niet slecht dacht ik.
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: St-Michel La Roche minibaantje

Bericht door Michiel »

Het lokje dat er nu voor staat is een BR 91.3 van Fleichmann (7030) maar dan in "euroversie". Deze loc is nog analoog, maar al mijn locomotieven zullen gedigitalizeerd worden. Meer bijzonder, deze BR 91.3 kan betrekkelijk eenvoudig gedigitaliseerd worden mits gebruik van een dunne decoder, dat je boven op de motor in de cabine plaatst. Met een Tran DCX75 of een Kühn N045 is dit klusje zo geklaard (mits enige ervaring op dit vlak).

De verzameling locomotieven in de cirkel beneden is wat ik gescoord heb tijdens de kerstperiode. Niets is duurder dan 25 euro! Maar allemaal hebben ze onderhoud en/of herstelling nodig. Maar ook dat vind ik echt een plezier om doen, en geeft een bijzondere voldoening als ze dan weer als nieuw rijden.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: St-Michel La Roche minibaantje

Bericht door Michiel »

Een bezetmeldmodule werd in elkaar gesoldeerd. Acht bezetmelders goed voor 4 blokken op 1 printplaat. De print wordt onder de bodemplaat vast gevezen. Er naast werd de klein diodebrug geplaatst, waarlangs de ongedetecteerde spoorsecties worden gevoed. Alles ligt klaar om te beginnen met de bekabeling...
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: St-Michel La Roche minibaantje

Bericht door Michiel »

Gezien ik RS-terugmelding gebruik, en geen S88, heb ik niet erg veel keuze. Deze LTD-Littfinski is een van de weinige merken met een bezetmeldmodule voor RS-feedback. Als je echetr met S88 terugmelding werkt, heb je aan deze module niets.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: St-Michel La Roche minibaantje

Bericht door Chris83 »

dat filmpje is net alsof er maar een simpel rondje is en dan verdwijnt de trein, erg leuk zeg!


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: St-Michel La Roche minibaantje

Bericht door Michiel »

Chris, bedankt voor de leuke reactie. In feite kan op dit principe verder geborduurd worden, en 50m sporen onderbrengen op 50x50 cm oppervlakte. 50 treinen die zich in een colom van 1m hoog, met een neerwaardse spiraal en anti-opgaande spiraal, vertoeven. (hint-hint ;) ) Maar voor mijn doelstelling (testbaantje) is deze opzet al ruim voldoende. :D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: St-Michel La Roche minibaantje

Bericht door Michiel »

Deze avond heb ik kabels liggen trekken. Alle secties werden elektrisch verbonden. Ik moet nog eerst eens alles nameten om kemels te voorkomen. Dan gaat er de stroom op! :mrgreen: (hierbij volgt dan een vrij onbeduidend plaatje ter illustratie)
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: St-Michel La Roche minibaantje

Bericht door Michiel »

Al mijn segmenten worden uitgerust met een eenduidig aangesloten subD connector. Zo kan ik gemakkelijk mijn centrale van op het een naar het ander segment aansluiten. Alle nodige aansluitingen zijn voorzien: de digitale JK, RS-feedback, 14-16V~ en programmeerspoor (nog niet voorzien op dit baantje).
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: St-Michel La Roche minibaantje

Bericht door Michiel »

Alles blijkt goed aangesloten. Dus dan maar Koploper opgestart en het baantje er ingevoerd. Het baanplan tekenen, de bezetmelders definieren en koppelen aan blokken, ... Kortom, ook in Koploper verloopt alles als gemeerd. Het treintje wordt nu automatisch gestuurd, en stopt vanzelf aan de toekomtige halte...
Afbeelding
De bestelde Engelse seinen en servo's zijn nog niet toegekomen. Ik zal me dus met wat anders moeten gaan bezig houden. Maar wat???


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: St-Michel La Roche minibaantje

Bericht door vantongeren »

Je bent aardig op dreef Michiel :D Alleen wat betekend "kemels"?


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: St-Michel La Roche minibaantje

Bericht door Michiel »

Een kemel is een flater. :D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: St-Michel La Roche minibaantje

Bericht door Michiel »

De treinen rijden hun rondjes, en alles verloopt prima. Ondertussen leg ik in hout de ruwe vorm van het plateau vast. Ik twijfel nog of ik de moeite ga doen om de berg afneembaar te maken of niet. Het zou handig zijn bij ontsporing en reinigen van de sporen, maar het maakt de bouw wel een stuk lastiger.
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

HighVoltage
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 mei 2010 20:10

Re: St-Michel La Roche minibaantje

Bericht door HighVoltage »

Ziet er goed uit Michiel, ben benieuwd of het er net zo goed uit gaat zien als de rest waar je mee bezig bent (en bent geweest).


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: St-Michel La Roche minibaantje

Bericht door Michiel »

Wel, ik hoop beter! :D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie