Harco's baanbouw

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Harco
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jan 2011 21:13
Locatie: Oosterbeek

Re: Harco's baanbouw

Bericht door Harco »

Heren, bedankt voor de racties.

En ja, op het filmpje rijdt het lekker soepel. Maar dit zou het ook een tijd achter elkaar moeten doen. Of eigenlijk altijd. Nu is het nog zo dat het regelmatig voorkomt dat een lok toch stopt in een wisselstraat of ontspoord. Naar mijn idee omdat er slechte contacten zitten in de wissels en teveel speling. Wat ook voorkomt is dat een wissel niet altijd goed omgaat. En dit zijn naar mijn idee problemen die ontstaan omdat de wissels redelijk versleten zijn. En aangezien een schaduwstation een deel van de baan is wat straks niet in het zicht zit, is het wel prettig dat je er op kunt vertrouwen dat alles daar goed doorheen rijdt. Vandaar mijn idee om hier nieuwe wissels voor aan te schaffen.



Onderwerp starter
Harco
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jan 2011 21:13
Locatie: Oosterbeek

Re: Harco's baanbouw

Bericht door Harco »

Ten eerst wens ik iedereen een heel gezond en voorspoedig 2013 (en veel modelspoorplezier).

Lang geleden dat ik wat van me heb laten "horen" op het forum. Wel besteed ik veel tijd aan lezen op het forum, aan alle fantastische verhalen en zeer mooie banen die hier voorbij komen. Hier leer ik in ieder geval heel veel van wat ik met de tijd op mijn eigen baan kan toepassen.
Helaas nog niet veel verder gekomen met het bouwen van mijn baan. Wel heb ik, zoals ik in een vorige post heb aangegeven, nieuwe wissels aangeschaft voor mijn schaduwstation. Hiervoor is de keuze gevallen, na advies van H@ns, op de Fleischmann zonder bedding (de oude Roco). Deze bevallen mij erg goed. Van de wissels geplaatst in de uitgang van het schaduwstation heb ik de aandrijvingen verwijderd en deze laat ik dus "open" rijden. Dit werkt zonder problemen en scheelt aandrijvingen en de aansturing hiervoor. De laatste tijd eigenlijk meestal alleen bezig om de treinen te laten rijden en verschillende zaken in Koploper uit te proberen. Wel heb ik besloten mijn schaduwstation groter te maken.

Afbeelding

Alleen ben ik nog niet helemaal tevreden met de aansluiting van het onderste gedeelte op de bocht naar beneden. Hier loopt het naar mijn idee nog niet helemaal lekker. Daar moet ik dus nog iets voor verzinnen. Iemand misschien een idee?

De reden voor de vergroting van mijn schaduwstation is o.a. de aankoop van wat nieuw materiaal.
Een SVT Koln van Hobbytrain en een VT857 van Minitrix.

Afbeelding

Afbeelding

Hierdoor is mijn schaduwstation nu al gevuld en er zal hoogstwaarschijnlijk in de toekomst nog meer bij komen.
Laatst gewijzigd door Harco op 04 jan 2013 20:04, 8 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3625
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Harco's baanbouw

Bericht door maarten »

Gewoon plaatsen tussen de [ Img ] -tags?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Harco's baanbouw

Bericht door Marcel »

Dat open rijden van de wissels hoef ik met Minitrix wissels niet te doen,de kleine lichte rijtuigen/wagonnen ontsporen dan,ik denk dat hier sterkere veren in zitten.
Vraagje:de Rheingold stam in het filmpje,is die van Arnold?



Onderwerp starter
Harco
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jan 2011 21:13
Locatie: Oosterbeek

Re: Harco's baanbouw

Bericht door Harco »

maarten schreef:Gewoon plaatsen tussen de [ Img ] -tags?
Hoi Maarten, hoe bedoel je dit precies? Ik heb verschillende manieren geprobeerd, zonder het gewenste resultaat.

Edit: Gevonden Maarten, bedankt en ik moet eerst goed kijken voor ik reageer :oops: ;) !
Marcel schreef:Vraagje:de Rheingold stam in het filmpje,is die van Arnold?
Hoi Marcel, die Rheingold is van Trix, de 11468. Dit is trouwens de eerste set waar ik mijn n-spoor verzameling mee ben begonnen.



Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Harco's baanbouw

Bericht door Wablo »

Harco,
Gefeliciteerd met je verjaardag, heb je het nog steeds te druk om met die mooie baan in aanbouw van jou verder te gaan ?
groetjes,
Bert


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Harco's baanbouw

Bericht door Ad_M »

Van harte Harco

Mvg,
Ad en Geordie


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Harco
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jan 2011 21:13
Locatie: Oosterbeek

Re: Harco's baanbouw

Bericht door Harco »

Hallo heren,

Hartelijk dank voor de felicitaties.
Mijn baan bouw ligt helaas nog stil. Wel bezig geweest met een nieuw ontwerp (maar nog niet definitief en daarom nog niet geplaatst) en ik zal binnenshuis gaan verhuizen naar een andere ruimte. Binnenkort (?) zal ik meer info geven.



pa5ca
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 mei 2012 17:58

Re: Harco's baanbouw

Bericht door pa5ca »

En Harco.... nieuwe kapel geplaatst??? en baan weer aan het opbouwen....
Je mag wel opgaan passen ga je misschien nog inhalen... inmiddels al een S88N en 6 stuks x 4 uitgangen wissel decoders gefreesd en gebouwd. Ben nu bezig met een nieuwe draaischijf controller geschikt voor 15 sporen. Daarna nog minimaal 2 stuks S88N bezetmelders bouwen...

Las iets over je tweedehands wissel problemen.. ja het meeste is bagger wat tweedehands wordt aangeboden.. Maar ik ben inmiddels zelf zo ver dat ik de aandrijvingen (mits Trix) kan reviseren. Repareer zelf de spoelen .. had laatst een partij aandrijvingen (Trix) gekocht man van de 20 aandrijvingen was meer dan de helft gewoon kapot. heb dat bij de verkoper gemeld en deze heeft een behoorlijk bedrag weer retour gestort... Al deze aandrijvingen heb ik weer gerepareerd en vervolgens de eind schakelaars verwijderd... schakel ze toch met de DCC wissel decoders... die dingen gaan weer als de brandweer. lastiger wordt het als de wissels zelf defect zijn of zwaar lopen dan is het een ander verhaal maar tot op heden heb ik daar nog niet echt last van gehad.

Tja.. en dan mijn baan.. Pfffffffffffffffffffffff.....daar moet ik nog aan beginnen maar kom tijd te kort met al mijn andere hobby's. :lol:

grt Frans....

ps: Heb mijn versie 1 draaischijf controller + hand bediening te koop staan... voor de liefhebber die DCC rijdt...



Onderwerp starter
Harco
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jan 2011 21:13
Locatie: Oosterbeek

Re: Harco's baanbouw

Bericht door Harco »

Goedemiddag,

Maar weer eens even dit draadje opgegraven, was een hele klus :shock:. Maar ik ben weer bezig met mijn baan. In verband met een verbouwing ben ik helaas gestopt met mijn vorige poging een baan op te bouwen. In de afgelopen jaren wel mee blijven lezen op dit toch zeer inspirerende forum, ongelooflijk (voor mij) wat sommige bouwers voor moois voor elkaar krijgen. :o
De laatste jaren al wel weer regelmatig bezig geweest een baanplan op te zetten wat naar mijn zin is. Zie hieronder voor een aantal plaatjes van het hetgeen ik tot nu toe bereikt heb.

Het totale overzicht
Afbeelding

De zichtbare sporen
Afbeelding

De onzichtbare sporen
Afbeelding

Het lokaalspoortje
Afbeelding

En een 3D plaatje
Afbeelding

Het schaduw station komt op dezelfde hoogte als de paradebaan, hierdoor heb ik geen klimspiraal nodig. Het spoor gaat vanaf het schaduw station, via de paradebaan en een verborgen helling naar de rechterkant van het hoofdstation. Aan de andere kant (links) van het station verdwijnt het spoor weer in een tunnel, met een dubbele keerlus. Hierdoor hoeft de trein niet direct aan de andere kant van de tunnel tevoorschijn te komen en kunnen de treinen ook afgewisseld worden. Vanaf de rechterkant van het station vertrekt ook nog een lokaal baantje naar een hoger niveau, uitkomend bij een klein stationnetje (dit wil ik nog verder invullen) aan de linkerkant van de baan. Hier heb ik ook achter de schermen nog een klein schaduw station aangebracht, zodat hier ook met treinen afgewisseld kan worden.
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Het is voor mij de het zoveelste poging, maar ben er niet ontevreden mee. Indien jullie nog aanvullingen of betere ideeën hebben, dan houd ik mij aanbevolen.

Ondertussen heb ik al wel weer een tafel opgebouwd in de ruimte die ik nu tot mijn beschikking heb. Deze is ca. 90 cm hoog, 270 cm lang en op het lange deel totaal 95 cm diep. Hiervan is het achterste deel van 25 cm voor het schaduw station (het blauwe stuk), hierdoor blijft er 75 cm voor de eigenlijke baan. Op de scheiding hiertussen zal een schot komen, waarop het de bedoeling is dat een mooie achtergrond komt.
Op de foto ligt mijn testbaantje nog op de tafel.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Harco op 02 mar 2022 12:07, 5 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3898
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Harco's baanbouw

Bericht door Jeroen »

Harco, het kan vast aan mijn computer liggen....maar ik zie geen foto's bij je bericht.


Afbeelding

Onderwerp starter
Harco
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jan 2011 21:13
Locatie: Oosterbeek

Re: Harco's baanbouw

Bericht door Harco »

Jeroen, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Bij mij zijn ze wel zichtbaar, maar dat kan natuurlijk komen omdat ze bij mij vandaan komen. Voor zover ik weet heb ik dezelfde methode gebruikt als bij de voorgaande plaatjes, die zie je wel? Ik weet dat er ergens op het forum een poost moet staan waarin uitgelegd wordt hoe je het best plaatjes kunt plaatsen, maar deze kan ik niet meer vinden :?


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3898
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Harco's baanbouw

Bericht door Jeroen »

Hoi,

In je bericht van 2013 ( _o_ :lol: :Thumb :Thumb :Thumb ) hierboven zie ik wel plaatjes.

Zelf gebruik ik Flickr.....en je hoeft de plaatjes ook niet meer te re-sizen, wat ik MAXIMAAL chill vind. Ik zet de plaatjes altijd zo:

Afbeelding

En moest het klikbaar zijn dan doe je Afbeelding

Geloof ik. Bij Flickr is het een kwestie van kopieren en klaar.

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3898
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Harco's baanbouw

Bericht door Jeroen »

Edit: het klopt dus wat ik typte, maar nu zie jij de code niet. Dan moet je mijn bericht even citeren, dan kun je in de code kijken.

J.


Afbeelding

Onderwerp starter
Harco
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jan 2011 21:13
Locatie: Oosterbeek

Re: Harco's baanbouw

Bericht door Harco »

Jeroen, weer bedankt voor je reactie. Hier zal ik dus nog even uitgebreid naar moeten kijken. Hopelijk zijn binnenkort dan wel de foto's te zien.



Onderwerp starter
Harco
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jan 2011 21:13
Locatie: Oosterbeek

Re: Harco's baanbouw

Bericht door Harco »

Als het goed is zijn de foto's nu wel te zien. Ik had de link gekopieerd uit een niet gedeeld album in plaats van het gedeelde album 7(8)7


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3898
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Harco's baanbouw

Bericht door Jeroen »

Ze zijn zichtbaar, Harco.

Lekker bezig. Strak timmerwerk man. En nou niet weer jaren wegduiken, he?! :)


Afbeelding

Onderwerp starter
Harco
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jan 2011 21:13
Locatie: Oosterbeek

Re: Harco's baanbouw

Bericht door Harco »

Dank je en is niet de bedoeling, maar snel zal ik ook niet zijn. :D



Onderwerp starter
Harco
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jan 2011 21:13
Locatie: Oosterbeek

Re: Harco's baanbouw

Bericht door Harco »

Zo, toch alweer bijna een jaar geleden dat ik hier wat gepost heb.
Ik ben in de tussentijd beperkt met mijn baan bezig geweest, maar het schaduwstation ligt en is aangesloten. Bijgevoegd een filmpje van hoe het erbij ligt en hoe het rijd. En het rijdt nu toch al een paar uur zonder problemen, daar ben ik zeer tevreden over. Het filmpje is opgenomen met de telefoon, dus helaas geen denderende kwaliteit.
Nu verder de rails leggen en aansluiten, maar wil ik hier ook op rijden dan zal ik eerst een volgende Dinamo TM-H in elkaar mogen solderen.




Onderwerp starter
Harco
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jan 2011 21:13
Locatie: Oosterbeek

Re: Harco's baanbouw

Bericht door Harco »

Goedenmiddag,

Hierbij weer een update van mijn baan. De afgelopen tijd verder gegaan met het leggen van de rails. De paradebaan en het stuk naar het begin van het station ligt nu. Hier heb ik weer een filmpje van gemaakt. De TM-H zit nog niet in elkaar, dus is dit deel nu aangesloten als één groot blok, vandaar dat er maar één trein tegelijk in rijdt. De plaat waar de lus op ligt is tijdelijk en dus wat provisorisch geplaatst. Hiervoor in de plaats komt straks een andere plaat waar het station op gelegd wordt. De blauwe onderplaat heb ik voornamelijk gebruikt om kleine onregelmatigheden in de ondergrond weg te werken en niet zozeer als geluiddemping. Deze werking is zo wie zo minimaal en voor mij niet relevant. De treinen rijden allemaal mooi het stuk helling op. Deze is 2,7 % volgens AnyRail, alleen de Glaskasten had moeite met het aantal wagons dat ik er achter had gehangen. Hij begon te slippen wanneer hij bijna boven was, daarom heb ik er maar een paar wagons afgehaald.
Het volgende voor mij is dus nu de TM-H en CD-16 in elkaar solderen en aansluiten (hiervoor zal ik eerst nog wel even mijn werktafel op mogen ruimen ;) ). Daarna zal ik verder gaan met het aanleggen van het station.
Hieronder het filmpje.





Onderwerp starter
Harco
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jan 2011 21:13
Locatie: Oosterbeek

Re: Harco's baanbouw

Bericht door Harco »

Hierbij weer een update van de bouw van mijn baan. De afgelopen tijd o.a. bezig geweest om extra modules voor mijn Dinamo systeem in elkaar te solderen.

Afbeelding

Als aanvulling 3 x TM-H, 4 x CD16, een aantal MDDEC's en de nodige bekabeling.

Ook heb ik een aantal plekken op mijn baan waar ik het idee had dat het wel verstandig zou zijn om op een of andere manier een valbescherming aan te brengen. Een loc die op de grond valt kan kan snel behoorlijke schade oplopen en dan is de investering in zo'n valbescherming zijn geld dubbel en dwars waard.

Afbeelding

Lang gezocht naar iets hiervoor, tot ik een advertentie tegenkwam van flexibele tochtstrip. Deze leek mij zeer geschikt en heb ik een rol van besteld om uit te proberen.

Afbeelding

Op een aantal plekken heb ik deze nu aangebracht en ik ben hier zeer tevreden over. De tape is stug genoeg om een trein tegen te houden mocht deze ontsporen en toch flexibel genoeg om hem iets aan de kant te drukken mocht je erbij moeten.

Nu verder met de opbouw van het stationsgebied.
Tot de volgende update.
Laatst gewijzigd door Harco op 07 jan 2023 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.



robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Harco's baanbouw

Bericht door robvanwijngaarden »

Hoi Marco. Zouden er foto’s moeten staan in je post van 6 januari? Ik zie ze niet.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Onderwerp starter
Harco
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jan 2011 21:13
Locatie: Oosterbeek

Re: Harco's baanbouw

Bericht door Harco »

Hallo Rob,
Dank je voor je bericht :Thumb.
Helaas was ik vergeten de foto's in de gedeelde map te plaatsen voordat ik ze in de post heb geplaatst :shock: . Dit heb ik hersteld en de foto's zouden nu zichtbaar moeten zijn.
Het was al weer te lang geleden dat ik mijn vorige post geplaatst had en daardoor was ik voor een deel vergeten hoe het plaatsen van foto's ook al weer gedaan moest worden. Nu goed onthouden en de volgende keer zonder problemen plaatsen :D .



BartenThomas
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Harco's baanbouw

Bericht door BartenThomas »

Goed idee, die tochtstrip. Waar heb je die gevonden?



Onderwerp starter
Harco
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jan 2011 21:13
Locatie: Oosterbeek

Re: Harco's baanbouw

Bericht door Harco »

BartenThomas schreef: 07 jan 2023 13:32 Goed idee, die tochtstrip. Waar heb je die gevonden?
Deze heb ik via BOL.com aangeschaft.
https://www.bol.com/nl/nl/p/handy-harry ... 6691/?s2a=


Plaats reactie