Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
gizimo
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 okt 2008 08:30

Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Bericht door gizimo »

25 december 2008

week 49-52

De laatste fase van het aanbrengen van de rails op nivo +5 is bijna voltooid, nog 4 aansluitingen maken naar het stationspoor.
Daarna alle blokken/modulen doorslijpen en aansluiten op de tijdelijke kroonsteentjes, en dan het schaduwstation nog aanbrengen en rails leggen in dit station en aansluiten.
Op de site is alles live te volgen.
http://www.modelspoorbaan.net


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Bericht door Rob Fongers »

Ziet er goed uit Ab proficiat!!

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Bericht door Dave »

Krijg de indruk dat je aardig opschiet...

De afgelopen tijd regelmatig je live-stream bezocht, maar helaas nog geen enkele keer iets van werkzaamheden o.i.d. gezien.
Laat je dat 's nachts door kabouters doen? Of ben je veelal overdag bezig?

Misschien een idee om in een 2 of 3 ploegendienst te gaan werken met vrouw, vriendin, vrienden o.i.d..
Dan kunnen anderen die net als ik regelmatig je website bezoeken ook eens live meekijken. ;)
Toch een behoorlijke teleurstelling om telkens mis te grijpen op unieke live-beelden...
(geintje)...

'Keep up the good work!'

Groetjes,
Dave



Onderwerp starter
gizimo
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 okt 2008 08:30

Re: Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Bericht door gizimo »

Hallo Rob,

Bedankt voor je reactie, heb jij zelf ook een treinbaan?
Ik woon in Vrouwenpolder, kunnen we even naar elkaar toe rijden.
Groetjes, Ab
Laatst gewijzigd door gizimo op 29 dec 2008 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Bericht door Jos »

Hallo Ab,

Flink plan heb je zeg. En je maakt al goede vorderingen zie ik. Ben benieuwd naar het vervolg.
Ik had je website al eerder gevonden. Die webcam is erg leuk, heb je een keer wat lokjes zien testen op een avond. :)

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
gizimo
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 okt 2008 08:30

Re: Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Bericht door gizimo »

3 januari 2009
Het +5 nivo is vandaag gereed gekomen, alle rails is aangebracht, blokken doorgeslepen en aangesloten op de tijdelijke kroonsteentjes.
Daarna test gereden met 4 treinen, alles werkt perfect.
Volgende fase is het aanbrengen van het schaduwstation met 6 sporen, en het compleet aansluiten.
Op de site is alles live te volgen.
http://www.modelspoorbaan.net
Groetjes, Ab


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Bericht door Rob Fongers »

Héé Ab,

Ja dat is leuk nog een N' er in de buurt, Ja ik heb ook een baan kan je zien bij Moviepage en Picture pages onderaan. Moeten maar eens kennis maken, jij hebt een compleet ander systeem als ik en het lijkt me in ieder geval interessant om dat ook eens van nabij te zien. Kijk ook eens bij Fantasia in deze rubriek

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
gizimo
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 okt 2008 08:30

Re: Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Bericht door gizimo »

Hoi Rob,

Bedankt voor je reactie, ik heb je site met bewondering bekeken, ziet er prima uit, zover ben ik nog lang niet.
Met de bouw van mijn baan gaat het wel goed, de eerste fase is gereed, het schaduwstation moet ik er nog aanbouten en inrichten.
De hele electronica is besteld, en ik moet het bedieningspaneel ook nog maken, en alle bekabeling hiervoor aansluiten op subD connectors, heel veel solderen dus.
Ik kan nu alleen op een trafo rijden, en moet de wissels handmatig verzetten.
We moeten zeker een keer een afspraak maken, maar ik vind het nu nog te vroeg, er is nog te weinig te zien.
Ik kom daar op termijn op terug.
Groetjes, Ab


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Bericht door shoven »

Ha da's mooi,

nog een N-geestverwant in de buurt. Wie weet.
Die webcam doet alleen weinig hier, zowel in Firefox als IE. Die 'live' beelden zijn bij mij een beetje dood. :mrgreen:

groeten,
Steven


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Bericht door Saraan »

Ik kom regelmatig op je site kijken naar de vorderingen, en ik ben toch vol bewondering voor de snelheid en kwaliteit van de werkzaamheden. Het ziet de machtig mooi uit. Wanneer kunnen de treintjes rijden? 't Zal niet lng meer duren denk ik! Laat de filmpjes maar komen :D

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
gizimo
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 okt 2008 08:30

Re: Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Bericht door gizimo »

Hallo Michiel,

Leuk dat je regelmatig kijkt, gaat boven verwachting goed met de bouw, maar er is nog een lange weg te gaan.
De electronica, bedieningspaneel maken alles aansluiten en in regelen, testen etc, zal nog een hele kluif worden. Af en toe kan ik nu zonder botsingen met 4 treinen rijden.
Voor de filmpjes is het nog wat te vroeg.
Groetjes, Ab



Onderwerp starter
gizimo
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 okt 2008 08:30

Re: Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Bericht door gizimo »

Hallo Steven,
Leuk nog iemand uit walcheren met N-spoor.
Heb jij ook een site?
De webcam moet het doen je moet er wel op klikken natuurlijk.
Groetjes, Ab
ps, je zocht nog Engelse locs, kijk op http://www.ehattons.com misschien hebben ze wat en de pond is laag.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Bericht door shoven »

Nee, ik heb geen site (nog geen baan behalve wat proefspul dus ook nog niets te zien).
Ik heb al wat engelse sites bekeken waaronder Hatton's. De prijs is zeer interessant, zeker voor bv. Peco rails, scheelt meer dan 50%. Engels materieel, daarover twijfel ik nog sterk vanwege het 1:148 formaat van de bodies. Je gaat dat toch zien vrees ik, of je moet alleen maar 1:148 laten rijden. Ik ben daar nog niet uit. Maar de prijs is inderdaad zeeeer aantrekkelijk!

NB: ook als ik klik op je webcam gebeurt er niets. Mogelijk ligt het aan mij. :(


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Bericht door Rob Fongers »

Steven,

Dat zal wel een tijdelijk verhaal zijn, want als de economie aantrekt zullen de prijzen wel weer stijgen want alles is normaal gesproken stervensduur bij die Engelsen, weet je wat het kost om al die oto's om te bouwen (stuur naar rechts... :geek: :geek:)

Zie je morguh Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
gizimo
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 okt 2008 08:30

Re: Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Bericht door gizimo »

12 januari 2009

Het schaduwstation heb ik aan de baan gemonteerd, de rails en wissels aangebracht en test gereden, alles rijdt prima.
Ik moet de blokken nog doorslijpen en aansluiten op de tijdelijke kroonsteentjes.
De volgende fase is, de draden uit de kroonsteentjes halen en op de connectors gaan solderen, idem met de draden van de wissels.

Groetjes, Ab



robraak
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 aug 2008 13:46

Re: Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Bericht door robraak »

Beste Ab het lijkt me moeilijk om met connectors werken of moet je het door hebben hoe dat moet

gr. Rob



Onderwerp starter
gizimo
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 okt 2008 08:30

Re: Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Bericht door gizimo »

Rob

Als ik alles goed op de connectors soldeer en dan de bekabeling aansluit op de electronica en het bedieningspaneel hoop ik dat alles werkt.
Groetjes, Ab



Onderwerp starter
gizimo
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 okt 2008 08:30

Re: Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Bericht door gizimo »

Hier weer even een berichtje hoe het met de baan gaat, de baan is gereed, ik wacht nog op de electronica, heb in week 6 wel mijn bedieningspaneel geheel gereed gemaakt en bedraad, was een heel werk maar ik ben er wel tevreden over.
Een paar foto,s komen op de site te staan.

Groetjes, Ab



Onderwerp starter
gizimo
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 okt 2008 08:30

Re: Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Bericht door gizimo »

Na 60 dagen geen berichtjes meer geplaatst te hebben, wil niet zeggen dat er niet verder wordt gewerkt aan de baan.
De electronica is nog steeds in de maak, blijkt toch een moeilijke baan om te automatiseren, daarom moet alles van te voren goed uitgetest worden om botssituaties in de praktijk te vermijden. Alle rails heb ik roestig gemaakt, perronnen zijn bijna gereed, station is in de maak, alle tunnelportalen zijn klaar, ben nu bezig met de talutten dicht te maken, naast de rails grondkleur aangebracht waar de balast op moet komen. Mijn eerste balast is al aangebracht. Heb ook proefjes gemaakt met gras blazen etc, dus niet stil gezeten.
De live camera is weer in bedrijf, de vorige had het begeven, binnenkort zullen er weer wat foto,s op de site geplaatst worden.
Dit was het weer voor even.
Gr, Ab


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Bericht door shoven »

Nou Ab, ik ben benieuwd. Het ziet er leuk uit via de webcam (ja hij werkt nu ook bij mij).
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoeveel elektronica en dradenspul je nodig hebt om dit analoog te laten werken. En het prijskaartje t.o.v. digitaal is ook wel interessant om te weten.
Ik heb er ooit even naar gekeken, naar het spul van Van Meekeren, maar vond digitaal een stuk simpeler en koos daarvoor.

Ik zag dat je aan de scenery werkt in afwachting van de elektronica. Ben je niet bang dat je straks alles ingebouwd hebt en het blijkt niet te werken?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
gizimo
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 okt 2008 08:30

Re: Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Bericht door gizimo »

Op de site zijn enkele foto,s bijgeplaatst van de scenery waar ik momenteel mee bezig ben.
Gr, Ab



Onderwerp starter
gizimo
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 okt 2008 08:30

Re: Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Bericht door gizimo »

Hallo Steven,

Ik ben niet bang dat het niet werkt, wordt uitvoerig getest, er kan alleen nog iets mis gaan met de bekabeling op de connectors te solderen.
Afwachten dus.
gr, Ab



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Bericht door Saraan »

Hoi Ab,

Na jouw uitnodiging ben ik heb nog eens gaan rondsnuffelen op je site. Leuk om de vorderingen te zien. De tunnels zien er goed uit, maar ga je de abrupte overgang van de bedding naar zwart zo laten? Dat de tunnelwand zwart is, stoort niet echt (roetaanslag?) maar het railbed zou ik toch in de tunnel verder doorkleuren. 't Is maar mijn mening natuurlijk.

En nu je al een tijdje kan rijden, heb je geen last met de Fleischmann wissels? Welke gebruik je trouwens: die met de kunststoffen of metalen puntstukken?

groetjes,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
gizimo
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 okt 2008 08:30

Re: Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Bericht door gizimo »

Hallo michiel.

De ingangen bij de tunnelportalen krijgen de grondkleur, die ik naast de rails gebruikt heb, vind ik zelf ook niet mooi, het zwart is ontstaan doordat ik voor het sluiten alles zwart gemaakt heb, ik wist toen nog niet hoe alles zou worden, dus dat gaat veranderen. Ik heb het inmiddels al aangepast.
Met de wissels en kruisingen heb ik af en toe problemen ligt ook wel eens aan een bepaalde trein.
Wissels en kruisingen die ik heb gebruikt zijn, nr.9180-9181-9170-9171-9162 en 9163.

gr, Ab



Onderwerp starter
gizimo
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 okt 2008 08:30

Re: Volg de bouw van mijn N-spoorbaan

Bericht door gizimo »

Na een maand vakantie te hebben gehad ben ik weer bij minder weer verder gegaan met de afwerking van de baan.
Binnenkort zal ik enkele foto's op mijn site plaatsen, ook heb ik een begin gemaakt met de bergen/heuvels, deze moet ik nog verder afwerken. Ook met de balast tussen en naast de rails ben ik begonnen.
Mecktronics heeft mijn electronica bijna gereed, ik verwacht het eind augustus te hebben, dan kan ik de bekabeling op de connectors gaan solderen etc. Het probleem dat het zo lang duurde lag o.a. in het schaduwstation, dat is nu gesplitst in twee naast elkaar gelegen stations. De 6 sporen zullen gewoon eerst één voor één worden volgereden, dan gaat de trein die het langste staat vertrekken, als dit spoor weer vol is dan gaat er een trein uit het andere schaduwstation vertekken etc. Dus bij een vol schaduwstaion spoor 1, 4, 2, 5, 3, 6, 1, 4 etc. er moeten dus nog steeds 5 treinen in het schaduwstation staan om het goed te kunnen laten werken.

Vr.gr. Ab


Plaats reactie