Rothenburg (spoor N)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

gvandersel
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door gvandersel »

Bedankt. Ik heb inmiddesl het nummer ook te pakken 8664. Op rail eens kijken of ik er een kan vinden, alhoewel het wel een vreemde eend in de rij zal zijn (mitteleinsteig wagen versus normale UIC wagen).

Groet,

Gerard van der Sel


Selectrix (RMX)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door WimC »

Zo, dat was weer een tijdje geleden. De afgelopen weken vooral bezig geweest met het 'afmaken' van mijn schakelpaneel/tableau. Veel draadjes aan schakelaars en lampjes solderen, niet echt mijn favoriete hobby. Maar regelmatig een avond een uurtje, en dan komt het toch een keer klaar.

Afbeelding

Nou ja, tot op zekere hoogte klaar, want drie kopsporen in het schaduwstation liggen er nog niet. Daarom heb ik daar maar even een grote post-it over geplakt, zodat ik niet per ongeluk toch een trein daarop wil sturen (die wissel ligt er al wel en is ook aangesloten). Voor de seinen heb ik wel gaten geboord, maar de seinen heb ik nog niet, dus dat komt later nog.
De sporen wel van stickertjes met de lengten voorzien en dmv post-its geef ik aan welke trein (en hoe lang die is) er momenteel op uithangt.

Niettemin wel echt veel makkelijker zo, want ik hoef niet meer een tabelletje met wisselnummers erbij te zoeken om de wissels voor het juiste spoor te schakelen en ik kan ook zien of de trein op het opstelspoor staat. Nu nog wel meer wagons van weerstandjes voorzien voor de bezetmelding.

Mocht je je afvragen "Hé, zie ik nu goed dat de wisselstraten ook gemeld zijn", ja dat zie je goed, omdat mijn redenatie is dat ik dan kan zien of er niet per ongeluk een wagon net iets te vere 'uithangt' of achtergebleven is (mits die natuurlijk voorzien is van een weerstandje of verlichting).

En nog wat beelden van treintjes. Een nähverkehrszug met Brawa Halberstadter, daar heb ik ook nog een stuurwagon bij, maar die moet nog gedigitaliseerd.
Afbeelding

Een setje van drie staalwagens met lading aangeschaft:
Afbeelding

En de stalen buizen op m'n rongenwagens eindelijk eens van zekering voorzien (niet helemaal correct, maar ik wilde ze niet op de wagens zelf vastbinden).
Afbeelding


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door BenQ »

Wim,
Hoop dat de treinen na gisteren nog beter gaan rijden.
Nog bedankt voor de "stalen" buizen,ga die binnenkort op een een wagon leggen. ;)
Moet ik wel de juiste kraan op de baan zetten. :mrgreen:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door WimC »

Dag Ben,

Ik had je post helemaal nog niet gezien :oops: Bedankt voor de ATF! Ik heb het wel geprobeerd, maar nog weinig verschil gemerkt. Op zich reed het bij mij al best wel goed, omdat ik veel treinen met reinigingsdwergen heb uitgerust, wordt de baan eigenlijk continue 'geveegd' als ik aan het rijden ben.

Misschien was ik iets te voorzichtig met het aanbrengen. Ik had een drupje op een wattenstaafje gedaan. Dat nog even tegen een tissue gehouden en vervolgens met het wattenstaafje een centimeter van de rails aangestipt. Misschien absorberen die reinigingsdwergen de ATF ook net zo hard als dat het verspreid wordt?

Veel plezier met de buizen!

Heel veel heb ik de afgelopen weken niet gedaan, maar wel een paar seinen op de baan gezet en aangesloten.
Een inrijsein met voorsein bij het station.
Afbeelding

En twee voorseinen op de zijlijn naar Rothenburg
Afbeelding


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Liverpool Nspoor
Berichten: 314
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:00

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door Liverpool Nspoor »

Wim,

Fantastische baan!

Vraagje, welke wagons zijn dat met die staallading en de rongenwagons met buizen? Zien er top uit!


Groet,

Jeroen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door WimC »

De wagens met staallading zijn 6-assers van Fleischmann: 845508.

De rongenwagens zijn van Minitrix, uit de sets 15271 en 15277. De stalen buizen heb ik zelf gemaakt van rietjes die ik staalgrijs gespoten heb, aan elkaar geplakt en met een zwart stukje naaldgaren de zekering heb gemaakt.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Liverpool Nspoor
Berichten: 314
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:00

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door Liverpool Nspoor »

WimC schreef:De wagens met staallading zijn 6-assers van Fleischmann: 845508.

De rongenwagens zijn van Minitrix, uit de sets 15271 en 15277. De stalen buizen heb ik zelf gemaakt van rietjes die ik staalgrijs gespoten heb, aan elkaar geplakt en met een zwart stukje naaldgaren de zekering heb gemaakt.
Thanks! Ik neem aan de dunne rietjes :D


Groet,

Jeroen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door WimC »

Nee, die dikke, van ca. 0,5 cm met zo'n buigdingetje op 2/3. Ik heb alleen het rechte stuk gebruikt.
Die buigdingetjes kun je gebruiken om bochtstukken te maken.
Wat me meteen op het idee brengt om die dan als lading voor de Eanossen te maken :idea:

Het oorspronkelijke idee had ik trouwens van N-project gejat:
http://www.nproject.org/nl/modelspoor-s ... etjes.html


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door Marksintpancras »

:lol: beter goed gekopieerd, dan slecht gejat :D

Zal ook eens wat van die buizen maken :x, heb een aannemer die wat met die buisjes doet ;)

Dank voor het goede idee :lol:

Met vriendelijke groet,
Mark


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door WimC »

Zo, dit was ver weggezakt.
Ik zie dat ik nog een leuk idee had in maart, wat ik allang weer vergeten was :oops:

Er is dus een tijdje niets gebeurd, zomerstop en zo. Kort voor die zomerstop had ik nog wel een paar nieuwe aanschaffen gedaan, die vervolgens een half jaar in de doosjes hebben gezeten. Aangezien er de laatste paar dagen weer wat gereden is, moesten die maar even op de foto. Overigens merkte ik nu wel het verschil met ATF. Anders als ik een half jaar niet gereden had, was ik eerst een uur bezig om het weer rijdende te krijgen. Nu reed het bijna direct al weer. Eén rondje met de Tomixstofzuiger en het ging al weer soepel.

Maar goed, het beloofde plaatje van een Talent die net een kolentrein passeert. De Talent en de laatste twee kolenwagens zijn nieuw:
PA250773p2.jpg
PA250773p2.jpg (100.12 KiB) 6568 keer bekeken


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door Traibergen »

Dat ziet er mooi uit!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door WimC »

Dank. Een nadeel van die Talent van Piko is overigens wel dat de verlichting enorm door de (rode) wanden schijnt. Heeft iemand eenzelfde stel en daar iets op gevonden?


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door Marksintpancras »

Wim, ik heb hem ook in mijn bezit de Talent.
Ik zal een deze dagen hem eens op het programmeerspoor zetten en kijken naar jouw probleem van het licht.
Meestal los ik het op door de verlichting zachter te zetten. Meestal brand deze erg fel af fabriek. Ik heb ook een GTW van PIKO rond gassen, en deze binnenverlicht brand behoorlijk.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door WimC »

Dag Mark,
De verlichting zet ik ook altijd wat minder fel. Ik heb er een D&H decoder in, waarbij de verlichting standaard op de max staat: 31 in CV 54. Die heb ik nu op 10 gezet, waarbij het als het licht is nog wel meevalt met de doorschijning, maar is het donkerder, dan is het rode deel nogal doorschijnend. Beetje verf aan de binnenkant zal ook wel helpen. Op Wikipedia zie ik dat de binnenwanden van de Talent wit zijn:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 42_257.jpg


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door Wim H »

Hallo Wim,
Die wagens met buizen zien er goed uit! Zelf wil ik ook nog een keer een paar wagens met buizen beladen, maar dan PVC buizen van 20 cm diameter. Dat wordt in model wel heel klein en ik weet nog niet goed hoe dit te doen... Kleine rietjes misschien?

Het viel me trouwens nu pas op dat je een inrijsein met een voorsein hebt gecombineerd. Maar welk hoofdsein hoort bij dit voorsein? Je hebt toch een kopstation dus aan de rechterzijde geen seinen nodig? Ik denk dat je met een enkel inrijsein (zonder voorsein) al voldoende hebt. Het combisein kun je dan ergens anders gebruiken.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door WimC »

Dag Wim,

Er staat inderdaad een inrijsein met een voorsein. De reden daarvan is dat mijn station weliswaar op de baan een kopstation is, maar fictief een doorrijstation, waarbij maar 2/3 van het station op mijn baan ligt. De wereld houdt dus niet op aan de rand, zou je kunnen zeggen :mrgreen:

PVC buizen van 20 cm kun je volgens mij idd met kleine rietjes nabootsen.

Grt,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door Wim H »

Aha! Ok, dat maakt het weer volledig logisch! Heb je nog plannen om het op termijn uit te breiden (wanneer je meer ruimte hebt) of blijft het een fictief doorrijstation?
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door WimC »

Dag Wim,

Voorlopig blijft het een fictief doorrijstation. Eerst dit maar eens afmaken. Ik heb er wel eens over gedacht om er een losse module aan te koppelen.

Nieuwe aanschaf: de 144.5 van Piko.


De uitligger van de bovenleidingsmast zit nog los op deze foto. Toen ik de foto op mijn beeldscherm zag, zag ik dat die niet goed zat. Inmiddels zit 'ie weer netjes vast :)
Bijlagen
PA290778p2.jpg
PA290778p2.jpg (127.16 KiB) 6582 keer bekeken
Laatst gewijzigd door WimC op 08 okt 2017 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Wim,

Deze E44er is ook mooi ;)
Ik hou wel van oudere lok, die hebben nog wat zal ik maar zeggen.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door WimC »

Lang geleden, maar ik leef nog! :)

Afgelopen jaar vooral met andere dingen bezig geweest, maar vandaag een poging gedaan om wat wagons te verouderen.

Deze is aardig gelukt (links na, rechts voor veroudering):
IMG_0021p.jpg
IMG_0021p.jpg (87.38 KiB) 6582 keer bekeken
Hier is wat weinig effect van te zien op de foto. In het echt is de glans wel van de wagons af (dit zijn de goedkope Fleischmann zelflossers, die nogal plastic aandoen):
IMG_0023p.jpg
IMG_0023p.jpg (125.52 KiB) 6582 keer bekeken
Ik heb het met een wash gedaan, die ik nog over had van iets anders (de afgelopen weken weer eens wat tankjes in elkaar gezet). En toen dacht ik "laat ik dat eens op wat wagons uitproberen."

Belichting is ook wat matig. De camera ook trouwens :(

Wel jammer dat Photobucket 't niet meer doet.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door RogerB »

Fijn dat je de draad weer oppakt Wim! Als vaste volger van je baan verheug ik me alweer op de foto's.
Groeten, Roger


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door Hans »

Welkom terug Wim,

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Dupaul
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 okt 2013 21:43
Locatie: Wassenaar

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door Dupaul »

Hey Wim,

Heb je nog bruikbaar spul gevonden tussen het materiaal dat je laatst bij mij opgehaald hebt? Ik hoop dat je er mee uit de voeten kan!
Zou het leuk vinden hier het 1 en ander op het forum terug te zien.

Groeten,
Paul


Groet van Paul
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door WimC »

Zo, dat was een tijdje terug. 6 (!) jaar niets gedaan, maar sinds een week weer bezig. Voor Dupaul (als je dit nog leest). Dat ging me vooral om de wagonnetjes, die in mijn vitrine staan (op de rail uit dat materiaal) en een paar lopen mee in een trein met een reinigingsdwerg van Noch eronder.

Verder zaten er wat muurplaten in die van pas kwamen met het viaduct dat ik nu gebouwd heb.

Update van de afgelopen week:

Voor de rechterkant een viaduct in elkaar geknutseld uit wat triplex, blokjes hout, muurplaten, trottoirplaten en hekwerk. Dit is een soort afsluiting van de baan daar. Virtueel loopt de baan (en het station) nog wat door, maar mijn ruimte is 'op'.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het houten schot is om er voor te zorgen dat de treinen zich niet in de afgrond storten. Moet nog eens bedenken hoe dat af te ronden. Eigenlijk denk ik aan een spiegel.

Het viaduct is trouwens afneembaar.

Ik had nog een setje kartonnen halfrelief-huizen liggen. Die ook maar eens gebouwd. Staan ook nog los. Perron op de voorgrond is ook nieuw, gemaakt van wat triplex. Dit stuk perron zit met de halfreliefhuizen op een afneembaar plaatje. De huizen staan nog los (en daarom scheef), ik moet eerst de begroening/bestrating daar nog doen.

Afbeelding

Kort voor mijn bouwstop had ik een Br 103 (Minitrix) en een Rheingold-set van Arnld gekocht. Die waren nog amper de dozen uitgeweest. In de Br 103 een decoder gezet. De seinen op deze foto's zijn ook nieuw geplaatst (of in het geval van het voorsein verplaatst, dat stond op de plek waar nu het bloksein staat).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor bij het station een Trinkhalle en fietsenstallingen in elkaar gezet. De Trinkhalle vind ik eigenlijk meer op een kiosk lijken. Misschien dat ik dat nog eens aanpas. Bij de fietsenstallingen horen ook fietsen, maar diie hebben nog een likje verf nodig. Dit staat allemaal nog los, dat kun je aan de voorste fietsenstalling wel zien.

Afbeelding

Afbeelding


Ook een Imbiss in elkaar gezet.

Afbeelding

Nieuwe aanschaf: een setje Mintlinge die ik vorige week op Ebay tegenkwam voor niet te veel.

Afbeelding

Plaatjes niet de beste kwaliteit, de baan staat in een wat donker hoekje :oops:


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door traiNiac »

Leuk geworden Wim! Een spiegeltje achter de brug is inderdaad een goed idee.


Plaats reactie