Rothenburg (spoor N)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1209
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Rothenburg (spoor N)

Bericht door WimC »

Hallo,

Ik had al een draadje over mijn baanplan gemaakt, inmiddels ben ik ook al met de bouw begonnen.

Rothenburg ligt in Duitsland, waar precies ben ik nog niet uit, maar ergens waar ze bergen hebben. Vermoedelijk ergens aan de Rheinstrecke.
Het ligt aan een enkelsporige aftakking van een dubbelsporige lijn. Deze opzet maakt een gevarieerd treinverkeer mogelijk.
Ik rijd met periode V/VI, maar er zal waarschijnlijk ook wel wat museummateriaal komen te rijden.
Het is de bedoeling dat ik digitaal ga rijden, maar zover ben ik nog niet. Ik heb namelijk nog geen digitaal materiaal. Ook de wisselsturing wil ik digitaal maken en eigenlijk ook alles aansturen vanaf de computer. Waarbij ik natuurlijk wel treinen over moet kunnen nemen. Computersturing lijkt me handig omdat de enkelsporige lijn op de vrije baan op het dubbelspoor komt.

Ik ben begonnen met de onderbouw en heb ook al wat rails en dozen neergelegd om enigszins een beeld te geven. De rails die nu zichtbaar is, ligt wat anders als dat het moet gaan worden. Ik heb in eerste instantie met de rails die ik heb een rondje neergelegd, zodat ik al wat kan rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een stapeltje flexrails besteld, zodat ik binnenkort de rails kan gaan leggen. Voorlopig eerst provisorisch, want zoals gezegd wil ik digitaal gaan, maar ben nog analoog. Ik wil eerst gaan testen of het allemaal uitkomt qua hellingen etc. Dan kan ik al wel vast de rails wat definitiever gaan leggen, maar waarschijnlijk kan ik pas dit najaar gaan digitaliseren.
De meeste wissels heb ik al wel. Praktisch probleem is wel dat ik pas de keerlus kan gaan proberen als ik digitaal ben opgestart, want om die eerst analoog aan te leggen, lijkt me wat onpraktisch.

Groeten,
Wim
Laatst gewijzigd door WimC op 30 dec 2022 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Bontevogel
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 mar 2011 10:14

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door Bontevogel »

Hallo Wim,

De plaatjes zien er netjes uit. Kun je de keerlus niet zo maken dat hij voorbereid is voor digitaal en dat je toch eerst nog analoog kan rijden?

Groetjes, Clemens


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1209
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door WimC »

Hallo Clemens,

Geen idee of dat kan. Ik dacht van niet, maar als iemand andere ideeën daarover heeft, hoor ik het graag.

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1209
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door WimC »

Vandaag bezig geweest met rails leggen. Het buitenste spoor is voor 3/4 rond, inclusief het schaduwstation voor dat spoor. Alleen dat ligt nog niet volledig vastgeschroefd.

Afbeelding

Aan de voorkant (van de foto) komt de rails in de bocht wat dichter langs de rand dan ik gepland had. Dat heeft twee oorzaken. 1. Iets te krap afgemeten. 2. Het ontspoorde steeds bij de eerste wissel het schaduwstation in. Ik dacht dat het kwam omdat de wissel onderdeel was van de bocht en heb voor de wissel een kort recht stukje gedaan. Toen dat nog niet werkte de wissel vervangen. Dat was nog niet voldoende, dus de bocht nog iets ruimer gelegd.
Toen ik de wissel ergens anders probeerde (als uitrijwissel), bleek dat het daar allemaal niet door kwam, maar doordat de bielzen net iets lager waren dan de flexrails, waardoor de trein erop stootte en regelmatig ontspoorde. Eenvoudig op te lossen door een papiertje er onder te leggen :roll: .

Dat het wat dicht op de rand ligt op die plek is niet zo'n ramp. Het is daar in een tunnel en ik plaats er toch wel een kartonnetje of wandje voor, zodat een eventueel ontspoorde trein niet de afgrond instort.
En dit is toch nog een testopstelling, dus dat extra stukje rails voor de wissel kan ik er nog weer uithalen (moet ik alleen alles weer losschroeven en daar had ik nu even geen zin in).

Groeten,
Wim
Laatst gewijzigd door WimC op 30 dec 2022 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door Krab »

Ziet er goed uit Wim :mrgreen:


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Bontevogel
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 mar 2011 10:14

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door Bontevogel »

Goed bezig! Zo zie je maar weer dat vroegtijdig testen van de baan géén overbodige luxe is.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1209
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door WimC »

Idd. Dat weet ik nog van vroeger, daar ging ook altijd wel wat verkeerd als ik aan het leggen was.
Dus wat ik nu doe, is elke keer nadat ik een stuk heb gelegd een paar keer heen en weer rijden om te kijken of het goed gaat. Zowel op volle snelheid als langzaam.

Gisteren ben ik nog wel weer verder gekomen, maar ik heb geen foto gemaakt. Nu ligt de buitenbaan en het bijbehorende deel van het schaduwstation. Ik wacht nog even op een kruising voordat ik verder kan, maar die heb ik via marktplaats al besteld. Ik ga er vanuit die met een paar dagen te hebben.

Volgende week heb ik een weekje vrij. Dan kan ik weer een aardige slag maken. Wel moet ik nog wat klusjes in huis doen (een deur en een kozijn verven en nog wat kleine klusjes). En wil ik ook nog wat tijd besteden aan mijn andere hobby (wielrennen), maar ik moet dan al weer een aardig eind komen.

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1209
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door WimC »

Hallo,

Het gaat niet bijzonder snel, maar ik ben weer wat verder. Dubbelsporige lijn ligt en ik ben begonnen met het maken van de hellingen. Al dat zaag- en paswerk kost toch best veel tijd.

Afbeelding

Groeten,
Wim
Laatst gewijzigd door WimC op 30 dec 2022 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Bontevogel
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 mar 2011 10:14

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door Bontevogel »

Dat op maat zagen en passen kost zeker veel tijd. Het was trouwens ook veel te mooi weer om binnen te zitten/knutsellen. Het was echt mooi fiets weer... heb je nog gefietst? Ik heb zaterdag een rondje van 115 km gedaan.... heerlijk!
Ga zo door en ik hou je in de gaten :mrgreen:



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door mdedeugd »

Hallo Wim.

Lekker bezig, met de baan in wording. ;)
Alleen heb ik even een vraag. :o
De tafel was geheel dicht.
Nu heb je het trace gedeelte met de 3 wissels uitgezaagt.
En zover ik zie op de foto.
Zit het weer met schroeven vast aan de bestaande tafel.
Wat ben je daar mee van plan.?

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1209
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door WimC »

@ Bontevogel. Ik heb idd ook nog wat gefietst dit weekend.

@ Martin. Het tracedeel met de drie wissels ligt op multiplex van 5 mm. Bij de uitgang van het schaduwstation heb ik in de tafel een uitspring gezaagd, zodat ik de helling soepel kan laten verlopen. De plaat multiplex sluit nu bijna precies aan op de tafel. (De tafel zelf is MDF van 12 mm. Oorspronkelijk was het mijn bedoeling om inderdaad de helling daaruit te zagen, maar MDF met die dikte buigt slecht).
Het deel met de drie wissels ligt op 1,7 mm boven boven de tafel. Met al die schroeven die je rondom het stuk met de drie wissels ziet, is de helling van multiplex op de onderbouw vastgezet. Eronder zit een plankje van 1,2 mm. Voordeel hiervan is dat het erg stevig ligt: geen resonantie, dus weinig geluid. Qua geluid wil ik het eerst zo proberen. Een stevige massieve constructie werkt imo beter dan isolatie.
Na de wissels loopt het dubbelspoor weer naar beneden. Het enkelspoor moet verder omhoog lopen. Doordat ik het dubbelspoor wat hoogte laat winnen en vervolgens weer laat zakken, krijg ik op het einde van de baan voldoende hoogte om het enkelspoor over het dubbelspoor te laten gaan.

Zie ook plaatje hieronder.

Groeten,
Wim
Bijlagen
IMG_2369a.jpg
IMG_2369a.jpg (101.42 KiB) 15944 keer bekeken


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door mdedeugd »

Hallo Wim.
Dank je wel, voor deze mooie uitleg aan mij.
Duidelijk is nu te zien, wat er de plannen zijn.
Sucses.


Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1209
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door WimC »

Hallo,

De afgelopen dagen flink gewerkt aan de hoogteverschillen.
Ook uitsparingen gemaakt voor de drie wissels bij de aftakking, zodat de wisselaandrijving 'ondergronds' kunnen.

Afbeelding

Afbeelding

Waar het enkelspoor over het dubbelspoor gaat, het dubbelspoor nog iets lager gelegd. De helling van het enkelspoor werd wat te steil, zodat lange treinen moeite kregen erop te komen. Weliswaar is het niet de bedoeling dat daar lange treinen gaan rijden, maar toch handig om wat speling te hebben.
Anyway: daar de helling wat afgezwakt en daardoor werd de hoogte wat krapjes.
Ook wordt het kopstation wat lager gelegd dan de bedoeling was. Ik had dat getekend op +11, maar het wordt +9.
Het dubbelspoor moet ik nog wat verleggen, want er is aan de voorkant weinig ruimte om bovenleidingsmasten te plaatsen (de uitsparing zit daar erg kort op het frame). Alternatief is om daar met masten in het midden te werken. Is misschien ook wel aardig, maar ik wil beide opties open houden en nu kan ik het nog makkelijk verleggen.

Het enkelspoor ligt nog los, en staat ook nog los op blokjes.

Niet zichtbaar, maar ten opzichte van het baanplan is het schaduwstation wat anders geworden. In de keerlus één opstelspoor minder gelegd, omdat de bereikbaarheid slecht was.

Groeten,
Wim
Laatst gewijzigd door WimC op 30 dec 2022 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door mdedeugd »

Hallo Wim.

Dat ziet er zo al goed uit. ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Bontevogel
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 mar 2011 10:14

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door Bontevogel »

Zóóóóóh zeg, je gaat nu erg snel. Doe je nog iets van isolatie tussen het spoor en ondergrond?

Groetjes, Clemens


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1209
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door WimC »

@ Clemens.
Voorlopig geen isolatie.
Mijn ervaring van vroeger daarmee is dat het niet zoveel effect heeft. En een tijdje terug heb ik ook ergens wat testresultaten gezien van iemand die met een dB-metertje verschillende soorten isolatie had gemeten, en dat bleek ook weinig effect te hebben. Het beste werkte een massievere onderplaat.

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door Krab »

Ziet er al goed uit Wim . :o
En wat je mening van isolatie onder de rails ben ik het helemaal met je eens ;)

mvg sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1209
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door WimC »

Zo, weer tijd voor een update. De afgelopen dagen flink aan het zagen en schroeven geweest om ook de rest op de goede hoogte te krijgen. Het ligt nu al vrijwel allemaal hoe het moet liggen, maar ik heb nog een paar wissels nodig voor het station Rothenburg.

Een overzicht:
Afbeelding

Het linkerdeel met het kleine schaduwsstation (hoogste niveau, daar waar de trein staat). Daaronder de lus die naar het station Rothenburg gaat. Daar weer onder de dubbelsporige hoofdlijn.
Afbeelding

Nogmaals, maar vanuit een andere hoek. Het tweede spoor van het kleine schaduwstation moet ik nog leggen:
Afbeelding

Zicht vanaf de linkerkant richting Rothenburg. Niet dat van Rothenburg al iets te zien is. :P
Afbeelding

En een overzichtsfoto vanaf de linkerkant genomen:
Afbeelding

Groeten,
Wim
Laatst gewijzigd door WimC op 30 dec 2022 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door Krab »

Ziet er goed uit Wim je gaat ineens wel snel vooruit .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door gek op stoom »

dat gaat er al goed uit zien wim

Gr andy



pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door pp4trains »

Jij gaat ook als een speer zeg.
Dit gaat er heel leuk uitzien.

Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1209
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door WimC »

Bedankt allemaal.

@ Patrick: Dat is idd wel de bedoeling dat het er leuk uit gaat zien.
Maar ik heb nog nooit bergen gemaakt, dus dat wordt voor het eerst. Eerst even wachten tot de wissels binnenkomen. Daarna eerst aan de onderkant van de baan aan de slag (draden trekken) en gaan bedenken welk digitaal systeem ik wil. Momenteel neig ik naar Uhlenborck IB-com met loconet en Itrain, maar ik heb nog geen definitieve keuze gemaakt.

Het tempo zal wel weer wat af gaan nemen, want dat digitale spul is allemaal niet goedkoop.

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Bontevogel
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 mar 2011 10:14

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door Bontevogel »

Hallo Wim,

De bouw van jouw baan ziet er tot dus ver gelikt uit. Ik ben zelf ook herintreder in deze mooie hobby en kom dus ook nog uit het analoge-tijdperk. Ook ik kijk rond wat het digitale gebeuren mij te bieden heeft en moet zeggen dat itrain er mooi uit ziet. Volgens mij is het grote voordeel van dit programma dat het nog steeds wordt door ontwikkeld. Koploper is wel gratis, maar de ontwikkeling ligt volgens mij stil. Succes met het kiezen en ik hoor graag van je hoe het een bevalt.

Mvg, Clemens


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1209
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door WimC »

Hoi Clemens,

Nadeel van Koploper vind ik idd dat het niet meer doorontwikkeld wordt. Dit betekent imo ook dat je over een paar jaar achter de feiten aanloopt. Het kan dan zomaar dat een nieuw besturingssyteem op je PC niet meer compatibel is. En dan kun je van voor af aan beginnen.
Rocrail is ook gratis, maar een stuk minder gebruiksvriendelijk. En dan is er nog Traincontroller, maar daar hangt een stevig prijskaartje aan.

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Bontevogel
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 mar 2011 10:14

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door Bontevogel »

Gisteravond nog ff zitten googlen en kwam op de site van www.modellbahnsoftware.de, "ModellStellwerk 6.3" tegen en dit lijkt mij wel wat.

Groeten,
Clemens


Plaats reactie