Duisburg-Beksheim

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door pp4trains »

Moduleovergangen kun je zo oplossen:
Afbeelding
Afbeelding

In dit draadje gebruikt diegene schroefjes gesoldeerd onder de rail.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2780

Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Kijk! Dat is een nuttige foto! Zelf zat ik ook al met dat idee te spelen. Dus ik moet ergens dun balsahout ofzo gaan zoeken voor de overgangen bij de rails. Marco zijn draadje spreekt me ook aan, die gebruikt gewoon plenty houtlijm voor z'n overgangen, ik denk dat ik dat ook ga doen. Lijkt me stevig genoeg, en kun je gewoon de rails op dat hout lijmen. Verder op de modules zelf wil ik gaan experimenteren met die ondervloer......


Afbeelding

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door mdedeugd »

Goeden dag, Jeroen ;)

Een nieuw project :D , uiteraard ga ik deze ook volgen ;)
Sucses en veel plezier.


Martin de Deugd



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door marco »

Jeroen ik weet niet of je al wisseldecoders hebt maar ik gebruik de LS 150 van lenz in combinatie met de conrad aandrijvingen en dat werkt perfect, deze decoder is geschikt voor motorische wisselaandrijvingen.

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jerome »

He Jeroeni,

leuk dat je weer begonnen bent met iets nieuws. Ik gebruik ook onder andere Conrads in combinatie met de LS150. Door een oude regelbare voeding te gebruiken kan je zorgen dat de motoren minder hard om gaan. (Ik gebruikte ongeveer 13Volt). Overigens, als je nog geen aandrijvingen hebt, zou ik toch ook wel servo´s proberen, is toch wel mooier, heb ik ondervonden bij een modelspoormaat. qua kosten niet veel duurder overigens.

Mbt de overgangen, kijk eens in mijn draadje Ik gebruik hardboard van 3 mm en houtlijm. werkt prima. Als je het goed aanpakt heb je een prima overgang zonder ruimte. Dit voorbeeld is wat breder, maar laat wel goed zien hoe ik dat doe. Voor de module overgangen gebruik ik scharnieren.

http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... d&start=30

Greetz, Jerome


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Jeroen( en de rest), bij de Action hebben ze voor ik dacht 50 cent een pakje met 8 verf roerhoutjes in verschillende maten, dat is juist heel hard hout maar mogelijk ook goed bruikbaar om na voor boren dingen op vast te schroeven.
Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Inmiddels heb ik al wat bezoekjes hier en daar gebracht om wat spullen te verzamelen.....nee, slapen zit er niet in vandaag! :)

As we speak is vrouwlief bezig om een achtergrond in elkaar te flansen, bij wijze van proef. Ik hou mij bezig met de 2 brugsporen. Hier komen contrarails in, feitelijk Evergreen styreen profieltjes. Als dat klaar is, dan ga ik die rails ook alvast verven. De bruggen krijgen straks ook een andere kleur, want dat blauw vind ik te 'mooi' en te 'Faller&Vollmer'.

Talking of which, heeft iemand misschien een briljant idee om bovenleiding in zo'n brug te frommelen? Ik neig op dit vlak (totale concessie nummer 1) naar functionaliteit i.p.v. realiteit. Een ontsporing met een panto op die brug wil je dus niet meemaken.....

Shoot!

J.


Afbeelding

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door pp4trains »

Hoe lang zijn die bruggen en hoe lang is de langse rijdraad? Portaal vlak voor de brug en een portaal direct achter de brug ???
Of extra dwarsliggers van styreen oid en daar de rijdraden aanhangen?

Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

De bruggen zijn 70 cm. lang, en de langste rijdraad 22 cm.....Styreen wordt lastig vrees ik, dat is zo verschrikkelijk slap.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Rob Fongers »

Kan je die uithouder niet aan de brug constructie monteren zoals in reality


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Dat is een idee, echter zijn de Viessmann uithouders te hoog, en zelfs als je ze in elkaar drukt (zoals in real-life) dan zijn ze nog te hoog. Dan wordt panto praktisch ingeklapt op het moment dat de lok over de brug rijdt.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Robert_N-Nm »

Lijkt mij gewoon een lange draad met een gelijke dikte als de draden van Viessmann en gewoon aan een paar draden vastzetten die je aan de brugspanten hebt gelijmd (secondelijm) of gesoldeerd. Ik leg het je wel uit. Aan de uiteindjes zet je overigens dan weer de ausgleich-stukjes van Viessmann, die passen op een gewone masten.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Robert,

ik heb nu 8mm ijzerdraad, wat ik eerst bij wijze van bovenleiding door de brug heen wilde spannen. Dat gaat me echter te ver, want dat is echt een te dikke draad. Nu heb ik stukjes van dat ijzerdraad dwars door brug gemonteerd als proef ,en ik denk dat het me gaat lukken om daar de Viessmann draden aan te monteren (lijmen of solderen). Het is priegelwerk, maar niet onmogelijk.

Straks heb ik nog een paar foto's van deze uiterst nuttige dag!


Afbeelding

jordy19
Berichten: 127
Lid geworden op: 20 apr 2011 15:32
Locatie: voorschoten

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door jordy19 »

ben benieuwd jeroen! dat priegel werk maakt het ook weer een uitdaging wat het allemaal wel leuk maakt :) vooral als het dan ook lukt!


gr.
jordy

Kan niet wachten op de scenery
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1212
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door WimC »

Jeroen schreef: 8mm ijzerdraad
:shock: Dat lijkt me inderdaad wat aan de dikke kant. ;)

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door maarten »

Je zult wel 0,8 mm bedoelen, anders begeeft de brug het nog. ;)

Wat Robert aangeeft lijkt mij ook de beste oplossing, realistisch is mooi, maar betrouwbaarheid is prio numero 1. Of zelf mini uithoudertjes maken, kan natuurlijk ook.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Rob Fongers »

En Sommerfeldt heeft die geen uithouders voor je?

Overigens is de bovenleiding draad in oudere bruggen niet echt zo hoog, Panto's gaan dan wel degelijk bijna plat


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

T.Spat
Berichten: 271
Lid geworden op: 03 jan 2011 22:52

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door T.Spat »

Heilige rook!

ik zie nu pas dit draadje, in een paar dagen gaat het hier als de brandweer :mrgreen:

Mooi thema, zo'n stinkend stukkie Pott, ik kom er zelf graag rondneuzen, op zoek
naar spoorse relikten en gewoon vette cargo's spotten....

Wat de brug betreft klopt het wel wat R.Fongers zegt, de draad zit een stukje lager,
en is meestal aan de brugspanten bevestigd, voor de draad zou je Sommerfeldt
kunnen gebruiken, die hebben erg dunne bovenleidingsdraad in het assortiment :)

Mvg,

Tis


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Hi boys,

bedankt voor het meedenken!

Met het bovenleidingsverhaal voor de brug bedoelde ik dat de afstand tussen de rijdraad- en de hangdraaduithouder dermate groot is dat de panto's totaal worden ingeklapt. Sterker nog, de lok past er dan niet eens meer onderdoor. Dus dat gaat niet werken, zelfs als je de uithouders een beetje 'squeezt'.

Wat we gaan doen is eigenlijk wat Robert ook zegt: van dat 0.8 mm (inderdaad, geen 8! :roll: :D ) maken we dwarsspanningen die ik aan de spanten van de brug ga bevestigen, met soldeer of secondenlijm. Met wat testjes heb ik gezien dat dit draad dermate sterk is dat je het niet kunt kromtrekken, zelfs als je (veel) kracht zet. Daaraan maak ik dan een enkele draad (functionaliteit vs. realiteit... :| ), en ik denk gewoon afgeknipte Viessmann draden. Misschien maak ik zelfs een mini spandraad, door de grootste vertikale bevestigingen uit een Viessmann draad in te korten. Volgt u mij nog? :ugeek: 8-)

Enfin, dat varkentje is dus wasbaar. Meer nieuws daaromtrent volgt morgen. Vandaag wordt het helaas geen bouwdag. Van Robert heb ik zojuist bij wijze van test een Conrad- en Peco wisselaandrijving opgehaald (waarvoor dank! in de vorm van bier!!!) dus daar ga ik hopelijk morgen eens mee stoeien. Ook staat er nog een bezoekje voor een paar Peco-wissels waarmee ik de wisselstraat compleet kan maken. Zondag kan ik dan, als het goed is, van de Schwarzwaldbahnbuilder (hoppa! 3 keer woordwaarde!) wat ondervloer ophalen om daar eens mee te experimenteren. Dus volgende week wordt het rails bouwen met mijn kadaver.

Gisteravond had ik nog beloofd wat foto's te plaatsen. Dat is er dus niet meer van gekomen. Dan doen we dat nu maar, van wat er zoal gedaan is gisteren.

Eerst maar een fotootje van de bouwput 'as is'.

Afbeelding

De wissels die ik heb liggen provisorisch eens vast met punaises om een beetje een beeld te scheppen, en om wat lijntjes te tekenen.

Afbeelding

Mijn lieve mede-bouwer is gisteren volop bezig geweest met wat oefening om de achtergrond te gaan schilderen. Wordt vervolgd!

Afbeelding

Ik heb me in die tijd bezig gehouden met het spuiten van de brug in een ander kleurtje. Dat grijsblauw was wel een beetje te nieuw, en dat moest anders.....zei mijn knappe mede-bouweres! Ze heeft het al helemaal begrepen in de modelspoorwereld, zou ik zeggen! Dus spuiten maar!

Boven nieuw, onder na de spuitbeurt...

Afbeelding

Een aardig verschilletje, niet? De brug is nu tenminste Ruhrgebiet-waardig!

Afbeelding

Afbeelding

Toen ben ik me bezig gaan houden met de contrarails, die tussen de rails moesten voor op de brug.

Afbeelding

En natuurlijk een likje verf eroverheen.....let erop, mocht je dit gaan doen, dat je die verdomde flexrails echt zo rechts mogelijk maakt. Je gaat hem als het ware een beetje fixeren met die contrails, waardoor ze niet echt meer lekker flexen. Anders zou je boel weer kapot trekken.

Afbeelding

Dan nog even een fotootje van brug met rails, die we provisorisch even op de plaats van bestemming hebben neergelegd.

Afbeelding

Afbeelding

Ok dan, morgen weer meer nieuws!

Grtz,

J.


Afbeelding

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door pp4trains »

Ziet er heel goed uit,
De plannen voor de bovenleiding hebben hetzelfde idee dat ik opperde maar met ander materiaal.
Wat voor materiaal / merk zijn die bruggen eigenlijk? Ze zien er erg goed uit.

Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Ja, jij zei styreen, niet? Dat is weliswaar mooier (profieltjes etc.) maar dit is absoluut steviger. Messing zou ook nog wel een optie zijn, maar nogmaals: dit is hardstikke stevig, en absoluut niet breekbaar.

We zullen zien!


J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

En oja, de bruggen zijn van Hack.


Afbeelding

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door pp4trains »

Stevigheid voor alles,
bedankt voor je info eens kijken of ik voor mijn baan er iets kan vinden, ook nog een aantal bruggen gepland.

Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door gek op stoom »

hoi Jeroen
dat ziet er goed uit
mooie lange brugen

Gr andy


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1212
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door WimC »

Hoi Jeroen,

Schiet al lekker op zoi.

Volgens mij heeft Vollmer speciale bovenleiding voor dit soort bruggen. Die hang je dan denk ik aan de dwarsbalken van de brug.

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Plaats reactie