NV De Vleeshouwer
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 3624
- Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
- Locatie: Oosterhout
Re: NV De Vleeshouwer
@Norm: de latjes zitten vastgelijmd inmiddels, een ander latje er op zetten wordt dan erg lastig. Het idee is ook dat er een achtergrond en misschien zelfs een koof met verlichting gemaakt wordt. Hierdoor zal de beschadiging niet meer zichtbaar zijn straks.
@Robert: Bedankt voor de tips! Roy Bergauer en Kuswa.de kende ik nog niet. Up Nm gebied is er niet zo heel veel voor de kleine beurs. Voor de grote beurs trouwens ook niet, maar die heb ik helaas niet. De Peco saddle tank kit heb ik al gevonden bij N'tastic en 2 weken terug ook besteld. Samen met nog een dieselkitje. Helaas duurt het uitleveren allemaal wat langer dan ik gehoopt had.
@Robert: Bedankt voor de tips! Roy Bergauer en Kuswa.de kende ik nog niet. Up Nm gebied is er niet zo heel veel voor de kleine beurs. Voor de grote beurs trouwens ook niet, maar die heb ik helaas niet. De Peco saddle tank kit heb ik al gevonden bij N'tastic en 2 weken terug ook besteld. Samen met nog een dieselkitje. Helaas duurt het uitleveren allemaal wat langer dan ik gehoopt had.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 3624
- Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
- Locatie: Oosterhout
Re: NV De Vleeshouwer
Oeps, beetje gelogen. Ik heb anderhalve week geleden besteld, niet 2 weken geleden. Wachten duurt altijd lang als je iets graag wil hebben.
Gisteren nog een klein beetje geknutseld:
Wielflensjes verder op het asje geschoven zodat de wagons op z-rails passen.
Op de brug (z-rails dus).
Even grove layout om een idee te krijgen van de verhoudingen. Brug op z'n plek, sporen ruwweg neergelegd en piepschuim waar gebouwen komen.
Gisteren nog een klein beetje geknutseld:
Wielflensjes verder op het asje geschoven zodat de wagons op z-rails passen.
Op de brug (z-rails dus).
Even grove layout om een idee te krijgen van de verhoudingen. Brug op z'n plek, sporen ruwweg neergelegd en piepschuim waar gebouwen komen.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: NV De Vleeshouwer
Ik ben wel benieuwd maarten hoe het eruit gaat zien
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 3624
- Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
- Locatie: Oosterhout
Re: NV De Vleeshouwer
@Marco: ik ook...
Ik zie dat ik nog vergeten ben te updaten, bij deze alsnog. Geen lang verhaal, gewoon een paar fotootjes van gisteren, zoveel is er niet gebeurd.
Hij is toch nog binnengekomen, het kitje voor een klein dieseltje. Onderstel zal een Märklin Z-locje worden (BR89) waar de middelste wielen vanaf gehaald moeten worden.
Het gat voor de brug afgetekend.
En uitgezaagd. Helaas moet het gat wat groter worden, ik heb wat te nauwkeurig afgetekend.
De rails moet stroom krijgen om een locje er op te kunnen laten rijden. Een pool aan een messing buisje (1,5 mm) en de andere er door heen.
De onderkant. Het messing buisje wordt ook scharnierpunt.
Ik zie dat ik nog vergeten ben te updaten, bij deze alsnog. Geen lang verhaal, gewoon een paar fotootjes van gisteren, zoveel is er niet gebeurd.
Hij is toch nog binnengekomen, het kitje voor een klein dieseltje. Onderstel zal een Märklin Z-locje worden (BR89) waar de middelste wielen vanaf gehaald moeten worden.
Het gat voor de brug afgetekend.
En uitgezaagd. Helaas moet het gat wat groter worden, ik heb wat te nauwkeurig afgetekend.
De rails moet stroom krijgen om een locje er op te kunnen laten rijden. Een pool aan een messing buisje (1,5 mm) en de andere er door heen.
De onderkant. Het messing buisje wordt ook scharnierpunt.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 3624
- Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
- Locatie: Oosterhout
Re: NV De Vleeshouwer
Er gaat wel eens wat mis... Nu zie ik (helaas) wel een reden om ooit een nieuw flesje Plastruct te moeten kopen. Note to self: ALTIJD het dopje dichtdraaien. De witte lijntjes van mijn snijmatje lossen dus op in de plastruct.
De kuil iets ruimer uitgezaagd en hij heeft een bodem gekregen. Hij zit vast met 4 M3 schroefjes met verzonken kop, zo is ie makkelijk op hoogte / diepte te brengen. Omdat de plaat maar 4 mm dik is heb ik de verzonken gaatjes versterkt met wat druppeltjes secondelijm, werkt goed.
Het railsje komt in de kuil om de brug over te laten rijden. Het is een stukje z-flexrail en moet nog in een boog gebogen worden. Bielsjes glijden heel makkelijk bij flexrails. Voortaan eerst even vastlijmen met wat secondelijm voordat de bielsjes worden doorgedremeld.
De wieltjes onder de brug. Ben er niet kapot van maar het zal zo maar moeten. Valt niet mee dat gepriegel, ben een hele avond bezig geweest met 2 wielhouders. Maar we leren er weer wel van. Wieltjes zijn van een doorgedremeld asje van een z-spoor goederenwagon.
De kuil iets ruimer uitgezaagd en hij heeft een bodem gekregen. Hij zit vast met 4 M3 schroefjes met verzonken kop, zo is ie makkelijk op hoogte / diepte te brengen. Omdat de plaat maar 4 mm dik is heb ik de verzonken gaatjes versterkt met wat druppeltjes secondelijm, werkt goed.
Het railsje komt in de kuil om de brug over te laten rijden. Het is een stukje z-flexrail en moet nog in een boog gebogen worden. Bielsjes glijden heel makkelijk bij flexrails. Voortaan eerst even vastlijmen met wat secondelijm voordat de bielsjes worden doorgedremeld.
De wieltjes onder de brug. Ben er niet kapot van maar het zal zo maar moeten. Valt niet mee dat gepriegel, ben een hele avond bezig geweest met 2 wielhouders. Maar we leren er weer wel van. Wieltjes zijn van een doorgedremeld asje van een z-spoor goederenwagon.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
- Berichten: 3200
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: NV De Vleeshouwer
Inderdaad dat lijkt mij wel priegel werk vooral als het dan ook nog een Z wieltje is.
Knap werk, ik blijf het volgen
Mvrg Bob
Knap werk, ik blijf het volgen
Mvrg Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: NV De Vleeshouwer
Wauw, dit wordt iets heel moois zo!
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: NV De Vleeshouwer
Ja ziet er indrukwekkend uit maarten erg mooi.
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 3624
- Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
- Locatie: Oosterhout
Re: NV De Vleeshouwer
Bedankt mannen!
Helaas gaat het niet altijd goed. Momenteel bij poging 3 om het railsje te 'leggen'. Eerste keer zat hij goed vast, mooi in de kromming. Alleen, te ver naar buiten. De verkeerde kant van de rails tegen de aftekenlijn gelegd. Dus er weer af, rails van de bielsjes afgebroken dus in de afvalbak. Poging 2: rails op 1 helft goed, op de andere te ver naar buiten, wielflens klimt op de rails. Sjips. Tevens niet lang genoeg gewacht dus rails ook niet goed vast. Poging 3, te strakke helft afgetekend, los gemaakt en opnieuw gelegd. Maar omdat ie toch niet helemaal goed vast zat hoop ik maar dat het eerste deel nog op z'n plek zit. Maar lesje geleerd, nu braaf wachten tot het écht goed vast zit.
Foto van poging 1:
Oh ja, eerst de bielsjes vastlijmen op de rails omdat ze makkelijk schuiven was een slecht idee! Daardoor wordt ie veel te stijf en buigt de rails erg lastig. Niet meer doen dus.
Helaas gaat het niet altijd goed. Momenteel bij poging 3 om het railsje te 'leggen'. Eerste keer zat hij goed vast, mooi in de kromming. Alleen, te ver naar buiten. De verkeerde kant van de rails tegen de aftekenlijn gelegd. Dus er weer af, rails van de bielsjes afgebroken dus in de afvalbak. Poging 2: rails op 1 helft goed, op de andere te ver naar buiten, wielflens klimt op de rails. Sjips. Tevens niet lang genoeg gewacht dus rails ook niet goed vast. Poging 3, te strakke helft afgetekend, los gemaakt en opnieuw gelegd. Maar omdat ie toch niet helemaal goed vast zat hoop ik maar dat het eerste deel nog op z'n plek zit. Maar lesje geleerd, nu braaf wachten tot het écht goed vast zit.
Foto van poging 1:
Oh ja, eerst de bielsjes vastlijmen op de rails omdat ze makkelijk schuiven was een slecht idee! Daardoor wordt ie veel te stijf en buigt de rails erg lastig. Niet meer doen dus.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 3624
- Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
- Locatie: Oosterhout
Re: NV De Vleeshouwer
Vandaag weer een ouderwets hobby-avondje gehad. Niet aan NV De Vleeshouwer, maar aan een Duktig. Tja, de sint zit er aan te komen dus moest nu eerst even eerst aangepakt worden.
Desalniettemin even gekeken en het railsje zit nu goed vast. Het past goed (genoeg), best een leuk gezicht, de brug die over de rails rijdt. Morgen zal ik eens kijken of ik er niet een kort filmpje van kan maken, als ik tenminste even tijd krijg tussendoor.
Desalniettemin even gekeken en het railsje zit nu goed vast. Het past goed (genoeg), best een leuk gezicht, de brug die over de rails rijdt. Morgen zal ik eens kijken of ik er niet een kort filmpje van kan maken, als ik tenminste even tijd krijg tussendoor.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 3624
- Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
- Locatie: Oosterhout
Re: NV De Vleeshouwer
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
- Berichten: 3200
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: NV De Vleeshouwer
Hallo Maarten,
Dat loopt mooi soepel.
Kan je mooi met een servomotor aansturen
Mvrg Bob
Dat loopt mooi soepel.
Kan je mooi met een servomotor aansturen
Mvrg Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 3624
- Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
- Locatie: Oosterhout
Re: NV De Vleeshouwer
@Bob: dat is ook de bedoeling, maar waarschijnlijk niet op de manier die jij denkt.
Ondertussen:
Het sporenplan...
Groen ligt nog een beetje los. Hekjes zijn een crime maar zitten (vooralsnog) vast.
Ondertussen:
Het sporenplan...
Groen ligt nog een beetje los. Hekjes zijn een crime maar zitten (vooralsnog) vast.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: NV De Vleeshouwer
Maarten,
ik volg je bouwperiekelen met aandacht, en bewonder je inventiviteit en inzet. Erg knap resultaat, 100% zelfbouw! Mijn respect heb je!
ik volg je bouwperiekelen met aandacht, en bewonder je inventiviteit en inzet. Erg knap resultaat, 100% zelfbouw! Mijn respect heb je!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: NV De Vleeshouwer
Hallo Maarten.
Goed bezig.
Sucses met jou project De Vleeshouwer.
Martin de Deugd
Goed bezig.
Sucses met jou project De Vleeshouwer.
Martin de Deugd
-
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: NV De Vleeshouwer
Respect. Vreselijk mooi.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
-
- Berichten: 3200
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: NV De Vleeshouwer
Maarten,
Ik laat me verrassen ten aanzien de besturing ben benieuwd wat voor een truck je heb bedacht
Mvrg Bob
Ik laat me verrassen ten aanzien de besturing ben benieuwd wat voor een truck je heb bedacht
Mvrg Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: NV De Vleeshouwer
Ziet er leuk uit zo, ik ben ook erg benieuwd naar de aansturing.
Groeten,
Patrick
Groeten,
Patrick
-
- Berichten: 1107
- Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
- Locatie: Regio het Groene Hart
Re: NV De Vleeshouwer
Beste Maarten,
Ziet er mooi uit!
Groet,
Arjan
Ziet er mooi uit!
Groet,
Arjan
Groet, Arjan
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 3624
- Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
- Locatie: Oosterhout
Re: NV De Vleeshouwer
Bedankt jongens, ik zou er bijna verlegen van worden.
Helaas momenteel even een builders-block. Dingen gaan niet zoals ik wil aan het diorama en heb het ook wel druk momenteel. Hopelijk binnenkort weer wat meer tijd om te knutselen.
Helaas momenteel even een builders-block. Dingen gaan niet zoals ik wil aan het diorama en heb het ook wel druk momenteel. Hopelijk binnenkort weer wat meer tijd om te knutselen.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 3624
- Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
- Locatie: Oosterhout
Re: NV De Vleeshouwer
Momenteel nog steeds aan het stoeien met wat technische problemen met de aandrijving. Vandaag andere oplossing bedacht; goed idee, slecht uitgevoerd (uit de hand recht boren/tappen lukt me dan weer niet ). Dus misschien moet ik nog een andere sloop-servo opofferen. Na morgen vrij tot 3 januari, hopelijk krijg ik dan nog wat mancave-tijd.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 3624
- Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
- Locatie: Oosterhout
Re: NV De Vleeshouwer
De 'vakantie' zit er bijna op en helaas veel te weinig kunnen doen. Maar toch wat progressie geboekt, de aandrijving van de brug zit er onder. Zie onderstaand fotoverslag.
Plan1 was een stuk draadeind rechtstreeks door het uitgaande wieltje van de servo. Mislukt doordat recht boren niet lukte. Plan2 was een stukje krimpkous als koppelstuk tussen draadeind en servo-as. Niet haalbaar door te groot verschil in diameter. Plan3 was 2 tandwielen, 1 op de spindelas en 1 op de servo. Niet gedaan omdat ik geen tandwielen had die ik passend kon krijgen. Plan4 en uiteindelijk uitgevoerd is middels een poelie en een snaartje. Het snaartje is een dun reepje binnenband, vandaar ook de afstand tussen servo en poelie. Ik dacht deze te benutten voor de eindschakelaars (microswitches) maar dat gaat door de lange hevel niet lukken. Daar ga ik nog wat op verzinnen.
Middels een poelie/snaar overbrenging wordt een spindel (draadeind M5 in dit geval) aangedreven. De mee-nemer verplaatst zich daardoor van links naar rechts. De meeneemarm zit vastgeklemd op de as van de brug. De as wordt op die manier 'rond gedraaid' waardoor de brug beweegt.
Polie zit met 2-componentenlijm op de spindel vastgelijmd.
De spindelas draait simpel in een alu hoeklijntje.
Bij gebrek aan een draaibank (en ook de kunde/kennis om zo'n ding te bedienen) de botte bijl methode genomen. Stuk draadeind in de accuboormachine gezet. Deze op vol gas tegen een draaiende slijpsteen houden en voilà, een verdunning van de as/spindel voor de asdoorvoer in de hoeklijntjes. Niet fraai en zeker niet nauwkeurig maar soms moet je wat.
De spindel is stationair. Dat betekent dat de hoek van de overbreng-arm veranderd, vandaar een scharnier gefiguurzaagd. Het idee was dit recht te doen maar dat viel niet mee, waarvan akte. De scharnier-'pen' is slechts 1 mm dik! Overigens is het figuurzaagje heel gebleven, dat vond ik al een hele prestatie. Omdat er ook een lengteverschil ontstaat is de overbreng-arm uitschuifbaar.
De servo is gemodificeerd, elektronica er uit, mechanische begrenzingsnok en potmeter er uit. Draden zitten rechtstreeks op de motor, door deze om te polen kan hij beide kanten op draaien. Voor wie dit nog nooit gezien/gedaan heeft: (sorry, auto(F)focus zat er een beetje naast geloof ik)
Het slachtoffer, een krijgertje van decennia oud en zonder kogellagers. Kan niet goedkoper.
Schroeven los en openen.
Tandwielkastje gaat meteen ook mee open.
Tandwiel met uitgaande as. Hier zit de mechanische eindstop-nok op, die gaat er af.
Rechts de elektronica met potmeter, die gaan er dus uit en naar het Grote Archief. Het meeneemwieltje voor de potmeter zit er nog in, die gaat er dus ook uit.
Draadjes rechtstreeks op de motor. De ontstoor-condensatortjes mogen blijven zitten.
De volgende te ondernemen stappen:
- eind-afschakeling maken met microswitches, diodes en dubbelpolige schakelaar.
- muurtjesplaat tegen rand van het gat lijmen (met montagekit)
- gaat nog iets groter figuurzagen omdat ik geen rekening heb gehouden met de dikte van de muurplaat bij de zijde waar de sporen liggen
- verstevigingsbalk er onder maken tegen doorzakken
- gips gieten als 'vloer'
- etc...
Plan1 was een stuk draadeind rechtstreeks door het uitgaande wieltje van de servo. Mislukt doordat recht boren niet lukte. Plan2 was een stukje krimpkous als koppelstuk tussen draadeind en servo-as. Niet haalbaar door te groot verschil in diameter. Plan3 was 2 tandwielen, 1 op de spindelas en 1 op de servo. Niet gedaan omdat ik geen tandwielen had die ik passend kon krijgen. Plan4 en uiteindelijk uitgevoerd is middels een poelie en een snaartje. Het snaartje is een dun reepje binnenband, vandaar ook de afstand tussen servo en poelie. Ik dacht deze te benutten voor de eindschakelaars (microswitches) maar dat gaat door de lange hevel niet lukken. Daar ga ik nog wat op verzinnen.
Middels een poelie/snaar overbrenging wordt een spindel (draadeind M5 in dit geval) aangedreven. De mee-nemer verplaatst zich daardoor van links naar rechts. De meeneemarm zit vastgeklemd op de as van de brug. De as wordt op die manier 'rond gedraaid' waardoor de brug beweegt.
Polie zit met 2-componentenlijm op de spindel vastgelijmd.
De spindelas draait simpel in een alu hoeklijntje.
Bij gebrek aan een draaibank (en ook de kunde/kennis om zo'n ding te bedienen) de botte bijl methode genomen. Stuk draadeind in de accuboormachine gezet. Deze op vol gas tegen een draaiende slijpsteen houden en voilà, een verdunning van de as/spindel voor de asdoorvoer in de hoeklijntjes. Niet fraai en zeker niet nauwkeurig maar soms moet je wat.
De spindel is stationair. Dat betekent dat de hoek van de overbreng-arm veranderd, vandaar een scharnier gefiguurzaagd. Het idee was dit recht te doen maar dat viel niet mee, waarvan akte. De scharnier-'pen' is slechts 1 mm dik! Overigens is het figuurzaagje heel gebleven, dat vond ik al een hele prestatie. Omdat er ook een lengteverschil ontstaat is de overbreng-arm uitschuifbaar.
De servo is gemodificeerd, elektronica er uit, mechanische begrenzingsnok en potmeter er uit. Draden zitten rechtstreeks op de motor, door deze om te polen kan hij beide kanten op draaien. Voor wie dit nog nooit gezien/gedaan heeft: (sorry, auto(F)focus zat er een beetje naast geloof ik)
Het slachtoffer, een krijgertje van decennia oud en zonder kogellagers. Kan niet goedkoper.
Schroeven los en openen.
Tandwielkastje gaat meteen ook mee open.
Tandwiel met uitgaande as. Hier zit de mechanische eindstop-nok op, die gaat er af.
Rechts de elektronica met potmeter, die gaan er dus uit en naar het Grote Archief. Het meeneemwieltje voor de potmeter zit er nog in, die gaat er dus ook uit.
Draadjes rechtstreeks op de motor. De ontstoor-condensatortjes mogen blijven zitten.
De volgende te ondernemen stappen:
- eind-afschakeling maken met microswitches, diodes en dubbelpolige schakelaar.
- muurtjesplaat tegen rand van het gat lijmen (met montagekit)
- gaat nog iets groter figuurzagen omdat ik geen rekening heb gehouden met de dikte van de muurplaat bij de zijde waar de sporen liggen
- verstevigingsbalk er onder maken tegen doorzakken
- gips gieten als 'vloer'
- etc...
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.