NV De Vleeshouwer

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Bedankt jongens, komt goed!

Na Houten was ik eigenlijk wel klaar met NV De Vleeshouwer, maar inmiddels heb ik er dankzij Lochem weer lol in gekregen. We gaan dus lekker de boel herstellen en omdat de loods er nu toch af ligt gaan we een interieurtje maken inclusief het beruchte laslicht. Want als er ergens gelast wordt, dan is het wel bij een ketelbouwer. :mrgreen:

De benodigde laslichtmodule heb ik bij Conrad besteld en van het weekend in elkaar gesoldeerd. En hij werkt nog ook. ;) Voor de buiten-scène zoek ik nog een blauw SMD-ledje, iemand er toevallig nog 1 over?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door Lemland »

;) Ja, vanwege ons trafostation. Misschien iets te groot, overweeg anders ook een stukkie vezel. Hoe dan ook: envelopje komt er weer aan.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Geweldig! Bedankt Bart!

Een stukje (glas)vezel is ook wel een goed idee, daar moet ik ook eens een keer wat mee gaan doen.

De HY krijgt straks (inclusief kenteken ;)) ook een plekje op NV De Vleeshouwer met een eigen scene.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door Lemland »

:idea: Ik heb een extra ledje en een stukje vezel meegestuurd, dan kan je er eens mee experimenteren.

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

NV De Vleeshouwer gaat On Tour en zal te zien zijn op zondag 24 maart a.s. tijdens de modelspoorbeurs in Zutphen. Helaas kan ik de zaterdag niet dus vandaar alleen op de zondag.

Echter, NV De Vleeshouwer ligt nog in puin dus is er nog werk aan de winkel. De vuurtoren voor mijn project Polar Express is klaar dus heb ik mijn handen weer vrij om een begin te maken met de herstelwerkzaamheden. En als we dan toch bezig zijn gaan we meteen maar wat details toevoegen.

In de loods (waarvan bij 1 poort de deuren open staan) komt een opzichtershokje te staan. Daar ben ik nu mee begonnen:
Afbeelding
Van wat reststukjes styreen een hokje gemaakt. Een deur en 1 raam is voldoende, de rest zul je nooit kunnen zien. Dit hokje komt op een gemetselde verhoging.

Afbeelding
En als we dan toch bezig zijn een tafeltje gemaakt en daar een (kant en klaar) stoeltje in gezet. Dat zie je waarschijnlijk niet of nauwelijks straks, maar toch leuk om te doen. Er kan nog een kast in maar dat laat ik achterwegen omdat je die echt niet zult kunnen zien. De verf is nog nat!

Dakje er op, maar wel ledje er in natuurlijk, uiteraard TL-achtig helder wit. ;) In de loods komt straks ook nog verlichting, reden om de werkvloer straks aan te kleden met rotzooi (is nu helemaal leeg).


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Van het weekend heb ik me bezig gehouden met verlichting. Immers een interieur in een verder donkere loods is zinloos.

Afbeelding
Draadjes (2x 0,04mm2) aan SMD-ledjes gesoldeerd met weerstandje er tussen.

Afbeelding
Voor de spanningsverzorging heb ik dit printje in elkaar geknutseld. Gewoon een brugcel en een 7812 met wat condensators. Hiermee heb ik een stabiele 12V voor de leds. De voeding van de module is 16V wisselspanning, hiermee heb ik rijdspanning (met regelaar WA16 van Treinelektronika.com) en nu ook verlichting.
Het printje biedt stroom voor 16 leds, daarna hield het printje op, er paste niet meer headers op. Bijna alle normale leds zijn maximaal 20 mA, vermenigvuldig dit met 16 en je zit op 320 mA. Met koellichaam (heb ik er niet op zitten) kan de 7812 1A leveren, dit mag dus geen probleem zijn.

Afbeelding
Even kijken of ie het doet, check!

Afbeelding
Meerdere leds aangesloten. De reden om met stekkertjes te werken is modulariteit, als er iets kapot gaat is dat makkelijk, maar ook als je het printje voor een ander project wilt inzetten.

Afbeelding
Een aantal lampjes voor de loods (die krijgt er 9 aan het plafond) en de witte voor het kantoortje. Hier is duidelijk te zien dat de witte veel feller is dan de gele leds.

Afbeelding
En de leds in de loods gelijmd met een drupje secondelijm. Achteraf hadden de snoertjes iets langer gemogen, maar dat lossen we wel op.. :oops:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Ondertussen het een en ander gedaan. Vooral wat 'rommel' voor in de loods gemaakt. Hoog nodig want als er licht in gaat branden dan moet er ook wat te zien zijn natuurlijk. Het hokje staat op zijn plaats en de binnenkant van de loods is baksteen-bruin geverfd. De gesloten loodsdeuren zijn aan de binnenkant nu ook rood.

Afbeelding
Achterin een alien-raketmotor en verder nog wat rommel/werkstukken. De vloer wat smerig gemaakt met poeder, dat bevalt me wel. Het dak van het kotje krijgt nog een nieuwe laag, daar ben ik wat uitgeschoten. De ribbel-buis vooraan is een stuk van een rietje.

Afbeelding
De 'elektronica', door de te korte draadjes aan de loods zetten we het printje maar wat dichterbij. Iets van een berg en een zekere Mohammed of zoiets... :oops: Het glazige pinnetje rechts is een stukje doorzichtig plastic spuitboom, die dient als lichtgeleider voor het laslicht wat achter de grote ketel te zien zal zijn. In de rand onderin 2 aansluitingen, links de voeding (16V AC) en rechts een 5 polige DIN-plug, hier kan ik mijn handregelaar op aansluiten zodat ik een locje kan laten rijden.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie