NV De Vleeshouwer

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door Doolemeister »

Beste Maarten,

Ziet er mooi uit!

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Bedankt jongens, ik zou er bijna verlegen van worden. :oops:

Helaas momenteel even een builders-block. Dingen gaan niet zoals ik wil aan het diorama en heb het ook wel druk momenteel. Hopelijk binnenkort weer wat meer tijd om te knutselen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Momenteel nog steeds aan het stoeien met wat technische problemen met de aandrijving. Vandaag andere oplossing bedacht; goed idee, slecht uitgevoerd (uit de hand recht boren/tappen lukt me dan weer niet :twisted: ). Dus misschien moet ik nog een andere sloop-servo opofferen. Na morgen vrij tot 3 januari, hopelijk krijg ik dan nog wat mancave-tijd. :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

De 'vakantie' zit er bijna op en helaas veel te weinig kunnen doen. Maar toch wat progressie geboekt, de aandrijving van de brug zit er onder. Zie onderstaand fotoverslag.

Plan1 was een stuk draadeind rechtstreeks door het uitgaande wieltje van de servo. Mislukt doordat recht boren niet lukte. Plan2 was een stukje krimpkous als koppelstuk tussen draadeind en servo-as. Niet haalbaar door te groot verschil in diameter. Plan3 was 2 tandwielen, 1 op de spindelas en 1 op de servo. Niet gedaan omdat ik geen tandwielen had die ik passend kon krijgen. Plan4 en uiteindelijk uitgevoerd is middels een poelie en een snaartje. Het snaartje is een dun reepje binnenband, vandaar ook de afstand tussen servo en poelie. Ik dacht deze te benutten voor de eindschakelaars (microswitches) maar dat gaat door de lange hevel niet lukken. Daar ga ik nog wat op verzinnen.

Afbeelding
Middels een poelie/snaar overbrenging wordt een spindel (draadeind M5 in dit geval) aangedreven. De mee-nemer verplaatst zich daardoor van links naar rechts. De meeneemarm zit vastgeklemd op de as van de brug. De as wordt op die manier 'rond gedraaid' waardoor de brug beweegt.

Afbeelding
Polie zit met 2-componentenlijm op de spindel vastgelijmd.

Afbeelding
De spindelas draait simpel in een alu hoeklijntje.

Afbeelding
Bij gebrek aan een draaibank (en ook de kunde/kennis om zo'n ding te bedienen) de botte bijl methode genomen. Stuk draadeind in de accuboormachine gezet. Deze op vol gas tegen een draaiende slijpsteen houden en voilà, een verdunning van de as/spindel voor de asdoorvoer in de hoeklijntjes. Niet fraai en zeker niet nauwkeurig maar soms moet je wat. :mrgreen: :oops:

Afbeelding
De spindel is stationair. Dat betekent dat de hoek van de overbreng-arm veranderd, vandaar een scharnier gefiguurzaagd. Het idee was dit recht te doen maar dat viel niet mee, waarvan akte. :oops: De scharnier-'pen' is slechts 1 mm dik! Overigens is het figuurzaagje heel gebleven, dat vond ik al een hele prestatie. :mrgreen: Omdat er ook een lengteverschil ontstaat is de overbreng-arm uitschuifbaar.


De servo is gemodificeerd, elektronica er uit, mechanische begrenzingsnok en potmeter er uit. Draden zitten rechtstreeks op de motor, door deze om te polen kan hij beide kanten op draaien. Voor wie dit nog nooit gezien/gedaan heeft: (sorry, auto(F)focus zat er een beetje naast geloof ik)

Afbeelding
Het slachtoffer, een krijgertje van decennia oud en zonder kogellagers. Kan niet goedkoper. ;)

Afbeelding
Schroeven los en openen.

Afbeelding
Tandwielkastje gaat meteen ook mee open.

Afbeelding
Tandwiel met uitgaande as. Hier zit de mechanische eindstop-nok op, die gaat er af.

Afbeelding
Rechts de elektronica met potmeter, die gaan er dus uit en naar het Grote Archief. Het meeneemwieltje voor de potmeter zit er nog in, die gaat er dus ook uit.

Afbeelding
Draadjes rechtstreeks op de motor. De ontstoor-condensatortjes mogen blijven zitten.

De volgende te ondernemen stappen:
- eind-afschakeling maken met microswitches, diodes en dubbelpolige schakelaar.
- muurtjesplaat tegen rand van het gat lijmen (met montagekit)
- gaat nog iets groter figuurzagen omdat ik geen rekening heb gehouden met de dikte van de muurplaat bij de zijde waar de sporen liggen :oops:
- verstevigingsbalk er onder maken tegen doorzakken
- gips gieten als 'vloer'
- etc...


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door Jos »

Wow, indrukwekkend. Ik wil wel eens een filmpje zien als dit werkt.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door bob vermeulen »

hallo,

Indrukwekkende constructie, maar had je de servo niet makkelijker rechtstreeks kunnen aansluiten op de brug.
Zal zeer zeker erg mooi werken zou wel wat smeer op het spindeltje doen zodat je er geen frixies op krijg.

mvrg Bob Vermeulen


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Filmpje gaat zeker nog een keer komen maar nu nog even niet. ;)

@verhoeks: de hekjes zijn van Faller #272404

@bob: de spindel heb ik ingesmeerd met wat zuurvrije vaseline. Je ziet het niet maar het zit er wel op. ;)

Servo rechtstreeks op de brug gaat niet werken, daar is de hoek veel te klein voor en daarvoor draait de servo veel te snel. Nu draait de brug erg langzaam maar daarmee is ie wel goed te positioneren. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door mdedeugd »

Hallo Maarten.

Petje af ;)
Wat goed van je, hoe je dit geheel zo werkende krijgt. :o :o
Zover gaat mijn techniesche vaardigheid nog niet.
Maar alles is wel te leren. ;)
Vindt het al lang knap dat ik een decodertje in zo,n klein treintje zit te zetten.
Wat het dan vervolgens ook weer doet.

Martin de Deugd



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door tv_man »

Indrukwekkend hoor... :shock:


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Muurtjes van de kuil gelijmd:
Afbeelding

Hiervoor heb ik montagekit gebruikt.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

De brug en kuil laten we even voor wat het is (overigens nog wel de spleten in de hoeken dicht geplamuurd). Ik ben nu begonnen met de loods.

Afbeelding
Aan de deuropening in het bijgebouwtje kun je zien hoe groot een en ander is. Deur en ramen worden van Tichy Train Group. Als beginnert moet je het jezelf niet al te moeilijk maken natuurlijk. De grote deuren in de kop van de loods (niet op de foto) maak ik wel zelf.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door Michiel »

Erg leuk dat je ook met plasticard begint om de loods te bouwen. Ik kijk met meer dan toevallige interesse over je schouder mee. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door Jos »

Mooi Maarten! Is dat de plaat met steentjes van 2 x 0,8 mm of een maatje groter?

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

@Michiel: Kijken mag hoor, vooralsnog kan ik bij jou meer de kunst afkijken dan andersom. ;) Als je nog tips hebt laat maar horen!

@Jos: Ik heb het even nagemeten en dat lijkt inderdaad de maat te zijn. Beetje aan de grote kant eigenlijk, maar goed, hier gaan we het toch maar mee doen voorlopig. :)

Overigens wel een leuke bezigheid, zo'n gebouw zelf maken. Er komt kwa maatgeving toch nog wel wat bij kijken. Nu is dit een fanatasie-gebouw zonder voorbeeld dus ik doe alles maar op het oog een beetje. Gewoon een beetje afronden op hele of halve centimeters. De ramen en deuren probeer ik gelijk te krijgen met de voegen van de stenen en dat lukt best aardig. Het voordeel van de kant en klare raamkozijnen is dat deze al een (betonnen?) lijst er om heen hebben met ingebakken vensterbank. Dan hoef ik niet te gaan prullen met een ronde rollaag op micro-formaat. :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Even passen:

Afbeelding
Met 2 Transit busjes van Rietze er bij om een idee te krijgen van de grootte. Ter hoogte van de bovenkant van de grote deuren zit een verstevigingsstrip, die zie je doorschijnen (Jos, bedankt voor de tip!).


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door Jos »

Mooi strak snijwerk hoor!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Dank je Jos. De kleine ronde ramen (bijgebouwtje) zijn nog net wat strakker dan de grote. Een scherp exacto-mesje helpt. :geek: Straks zie je daar trouwens allemaal niets meer van.

Afbeelding
Vandaag de muren aan elkaar gelijmd. Ieder met een verstevigingsbalkje. In de hoeken nog een driehoekje als extra versterking. Deze kan ik eventueel nog wegsnijden later.

Afbeelding
Eerste poging voor de grote deuren. Omdat de werklui ook naar binnen moeten kunnen als de grote deuren dicht zijn er maar een normale deur ingezet. ;) De strips op de deuren zijn de dunste die ik heb. Ik ben er niet tevreden over (te dik, te grof) dus dat moet overnieuw en dan zonder strips op de deur. Ik denk dat ik de nieuwe deuren gewoon doorsnijd ter hoogte van waar de strips nu zitten. Dan de randjes afronden en weer aan elkaar lijmen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door bob vermeulen »

Maarten,

Mooi man, ik zie hem al bewerkt met kleuren, dat komt goed

mvrg Bob Vermeulen


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Aldoende leert men, met vallen en opstaan, etc. etc. Te snel de boel in elkaar willen lijmen geeft problemen. De lateien boven de grote deuren ben ik vergeten te maken. :oops: Bedoeling was uitsnijden en een strip inplakken. Ik probeer het nu op te lossen door daar het steentjesrelief dicht te plamuren en vlak te schuren. Op de foto is het nog niet geschuurd.

Afbeelding
Tevens 2 nieuwe deuren gemaakt. Bij 1 is een segment iets versprongen. Dat zie je niet snel, maar macro in combinatie met strijklicht is onverbiddelijk. :twisted: De loopdeur zit nu verdiept, daarboven komt waarschijnlijk nog een stripje. De grote deur gaat nog doormidden gesneden worden.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door Michiel »

Voor NOG dunnere strips, probeer eens schilderstape in strookjes te snijden. Je kan het type schilderstape afstemmen om de bestemming: wat groffer voor hout-immitatie, een gladdere soort voor metaalwerk. 't Is maar een idee.

Voor de rest, goed bezig! 8-) 8-)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Leown
Berichten: 72
Lid geworden op: 26 okt 2011 12:36
Locatie: Dedemsvaart

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door Leown »

Word het een ''oud'' gebouw? dan zou ik de latei zo laten, heeft wel wat ;)
als je het bewerkt met verf lijkt het net of het afbladdert.


Mvg, Leon
Omaha
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

@Michiel: bedankt voor de tip, ik zal nog eens kijken of dat het werkt.

@Leown: Plaats van handeling is ergens in Europa, tijd van handelen is omstreeks 1960. Het wordt inderdaad een oud verweerd gebouw (is althans de bedoeling).

Ondertussen de fabriek een eerste laagje verf gegeven, is toch altijd weer een heel ander gezicht. Lateien zijn voor het gemak mee-gekwast, die worden nog beton-grijs gemaakt. Niet alles heeft overal goed gedekt, maar dat komt nog wel goed straks als er nog een lichte wassing over gaat voor het cement.
Afbeelding

Tevens de deuren hun basiskleur gegeven (nog geen foto van gemaakt). Rood maar dan sterk verbleekt door de zon. Geheel moet nog ernstig worden geweatherd. ;) De fabriek Krijgt openslaande deuren. De rechterdeuren (die bij het smalspoor) ga ik waarschijnlijk open zetten. Zoiets brengt wat meer leven in de brouwerij.

Waar ik nog sterk over twijfel is of ik stalen balken aan de buitenzijde op de voorgevel ga maken en zo ja waarvan (strips, tape?). Geen idee of dat een beetje staat of mooi wordt. Het zou wel een extra mogelijkheid geven om het oud en verweerd er uit te laten zien. Tevens moet ik nog bedenken wat voor dak ik er op ga maken. Wel al in de planning zitten 2 grote louvre-roosters voor de afzuiging.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Afgelopen dagen een beetje aan het uitproberen geweest om een aantrekkelijke oude muur te maken. Het resultaat ben ik nog niet zo tevreden over. Wat ik gedaan heb:

Steentjes kleuren.
Afbeelding

Dry-brush zwart. Heeft niet veel effect op uiteindelijke resultaat denk ik.
Afbeelding

Eerste washing met beige. Drupje afwasmiddel ingedaan, maar daardoor liep het erg maar beneden. In poging wat schade te herstellen misschien wat te hard geveegd.
Afbeelding

Vandaag nog een witte washing er over gedaan, zonder drupje afwasmiddel. Helaas vergeten wat af te vegen doordat ik 2 dingen tegelijk wilde doen, het geheel is wat te grijs geworden.
Afbeelding

Tja niet onaardig, maar zeker geen wauw. :(

Daarnaast de deuren proberen te verweren, begonnen met roest. Eigenlijk van hetzelfde laken een pak. Ik ga er nog wel een keer over met een zwarte washing, misschien dat het dan wat beter wordt.
Afbeelding

Al met al nog niet zo tevreden.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Zo'n eerste keer een gebouw maken is nog wat onwennig, het is nog erg zoeken naar wat het beoogde resultaat geeft. Maar al doende leert men.

Vandaag wat verder geprutst aan de deuren:
Afbeelding
- De latei geverfd. In het echie lijkt het strakker, macro is soo killing! Maar afplaktape is besteld dus ik zal het nog proberen te verbeteren.
- Onder de horizontale naden een streepje zwarte wash aangebracht en dat met een droge harde kwast naar beneden gestreken. In het echt zie je het effect duidelijker dan op mijn beeldscherm. (moet nodig gecalibreerd worden.. :oops:) Bovenste naden waren een leer-moment, de streep moet en dun aangebracht worden en dan ook nog onder tegen de naad.
- Op onderste rand wat vuil gedry-brushed. Daar ben ik best content over. :mrgreen:

Afgezien van de wat overdreven roest-plekken wordt het al wat meer naar mijn zin. :) Maar N is toch wel erg klein om dit soort details goed te krijgen...


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

T.Spat
Berichten: 270
Lid geworden op: 03 jan 2011 22:52

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door T.Spat »

Ik vind het er al behoorlijk uitzien, vergeet niet zo af en toe naar echte 1:1 gebouwen
te kijken ;) Die grijze vlek op de gevel kan bijvoorbeeld heel gemakkelijk een
reparatieplek zijn aan de gevel, industriepanden zien er niet altijd even netjes uit 8-)

Mvg,

Tis


Plaats reactie