NV De Vleeshouwer

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

De brug en kuil laten we even voor wat het is (overigens nog wel de spleten in de hoeken dicht geplamuurd). Ik ben nu begonnen met de loods.

Afbeelding
Aan de deuropening in het bijgebouwtje kun je zien hoe groot een en ander is. Deur en ramen worden van Tichy Train Group. Als beginnert moet je het jezelf niet al te moeilijk maken natuurlijk. De grote deuren in de kop van de loods (niet op de foto) maak ik wel zelf.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door Michiel »

Erg leuk dat je ook met plasticard begint om de loods te bouwen. Ik kijk met meer dan toevallige interesse over je schouder mee. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door Jos »

Mooi Maarten! Is dat de plaat met steentjes van 2 x 0,8 mm of een maatje groter?

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

@Michiel: Kijken mag hoor, vooralsnog kan ik bij jou meer de kunst afkijken dan andersom. ;) Als je nog tips hebt laat maar horen!

@Jos: Ik heb het even nagemeten en dat lijkt inderdaad de maat te zijn. Beetje aan de grote kant eigenlijk, maar goed, hier gaan we het toch maar mee doen voorlopig. :)

Overigens wel een leuke bezigheid, zo'n gebouw zelf maken. Er komt kwa maatgeving toch nog wel wat bij kijken. Nu is dit een fanatasie-gebouw zonder voorbeeld dus ik doe alles maar op het oog een beetje. Gewoon een beetje afronden op hele of halve centimeters. De ramen en deuren probeer ik gelijk te krijgen met de voegen van de stenen en dat lukt best aardig. Het voordeel van de kant en klare raamkozijnen is dat deze al een (betonnen?) lijst er om heen hebben met ingebakken vensterbank. Dan hoef ik niet te gaan prullen met een ronde rollaag op micro-formaat. :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Even passen:

Afbeelding
Met 2 Transit busjes van Rietze er bij om een idee te krijgen van de grootte. Ter hoogte van de bovenkant van de grote deuren zit een verstevigingsstrip, die zie je doorschijnen (Jos, bedankt voor de tip!).


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door Jos »

Mooi strak snijwerk hoor!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Dank je Jos. De kleine ronde ramen (bijgebouwtje) zijn nog net wat strakker dan de grote. Een scherp exacto-mesje helpt. :geek: Straks zie je daar trouwens allemaal niets meer van.

Afbeelding
Vandaag de muren aan elkaar gelijmd. Ieder met een verstevigingsbalkje. In de hoeken nog een driehoekje als extra versterking. Deze kan ik eventueel nog wegsnijden later.

Afbeelding
Eerste poging voor de grote deuren. Omdat de werklui ook naar binnen moeten kunnen als de grote deuren dicht zijn er maar een normale deur ingezet. ;) De strips op de deuren zijn de dunste die ik heb. Ik ben er niet tevreden over (te dik, te grof) dus dat moet overnieuw en dan zonder strips op de deur. Ik denk dat ik de nieuwe deuren gewoon doorsnijd ter hoogte van waar de strips nu zitten. Dan de randjes afronden en weer aan elkaar lijmen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door bob vermeulen »

Maarten,

Mooi man, ik zie hem al bewerkt met kleuren, dat komt goed

mvrg Bob Vermeulen


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Aldoende leert men, met vallen en opstaan, etc. etc. Te snel de boel in elkaar willen lijmen geeft problemen. De lateien boven de grote deuren ben ik vergeten te maken. :oops: Bedoeling was uitsnijden en een strip inplakken. Ik probeer het nu op te lossen door daar het steentjesrelief dicht te plamuren en vlak te schuren. Op de foto is het nog niet geschuurd.

Afbeelding
Tevens 2 nieuwe deuren gemaakt. Bij 1 is een segment iets versprongen. Dat zie je niet snel, maar macro in combinatie met strijklicht is onverbiddelijk. :twisted: De loopdeur zit nu verdiept, daarboven komt waarschijnlijk nog een stripje. De grote deur gaat nog doormidden gesneden worden.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door Michiel »

Voor NOG dunnere strips, probeer eens schilderstape in strookjes te snijden. Je kan het type schilderstape afstemmen om de bestemming: wat groffer voor hout-immitatie, een gladdere soort voor metaalwerk. 't Is maar een idee.

Voor de rest, goed bezig! 8-) 8-)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Leown
Berichten: 72
Lid geworden op: 26 okt 2011 12:36
Locatie: Dedemsvaart

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door Leown »

Word het een ''oud'' gebouw? dan zou ik de latei zo laten, heeft wel wat ;)
als je het bewerkt met verf lijkt het net of het afbladdert.


Mvg, Leon
Omaha
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

@Michiel: bedankt voor de tip, ik zal nog eens kijken of dat het werkt.

@Leown: Plaats van handeling is ergens in Europa, tijd van handelen is omstreeks 1960. Het wordt inderdaad een oud verweerd gebouw (is althans de bedoeling).

Ondertussen de fabriek een eerste laagje verf gegeven, is toch altijd weer een heel ander gezicht. Lateien zijn voor het gemak mee-gekwast, die worden nog beton-grijs gemaakt. Niet alles heeft overal goed gedekt, maar dat komt nog wel goed straks als er nog een lichte wassing over gaat voor het cement.
Afbeelding

Tevens de deuren hun basiskleur gegeven (nog geen foto van gemaakt). Rood maar dan sterk verbleekt door de zon. Geheel moet nog ernstig worden geweatherd. ;) De fabriek Krijgt openslaande deuren. De rechterdeuren (die bij het smalspoor) ga ik waarschijnlijk open zetten. Zoiets brengt wat meer leven in de brouwerij.

Waar ik nog sterk over twijfel is of ik stalen balken aan de buitenzijde op de voorgevel ga maken en zo ja waarvan (strips, tape?). Geen idee of dat een beetje staat of mooi wordt. Het zou wel een extra mogelijkheid geven om het oud en verweerd er uit te laten zien. Tevens moet ik nog bedenken wat voor dak ik er op ga maken. Wel al in de planning zitten 2 grote louvre-roosters voor de afzuiging.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Afgelopen dagen een beetje aan het uitproberen geweest om een aantrekkelijke oude muur te maken. Het resultaat ben ik nog niet zo tevreden over. Wat ik gedaan heb:

Steentjes kleuren.
Afbeelding

Dry-brush zwart. Heeft niet veel effect op uiteindelijke resultaat denk ik.
Afbeelding

Eerste washing met beige. Drupje afwasmiddel ingedaan, maar daardoor liep het erg maar beneden. In poging wat schade te herstellen misschien wat te hard geveegd.
Afbeelding

Vandaag nog een witte washing er over gedaan, zonder drupje afwasmiddel. Helaas vergeten wat af te vegen doordat ik 2 dingen tegelijk wilde doen, het geheel is wat te grijs geworden.
Afbeelding

Tja niet onaardig, maar zeker geen wauw. :(

Daarnaast de deuren proberen te verweren, begonnen met roest. Eigenlijk van hetzelfde laken een pak. Ik ga er nog wel een keer over met een zwarte washing, misschien dat het dan wat beter wordt.
Afbeelding

Al met al nog niet zo tevreden.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Zo'n eerste keer een gebouw maken is nog wat onwennig, het is nog erg zoeken naar wat het beoogde resultaat geeft. Maar al doende leert men.

Vandaag wat verder geprutst aan de deuren:
Afbeelding
- De latei geverfd. In het echie lijkt het strakker, macro is soo killing! Maar afplaktape is besteld dus ik zal het nog proberen te verbeteren.
- Onder de horizontale naden een streepje zwarte wash aangebracht en dat met een droge harde kwast naar beneden gestreken. In het echt zie je het effect duidelijker dan op mijn beeldscherm. (moet nodig gecalibreerd worden.. :oops:) Bovenste naden waren een leer-moment, de streep moet en dun aangebracht worden en dan ook nog onder tegen de naad.
- Op onderste rand wat vuil gedry-brushed. Daar ben ik best content over. :mrgreen:

Afgezien van de wat overdreven roest-plekken wordt het al wat meer naar mijn zin. :) Maar N is toch wel erg klein om dit soort details goed te krijgen...


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

T.Spat
Berichten: 271
Lid geworden op: 03 jan 2011 22:52

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door T.Spat »

Ik vind het er al behoorlijk uitzien, vergeet niet zo af en toe naar echte 1:1 gebouwen
te kijken ;) Die grijze vlek op de gevel kan bijvoorbeeld heel gemakkelijk een
reparatieplek zijn aan de gevel, industriepanden zien er niet altijd even netjes uit 8-)

Mvg,

Tis



obb1044
Berichten: 89
Lid geworden op: 24 jul 2010 07:15
Locatie: Breda

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door obb1044 »

Maarten,

ik kan Tis nog aanvullen , misschien nog een optie , vochtplekken kom je ook vaak tegen , gepaard met lichte aanslag als mos, voor de rest ziet het er allemaal goed uit ,ga zo door.

Groet Alexander


SNCF Petit a Rosé.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Omdat ik niet tevreden ben met de deuren heb ik nieuwe gemaakt. Ik had de oude kunnen overschilderen maar ik vond ze niet strak genoeg. De reden dat ik niet tevreden ben is dat de roest veel te veel aanwezig is en ook te groot, het moet subtieler.
Afbeelding
Deze keer heb ik de deuren rood geverfd en niet een vage roze kleur. :mrgreen: Twee lagen omdat de verf niet voldoende dekte.

Behalve dat ik vandaag de deuren een 2e laag heb gegeven heb ik twee grote ventilatieroosters in de gevel gemaakt.
Afbeelding
Gat gemaakt, strips er in gelijmd en rooster geplaatst. Die strips voor het 'kozijn' waren een enorm gepruts, blij dat dat er op zit. ;)

Detail van een rooster:
Afbeelding
Rooster zelf is gemaakt van papier. Dunne strookjes die ik versprongen op elkaar heb gelijmd met secondenlijm. Daarna op maat gemaakt, op een stukje plasticard gelijmd en lichtgrijs geverfd. Ik denk dat ik ze nog een keer over verf, ze zijn wel erg licht. Ik mis nog een beetje een gelige tint in het lichte grijs. Natuurlijk gaan ze nog verouderd worden, maar de basis mag al niet te nieuw zijn. :geek: Goed te zien is dat ik 1x uitgeschoten ben met mijn mes.. :oops:

Deze foto is op minder dan 2 cm afstand genomen, vandaar ook de schaduw van de lens op de muur. Waanzinnig vergroot dus, zo gedetaileerd ga je het eigenlijk alleen met een vergrootglas zien.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Oh ja, tussen de roosters moet groot de naam komen van de fabriek, NV De Vleeshouwer. Als iemand daar nog tips voor heeft...

Ik zat zelf te denken aan een wit geverfd vlak met daarin de naam. En dan aangebracht met de laserprintertoner-transfer-methode zoals beschreven op de N-project website.

Maar ik sta dus open voor suggesties om het anders te doen. Uit de hand schilderen kommt nicht im Frage, dat kan ik dus absoluut niet. :cry:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Zoals gezegd, op de N-project website staat een methode beschreven die ik wil proberen voor de naam/logo. Omdat het géén idiot-proof methode is zal ik eerst een proefstukje moeten maken.

Bezig geweest de variëteit aan baksteenkleuren wat te vergroten:
Afbeelding
Inkleuren van de steentjes, niet spannend, wel veel werk... Tevens als test een papieren logo opgeplakt.
De lichte steentjes (gelig) kan ik volgende keer misschien maar beter achterwege laten. Eigenlijk zou ik nog een tube rode verf moeten hebben zie ik nu.

Daarna met wit poeder aan de gang gegaan:
Afbeelding
Eerst met een kwastje opgebracht en daarna met een vochtige vinger over gewreven. Wel aardig effect zo.

Het idee is nu als volgt:
- blanke lak er over om goed te fixeren.
- rechthoek afplakken en dat met poeder redelijk goed wit maken (witte achtergrond voor letters).
- tape er af en weer blanke lak er over.
- daarna het logo aanbrengen zoals beschreven op N-project. Ik denk in zwart maar misschien in blauw.

Zoals gezegd zit er wel een aanzienlijk risico aan die methode, vandaar dat een proefstuk eigenlijk wel noodzakelijk is. Het idee is er, nu nog de durf vinden om het ook te gaan proberen. :oops:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door Spoor 9 mm »

Ik vind het heel mooi geworden Maarten!


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door Maurits71 »

IK heb die methode een tijdje geleden uitgeprobeert, is aardig nOObie proef. als je nu al zulke gebouwen kunt maken, kan je die methode ook doen. , succes ik zit elke keer met veel bewondering je topic te lezen


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door evo »

Ziet er erg goed uit! vooral die afwisselende steentjes en het voegwerk.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door Lemland »

Die verschillende kleuren steentjes zijn inderdaad erg mooi geworden. Rooster is qua kleur ook prima zo, die zie je wel vaker in wit.

Bart


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door Jeroen »

Jahahaa! Gaaf zeg! Heel erg authentiek en herkenbaar. MOoi gedaan.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NV De Vleeshouwer

Bericht door maarten »

Bedankt jongens, ik ben er zelf ook wel tevreden mee.

Gisteravond wat teststukjes klaargemaakt:
Afbeelding
Stukje afgeplakt en met poeder ingesmeerd (dik).

Afbeelding
Aftrekken van de tape zorgt er voor dat poeder wegspringt, de boel is ook een beetje statisch lijkt wel. Daar ga ik nog wat op vinden. ;) Nadeel van poeder is dat je het niet even kan wegblazen, dan blaas je je onderwerp ook weg.., :(

Afbeelding
Bespoten met blanke lak. Veel te dure bus Talens Acrylic Picture Varnish Matt voor gebruikt (15 euro per bus! :o ), maar het resultaat mag er wezen! Deze lak is erg duur maar wel matter (dus veel mooier) dan de (wel veel goedkopere) bus van de Action.

Me like! :mrgreen: Dit is wat ik voor ogen had. Nu nog de letters er 'oud' op zien te krijgen...


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie