Project: Trein maar fijn!

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door bob vermeulen »

Daniel,

Mooi strak aangelegd en ik denk een goede keus om met serve' s te werken.
Heb je al proef gereden in de helix?
De bochten lijken me erg krap en als er lange treinen door moeten dan geeft dat veel frictie.

We horen het wel, hoe dan ook ik blijf het draadje volgen

mvrg

Bob Vermeulen


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoorfreak
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door spoorfreak »

Ha,

zo....het testrijden in het schaduwstation en de helix is begonnen. Wat een feest! :P
Zeker omdat het zeer goed loopt allemaal. Weinig last van ontsporen etc. Ik moet hierbij wel vermelden dat elke railsovergang gesoldeerd is.
Het schaduwstation is nu geheel verbonden en er kunnen 5 sporen bereden worden. Zorgt straks voor afwisselend rijden.
In de helix rijden de treinen perfect. De trein op de foto rijdt met 10 wagons met gemak omhoog in de binnenbocht van de helix.

Ga nu de rest van de servo's aansluiten en monteren. Verder wordt het nu tijd om de apparatuur (trafo, decoders etc.) netjes onder de tafel weg te werken.
Tussendoor rijd ik af en toe een rondje want dat is het echte genieten.... ;)

Wordt vervolgd...

Groeten,
Bijlagen
6.jpg
6.jpg (68.04 KiB) 8549 keer bekeken
7.jpg
7.jpg (96.72 KiB) 8549 keer bekeken



thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door thijs07 »

echt een mooie baan en bedankt voor alle tips ik hou jouw baan zeker on de gaten :D


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoorfreak
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door spoorfreak »

Ha beste volgers,

Hierbij weer een update.

Heb me de laatste weken bezig gehouden met het aansturen van de servo's voor de wissels van het schaduwstation.

Dit leverde me nogal wat problemen op aangezien mijn servo's op hol sloegen. Daarom heb ik enkele draadjes over dit probleem aangemaakt. De problemen zijn nu over. Ik maak nu gebruik van een laptop voeding. Dit werkt perfect.

De volgende stap is het verdelen van de rails van het schaduwstation en helix in blokken en secties.
Hier hoort ook de bedrading bij. Ik zal ook een ringleiding aanleggen.

Tot de volgende update,



rien
Berichten: 190
Lid geworden op: 21 nov 2011 00:41
Locatie: Breda

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door rien »

super mooi
ga je zeker volgen
mooi strak werk
waar ga je mee rijden ???
koploper ??

gr rien


http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4479 hier kan je mij ook volgen USA spoor
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoorfreak
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door spoorfreak »

Ha,

Inderdaad. De aansturing van de baan zal ik met koploper doen. Dit (gratis) programma heb ik ook gebruikt voor mijn proefbaan. Dat werkte prima!

Groeten,


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoorfreak
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door spoorfreak »

Ha,

ben weer lekker bezig met de 'Trein maar fijn!'.

Om automatisch rijden te realiseren heb ik de secties geïsoleerd van de rest met behulp van de Dremel en een dunne slijpschijf.

De bedrading van het schaduwstation was aan de beurt. Ik heb hier niet zuinig gedaan wat betreft de draadjes die de railspanning verzorgen. Vooral de wissels zijn uitgebreid bedraad, zodat de treintjes zeer rustig over de wissels kunnen rijden zonder dat ze stilvallen.

Wat betreft de helix:

ik weet niet goed hoe ik de blokverdeling zal doen in de helix. Voor de binnenbocht denk ik erover om hier 1 (groot) blok van te maken.
De radius is hier niet al te groot en als ik er met de slijpschijf ingaat ben ik bang dat hier knikken ontstaan die niet meer te herstellen zijn.
Voor de buitenbocht denk ik aan een blok of 3.
Misschien hebben jullie hier suggesties voor?

Voor de liefhebbers van foto's heb ik er weer 2 bij gedaan. Een van de terugmelding van het schaduwstation. En een waar goed de servo's voor de wissels en de ringleiding te zien is.

Wordt vervolgd...

Groeten,
Bijlagen
9.jpg
9.jpg (84.84 KiB) 8160 keer bekeken
8.jpg
8.jpg (99.82 KiB) 8160 keer bekeken



pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door pp4trains »

Wat ik wel gedaan heb is eerst met secondelijm de te slijpen plek voorgedruppeld. Als dit uitgehard is pas doorslijpen.
is dit begrijpelijk nederlands :?


Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

jboelen
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 dec 2012 13:20

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door jboelen »

Dat ziet er heel netjes uit voor zo'n relatief kleine oppervlakte. Deze ga ik zeker volgen. :D


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door Maurits71 »

Tis jammer dat je met de bouw van de helx niet gelijk je secties heb ingebouwd maar goed dat is achteraf.

Ik zou toch nog wel proberen er zoveel mogelijk blokken van je maken, het is een flinke helix dus je trein is zomaar een minuut tot anderhalve minuut onderweg, heb je maar 1 blok dan beperk je dus een soepele doorloop.

daarnaast een helix is een ideaal schaduw station.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door shoven »

pp4trains schreef:Wat ik wel gedaan heb is eerst met secondelijm de te slijpen plek voorgedruppeld. Als dit uitgehard is pas doorslijpen.
is dit begrijpelijk nederlands :?


Groeten,
Patrick
Doe ik ook, werkt redelijk goed. Als de boog scherp is kun je nog 2 schroefjes naast de buitenkant van de rails er tegenaan zetten om knikken te voorkomen. En dan doorslijpen tussen de schroefjes. Maar garantie tot de deur.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door dentheo »

Ideaal is de doorrijtijd per blok ongeveer dezelfde, dan blijft alles in beweging, anders krijg je filevorming net voor het langste blok.
Je zou dat kunnen oplossen door in het dubbel zo lange blok dubbel zo snel te rijden, maar dat lijkt mij nogal gek.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoorfreak
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door spoorfreak »

Ha,

Dat zijn goede tips. Daar kan ik wat mee.

Groet,


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoorfreak
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door spoorfreak »

Ha,

zo.... wat is dat een werk! Ben bezig geweest met de blokverdeling en terug/bezetmelding in de helix.

Zowel de binnen- als de buitenbocht heb ik verdeelt in 7 blokken. Dus in totaal 14 blokken en 28 secties.
Een tip voor degene die nog een helix gaan maken. Zorg dat je tijdens het bouwen van de helix per laag de bedrading eraan soldeert.

Voor mij was het nu erg lastig om er nog tussen te komen. En geloof me, het zijn veel draadjes geworden.
Uiteindelijk is het gelukt en kan ik weer testrijden. De terug/bezetmelding heb ik gecontroleerd en werkt perfect.

Zie de foto's voor verduidelijking van het verhaal. De Mak van R4Chem geniet er in ieder geval van om rondjes te rijden in de helix.

Tot de volgende update.
Bijlagen
12.jpg
12.jpg (56.71 KiB) 8751 keer bekeken
11.jpg
11.jpg (77.13 KiB) 8751 keer bekeken
10.jpg
10.jpg (104.03 KiB) 8751 keer bekeken


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door Hookies »

Leuke dradenbundels Daniel. Ik zou wel even zorgen dat je de gele draadjes uit de eerste foto's nog ergens halverwege mee fixeert. En dan straks als alles goed functioneert nog een valbescherming maken.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door shoven »

Dit is zo'n baan in de categorie 'Langzaam maar zeker'. ;)
Het ziet er heel netjes uit Daniel. Mijn volgende baan wil ik ook zo strak in elkaar zetten.
Ik zou idd die draadjes nog even fixeren met een paar tie-wrapjes of zo.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door Lemland »

:idea: Voor draadbundels kan je ook kiezen voor klittenband/velcro. Dat is heel makkelijk weer los te halen als je een draadje moet verwijderen, toevoegen of verwisselen. In zo'n situatie de tie-rap weer losknippen blijft een risico. Bovendien zit klittenband niet zo strak waardoor er minder risico is voor draadbreuk.

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoorfreak
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door spoorfreak »

Ha,

In de helix zitten de bundels vrij strak bij elkaar. De losse draadjes heb ik met een druppeltje secondelijm vastgezet.
Onder de tafel maak ik inderdaad gebruik van tai wraps. Deze snoer ik niet helemaal vast zodat ik ze altijd makkelijk kan losknippen zonder de draden te beschadigen.

Groeten,


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoorfreak
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door spoorfreak »

Ha,

de bedrading van het schaduwstation en de helix is nu helemaal afgerond.

Er is nog wel het een en ander gewijzigd aan het schaduwstation. Ik heb nog een extra opstelspoor gemaakt die bedoeld is voor de schoonmaaktrein. :P

Ben me nu aan het verdiepen in koploper. Heb het schaduwstation en de helix al ingevoerd. Het wil alleen nog niet echt lukken met de virtual serial com poort. Kan nog geen verbinding maken met de Tams Easy control. Met mijn oude laptop is dit wel gelukt echter de laptop met Windows 7 krijg ik nog niet aan de praat met koploper. Ga wel even neuzen op het koploperforum.

Groeten,
Bijlagen
13.jpg
13.jpg (71.55 KiB) 6464 keer bekeken
14.jpg
14.jpg (97.82 KiB) 6464 keer bekeken


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door Frank_N »

Mooi schoolvoorbeeld, Daniël ;)


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoorfreak
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door spoorfreak »

Ha volgers,

Heb het probleem met de com poort en koploper opgelost. Het was een questie van de usb driver downloaden op de site van Tams. Draait nu als een trein. :P

Ben aan het experimenteren met automatisch rijden. Is erg leuk om te doen!

Groeten,


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door Ad_M »

Gaat lekker Daniël!

We zijn blij met je draadje :)
Nog een vraagje, hoe heb jij de stroomvoorziening van je hartstukken opgelost met je servo's en servo decoder keuze?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik heb je helix bekeken, het is maar te hopen dat je daar geen problemen in gaat krijgen. Welk geel draadje moet ik hebben? Of heb je ze individueel genummerd?, dat is namelijk niet te zien. Natuurlijk is alles meetbaar, maar in circuit meten is wat anders dan als alles nog los zit.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoorfreak
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door spoorfreak »

Ha,

betreft: de wissels.

Voor de aansturing van de servo's tbv de wissels maak ik gebruik van de digiservo's van digirails.
In het schaduwstation maak ik gebruik van PECO ST-5 en ST-6 wissels. Deze hebben geen geleidend puntstuk.

Voor de wissels in het zichtbare gedeelte ga ik wel gebruik maken van wissels met een geleidend puntstuk (de electrofrog wissels van Peco). Hier ga ik de DR4102 Puntstuk Interface (ook van digirails) voor gebruiken.

betreft: de bos gele draadjes.

Geel is alleen voor terug/bezetmelding. Bij de secties staat het nummer en bij de terugmeldmodules onder de tafel staan de zelfde nummers. Dus bij storing zo terug te vinden.

Tot gauw,


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoorfreak
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door spoorfreak »

Ha,

zo...ik heb de draad (of dit draadje ;) ) weer opgepakt.

Ben weer verder gegaan met bouwen. De bovenzijde is aan de beurt.
Ik probeer te werken met losse delen. Zo kan ik overal goed bij en hoef ik mezelf niet in rare bochten te wringen om te solderen etc.

Heb de grote wisselstraat geplaatst en van draden voorzien. Tevens de servo's eronder gemonteerd.

Zie foto's voor het resultaat.

Groeten,
Bijlagen
15.jpg
15.jpg (80.24 KiB) 6817 keer bekeken
16.jpg
16.jpg (87.38 KiB) 6817 keer bekeken


Plaats reactie