Project: Trein maar fijn!

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 5224
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door shoven » 13 dec 2012 10:54

pp4trains schreef:Wat ik wel gedaan heb is eerst met secondelijm de te slijpen plek voorgedruppeld. Als dit uitgehard is pas doorslijpen.
is dit begrijpelijk nederlands :?


Groeten,
Patrick
Doe ik ook, werkt redelijk goed. Als de boog scherp is kun je nog 2 schroefjes naast de buitenkant van de rails er tegenaan zetten om knikken te voorkomen. En dan doorslijpen tussen de schroefjes. Maar garantie tot de deur.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan


dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door dentheo » 13 dec 2012 11:10

Ideaal is de doorrijtijd per blok ongeveer dezelfde, dan blijft alles in beweging, anders krijg je filevorming net voor het langste blok.
Je zou dat kunnen oplossen door in het dubbel zo lange blok dubbel zo snel te rijden, maar dat lijkt mij nogal gek.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoorfreak
Berichten: 255
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door spoorfreak » 14 dec 2012 07:02

Ha,

Dat zijn goede tips. Daar kan ik wat mee.

Groet,


Daniël

Bezoek vanaf nu ook mijn website / blog: http://treinmaarfijn.blogspot.com

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoorfreak
Berichten: 255
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door spoorfreak » 18 jan 2013 15:18

Ha,

zo.... wat is dat een werk! Ben bezig geweest met de blokverdeling en terug/bezetmelding in de helix.

Zowel de binnen- als de buitenbocht heb ik verdeelt in 7 blokken. Dus in totaal 14 blokken en 28 secties.
Een tip voor degene die nog een helix gaan maken. Zorg dat je tijdens het bouwen van de helix per laag de bedrading eraan soldeert.

Voor mij was het nu erg lastig om er nog tussen te komen. En geloof me, het zijn veel draadjes geworden.
Uiteindelijk is het gelukt en kan ik weer testrijden. De terug/bezetmelding heb ik gecontroleerd en werkt perfect.

Zie de foto's voor verduidelijking van het verhaal. De Mak van R4Chem geniet er in ieder geval van om rondjes te rijden in de helix.

Tot de volgende update.
Bijlagen
12.jpg
12.jpg (56.71 KiB) 3112 keer bekeken
11.jpg
11.jpg (77.13 KiB) 3112 keer bekeken
10.jpg
10.jpg (104.03 KiB) 3112 keer bekeken


Daniël

Bezoek vanaf nu ook mijn website / blog: http://treinmaarfijn.blogspot.com

Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2218
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door Hookies » 18 jan 2013 15:29

Leuke dradenbundels Daniel. Ik zou wel even zorgen dat je de gele draadjes uit de eerste foto's nog ergens halverwege mee fixeert. En dan straks als alles goed functioneert nog een valbescherming maken.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 5224
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door shoven » 18 jan 2013 15:54

Dit is zo'n baan in de categorie 'Langzaam maar zeker'. ;)
Het ziet er heel netjes uit Daniel. Mijn volgende baan wil ik ook zo strak in elkaar zetten.
Ik zou idd die draadjes nog even fixeren met een paar tie-wrapjes of zo.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door Lemland » 18 jan 2013 16:42

:idea: Voor draadbundels kan je ook kiezen voor klittenband/velcro. Dat is heel makkelijk weer los te halen als je een draadje moet verwijderen, toevoegen of verwisselen. In zo'n situatie de tie-rap weer losknippen blijft een risico. Bovendien zit klittenband niet zo strak waardoor er minder risico is voor draadbreuk.

Bart



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoorfreak
Berichten: 255
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door spoorfreak » 19 jan 2013 10:35

Ha,

In de helix zitten de bundels vrij strak bij elkaar. De losse draadjes heb ik met een druppeltje secondelijm vastgezet.
Onder de tafel maak ik inderdaad gebruik van tai wraps. Deze snoer ik niet helemaal vast zodat ik ze altijd makkelijk kan losknippen zonder de draden te beschadigen.

Groeten,


Daniël

Bezoek vanaf nu ook mijn website / blog: http://treinmaarfijn.blogspot.com

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoorfreak
Berichten: 255
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door spoorfreak » 23 feb 2013 22:26

Ha,

de bedrading van het schaduwstation en de helix is nu helemaal afgerond.

Er is nog wel het een en ander gewijzigd aan het schaduwstation. Ik heb nog een extra opstelspoor gemaakt die bedoeld is voor de schoonmaaktrein. :P

Ben me nu aan het verdiepen in koploper. Heb het schaduwstation en de helix al ingevoerd. Het wil alleen nog niet echt lukken met de virtual serial com poort. Kan nog geen verbinding maken met de Tams Easy control. Met mijn oude laptop is dit wel gelukt echter de laptop met Windows 7 krijg ik nog niet aan de praat met koploper. Ga wel even neuzen op het koploperforum.

Groeten,
Bijlagen
13.jpg
13.jpg (71.55 KiB) 2879 keer bekeken
14.jpg
14.jpg (97.82 KiB) 2879 keer bekeken


Daniël

Bezoek vanaf nu ook mijn website / blog: http://treinmaarfijn.blogspot.com

Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 565
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Project: Trein maar fijn!

Bericht door Frank_N » 27 feb 2013 23:05

Mooi schoolvoorbeeld, Daniël ;)


Groet van Frank:
Huidig project; time saver in N met test ovaal analoog.

Plaats reactie