Lage Zwaluwe ( 7700 x 500 )

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Smolderz »

Vanavond ga ik de ballast bestellen om dit klusje tijdig te klaren. Deze ga ik bij Koemo (http://koemo.de/) bestellen.

Het is gelukt Sjaak! Ik verwacht de rails morgen in huis. Deze heb ik bij een NL shop besteld om het gedoe en tijd bij de douane te vermijden. Ehattons is wel een goeie, bedankt voor de tip. De volgende keer als ik weer een volledige doos ga bestellen dan wordt dat bij hen.

Ondertussen heb ik de module overgang hersteld, ben er blij mee!
Afbeelding

Markenburg heeft perron templates voor mij gemaakt, deze zie je op de foto. Dit wordt de basis van het perron en zo kan ik de ruimte voor de sporen eenvoudig nameten. Op dit moment pak ik de module overgangen richting het schaduwstation aan. Daarna kunnen spoor 3 en 4 er eindelijk op.
Laatst gewijzigd door Smolderz op 04 aug 2014 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Ad_M »

Smolderz schreef:Deze ga ik bij Koemo (http://koemo.de/) bestellen.
Super keuze, heeft HEEL mooi spul
Alleen een beetje duur om over te laten komen naar NL :oops: (dat was mijn struikelblok...)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door martindomburg »

dat is inderdaad erg mooi spul. Wel erg prijzig maar dan heb je wel erg natuurgetrouw materiaal. Ben benieuwd hoe het zich laat verwerken

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Smolderz »

Fijn om te horen! :D Oorspronkelijk ging ik voor Minitec maar deze is helaas gestopt. :cry: De verzendkosten zijn inderdaad wat aan de hoge kant; 18 euro.

Inmiddels is de Peco rails binnengekomen dus ik kan nu ook het emplacement bouwen.

De module overgang richting het schaduwstation is aangepast en aan het drogen. Morgenvroeg schiet ik er gauw een foto van.

Nog even geduld...
Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Smolderz »

De module overgang richting het schaduw station is gereed! Nu moet hetzelfde gebeuren aan de andere kant.
Afbeelding

In de achtergrond zie je het begin van de HSL sporen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door Smolderz »

Spoor 3 ligt erin, eindelijk! Binnenkort heb ik wat meer tijd om grotere stappen te maken.

Afbeelding


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Lage Zwaluwe

Bericht door BenQ »

Gewoon de 7 mijls laarzen aan, gaat er goed uitzien. :mrgreen:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe ( 410 x 120 )

Bericht door Smolderz »

Ik ben weer helemaal bijgekomen van de beurs in Lochem :mrgreen: Wat was dat genieten zeg! :D

Jammer genoeg was de baan nog niet voorzien van aankleding, wat ik wel voor ogen had. Een maandje voor de beurs besloot ik de baan van ballast te gaan voorzien en dat ging niet goed! Toen de verdunde boekbinderslijm in contact kwam het mdf viel dat letterlijk uit elkaar! Ik heb toen besloten de tafels met mdf weg te doen en nieuwe te maken uit multiplex. En toen was het begin September. :shock: Ik heb alle rails en elektrische contacten weer kunnen maken. Meer zat er niet in. Op de beurs heb ik maar enkele foto's en 1 filmpje gemaakt. Normaal maak ik een hele hoop maar ik was toch wel druk bezig met opbouwen en rijden. :| Hier komen ze;

Hier ben ik de poten onder de modules aan het zetten. De module op de voorgrond had de avond ervoor een flinke smak op de grond gemaakt. Deze viel met de rails naar beneden op de grond! :? Gelukkig werkte alles nog en waren er geen draadjes of rails verbroken.
Afbeelding

Hier liggen de volgende modules klaar.
Afbeelding

Het publiek was er natuurlijk al want ik kwam veel te laat binnen. Dat maakte het wel spannend maar gelukkig hield iedereen rekening met me. De tafels hadden nog niet eerder op deze poten gestaan. Daarom had ik een hoop gereedschap bij me en kon ik nog enkele noodzakelijke aanpassingen maken voordat alles goed stond. Ik heb af en toe wel staan vloeken in de kerk! :lol: Gelukkig reed alles rond 14:30 en kon ik alles digitaal, zonder koploper helaas, laten rondrijden.

Op zondag kwam Joost regelmatig buurten en ontstond er een heuse testsessie. 8-) Omdat ik niet veel had om te laten zien besloot ik de ertstrein maar op de rails te zetten. In totaal had ik 43 bakken, alles ging erop! Dat zorgde voor een aantal glimlachen, mooi!

Loks van Joost in dubbeltractie voor de ertstrein;
Afbeelding

Op een gegeven moment ging de mak 6400 van Geordie voor de ertstrein. 38 bakken trok hij een rondje met de nodige wielspin erbij, erg gaaf om te zien! 8-)
Foto van Ad:
Afbeelding

Tevens had Joost nog een bijzondere lok van Arnold bij zich. Dit zware apparaat heeft een dik chassis en trok de ertstrein alsof het niets was! Het is een MaK lok en dus doopte ik de lok om tot "makbeest". (Grappig, want in kerk) De hele middag heeft hij prachtig gereden. Hier een filmpje van makbeest met 43 ertsbakken;
https://flic.kr/p/p9kWxA

Makbeest actiefoto;
Afbeelding

En toen was de beurs weer af... 2 dagen daarna heb ik de baan thuis weer opgebouwd. Alles werkte nog steeds, phew.

Dit weekend heb ik de hele baan in koploper gezet en na wat geruzie werkte het dan eindelijk! Wat ik heb geleerd?; alles stap voor stap invoeren en goed testen. Het is echt kicken om alles vol automatisch te zien rijden.
Afbeelding

Nu kan ik het schaduwstation gaan uitbreiden en de baan verder aankleden.

Volgend jaar weer? Waarschijnlijk niet... Maar misschien wel weer in 2016. 8-)


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Lage Zwaluwe ( 410 x 120 )

Bericht door Ad_M »

Mooi verslag Rob,

Zeker van dat MDF verhaal is dat balen, maar des te mooier wat voor prestatie je nu neergezet heb met de vervanging
Ik heb super zitten genieten, zeker van de gigantische slepen die je mogelijk maakte 8-) :mrgreen:

Even een opmerking over je koploper tekening
Ik zie hier maar 3 gedetecteerde blokken per ovaal... (ik begrijp de regel dat je blok zo lang moet zijn als je langste sleep)
Ik weet dat je van grote slepen houdt, maar persoonlijk vind ik dit wat weinig
Betekend dat je niet veel treinen achter elkaar kan laten rijden op deze manier?
Wat is je gedachte hierachter Rob?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe ( 410 x 120 )

Bericht door Smolderz »

Hallo Ad,

Dank je voor het compliment! Ja dat was het voordeel van "gewoon" digitaal rijden, je kan lekker alle blokken negeren en een gigantische sleep maken! :mrgreen:

Het langste blok van het schaduwstation is nu maar 150cm. Dat is de maximale treinlengte nu met deze opstelling. Natuurlijk vind ik het jammer dat ik geen langere slepen kan maken. Het is de bedoeling dat ik meerdere modules erbij ga bouwen en deze op een beurs in zijn totaliteit kan opzetten. Zo komt er een module van rond de 50cm bij die tussen de schaduwstation modules in komt, deze verlengd zo alle blokken. Dan kan ik op beurzen wel met langere treinen rijden.

De 3 blokken zijn overigens noodzakelijk, ik kreeg de boel niet aan de gang met maar 2 blokken aan weerszijden. Ik had gelukkig een blok gereserveerd in het station die ik nu heb ingezet om extra blokken te maken en toen kreeg ik de boel wel aan het rijden. Voor nu is dat prima. De 4e ovaal is nog niet ingericht omdat ik nu wisseldecoders te kort kom om de overige wissels aan te sturen. De bouwpakketten liggen al klaar!

Mvg,

Rob


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lage Zwaluwe ( 410 x 120 )

Bericht door traiNiac »

Hallo Rob,

Indrukwekkend geheel! Je ervaring met MDF zette me wel even aan het denken. Mijn eerste segmenten zijn allemaal van multiplex gemaakt, maar ik heb er nu eentje gemaakt van MDF. Daarop ligt dan celrubber en daarop weer de sporen. Ik moet nog een en ander van ballast gaan voporzien. Lag het euvel bij jou aan de toegepaste lijm (ik gebruik gewoon verdunde houtlijm) of aan het water dat met het aanbrengen van ballast wordt gebruikt?



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Lage Zwaluwe ( 410 x 120 )

Bericht door FidOo »

Multiplex is gewoon beter, 1 het werkt minder en is sterker van structuur (beursbestendig). 2 mdf geeft altijd zon stof troep met zagen.

Dat zijn voor mij al de belangrijkste reden om Mdf te laten liggen. En dus de reden dat onze beursbaan geheel uit 12mm Multiplex is gebouwd.


@ Rob, ik heb me kostelijk vermaakt bij je. Mooi dat de diverse loks van mij bij jouw lekker een rondje hebben kunnen tuffen. Mak-beest heeft het prima gedaan voor een oude arnold-lok. En idd gewoon zonder problemen hadden we er nog meer bakken achter kunnen hangen.
Ook de 1206's deden het op hun gemakje rondsleuren.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Lage Zwaluwe ( 410 x 120 )

Bericht door Maurits71 »

gents.

als je nu in je blok eigenschappen de lengte van het blok ingeef, dit ook bij je treinen doet dan maakt het geen fluit uit hoe lang je trein is, koploper houdt dan automatisch blokken bezet waarin een te lange trein staat.

:)

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe ( 410 x 120 )

Bericht door Smolderz »

@Harry, dankjewel! Hoogstwaarschijnlijk was er met een andere samenstelling van het mengsel precies hetzelfde gebeurt. Het mdf dat ik had zoog al het vocht als een spons op. Ik weet niet of dat celrubber veel vocht doorlaat, zo niet dan heb je niet veel te vrezen lijkt me. Het beste wat je eerst kan doen is een klein testje maken met een stukje resthout.

@Joost, oh dat stof pfff, ik kom het nog steeds tegen in mijn kamer! Vergeet het gewicht niet! Modules uit multiplex zijn ook stukken lichter. Over een paar jaar gaan we weer testrijden. 8-) Makbeest rules!

@Maurits, ja dat kan maar dan is er meestal een gedeelte van de wisselstraat langere tijd bezet... :mrgreen:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Lage Zwaluwe ( 410 x 120 )

Bericht door Smolderz »

Nog even een paar wisseldecoders bijgebouwd:
Afbeelding

Extra schaduwstation spoor erbij! 5 treinen wachten geduldig:
Afbeelding

Alles invoeren en dan test 1,2,3...:
Afbeelding

Zoef!:
Afbeelding

Alles werkt! De TGV Duplex rijd op het nieuwe toegevoegde spoor:
Afbeelding

Ik rijd nog ff verder 8-)
Afbeelding


Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Lage Zwaluwe ( 410 x 120 )

Bericht door RogerB »

Mooi die TGV! Ooit komt die ook op mijn baan te rijden!
Groeten, Roger


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: Lage Zwaluwe ( 410 x 120 )

Bericht door eercb »

Roger:

Ja die TGV is prachtig... heb m ook.... hoop dat ie op de nieuwe clubbaan een beetje uit de verf komt....
Ook daar Kato Unitrack in het schaduwstation...... in elkaar klikken en nooit meer afstellen etc...

Smolderz: welke wisseldecoders gebruik je voor de Kato wissels?

Groet,

Eric


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Lage Zwaluwe ( 410 x 120 )

Bericht door FidOo »

Mooie uitbreiding Rob! Rijdt het al helemaal naar je zin?

Voor de volgende keer. We kunnen dan in 3 voudige tractie rijden met de de MAK-beesten. Heb z'n 2 broertjes ook zojuist gewonnen op ebay. Wordt tijd voor extra ertzbakken ben ik bang.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie