Saraan: een modelbaanverslag

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Saraan is het verslag van de bouw van een N-spoor modelbaan. Ik ben er nu een goed jaartje mee bezig, en regelmatig breng ik updates met de laatste stand van zaken. Het adres is:

http://users.edpnet.be/Saraan/index.html

Tot binnenkort? ;)



Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

tja, het is louter toeval dat ik hier ben! :D ;)



m-spoor
Berichten: 104
Lid geworden op: 17 jun 2008 21:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door m-spoor »

Dag Saraan,

Naast een (m.i.) goede site ook een rubriek met zeer veel GOEDE links.
Een hint dus voor de oplettende lezer.


Succes,

m-spoor.



Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Bedankt, m-spoor, voor je compliment. Ik probeer een eerlijk, pretentieloos verslag te geven van de bouw van mijn modelspoorbaan, met de successen en de ongelukken. Ik hoop op die manier mijn enthousiasme te kunnen overdragen aan anderen die twijfelen, nieuwsgierig zijn, of bevestiging zoeken in het bouwen van een eigen baan in schaal N. De N-spoor wereld is zo klein! Ik hoop een bijdrage te kunnen leveren om deze schaal als een volwaardig alternatief te beschouwen ten opzichte van het over-populaire H0.


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Toch even een beeld van de huidige toestand (augustus 2008) van mijn baan. Dat geeft toch een wat concreter beeld van waar ik mee bezig ben. Zoals te zien ben in nog volop in de ruwbouw: sporen leggen, elektrische aansluitingen, onderbouw,..
Afbeelding


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

anderebroekie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 aug 2008 12:41

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door anderebroekie »

Hoi Safraan,

Mooie baan zo, heb je misschien meer foto's misschien om te laten zien.
Wordt het Nederlands, duis of zwitsers misschien?
Ben benieuwd.
Welke rails gebruik je eigenlijk?

Andre



Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Ik heb inderdaad nog een hele collectie foto's betreffende de bouw van mijn baan. Je kan, zoals de kop van dit draadje aangeeft, de website van Saraan bezoeken ( http://users.edpnet.be/Saraan/index.html ). Ik zal hier regelmatig eens een verse foto brengen om de ontwikkeling van de baan te illustreren. Maar, om het af te leren, is hier een filmpje met een hele lange trein:
Afbeelding


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Toch even meegeven dat ik voor het moment een Faller Car System traject aan het bouwen ben. Een bus en een vrachtwagen die rondjes omheen het hoofdstation zouden moeten gaan afleggen. Het verslag van de bouw ervan is natuurlijk op mijn website terug te vinden.
Afbeelding


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Raymon
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 sep 2008 18:47

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Raymon »

Ik heb net je site bekeken en dat ziet er goed uit. 8-) En wat een baan zeg... erg mooi met die spiraal. 8-)



Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Raymon, bedankt voor het compliment, maar het is allemaal nog maar ruwbouw. Ik zit te popelen om ook met die ensceneringen te kunnen beginnen zoals jij er net hebt gemaakt. Erg leuk! Maar alles op zijn tijd. Op het ogenblik wordt het bustraject afgewerkt, om dan verder te kunnen met het hoofdstation. Hier is nog een plaatje met de stand van zaken...
Afbeelding


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

In voorbereiding van de bouw van het hoofdstation, ga ik een testbaantje bouwen om de automatische omloop van een locomotief uit te testen. In ontwerp ziet het er als volgt uit, maar de bouw kan pas beginnen als ik alle sporen binnen heb. Het verslag van de bouw kan natuurlijk gevolgd worden op mijn Saraan.
Afbeelding


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Mijn testbaantje is af (behalve de lichtsluis ter hoogte van de ontkoppelrail). Alles werd in Koploper ingevoerd. Mijn eerste testrondjes verliepen perfect. Het treinstel reed netjes het traject dat Koploper uitzette, wissels schakelden, blokken werden bezetgemeld. Nu nog fijn-tunen en dan de volgende stap: Koploper leren omlopen... :lol:
Afbeelding
http://users.edpnet.be/saraan/SaraanOmloopbaan.html


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Hookies »

En wat is nu de lengte van een stopsectie geworden?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Rob Fongers »

Michiel,

Koploper kan dat wel, ik heb zelf ook een aantal van die acties echter zonder lichtsluis. Het vergt veel tijd om de trein op de juiste plaats te krijgen. Maar als het werkt, ja dan is het gewoon mooiiii mannn.....

Ik ben benieuwd hoe dat gaat met jouw lichtsluis en wil eigenlijk ook weten hoe dat werkt, veel over gehoord maar zelf niets mee gedaan.

Ik werk alleen met bezetmelders en Repa ontkoppelaars, In koploper invoeren doorrijden cm en bij de vaste route de acties specificeren onder andere wat bij de Repa wel beter gaat de Kadee functie activeren en dat daardoor de loc 1 of 2 mm terugloopt en zodoende de koppeling ontlast. Het gaat steeds beter dus ik zit regelmatig met veel voldoening te Tunen( ;) )

Ik wacht je verdere berichten af ben benieuwd.

By the way, ik heb ook 2 Flm ontkoppelaars zijn mooi weggewerkt maar ik vind de Repa's mooier weggewerkt in de vaan, zeker omdat je de aandrijving van Flm niet ondergronds kan maken


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Hahah! Hookies, je bent het niet vergeten, dus! :D 11cm!
De trein schiet nog door, maar ik ga nu Koploper fijn-regelen. Normaal gezien komt alles goed mits de juiste instellingen. Ik laat wel weten wat het geworden is.

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Rob, bedankt voor de hint betreffende het afregelen van Koploper. Ik heb bewust een Fleischmann ontkoppelaar gebruikt, omdat "men" zegt dat het ondingen zijn. Ik wil dat wel eens meemaken, en dan kan ik uit ervaring meespreken. Gaan die Flm dingen me ergeren, dan bouw ik een Repa in. Dat is steeds mijn doel geweest.

Het omlopen ga ik eerst zonder lichtsluis proberen (bedankt voor de tips). Als dit niet bevalt, dan bouw ik de lichtsluis, en probeer het daarmee.

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Hookies »

Saraan schreef:Hahah! Hookies, je bent het niet vergeten, dus! :D 11cm!
De trein schiet nog door, maar ik ga nu Koploper fijn-regelen. Normaal gezien komt alles goed mits de juiste instellingen. Ik laat wel weten wat het geworden is.

groetjes,
Michiel,

Ik was het niet vergeten hoor. Had zelf al wel ontdekt dat mijn lengtes totaal niet klopten omdat ik de treinen in vliegende vaart op de stopsectie afstuurde en dat ze dan er voorbij schoten. Ik heb in Koploper al wel de wijzigingen ingevoerd, maar nog niet getest. Daar zijn wat redenen voor:
1. Een tijdje op locatie gewerkt en in een hotel gezeten plus nu ook nog een heleboel opdrachten.
2. Ik heb het frame voor het schaduwstation en de daarboven gelegen hoofdbaan gebouwd.
3. Ik heb het schaduwstation 'in klad' uitgelegd om te kijken of dat allemaal klopte en ben even lekker aan het rijden geweest.
4. Momenteel verdiep ik me meer in het maken van elektronische schema's, zodat ik straks de draadjes meteen goed kan aanleggen en weet waar ik alles moet aansluiten. Ik ben nu eenmaal geen held als het gaat om elektronica.

Pas als dit is afgerond ga ik de testbaan eerst grondig reinigen (stof maakt dat de contacten slecht werken) en dan eens kijken waar ik nu echt op uit ga komen. Dus tot die tijd 'kijk' ik lekker bij jou mee, :D .


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Rob Fongers »

@Martin, Michiel

De lengte invoer van je secties zijn eigenlijk helemaal niet belangrijk voor het rijden en netjes stoppen in Koploper. Ze zijn wel belangrijk voor de lengte van je treinen omdat anders te lange treinen buiten het blok blijven. Het duurt even voordat Koploper door ervaring wijs wordt en de de juiste acties onderneemt.
Ik heb alleen op bepaalde plaatsen die lengtes ingevoerd en de rest allemaal in de variabele routes opgesomd wat een beppalde trein wel en niet mag. Ik heb o.a stopsecties van maar 4 cm, en daar een snelheids beperking aan verbonden en je ziet dat na 2 keer stoppen het bijna goed is.

De wereld gaat open met Koploper want het is bijna onbegrensd en vele zaken worden door Paul vaak ingebouwd na vragen van gebruikers, heeft wel ff tijd nodig maar het huidige Koploper kan héél veel


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Hookies »

Rob,

Ik ga hier toch even op door, aangezien Michiel dit vast ook wel wil weten. Je moet de lengte van een stopsectie toch weten om isolaties tussen de rails te plaatsen? Niet dat ik dat dan in Koploper in ga voeren. Via bezetmelding en terugmelding wordt Koploper toch ook op de hoogte gesteld?

Stopsecties van 4 cm zijn wel heel klein. Met wat voor snelheid komt je trein daar dan aanrijden? Je schrijft ook dat het na twee keer stoppen bijna goed is, maar hoelang duurt het dan voordat het helemaal goed is?

In mijn schaduwstation heb ik een vijf opstelsporen naast elkaar plus een doorgaand spoor, waar de opstelsporen ook weer op uitkomen. Dit komt dan weer uit op een gebied met negen opstelsporen naast elkaar. Nu is de Thalys te lang voor die eerste vijf opstelsporen. Deze mag van mij alleen stoppen in het langste opstelspoor van die negen. Maar wat gebeurt er dan als de Thalys moet wachten voor hij het negendelige gebied in kan rijden? Dan hangt de achterkant buiten het blok, maar de stuurstand is ook voorzien van een stroomafnemende decoder. Dan houdt de Thalys toch gewoon het achterliggende blok bezet?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Ik ben een totale newbie met Koploper. Gisteren is mijn trein zo'n 20 keer het perronspoor opgereden en... doorgeschoten. Op het moment lijkt Koploper niet veel te leren. Maar dat is dus een uitdaging voor vanavond en eventueel het weekend om uit te zoeken hoe dit te fixen. 8-)

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Jos »

Hoi Michiel,

Leuke uitdaging! Misschien dat de site van Hans Bakker je wat verder kan helpen. Hij heeft een uitvoerig verslag gemaakt van de bouw van zijn baan Churwalden. Daarin beschrijft hij ook het invoeren van het omlopen in Koploper. Vanaf blz 16 in het PDF document.
Dit document is voor mij trouwens een aardige bron van inspiratie geweest.

Je kunt dit vinden op http://home.kpn.nl/bakk2697/

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Jos, bedankt voor de tip. De baan Churwalden kende ik natuurlijk al, maar dat er ook een beschrijving bij zat van hoe een omloop te programmeren, wist ik niet. Dat ga ik eens doornemen! ;)

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Rob Fongers »

Martin, Michiel,

Bijna alle stopsecties van mij zijn 11,1 cm, standaardlengte van Flm. In mijn schaduwstations heb ik alleen maar stop melders met een gemeenschappelijk binnenkomst melder en er wordt dus met gereduceerde snelheid gereden om juist dat doorschieten te voorkomen. In de secties die maar 4 cm lang zijn wordt ingereden met een schaalsnelheid van 40kmh. Dit zijn eigenlijk doodlopende sporen in het rangeer gebied om om te lopen.
De eerste keer doet ie dat op volle snelheid(dus in dit geval 40kmh), de 2 keer kruipt ie er naar toe(minimum snelheidsstap). Dit is om alles op te nemen, daarna doet hij zelf de zaak fijntunen daar heeft ie wel een beetje tijd voor nodig. Je kan dit ook volgen via communicatie logging waar je de betreffende acties kan nazien.
Het is wel belangrijk dat je in "Aanvulling blokgegevens" Leren remmen - Netjes afremmen - Netjes optrekken(niet van invloed voor het remmen!!) , aanvinkt.

Wat betreft die Thalys (daarom is het belangrijk om bij te korte sporen, althans korter dan je langste trein(en) de lengte in te voeren), in het zelfde blad aanvulling blokgegevens >> Actie bij te lange trein >> vorig blok langer bezet houden, dan gebeurd dat dus ook als de laatste wagon niet gedetecteerd is. Je kan ook bij een variabele route een stopverbod instellen voor die blokken en dan rijdt de Thalys dus niet het blok in waar die niet mag stoppen.

Maar het beste leerproces is toch wel een proefbaantje, lekker kort en niet lang wachten totdat de trein zijn hele route weer afgewerkt voordat hij weer aan zijn speciale actie begint. Ook ik leer nog iedere dag wel leuk

Wat ik me nu ook afvraag rijden jullie met geijkte snelheden? En ik raad ik jullie aan om CV 3 en 4 op 0 te zetten. Koploper regeld dit zelf en als deze niet op 0 staan kan Koploper terugschakelen wat ie wil maar wordt het door de Software in de decoder vertraagd waardoor hij op grote snelheid blijft rijden totdat hij op stop gaat en ik denk dat dat Michiel zijn probleem is. Maakt overigens niet uit of de snelheid geijkt is of niet geldt voor beide gevallen.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

In mijn decoder (Uhlenbrock) zit standaard inderdaad en behoorlijke inertie geprogrammeerd. Ik ga dus eens stoeien met registers om deze proberen uit te schakelen. Ik ga die paar "leer"-opties in Koploper ook eens checken. Ik ben er niet aan geweest, dus staan ze nog standaard ingesteld.

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Hookies »

Michiel, wat is er fout geprogrammeerd aan die Uhlenbrock decoders? Ik heb ook een paar treinen die met een Uhlenbrock rijden.

Rob: Mijn treinen rijden met geijkte snelheid. Althans, de drie die ik heb laten ijken, de anderen moeten nog over de testbaan heen en weer rijden, maar zoals eerder gezegd staat die baan even in revisie. Ik heb wel hele discussies gehad met iemand die beweerde dat cv3 en cv4 voor vrijwel alle decoders ook wel op 2 konden staan, maar als je echt stelt dat dat 0 moet zijn, dan is dat best aan te passen.

Waar kan ik dan 'aanvulling blokgegevens' in Koploper vinden? Die kom ik nu even niet zo snel tegen, net als de pagina met actie te lange trein. Ik wist wel van de variabele routes en inrij- en stopverboden. Koploper heeft in elk geval al wel gedraaid bij mij met drie loks en vier blokken en met vier blokken, een lok en een te lang treinstel. Dat werkte allemaal goed.

In mijn schaduwstation ga ik ook met een gemeenschappelijke aanmelder werken en daarna twee stopmelders op een opstelspoor om ook de mogelijkheid te hebben twee treinen op een spoor te zetten. Weliswaar niet pal achter elkaar zoals met een lichtsluis, maar puur gebaseerd op de lengte van een trein.

Sorry van je draadje Michiel, maar volgens mij vind jij de Koploperzaken ook behoorlijk interessant.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Plaats reactie