Een grens op zolder

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Hoi allen!

Ondertussen zijn we 5 jaar verder, jeetje wat gaat de tijd snel :shock:
De afgelopen jaren waren nogal onstuimig en het bouwen op zolder stond eigenlijk stil.
Details zal ik jullie besparen, het voornaamste is dat we weer terug zijn en dat vooruitgang is te zien op zolder.

Moet mij wel weer een beetje inlezen hier, want ook het forum had niet echt mijn aandacht.
Maar wauw, er komen wel weer prachtige banen voorbij hier! Gaaf om te zien, en zien bouwen doet bouwen zeg maar.

Aan de collectie en daarom ook aan de plannen voor de modelbaan is wel het één en ander gewijzigd.
Ik had hoofdzakelijk Nederlands en Duits materieel in het bezit en juist met dat Nederlandse kon ik het nooit 100% vinden.
Vandaar dat er een rigoureuze beslissing werd gemaakt, en is (bijna) al het Nederlandse spul is in de verkoop gegaan.
Uiteraard werd het geld wel weer in de hobby gestopt, het Franse materieelpark werd namelijk flink uitgebreid.
Waarom Frans? Ik ben altijd al gek geweest van de Franse spoorwegen (zie ook hier) en omdat er steeds meer mooie modellen
van verschillende merken op de markt komen was dat een duidelijke keuze voor mij.
Het Duitse spul is niet weg gegaan, vind ik gewoonweg te mooi ;-)
Dus ja, wat word het dan? Een Duits/Franse baan met een o.a. een Frans grens station.
Het is de bedoeling dat uiteindelijk een brug de verbinding gaat zijn tussen de twee landen, zeg maar over de Rijn.
Gelukkig zijn er nu meerdere modellen op de markt die in beide landen kunnen rijden (laatste aanwinst is een ECR 186 van Arnold).
In 2010 poste ik 'hier' een lijst van modellen die ik toen had, als er interesse is kan ik hier wel een update van geven.

Terug naar zolder. Hieronder een panoramafoto van hoe het er nu uit ziet, de zolderkamer zelf is af en er is een tafel gebouwd.
Afbeelding
De eerste meters rails op het Franse deel zijn gelegd (Peco code 55, ook alle Minitrix rails is verkocht).
Binnenkort zal ik een uitleg geven over mijn ideeën (met betere foto's).

Oh ja, en omdat de oude naam DB-Bahn niet meer geheel van toepassing was ga ik maar verder onder 'Een grens op zolder' :mrgreen:
Laatst gewijzigd door V.Prins op 29 aug 2023 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: Een grens op zolder

Bericht door The Railroader »

Welkom terug, mooie ruimte voor de baan. We gaan de updates weer zien :D


Fred The Railroader
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Een grens op zolder

Bericht door Hans »

Hallo Vincent,

Welkom terug.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Als eerste maar eens een overzicht van de ruimte/tafel die ik gemaakt heb:
Afbeelding
Uiteraard zo gemaakt dat ik mijn mijn lengte overal op een normale manier bij kom.

Het bovenste gedeelte tegen het raam aan tot ergens rechtsonder word Frans, de rest Duits. Wat er tot nu toe gebouwd is:
Afbeelding
Rechts waar de trein zeg maar vandaan komt, komt het 'grote station' met o.a. een verbinding naar het Duitse gedeelte. Links tegen de muur zal de trein
de tunnel in verdwijnen om vervolgens onder het raam langs en onder het 'grote station' door naar het schaduw station te gaan.
Twee andere sporen komen parallel uit het schaduwstation en komen in het midden van de foto uit de tunnel, hier begint ook meteen het 'kleine station'.
Na het station takt één spoor links af weer de tunnel in en naar het schaduwstation. Onder het grote station lopen dus 5 sporen naast elkaar naar beneden.
De twee sporen die rechts naar beneden lopen gaan uiteindelijk een stukje diesellijn worden.
De perrons van het kleine station zullen grofweg van het tunnelportaal tot het eerste wissel komen te liggen, max. drie rijtuigen dus.
Een aftakking naar linksonder richting een kleine fabriek (en de twee opstelsporen in het geel) komt door het perron heen te liggen.
Een aparte situatie maar ik heb het in Frankrijk vaker gezien:
Afbeelding

Momenteel staat er weer een stapeltje rails en wissels in bestelling om het eerste gedeelte van het grote station aan te kunnen leggen.
Afbeelding
Het station krijgt één lang perron (min. 2m) voor o.a. de twee nachttreinen en de Eurostar. Een korter eiland perron en twee goederensporen.
Een kopspoortje voor het opstellen van locs voor de locwissel F/D. En een soort van kortsluitroute waarover ik in een later stadium uitleg zal geven.
Onder het raam komt een uithaalspoor om rijtuigen te kunnen opstellen en/of te rangeren (rechts van de trein links in beeld).

Tot zo ver voor vandaag!
Laatst gewijzigd door V.Prins op 30 aug 2023 15:21, 2 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Een grens op zolder

Bericht door spoor65 »

Vincent,

Leuk dat je er weer bent.

Mooie ruimte en handig doordacht tafelmodel, enige wat ik mij af vraag, zeker het brede deel middenin,
Kun je er overal bij.
Ja je kunt van 3 kanten bij het brede deel, maar wat als er ergens tegen de muur iets mis gaat? daar waar die middenlijn op de tekening ongeveer de muur raakt, kun je er daar ook nog bij komen, ook als de boel straks bebouwd is?

Maar we gaan jouw topic weer volgen.

gr. Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Een grens op zolder

Bericht door BenQ »

Vincent,
Ik had mijn baan ook eerst tegen de muur geplaatst, kon overal bij, niet dus.
Toen heb ik de hele baan 50 cm verplaatst, was een hele klus, 50 cm is wel het minimum om doorheen te lopen en ook nog wat te kunnen doen.
Bij jou zie ik een strookje van 30 cm, daar zou ik 50 cm van maken tot het eind.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Bedankt voor jullie reacties.
spoor65 schreef:Ja je kunt van 3 kanten bij het brede deel, maar wat als er ergens tegen de muur iets mis gaat? daar waar die middenlijn op de tekening ongeveer de muur raakt, kun je er daar ook nog bij komen, ook als de boel straks bebouwd is?
Met mijn lengte kan ik ruimschoots over het midden van de grote plaat komen. Daarnaast is voor dit stuk (het Duitse gedeelte) ook nog niet uitgedacht hoe de sporen komen te lopen, dus kan er allicht nog rekening mee gehouden worden.
BenQ schreef:Bij jou zie ik een strookje van 30 cm, daar zou ik 50 cm van maken tot het eind.
Inderdaad is 30cm wel erg weinig, ben toch de boel nog maar eens op gaan meten en het blijkt 39/40cm te zijn. Al bouwende heb ik sommige maten aangepast om inderdaad overal goed bij te kunnen komen. Kennelijk was dit stuk op papier niet aangepast... Tussendoor lopen gaat met 39cm probleemloos, al is het zijwaarts. Tot het eind door laten lopen heeft geen nut i.v.m. het schuine zolderdak, ik kan daar niet staan.

Ik zal in het vorige bericht de maten even aanpassen.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Ondertussen weer lekker aan het klussen geweest. Uiteraard met vallen en opstaan, maar aldoende leert men...

De sporen liggen in ieder geval mooi recht ;)
Afbeelding


Het eerste deel van de wisselstraat is af (op de foto ontbreekt nog een aandrijving en wat dwarsliggers).
Afbeelding


De aandrijvingen moesten hier aan de zijkant gemonteerd worden i.v.m de sporen die onder de plaat lopen.
Afbeelding


Soms wel passen en meten, maar alle wissels werken nu naar behoren.
Afbeelding


Voor de grens tussen Frankrijk en Duitsland zijn de eerste twee brugdelen binnen (van Marktplaats).
Uiteindelijk wil ik van drie delen één brug maken.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door V.Prins op 30 aug 2023 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Ook in de andere hoek van de zolderkamer nog wat lopen rommelen.

De buitenboog was niet naar mijn zin doordat er precies een railovergang in zat.
Na meerdere aanpassingen bleef er maar een knik in zitten. Dus hup er uit! En de boog opnieuw gelegd uit één stuk rail.
Afbeelding


Ook moest de bovenleiding constructie er aan geloven. Deze was mij niet stevig genoeg en moest wat verplaatst worden
Afbeelding


De Meccano contructie die de pantograaf opvangt zit nu stevig onder het hout.
Afbeelding

De laatste dagen ben ik de bedrading netjes aan het aanleggen (in het begin provisorisch aangelegd om te testen).
De sporen richting het schaduwstation zijn opgedeeld in blokken en alle spoorlengtes zijn opgemeten (voor later).
Als dit klaar is ga ik beginnen aan de verdere lay-out van het 'grote station'.
Laatst gewijzigd door V.Prins op 30 aug 2023 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Een grens op zolder

Bericht door spoor65 »

Netjes bezig Vincent, mooi oplossing met de servo`s zo aan de buitenkant.

En mooie stevige panto opvanger, zo kom je telkens weer nieuwe oplossingen tegen hier op het forum.

mvg
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

In kleine stapjes de wisselstraat zo goed als af kunnen maken.
Afbeelding
Het idee dat ik in mijn hoofd voor de opstel-/goederensporen in het station kwam helaas qua ruimte niet uit.
Als oplossing komt er nu nog een extra overloop links om bij de lange(re) goederensporen te kunnen komen.

Langzaam begint het station vorm te krijgen, de resterende wissels voor de wisselstraat staan in bestelling.
Afbeelding

Afbeelding
De extra overloop zorgt voor een verbinding naar de sporen waar de twee rechter treinen op staan.


Verder nog bezig geweest met de SECO V100 (mijn nieuwe aanwinsten).
Deze bleek op een onderstel van een andere Arnold V100 te staan, de witte hangrepen zijn zwart gemaakt.
De tekst tussen de draaistellen onder de cabine laat ik voor wat het is, dat stoort mij niet.
Wat mij wel stoorde was de 'schoorsteen' die op de lange huif stond, deze is met ruim een millimeter ingekort.

Een ander Arnold model wat onder handen werd genomen was de HGK MAK1024, deze is voorzien van 12 messing tandwielen en loopt weer als een zonnetje.
Laatst gewijzigd door V.Prins op 30 aug 2023 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Een grens op zolder

Bericht door Michiel »

Wanneer je de overlopen van linksboven en rechtsboven op de foto omwisseld van plaats, ben je er, nee? De totale wisselstraat blijft even lang, en je hoeft niets bij te kopen. ;)

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Hoi MIchiel,

Dat zou betekenen dat ik vanaf spoor CC enkel conflictvrij naar spoor 1 kan.
Naar de overige sporen in het station betekend altijd een kruisende rijweg voor treinen naar de DD
Door de extra overloop word een groot deel van deze conflicten verholpen.
Afbeelding

Om het idee nog wat verder uit te leggen;
Perron 1 word het langste perron waar onder andere de lange nachttreinen voor locwissel en de Eurostar kan komen te staan.
Als dit het geval is gaan de doorgaande treinen van spoor CC (links>rechts) via spoor 2. Doorgaande treinen de andere kant
op kunnen dan via de sporen 3-7 (+53) naar de DD of het station helemaal omzeilen via de KR (één richting).

Het spoor KR is het spoor met de betonnen dwarsliggers en zal uiteindelijk vanaf een lager niveau komen.
Hiervoor moet de zaag nog in de plaat om de helling te realiseren (spoor ligt ook nog niet vast).

Hopelijk mijn idee een beetje kunnen verwoorden zo :oops:
Laatst gewijzigd door V.Prins op 30 aug 2023 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Een grens op zolder

Bericht door Michiel »

Prima argumentering. De extra twee wissels hebben een echte meerwaarde. Doen zou ik zeggen. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Het is al even terug, maar wil toch dit kleine projectje nog even laten zien.
Afbeelding
De NS Slaaprijtuigen van Arnold (3656) hebben een grijs dak wat veel te licht van kleur is. Na enig zoekwerk bleek RAL7016 de juiste kleur te zijn.
Nadat de daken van de rijtuigen waren verwijderd werd schoonvader even lief aangekeken. Hij heeft veel ervaring het spuiten van modelvrachtwagens,
en heeft dus ook de juiste spullen. Ik hoefde enkel nog de verf te leveren ;)

Naar mijn idee mag het resultaat er zijn. Bedankt schoonpa!
Laatst gewijzigd door V.Prins op 30 aug 2023 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Beetje aan het spelen geslagen met de action-cam... :lol:

De eerder besproken overloop zit er in, er mist nu nog één wissel na de boog.
Door een fout in de bestelling moet ik hier nog even op wachten.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Een grens op zolder

Bericht door Hans »

Hallo Vincent,

Gaaf filmpje. De trein loopt mooi over de baan.
Wat voor action-cam heb je gebruikt?

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Dankjewel Hans!

Het is een Sony HDR-AS50.

Niet lachen... :mrgreen:
Afbeelding

Het laaste wissel in de wisselstraat is ook ingebouwd.
Binnenkort maar eens met de bedraging aan de gang, hangt nu allemaal nog los voor het testen.
Laatst gewijzigd door V.Prins op 30 aug 2023 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: Een grens op zolder

Bericht door Traibergen »

:lol: :lol: :lol: :lol:
Het ziet er wel grappig uit.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Hoi allen!

Het is al een (veel te lange) tijd terug dat ik hier iets geplaatst heb. :oops:

Gebeurt er dan helemaal niets meer? Nou, het heeft in de afgelopen twee jaar inderdaad een langere tijden stil gestaan. We kwamen hier privé nogal een achtbaan terecht i.v.m. ziekte e.d, maar met de details zal ik jullie ook ditmaal niet vervelen. Gelukkig zijn we er nu met z'n allen uitgestapt -ik haat achtbanen :evil:- en is huize Prins nu al een langere tijd weer in rust. Uiteraard ben ik in de tussentijd wel alle prachtige banen hier op het forum blijven volgen. Nu die drempel maar weer eens over om zelf een berichtje te schrijven....

Maar goed, ja er is wel degelijk wat gebeurd. Het gaat uiteindelijk toch altijd weer kriebelen. :mrgreen:

De wisselstraat aan de linkerzijde van het station is helemaal af.
Afbeelding
En zoals jullie zien staat er een laptop, met links daarvan een programmeerspoor. Dat bekend dat ik de stap naar digitaal heb gemaakt.
Nog maar enkele locs zijn digitaal maar dit aantal zal ongetwijfeld toenemen de komende tijd.


Draadjes, draadjes, draadjes.
Afbeelding
Het begon met de DR5000 van Digikeijs. Alleen het aan de praat krijgen hiervan bleek lastiger dan ik had gedacht. Hopeloos stond ik uiteindelijk weer in de winkel waar ik netjes een ander exemplaar mee kreeg om te proberen. Deze had ik in no-time aan de praat, kennelijk toch iets mis met die ander. Na een belletje met de winkel mocht ik dit exemplaar houden! En zo werd er voortgebouwd met servodecoders, puntstuk schakelingen en uiteindelijk een losse voeding voor de DR4024's. Heerlijk als je alles werkend krijgt zoals je het in gedachte hebt!!


iTrain.
Afbeelding
De Lite versie van iTrain werd aangeschaft en daar kwam niet veel later een DR4088LN* bezetmelder bij. Vele uren proberen, instellen en uitzoeken. Prachtig programma, kan niet anders zeggen. Ondertussen is de Pro van iTrain versie in het bezit.
*deze heb ik centraal onder het station geplaatst, niet zichtbaar op de foto's.

Nog een wisselstraat.
Afbeelding
En zoals jullie misschien in iTrain al zagen, is de rechterkant van het station ook ingetekend. Toen aan de linkerkant van het station alles naar wens was (en van de fouten geleerd), werd er een bups wissels besteld voor wisselstraat nummer 2. Alles hiervan ligt op zijn plek en is voorzien van servo's, de rest ligt al klaar om onder de baan geschroefd te worden.


Nog meer draadjes.
Afbeelding
Het eerste idee was om alle servodecoders bij elkaar te plaatsen (zeg maar onder de linker wisselstraat). De bedrading zou dan alleen wel erg lang worden, dus werd er een nieuwe plek gecreëerd aan de andere kant van het station. Enkel de voeding voor de DR4024's en de signaal draden moesten zo doorgetrokken worden. De rode en de witte draad met de krokodillenklem zijn tijdelijk voor het testen van de nog niet aangesloten wissels.


Het materieelpark is ondertussen ook weer met van alles en nog wat uitgebreid. Een filmpje van de laatste aanwinst.



Ik sluit af met een overzichtje van "mijn" plekkie :lol:
Afbeelding

Tot snel. Echt waar, beloofd!
Laatst gewijzigd door V.Prins op 30 aug 2023 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 303
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Een grens op zolder

Bericht door sik234 »

mooi station indeling ben benieuwt naar de aan kleding


mvg ruud


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

sik234 schreef: 10 apr 2020 11:37 mooi station indeling ben benieuwt naar de aan kleding
Die laat nog wel even op zich wachten ben ik bang. Eerst alles maar eens werkend/rijdend krijgen ;)


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

Norbert
Berichten: 222
Lid geworden op: 06 jan 2015 18:36
Locatie: Enschede

Re: Een grens op zolder

Bericht door Norbert »

Hoi Vincent,

Leuke overzichtsfoto! Een mooie ruimte zo, netjes. Succes met je baan.

Groetjes,
Norbert


Mijn grote baan: Amenerbaan
Peco 55/iTrain 5+/z21/OC32NG/DR4088RB
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935
Mijn module: Waldkirch im Winter!
analoog
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=9438
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Een grens op zolder

Bericht door Hoontje »

Inderdaad, mooi overzicht en ook het sporenplan heeft wat zo.
Rustig aan qua posten hier, voel je niet verplicht hé. Tis hobby.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Hoi allen!
Hoontje schreef: 11 apr 2020 16:34 Inderdaad, mooi overzicht en ook het sporenplan heeft wat zo.
Rustig aan qua posten hier, voel je niet verplicht hé. Tis hobby.
Norbert schreef: 11 apr 2020 06:57 Leuke overzichtsfoto! Een mooie ruimte zo, netjes. Succes met je baan.
Bedankt!


Ik ben weer lekker aan de knutsel geweest!
Afbeelding
In afwachting van de servodecoders en de bezetmelders werd besloten weer eens wat met hout te gaan doen. De tunnel is nu echt een tunnel ;)
Overigens is er al lang niets aan het lage niveau gedaan, het grote station op het hoger gelegen stuk heeft voor nu voorrang.

Afbeelding
Ook de helling die voor het station loopt is doorgetrokken en later ook dicht gemaakt.

Afbeelding
Ook al ziet het er allemaal wat 'recht toe recht aan' uit, het is wel meteen een ander gezicht.
Later zal de omgeving op een wat speelsere manier worden opgevuld, dit is slechts de basis.


Ondertussen zijn dan ook de servodecoders binnen. Nadat alles was aangesloten en ingesteld werkt de hele wisselstraat in één keer naar behoren! De nieuwe bezetmelder (DR4088) werd ook zonder probleem toegevoegd onder de baan (en in iTrain). Hierna werd de dremel tevoorschijn gehaald om de sporen in het station op te delen. Na het nodige soldeerwerk en het trekken van bedrading heeft nu elk stationsspoor twee melders.

Natuurlijk werd er ook nog wat heen en weer gereden en het viel mij op dat in de achterste twee sporen van het station een kuil leek te zitten. Toch de boel maar eens nagekeken en het sporen bleek inderdaad een dip te hebben. Een kuil van 2mm over 20cm. Het lijkt weinig, maar het viel toch behoorlijk op als er een lange trein overheen ging. De boel werd dus maar voorzichtig losgehaald en opgehoogd met stukjes dun karton. Pietlut is tevreden :D

De volgende stap: het doortrekken van de sporen op en onder de baan.
Laatst gewijzigd door V.Prins op 30 aug 2023 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Plaats reactie