Een grens op zolder

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Beetje aan het spelen geslagen met de action-cam... :lol:

De eerder besproken overloop zit er in, er mist nu nog één wissel na de boog.
Door een fout in de bestelling moet ik hier nog even op wachten.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1515
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Een grens op zolder

Bericht door Hans »

Hallo Vincent,

Gaaf filmpje. De trein loopt mooi over de baan.
Wat voor action-cam heb je gebruikt?

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Dankjewel Hans!

Het is een Sony HDR-AS50.

Niet lachen... :mrgreen:
Afbeelding

Het laaste wissel in de wisselstraat is ook ingebouwd.
Binnenkort maar eens met de bedraging aan de gang, hangt nu allemaal nog los voor het testen.
Laatst gewijzigd door V.Prins op 30 aug 2023 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: Een grens op zolder

Bericht door Traibergen »

:lol: :lol: :lol: :lol:
Het ziet er wel grappig uit.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Hoi allen!

Het is al een (veel te lange) tijd terug dat ik hier iets geplaatst heb. :oops:

Gebeurt er dan helemaal niets meer? Nou, het heeft in de afgelopen twee jaar inderdaad een langere tijden stil gestaan. We kwamen hier privé nogal een achtbaan terecht i.v.m. ziekte e.d, maar met de details zal ik jullie ook ditmaal niet vervelen. Gelukkig zijn we er nu met z'n allen uitgestapt -ik haat achtbanen :evil:- en is huize Prins nu al een langere tijd weer in rust. Uiteraard ben ik in de tussentijd wel alle prachtige banen hier op het forum blijven volgen. Nu die drempel maar weer eens over om zelf een berichtje te schrijven....

Maar goed, ja er is wel degelijk wat gebeurd. Het gaat uiteindelijk toch altijd weer kriebelen. :mrgreen:

De wisselstraat aan de linkerzijde van het station is helemaal af.
Afbeelding
En zoals jullie zien staat er een laptop, met links daarvan een programmeerspoor. Dat bekend dat ik de stap naar digitaal heb gemaakt.
Nog maar enkele locs zijn digitaal maar dit aantal zal ongetwijfeld toenemen de komende tijd.


Draadjes, draadjes, draadjes.
Afbeelding
Het begon met de DR5000 van Digikeijs. Alleen het aan de praat krijgen hiervan bleek lastiger dan ik had gedacht. Hopeloos stond ik uiteindelijk weer in de winkel waar ik netjes een ander exemplaar mee kreeg om te proberen. Deze had ik in no-time aan de praat, kennelijk toch iets mis met die ander. Na een belletje met de winkel mocht ik dit exemplaar houden! En zo werd er voortgebouwd met servodecoders, puntstuk schakelingen en uiteindelijk een losse voeding voor de DR4024's. Heerlijk als je alles werkend krijgt zoals je het in gedachte hebt!!


iTrain.
Afbeelding
De Lite versie van iTrain werd aangeschaft en daar kwam niet veel later een DR4088LN* bezetmelder bij. Vele uren proberen, instellen en uitzoeken. Prachtig programma, kan niet anders zeggen. Ondertussen is de Pro van iTrain versie in het bezit.
*deze heb ik centraal onder het station geplaatst, niet zichtbaar op de foto's.

Nog een wisselstraat.
Afbeelding
En zoals jullie misschien in iTrain al zagen, is de rechterkant van het station ook ingetekend. Toen aan de linkerkant van het station alles naar wens was (en van de fouten geleerd), werd er een bups wissels besteld voor wisselstraat nummer 2. Alles hiervan ligt op zijn plek en is voorzien van servo's, de rest ligt al klaar om onder de baan geschroefd te worden.


Nog meer draadjes.
Afbeelding
Het eerste idee was om alle servodecoders bij elkaar te plaatsen (zeg maar onder de linker wisselstraat). De bedrading zou dan alleen wel erg lang worden, dus werd er een nieuwe plek gecreëerd aan de andere kant van het station. Enkel de voeding voor de DR4024's en de signaal draden moesten zo doorgetrokken worden. De rode en de witte draad met de krokodillenklem zijn tijdelijk voor het testen van de nog niet aangesloten wissels.


Het materieelpark is ondertussen ook weer met van alles en nog wat uitgebreid. Een filmpje van de laatste aanwinst.



Ik sluit af met een overzichtje van "mijn" plekkie :lol:
Afbeelding

Tot snel. Echt waar, beloofd!
Laatst gewijzigd door V.Prins op 30 aug 2023 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 303
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Een grens op zolder

Bericht door sik234 »

mooi station indeling ben benieuwt naar de aan kleding


mvg ruud


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

sik234 schreef: 10 apr 2020 11:37 mooi station indeling ben benieuwt naar de aan kleding
Die laat nog wel even op zich wachten ben ik bang. Eerst alles maar eens werkend/rijdend krijgen ;)


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

Norbert
Berichten: 222
Lid geworden op: 06 jan 2015 18:36
Locatie: Enschede

Re: Een grens op zolder

Bericht door Norbert »

Hoi Vincent,

Leuke overzichtsfoto! Een mooie ruimte zo, netjes. Succes met je baan.

Groetjes,
Norbert


Mijn grote baan: Amenerbaan
Peco 55/iTrain 5+/z21/OC32NG/DR4088RB
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935
Mijn module: Waldkirch im Winter!
analoog
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=9438
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Een grens op zolder

Bericht door Hoontje »

Inderdaad, mooi overzicht en ook het sporenplan heeft wat zo.
Rustig aan qua posten hier, voel je niet verplicht hé. Tis hobby.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Hoi allen!
Hoontje schreef: 11 apr 2020 16:34 Inderdaad, mooi overzicht en ook het sporenplan heeft wat zo.
Rustig aan qua posten hier, voel je niet verplicht hé. Tis hobby.
Norbert schreef: 11 apr 2020 06:57 Leuke overzichtsfoto! Een mooie ruimte zo, netjes. Succes met je baan.
Bedankt!


Ik ben weer lekker aan de knutsel geweest!
Afbeelding
In afwachting van de servodecoders en de bezetmelders werd besloten weer eens wat met hout te gaan doen. De tunnel is nu echt een tunnel ;)
Overigens is er al lang niets aan het lage niveau gedaan, het grote station op het hoger gelegen stuk heeft voor nu voorrang.

Afbeelding
Ook de helling die voor het station loopt is doorgetrokken en later ook dicht gemaakt.

Afbeelding
Ook al ziet het er allemaal wat 'recht toe recht aan' uit, het is wel meteen een ander gezicht.
Later zal de omgeving op een wat speelsere manier worden opgevuld, dit is slechts de basis.


Ondertussen zijn dan ook de servodecoders binnen. Nadat alles was aangesloten en ingesteld werkt de hele wisselstraat in één keer naar behoren! De nieuwe bezetmelder (DR4088) werd ook zonder probleem toegevoegd onder de baan (en in iTrain). Hierna werd de dremel tevoorschijn gehaald om de sporen in het station op te delen. Na het nodige soldeerwerk en het trekken van bedrading heeft nu elk stationsspoor twee melders.

Natuurlijk werd er ook nog wat heen en weer gereden en het viel mij op dat in de achterste twee sporen van het station een kuil leek te zitten. Toch de boel maar eens nagekeken en het sporen bleek inderdaad een dip te hebben. Een kuil van 2mm over 20cm. Het lijkt weinig, maar het viel toch behoorlijk op als er een lange trein overheen ging. De boel werd dus maar voorzichtig losgehaald en opgehoogd met stukjes dun karton. Pietlut is tevreden :D

De volgende stap: het doortrekken van de sporen op en onder de baan.
Laatst gewijzigd door V.Prins op 30 aug 2023 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

Timtrein85
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
Locatie: Lelystad

Re: Een grens op zolder

Bericht door Timtrein85 »

Hallo Vincent,
Wat een leuke baan wordt dit en wat heb je een boel mooie treinen :D :Thumb
Ik ben benieuwd naar de stand van zaken!


Met vriendelijke groet,
Tim Nagtegaal

Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160

Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054

YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC3LnCx ... bNIsUyrv1A

garco
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: Een grens op zolder

Bericht door garco »

Mooi materieel, zie ik daar :roll: nou een MC76 wagonnetje? Die probeer ik al een paar maanden te bemachtigen, tot nu toe zonder resultaat.


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Een grens op zolder

Bericht door Nico Essers »

Ziet er allemaal heel netjes uit zo Vincent. Het filmpje met de actioncam is zeer goed gelukt door de ruime beeldhoek waardoor je goed in de bocht kun meekijken. Jammer dat je tunnelportaal dan erg groot moet worden wil je hem blijven gebruiken. :lol:. Ben benieuwd naar je verdere vorderingen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Timtrein85 schreef: 08 jul 2020 21:21 Wat een leuke baan wordt dit en wat heb je een boel mooie treinen :D :Thumb
Ik ben benieuwd naar de stand van zaken!
Bedankt, en bij deze ;)

garco schreef: 09 jul 2020 09:34 Mooi materieel, zie ik daar :roll: nou een MC76 wagonnetje? Die probeer ik al een paar maanden te bemachtigen, tot nu toe zonder resultaat.
DIe zijn inderdaad zeer moeilijk te krijgen, helemaal met kortkoppel mechanisme (de nieuwere variant). Deze ooit heb ik ooit op een beurs zien liggen, maar toen niet gekocht. Bij thuiskomst al spijt van... Gelukkig wist ik de handelaar te achterhalen en kon ik 'm alsnog aanschaffen.

Nico Essers schreef: 09 jul 2020 10:17 Ziet er allemaal heel netjes uit zo Vincent. Het filmpje met de actioncam is zeer goed gelukt door de ruime beeldhoek waardoor je goed in de bocht kun meekijken. Jammer dat je tunnelportaal dan erg groot moet worden wil je hem blijven gebruiken. :lol:. Ben benieuwd naar je verdere vorderingen.
Ook bedankt :D Ik heb ondertussen een kleine USB camera in bestelling staan. Helaas was de eerste die ik ontving defect (wat heb je aan een camera die alleen geluid opneemt? :roll:).


Helaas heeft mijn laptop het begeven en was ik niet in staat eerder een bericht te sturen. Na veel pijn en moeite via de Chromebook van mijn vrouw toch de foto's online weten te krijgen (ik kan echt niet omgaan met dat ding). Dus vanaf mijn vakantie adres een update:

Wat heb ik zo ondertussen gedaan? Ten eerste mijn nieuwste aanwinst, een Fleischmann BR185 van van decoder voorzien.
De 185'r stond al langer op mijn lijstje omdat een deelserie hiervan ook in Frankrijk kan rijden.
Ook de ECR G2000 ontving een nieuwe decoder, de vorige had door mijn eigen gepruts de geest gegeven.
Afbeelding

Ik ben lang bezig geweest met de wisselstraat aan de rechterzijde van het station. Het werkte allemaal prima, alleen als ik op ooghoogte vanaf de computer keek was het net een achtbaan. De trein schommelde flink heen en weer of hing scheef, van bovenaf viel dit haast niet op. Dus beetje bij beetje met stukjes dun karton alles mooi vlak weten te krijgen. Pietlut is tevreden!
Afbeelding

De vijf sporen richting het schaduwstation werden verder doorgetrokken. Ik had mij totaal verkeken op de bereikbaarheid van deze boog en heb een deel van de bovenplaat moeten loshalen. Uiteindelijk na veel gemopper en veel niet nader te noemen woorden ligt alles naar wens.
Afbeelding

En nog een stuk verder.
Afbeelding

Dit is de laatste stand van zaken. De rails is op en ik ben op vakantie gegaan :lol:
Binnenkort maar weer een nieuwe partij bestellen.
Afbeelding


Ik gaf het aan het begin al aan, dat ik dit bericht maak vanaf mijn vakantie adres.
De locatie zal sommige op dit forum zeker aanspreken (Obervellach aan de Tauernbahn).
Afbeelding

Af en toe trek ik er even op uit om een plaatje te schieten :mrgreen:
Afbeelding
Falkenstein 7 juli / Penk 10 juli
Afbeelding

Nou tot zo ver weer!
Laatst gewijzigd door V.Prins op 30 aug 2023 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -

rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: Een grens op zolder

Bericht door rongoos »

Prachtige baan en geweldige foto's !! als je dat life hebt gezien dan wil je zeker een miniatuur hiervan. Succes verder met het opbouwen van je baan.



garco
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: Een grens op zolder

Bericht door garco »

garco schreef: 09 jul 2020 09:34 Mooi materieel, zie ik daar :roll: nou een MC76 wagonnetje? Die probeer ik al een paar maanden te bemachtigen, tot nu toe zonder resultaat.

V.prins schreef:DIe zijn inderdaad zeer moeilijk te krijgen, helemaal met kortkoppel mechanisme (de nieuwere variant). Deze ooit heb ik ooit op een beurs zien liggen, maar toen niet gekocht. Bij thuiskomst al spijt van... Gelukkig wist ik de handelaar te achterhalen en kon ik 'm alsnog aanschaffen.
Yes, het is gelukt, een nu-kopen op Ebay die verscheen toen ik net de pagina opende. En dat voor 15 euro. Valt mee toch?
Ik heb mijn MC76-wagonnetje (met 3 dagen in huis vanuit Frankrijk).


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

garco schreef: 27 aug 2020 13:07 Yes, het is gelukt, een nu-kopen op Ebay die verscheen toen ik net de pagina opende. En dat voor 15 euro. Valt mee toch?
Ik heb mijn MC76-wagonnetje (met 3 dagen in huis vanuit Frankrijk).
Kijk aan, dat is mooi! En echt voor een prikkie ook :Thumb

Hier zijn ondertussen ook wat nieuwe rijtuigen in bezit. Zo heb ik een mooie Corail+ (Arnold 3741) kunnen overnemen van forumlid CC72000.
Op eBay wist ik nog twee NMBS rijtuigen te bemachtigen, met de vier die ik al had nu dus 1,5% van de productie in bezit :lol:
Ook is er weer een doos nieuwe rails binnen en kan er weer een stuk richting het schaduwstation aangelegd worden (ik zal jullie niet vervelen met foto's van elke meter gelegde rails...). Voor de niet werkende USB-camera heb ik keurig een nieuwe ontvangen, binnenkort eens kijken of ik een filmpje kan maken om hier kan plaatsen.

Verder weer lekker geknutseld, de eerste laag met het kleine station voorzien van bezetmelders. Ook alles weer ingevoerd en ingesteld in iTrain wat weer de nodige uurtjes achter de laptop vergde.

Zo, nu eerst de nachtdiensten maar eens uitzitten :Z Komende week weer verder aan de baan.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Na lange tijd maar weer eens een update van mijn kant. Na de vakantie heb ik de vaart er maar in gezet, ik werd het een beetje zat dat ik niet kon rondrijden (alles was nog doodlopend). Hiervoor moest eerst het laatste stuk naar het schaduwstation afgebouwd worden. Een wissel en wat dive-unders zorgen ervoor dat er voorgesorteerd word voor het schaduwstation. Drie ingaande sporen en drie uitgaande. De hellingen van de dive-unders zijn iets steiler dan deze behoren te zijn in N, maar ze worden enkel naar beneden gebruikt.
Afbeelding

Hier kruisen de sporen daadwerkelijk. Het niveau erboven komt via een lange boog bij het wissel van de eerste foto uit.
Het raampje van plexiglas is ingebouwd om wat meer zicht te hebben op het geheel.
Afbeelding

De voorgesorteerde sporen komen uiteindelijk op nagenoeg hetzelfde niveau uit in het schaduwstation als de uitgaande sporen. Geheel links komen de drie inkomende sporen, twee hiervan zijn al aangesloten. In het eerste spoor (tegen de muur) zijn de wissels al ingebouwd, hier sluit het middelste spoor straks op aan met daarachter dan weer Bundel 1 van schaduwstation. Het derde spoor is ook al doorgetrokken naar Bundel 2 van het schaduwstation en loopt dus langs het te bouwen Bundel 1. Dit spoor valt op de foto alleen weg achter het witte hoekprofiel. Het deel op de voorgrond is dus het einde van de te bouwen Bundel 2. Hier heb ik mijn laatste wissel wat ik voorhanden had ingebouwd. Weliswaar tijdelijk want er moet natuurlijk een wisselstraat komen. Als een trein het middelste spoor op het wissel voorbij is loopt deze meteen terug naar de links leidende stand. Bij het schakelen van het puntstuk word middels relais ook meteen de polariteit van het middelste spoor omgedraaid (het bekende keerlus gedoe). Het spoor geheel rechts is voor snelheidsmetingen en kan tevens omgeschakeld worden naar programmeerspoor.
Afbeelding

De aansluiting tussen de twee delen van het schaduwstation bestaat uit drie sporen. De twee linker sporen komen uit Bundel 1 en zullen voorbij lopen aan Bundel 2 . Het middelste spoor is tot in de boog verlengd t.b.v. lange treinen. Het rechter spoor is het begin van Bundel 2 en loopt dus voorbij aan Bundel 1. Ter oriëntatie, op de plank linksboven staat de laptop.
Afbeelding

Was het eerst de laptop die ik beneden gebruik die stuk ging, nu begon die op zolder steeds meer kuren te vertonen. Voor nu sleep ik dus de laptop van beneden de trappen op en neer. Daar is het immers een laptop voor 8)7 Alleen het snoer en de trafo wegwerken gaat dan even niet. Ik had nog gekeken voor een tweede trafo, maar ik schrok nogal van de prijs :o Nadat ik de MultiMaus getest had op de DR5000 heb hier een lang snoer voor gekocht en de Maus op een handig plek opgehangen. Linksonder de Maus zit de schakelaar om te wisselen tussen programmeren en snelheidsmeten
Afbeelding

Heerlijk weer om op zolder te knutselen de laatste tijd :mrgreen:
Afbeelding


Het is nu mogelijk om het volgende rondje te maken: groot station-schaduw-klein station-schaduw-groot station.
Het kleine station is nu van twee kanten aan te rijden, alleen doorgaand nog maar in één richting (als ik niet tegen de richting in ga).
Een non-stop rondje duurt 13min over een afstand van 85m. Ik ben niet van het snelle rijden maar dit had ik niet verwacht :shock:

Voor nu is het wachten op wissels om het schaduwstation verder te kunnen bouwen.
Binnenkort wil ik ook een schakeldecoder en het eerste Franse sein aanschaffen, weer wat nieuws om mee te rommelen ;-)
Laatst gewijzigd door V.Prins op 30 aug 2023 15:53, 2 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Een grens op zolder

Bericht door MaartenOtto »

Leuke baan man. Ik blijf dit draadje even volgen


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

MaartenOtto schreef: 20 jan 2021 22:49 Leuke baan man. Ik blijf dit draadje even volgen
Bedankt!

Vanwege mijn ietwat aparte opzet van het schaduwstation en een vraag van iemand buiten dit forum, toch maar eens het één en ander uitgetekend. Alle sporen in het zwart zijn daadwerkelijk al aangelegd, sporen in het grijs zitten in de planning.

Als eerste het Franse gedeelte met het grote station bovenin en het kleine station links onder. Bij het kleine station komt een emplacementje met een fabrieksaansluiting. De twee sporen die vanuit het kleine station naar rechts gaan, gaan een kort stuk dieselbaanvak vormen. Het één-richting spoor wat er boven ligt is een 'Güterzugumfahrung', maar dan op z'n Frans voor doorgaande treinen ter ontlasting van het station.
Het spoor rechts naar beneden is de brug over de Rijn (voorbeeld voormalige brug Kehl), naar Duitsland dus. Hoe het Duitse gedeelte er uit komt te zien is nog niet geheel duidelijk. Veel meer dan een paradebaan zal het niet worden. Er is in ieder geval geen ruimte voor een groot station.
Afbeelding


Dit is (schematisch) de opzet van het schaduwstation. Het middelste gedeelte ligt daarbij eigenlijk deels onder de buitenste ring.
Treinen uit het kleine station komen uit in Bundel 1. Vanuit het grote station sluit het spoor aan op Bundel 2. De twee gele stukken zijn bedoeld om korte treinen/losse locs te parkeren, ze moeten dan even terug steken. Dit was eerst niet gepland, maar was loze ruimte die mooi benut kon worden. Uiteindelijk gaan de rode en groene bundels natuurlijk wel uit meer sporen staan dan hier ingetekend. Ik heb de vijf sporen helemaal tot het schaduwstation laten doorlopen zodat er een goede doorstroming in beide stations is. Ik wil bijvoorbeeld niet dat een trein in het kleine station moet blijven wachten omdat er net een trein uit het grote station is vertrokken en de boel blokkeert.
Afbeelding


Het laatste plaatje laat zien hoe de sporen aan de rechter kant van het grote station en het dieselbaanvak op elkaar aansluiten.
De lay-out moet er voor zorgen dat treinen vanaf het dieselbaanvak altijd bij het grote station weer tevoorschijn komen. Andersom is er de keuze; naar het dieselbaanvak of terug naar het grote station (als het geen diesel is). Wel wil ik hier kijken of er nog twee inhaalsporen bij kunnen zodat een trein even geparkeerd kan worden.
Afbeelding

Nou, tot zo ver de uitleg van mijn baan. Vanaf nu maar verder bouwen tot ik echt helemaal rond kan rijden.
En af en toe maar eens loc/treinstel digitaal maken, want dat zijn er nog veel te weinig.
Laatst gewijzigd door V.Prins op 30 aug 2023 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Hoi allen,

De afgelopen maanden heeft de hobby op een heel laag pitje gestaan. Na het oversluiten van de hypotheek met bouwdepot was het klussen, klussen en klussen in huis. Nieuwe vloeren gelegd, trappen opgeknapt, muren en plafonds geschilderd enz. enz. De nieuwe keuken is net opgeleverd en de nieuwe tuindeuren komen eind deze week. Tussendoor waren we ook nog lekker op vakantie, dus veel hobbytijd bleef er niet over.

Het lag niet in de planning, maar de voorzolder ook opgeknapt. En omdat de meesten kasten in huis vernieuwd zijn, kon de vitrinekast niet ontbreken :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding

Voor wat betreft de baan is er niet heel veel gedaan. Het eerste Franse sein van Mafen staat op z'n plek en is werkend.
Tevens is er weer wat nieuw materieel in omloop. Ik heb een TGV POS weten te bemachtigen welke meteen digitaal is gemaakt, net als een rode BR186 van Arnold welke voor een prikkie uit Engeland over kwam. De andere Arnold BR186 van ECR welke al in bezit was, is ook meteen aangepakt. Beide 186'ers overigens op dezelfde manier van decoder voorzien als de €4000. Verder nog wat losse wagentjes her en der gekocht die ik niet kon laten liggen.
Afbeelding


Een ander dingetje wat ik nog even wil laten zien is deze vrachtwagen:
Afbeelding
Deze is gemaakt door mijn schoonvader die normaal alleen 1:87 modellen bouwt. Al een paar keer gevraagd, maar het was allemaal wel erg klein :lol:
Vlak voor de vakantie heb ik deze bij hem thuis laten bezorgen, zodat hij even rustig kon kijken. Na de vakantie kreeg ik 'm voor mijn verjaardag omgebouwd terug _o_ Oh ja, de letters CSB zijn de initialen van mij schoonvader. Dit gebruikt hij als fictief bedrijf voor zijn vrachtwagens.


Tot zo ver weer even. Hopelijk binnenkort weer de gelegenheid om echt aan de baan te bouwen.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Plaats reactie