Een grens op zolder

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Nu het dan eindelijk toch in de buurt begint te komen, begin ik ook alvast maar een draadje over mijn te bouwen baan.
Door verschillende omstandigheden duurde het opknappen van de zolder erg lang, maar nu is het einde in zicht.
(eerste berichtje was van 9/2010; link)

DB-Bahn.... Tja waar haal je die naam vandaan, je moet toch wat verzinnen.
Dachboden Bahn, een baan naar Duits (DB) voorbeeld. Of zoiets... :oops:
Edit 04/10/17: Nieuwe naam: 'Een grens op zolder'.

Maar goed, de naam lijkt me niet zo belangrijk. Hieronder de formaten van de zolder.
Links de deur, die naar buiten open gaat. Bovenin in het rood, het raam van de dakkapel.
In het blauw heb ik de beschikbare ruimte voor de baan ingetekend, de hoeken heb ik eraf gehaald om de maximale reikweidte rond de 1 meter te houden.
Niks is natuurlijk nog definitef, er zitten 1001 ideeën in mijn hoofd die nooit allemaal een plekje op de baan kunnen vinden.
Het enige wat steeds terug komt is een kopstation onder het raam van de dakkapel.

Afbeelding

Nog twee foto's van de zolder. Alleen de dakkapel moet nog afgewerkt worden, inclusief een vensterbank.
Afbeelding

Afbeelding
Tijd om verder te klussen en een baanplan te schetsen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door V.Prins op 29 aug 2023 10:45, 4 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: DB-Bahn

Bericht door spoor65 »

Vincent,

Een mooie ruimte, daar kun je lekker uit de sporen,
Toch een kleine opmerking, je hebt er al goed aan gedaan om de hoeken niet mee te laten doen, maar,
je moet alsnog behoorlijk lange armen hebben, om ook op een diepte van 1 meter nog prettig te kunnen werken.
Ik zou persoonlijk niet boven de 80cm uit gaan (hooguit op een plek waar ik er van meer dan 1 kant bij kan, zoals bv bij de deuropening)

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: DB-Bahn

Bericht door V.Prins »

Freddy,

Ik denk dat je gelijk hebt, zeker voor onder het raam. De vensterbank is ook nog eens 20cm diep,
dan kom ik nooit meer bij het raam :oops: De kamer is nu afgerond, dus ik ben nu druk bezig met
het schetsen van een baan. Het kopstation onder de vensterbank zit nu definitief in mijn hoofd,
en met een aangespaste diepte van 40 tot 50cm kan ik volgens mij nog genoeg sporen kwijt.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: DB-Bahn

Bericht door Wim H »

Hallo Vincent,

Dat is inderdaad een mooie ruimte! Zowel qua oppervlak als ook qua afwerking. Ik sluit me bij Freddy aan over de reikwijdte. Ik zou ook niet meer dan 80 cm nemen. Voor mijn h0 baan heb ik 100 cm genomen en dat is echt te veel. Ik kan met moeite net voldoende reiken om een trein op de rails te zetten, maar knutselen lukt niet. Dat ga ik dan oplossen door losse landschapsdelen te bouwen en die uitneembaar te plaatsen. Ideaal is anders, maar ik kon het niet meer veranderen.
In jouw geval kun je alles nog bereikbaar maken. Bij het raam zou ik het inderdaad smaller maken. Aan de rechterkant (de lange zijde) zou je de baan iets naar het midden van de kamer kunnen plaatsen. Hierdoor creëer je een gangpad aan de achterzijde waardoor alles wel goed bereikbaar is. Dit geeft je de mogelijkheid om hier wel een breedte van 100 cm te gebruiken. Het gaat uiteraard ten koste van de loopruimte in het midden van de kamer, maar daar heb je nog voldoende beschikbaar.

Groet, Wim

PS Wat voor thema ga bouwen? Zijlijn / hoofdlijn? Goederen/personenvervoer? Rijden of rangeren? Tijdperk? Bergen of vlak landschap?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Een beetje aan het spelen geweest in Trax Editor:
Je moet er van houden, zoveel sporen op elkaar gepropt :oops: (sorry, is een beetje mijn ding)
Afbeelding
Een kleine uitleg:
Rechts het kopstation, met 9 sporen waarvan 7 langs perron, 1 uithaalspoor voor rangeerwerk en 2 opstelspoortjes.
Een niveau lager een kleine goederenbundel van 3 sporen, welke ook aansluit op een stukje industrie.
Weer een niveau lager twee doorgaande sporen. Dit alles sluit onderin op elkaar aan door middel van een aantal
dive-unders en bruggetjes. Dit is dus ook een beetje het thema van de baan, kopstation (met rangeermogelijkheid)
en de aansluiting waar verschillende treinen op elkaar kruisen en op elkaar moeten wachten.

De delen midden in de kamer,waar de sporen uit het zicht zullen verdwijnen richting schaduwstation zijn even snel
ingetekend voor het idee. Ik ga ook niet alles uittekenen, weet dat het toch wel weer veranderd :lol:

Het geheel is nogal recht toe recht aan ingetekend, toch zal ik proberen het een beetje speels te houden...
Laatst gewijzigd door V.Prins op 29 aug 2023 10:45, 4 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

dizkartes
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 jul 2012 13:31
Locatie: Woerden

Re: DB-Bahn

Bericht door dizkartes »

Vincent,

misschien mis ik het, maar aan de onderkant van het plaatje, lijkt het net alsof je daar een lus naar beneden hebt... maar de ruimte lijkt me een beetje krap....


Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re:Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Afbeelding
Misschien dat dit beginnetje in Itrain het iets duidelijker maakt. Wel wat meer schematisch, maar wel overzichtelijk.
Het spoor links onder heeft zo'n 3 meter om van +2 naar niveau 0 te gaan en onder alle sporen door te gaan.
Het spoor naar de goederenbundel heet ongeveer 1,5 meter om van +2 naar +1 te gaan.
Heb de ideeën allemaal in mijn hoofd zitten, beetje moeilijk om allemaal uit te tekenen. Maar snel beginnen met bouwen dus ;)
Laatst gewijzigd door V.Prins op 29 aug 2023 10:44, 3 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: DB-Bahn

Bericht door Detlev »

Volgens mij ga je links (bij de +2 in het schema) een probleem krijgen met je stijgingspercentages. Vlak na de wissel gaan de sporen al over elkaar heen. Ik denk dat je dat spoor beter aan de binnenkant van je hoofdlijn kunt houden en pas later weer samenbrengen met de andere richting.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Dat is inderdaad geen beste keus zo. Ik kan ook de sporen laten kruisen en pas aan de buitenkant laten dalen.
Maar ik denk dat het spoor aan de binnenkant houden inderdaad beter is. Bedankt voor de tip!
Laatst gewijzigd door V.Prins op 04 okt 2017 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: DB-Bahn

Bericht door Detlev »

Graag gedaan, daar zijn we voor ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Hoi allen!

Ondertussen zijn we 5 jaar verder, jeetje wat gaat de tijd snel :shock:
De afgelopen jaren waren nogal onstuimig en het bouwen op zolder stond eigenlijk stil.
Details zal ik jullie besparen, het voornaamste is dat we weer terug zijn en dat vooruitgang is te zien op zolder.

Moet mij wel weer een beetje inlezen hier, want ook het forum had niet echt mijn aandacht.
Maar wauw, er komen wel weer prachtige banen voorbij hier! Gaaf om te zien, en zien bouwen doet bouwen zeg maar.

Aan de collectie en daarom ook aan de plannen voor de modelbaan is wel het één en ander gewijzigd.
Ik had hoofdzakelijk Nederlands en Duits materieel in het bezit en juist met dat Nederlandse kon ik het nooit 100% vinden.
Vandaar dat er een rigoureuze beslissing werd gemaakt, en is (bijna) al het Nederlandse spul is in de verkoop gegaan.
Uiteraard werd het geld wel weer in de hobby gestopt, het Franse materieelpark werd namelijk flink uitgebreid.
Waarom Frans? Ik ben altijd al gek geweest van de Franse spoorwegen (zie ook hier) en omdat er steeds meer mooie modellen
van verschillende merken op de markt komen was dat een duidelijke keuze voor mij.
Het Duitse spul is niet weg gegaan, vind ik gewoonweg te mooi ;-)
Dus ja, wat word het dan? Een Duits/Franse baan met een o.a. een Frans grens station.
Het is de bedoeling dat uiteindelijk een brug de verbinding gaat zijn tussen de twee landen, zeg maar over de Rijn.
Gelukkig zijn er nu meerdere modellen op de markt die in beide landen kunnen rijden (laatste aanwinst is een ECR 186 van Arnold).
In 2010 poste ik 'hier' een lijst van modellen die ik toen had, als er interesse is kan ik hier wel een update van geven.

Terug naar zolder. Hieronder een panoramafoto van hoe het er nu uit ziet, de zolderkamer zelf is af en er is een tafel gebouwd.
Afbeelding
De eerste meters rails op het Franse deel zijn gelegd (Peco code 55, ook alle Minitrix rails is verkocht).
Binnenkort zal ik een uitleg geven over mijn ideeën (met betere foto's).

Oh ja, en omdat de oude naam DB-Bahn niet meer geheel van toepassing was ga ik maar verder onder 'Een grens op zolder' :mrgreen:
Laatst gewijzigd door V.Prins op 29 aug 2023 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: Een grens op zolder

Bericht door The Railroader »

Welkom terug, mooie ruimte voor de baan. We gaan de updates weer zien :D


Fred The Railroader
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Een grens op zolder

Bericht door Hans »

Hallo Vincent,

Welkom terug.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Als eerste maar eens een overzicht van de ruimte/tafel die ik gemaakt heb:
Afbeelding
Uiteraard zo gemaakt dat ik mijn mijn lengte overal op een normale manier bij kom.

Het bovenste gedeelte tegen het raam aan tot ergens rechtsonder word Frans, de rest Duits. Wat er tot nu toe gebouwd is:
Afbeelding
Rechts waar de trein zeg maar vandaan komt, komt het 'grote station' met o.a. een verbinding naar het Duitse gedeelte. Links tegen de muur zal de trein
de tunnel in verdwijnen om vervolgens onder het raam langs en onder het 'grote station' door naar het schaduw station te gaan.
Twee andere sporen komen parallel uit het schaduwstation en komen in het midden van de foto uit de tunnel, hier begint ook meteen het 'kleine station'.
Na het station takt één spoor links af weer de tunnel in en naar het schaduwstation. Onder het grote station lopen dus 5 sporen naast elkaar naar beneden.
De twee sporen die rechts naar beneden lopen gaan uiteindelijk een stukje diesellijn worden.
De perrons van het kleine station zullen grofweg van het tunnelportaal tot het eerste wissel komen te liggen, max. drie rijtuigen dus.
Een aftakking naar linksonder richting een kleine fabriek (en de twee opstelsporen in het geel) komt door het perron heen te liggen.
Een aparte situatie maar ik heb het in Frankrijk vaker gezien:
Afbeelding

Momenteel staat er weer een stapeltje rails en wissels in bestelling om het eerste gedeelte van het grote station aan te kunnen leggen.
Afbeelding
Het station krijgt één lang perron (min. 2m) voor o.a. de twee nachttreinen en de Eurostar. Een korter eiland perron en twee goederensporen.
Een kopspoortje voor het opstellen van locs voor de locwissel F/D. En een soort van kortsluitroute waarover ik in een later stadium uitleg zal geven.
Onder het raam komt een uithaalspoor om rijtuigen te kunnen opstellen en/of te rangeren (rechts van de trein links in beeld).

Tot zo ver voor vandaag!
Laatst gewijzigd door V.Prins op 30 aug 2023 15:21, 2 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Een grens op zolder

Bericht door spoor65 »

Vincent,

Leuk dat je er weer bent.

Mooie ruimte en handig doordacht tafelmodel, enige wat ik mij af vraag, zeker het brede deel middenin,
Kun je er overal bij.
Ja je kunt van 3 kanten bij het brede deel, maar wat als er ergens tegen de muur iets mis gaat? daar waar die middenlijn op de tekening ongeveer de muur raakt, kun je er daar ook nog bij komen, ook als de boel straks bebouwd is?

Maar we gaan jouw topic weer volgen.

gr. Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Een grens op zolder

Bericht door BenQ »

Vincent,
Ik had mijn baan ook eerst tegen de muur geplaatst, kon overal bij, niet dus.
Toen heb ik de hele baan 50 cm verplaatst, was een hele klus, 50 cm is wel het minimum om doorheen te lopen en ook nog wat te kunnen doen.
Bij jou zie ik een strookje van 30 cm, daar zou ik 50 cm van maken tot het eind.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Bedankt voor jullie reacties.
spoor65 schreef:Ja je kunt van 3 kanten bij het brede deel, maar wat als er ergens tegen de muur iets mis gaat? daar waar die middenlijn op de tekening ongeveer de muur raakt, kun je er daar ook nog bij komen, ook als de boel straks bebouwd is?
Met mijn lengte kan ik ruimschoots over het midden van de grote plaat komen. Daarnaast is voor dit stuk (het Duitse gedeelte) ook nog niet uitgedacht hoe de sporen komen te lopen, dus kan er allicht nog rekening mee gehouden worden.
BenQ schreef:Bij jou zie ik een strookje van 30 cm, daar zou ik 50 cm van maken tot het eind.
Inderdaad is 30cm wel erg weinig, ben toch de boel nog maar eens op gaan meten en het blijkt 39/40cm te zijn. Al bouwende heb ik sommige maten aangepast om inderdaad overal goed bij te kunnen komen. Kennelijk was dit stuk op papier niet aangepast... Tussendoor lopen gaat met 39cm probleemloos, al is het zijwaarts. Tot het eind door laten lopen heeft geen nut i.v.m. het schuine zolderdak, ik kan daar niet staan.

Ik zal in het vorige bericht de maten even aanpassen.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Ondertussen weer lekker aan het klussen geweest. Uiteraard met vallen en opstaan, maar aldoende leert men...

De sporen liggen in ieder geval mooi recht ;)
Afbeelding


Het eerste deel van de wisselstraat is af (op de foto ontbreekt nog een aandrijving en wat dwarsliggers).
Afbeelding


De aandrijvingen moesten hier aan de zijkant gemonteerd worden i.v.m de sporen die onder de plaat lopen.
Afbeelding


Soms wel passen en meten, maar alle wissels werken nu naar behoren.
Afbeelding


Voor de grens tussen Frankrijk en Duitsland zijn de eerste twee brugdelen binnen (van Marktplaats).
Uiteindelijk wil ik van drie delen één brug maken.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door V.Prins op 30 aug 2023 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Ook in de andere hoek van de zolderkamer nog wat lopen rommelen.

De buitenboog was niet naar mijn zin doordat er precies een railovergang in zat.
Na meerdere aanpassingen bleef er maar een knik in zitten. Dus hup er uit! En de boog opnieuw gelegd uit één stuk rail.
Afbeelding


Ook moest de bovenleiding constructie er aan geloven. Deze was mij niet stevig genoeg en moest wat verplaatst worden
Afbeelding


De Meccano contructie die de pantograaf opvangt zit nu stevig onder het hout.
Afbeelding

De laatste dagen ben ik de bedrading netjes aan het aanleggen (in het begin provisorisch aangelegd om te testen).
De sporen richting het schaduwstation zijn opgedeeld in blokken en alle spoorlengtes zijn opgemeten (voor later).
Als dit klaar is ga ik beginnen aan de verdere lay-out van het 'grote station'.
Laatst gewijzigd door V.Prins op 30 aug 2023 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Een grens op zolder

Bericht door spoor65 »

Netjes bezig Vincent, mooi oplossing met de servo`s zo aan de buitenkant.

En mooie stevige panto opvanger, zo kom je telkens weer nieuwe oplossingen tegen hier op het forum.

mvg
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

In kleine stapjes de wisselstraat zo goed als af kunnen maken.
Afbeelding
Het idee dat ik in mijn hoofd voor de opstel-/goederensporen in het station kwam helaas qua ruimte niet uit.
Als oplossing komt er nu nog een extra overloop links om bij de lange(re) goederensporen te kunnen komen.

Langzaam begint het station vorm te krijgen, de resterende wissels voor de wisselstraat staan in bestelling.
Afbeelding

Afbeelding
De extra overloop zorgt voor een verbinding naar de sporen waar de twee rechter treinen op staan.


Verder nog bezig geweest met de SECO V100 (mijn nieuwe aanwinsten).
Deze bleek op een onderstel van een andere Arnold V100 te staan, de witte hangrepen zijn zwart gemaakt.
De tekst tussen de draaistellen onder de cabine laat ik voor wat het is, dat stoort mij niet.
Wat mij wel stoorde was de 'schoorsteen' die op de lange huif stond, deze is met ruim een millimeter ingekort.

Een ander Arnold model wat onder handen werd genomen was de HGK MAK1024, deze is voorzien van 12 messing tandwielen en loopt weer als een zonnetje.
Laatst gewijzigd door V.Prins op 30 aug 2023 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Een grens op zolder

Bericht door Michiel »

Wanneer je de overlopen van linksboven en rechtsboven op de foto omwisseld van plaats, ben je er, nee? De totale wisselstraat blijft even lang, en je hoeft niets bij te kopen. ;)

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Hoi MIchiel,

Dat zou betekenen dat ik vanaf spoor CC enkel conflictvrij naar spoor 1 kan.
Naar de overige sporen in het station betekend altijd een kruisende rijweg voor treinen naar de DD
Door de extra overloop word een groot deel van deze conflicten verholpen.
Afbeelding

Om het idee nog wat verder uit te leggen;
Perron 1 word het langste perron waar onder andere de lange nachttreinen voor locwissel en de Eurostar kan komen te staan.
Als dit het geval is gaan de doorgaande treinen van spoor CC (links>rechts) via spoor 2. Doorgaande treinen de andere kant
op kunnen dan via de sporen 3-7 (+53) naar de DD of het station helemaal omzeilen via de KR (één richting).

Het spoor KR is het spoor met de betonnen dwarsliggers en zal uiteindelijk vanaf een lager niveau komen.
Hiervoor moet de zaag nog in de plaat om de helling te realiseren (spoor ligt ook nog niet vast).

Hopelijk mijn idee een beetje kunnen verwoorden zo :oops:
Laatst gewijzigd door V.Prins op 30 aug 2023 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Een grens op zolder

Bericht door Michiel »

Prima argumentering. De extra twee wissels hebben een echte meerwaarde. Doen zou ik zeggen. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
V.Prins
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2010 10:51
Locatie: Zaandam

Re: Een grens op zolder

Bericht door V.Prins »

Het is al even terug, maar wil toch dit kleine projectje nog even laten zien.
Afbeelding
De NS Slaaprijtuigen van Arnold (3656) hebben een grijs dak wat veel te licht van kleur is. Na enig zoekwerk bleek RAL7016 de juiste kleur te zijn.
Nadat de daken van de rijtuigen waren verwijderd werd schoonvader even lief aangekeken. Hij heeft veel ervaring het spuiten van modelvrachtwagens,
en heeft dus ook de juiste spullen. Ik hoefde enkel nog de verf te leveren ;)

Naar mijn idee mag het resultaat er zijn. Bedankt schoonpa!
Laatst gewijzigd door V.Prins op 30 aug 2023 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, Vincent Prins

1:1 Flickr | 1:160 Een grens op zolder (F/D) - DR5000/DR4018/DR4024/DR4088 - iTrain - Peco 55 -
Plaats reactie