N-baan: Ober Lesach (180x80 + 280x80 cm) dubbele lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: N-baan: Ober Lesach

Bericht door Wim »

Maurits71 schreef:IK zat eigenlijk hetzelfde te denken, ook uit ervaring weet ik dat 5 cm tussen de lagen net te weinig is, 6 cm is echt minimum

Had ergens een prent van die tussenruimte (met of zonder bovenleiding)
45 mm zonder en 50 mm met bovenleiding.

Ik hou, door jouw advies, 55 mm aan.
Hmm... dan kom ik net hout te kort............... :lol:

Nah, heb nog wel ergens een latje van die maat.

Bedankt Maurits71.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: N-baan: Ober Lesach

Bericht door Wim »

Wist dat ik hem nog had........

Afbeelding

Ik zit dus ruim binnen/buiten/over de specs...... Toch?

Gr Wim.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: N-baan: Ober Lesach

Bericht door shoven »

Nou... en dan nog effe testen met de panto omhoog.
Ik heb een paar Minitrix locjes die zich dan niet aan die 45mm houden...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: N-baan: Ober Lesach

Bericht door Wim »

Ok,

de helix staat gelijmd in de steigers........

Afbeelding

Nog even een close-up van de steunberen (teruggeplaatst)


Afbeelding

Morgen maar eens proefrijden met een lange wagon.
En kijken naar de hoogte........... die nu 55 mm is.

Groet Wim.


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: N-baan: Ober Lesach

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Wim,

Ik gebruik ook soms 55 mm maar meestal 60 mm.
Maar wat ook van belang is dat je niet boven de 3% stijging uit kom liefst veel lager want er zijn vele loks die de hellingen slecht rijden vooral in Tp3 stoom.

Ziet er goed uit doe vooral veel proef rijden ook met lange wagons en veel treinen met veel assen zoals een lang olie trein met 4 assers

mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: N-baan: Ober Lesach

Bericht door Wim »

Hoi Bob,

3% regel blijf ik dankzij Scarm onder.
Tussenruimte is nu 55 mm en de lange wagons zouden er langs moeten kunnen.
Ik rij, heb het liefst van die korte (2 asser) wagonnetjes.

Morgen als de boel is op gedroogd testen.
Zal dan ook foto's maken en wellicht en klein filmpje......

Voor nu, slapen en morgen gezond weer op :lol:

Thnx, Wim


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: N-baan: Ober Lesach

Bericht door shoven »

Ik hanteer 65mm maar dat is vrij ruim. Ik neem aan dat je gecheckt hebt of al je materieel daaraan voldoet. Mocht je later wat materieel kopen waarvan de panto's erg enthousiast omhoog steken dan kun je die met wat visdraad wat lager krijgen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: N-baan: Ober Lesach

Bericht door Wim »

Met glans door de schans............. :lol:

Vanavond, even de langste wagon en de hoogste loc, uitgeprobeerd op de helix.
Ja zelfs met de pantograaf uit, ging het helemaal goed.

Ik heb dus mijn langste "Trans Europ Express" op de helix gezet.
En de DB 151 025-4 met pantograaf uit, gefotograveerd.

Zie hier de results:

Afbeelding

Afbeelding

En dan komt de rails nog iets naar buiten te liggen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna gaan we de helix verder verstevigen en onder de hoofdbaan plaatsen.

Tot een volgende update, Groet Wim.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: N-baan: Ober Lesach

Bericht door shoven »

Hmm.... dat is wel een beetje van de krappe.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: N-baan: Ober Lesach

Bericht door jeepney »

...zeker als je zegt dat de rails nog iets meer naar buiten gelegd gaat worden....

Henk

PS: denk je wel aan het plaatsen van zijkantjes want anders heb je eerdaags bij een ontsporing een vrije val vanuit de helix.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: N-baan: Ober Lesach

Bericht door Wim »

Ja klopt,

maar misschien is het, als die lange Europ Express er goed langs kan, niet nodig!
Morgenavond heb ik zo'n kraan op een platte oplegger erbij.
Ook die testen we even in de helix. En dan weten we weer meer.
Die zijkantjes is een goeie tip en zeker is hieraan gedacht (vanuit een eerder topic)
Vrije val zou ong. 60 cm zijn en dat zou zonde zijn. :mrgreen:

Dus ja daar heb ik nog wat werk aan.

Thnx voor de reminder mannen!

Groet,

Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: N-baan: Ober Lesach

Bericht door Wim »

Nieuwe aanwinst:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: N-baan: Ober Lesach

Bericht door Wim »

Goedendag,

vandaag kunnen we weer verder (een paar uurtjes) met de baan.
De bedoeling is om rails in de helix te leggen/plakken met flexrail.
En dan eens kijken hoe ik de helix onder de hoofdbaan ga bevestigen...

De schakelaar (voor de verlichting van de hobbykamer) moet ook nog omhoog gemaakt.
Weer zat te doen dus, gegroet Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: N-baan: Ober Lesach

Bericht door Wim »

Oke de rails is geplakt.

Ik had veel oude/gebruikte flexrail en deze heb ik gebruikt voor de helix.
Dan kun je lekkere grote stukken rails in een keer leggen.
Op maat snijden met een dremel met doorslijpschijf is een must.
Na iedere keer een stuk leggen en plakken, even de boel laten drogen.
Maar uiteindelijk is het gelukt.

Hier een paar fotootjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu even de helix met rail goed laten drogen.

Tot een volgende update, groet Wim.


Gebruikersavatar

dizkartes
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 jul 2012 13:31
Locatie: Woerden

Re: N-baan: Ober Lesach

Bericht door dizkartes »

ziet er goed uit Wim...)... hopelijk krijg ik hem snel eens in werkelijkheid te zien :)


Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882

Hennie
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 nov 2010 23:53

Re: N-baan: Ober Lesach

Bericht door Hennie »

Leuke Baan Wim
ga je ook het rollend materieel van oostenrijk gebruiken
heel wat werk zo helix maken en plakken ,is die al droog ?

Gr Hennie


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: N-baan: Ober Lesach

Bericht door Wim »

Djw Hennie,

wat ik heb is te zien (ergens) in het voorsteltopic.
viewtopic.php?f=23&t=4745#p75211

Verder ga ik daar dan ook mee rijden.
In de toekomst zal er heus wel iets specifieks Oostenrijks bij komen.

Ja de helix is opgedroogd. Nu zoeken naar een oplossing om deze onder de hoofdbaan te hangen.
Maar ook dat, komt goed.

Zijn er trouwens specifieke adressen voor dat vliegengaas, Hornbach(Nieuwegein) had het niet :o

Gr Wim.



Hennie
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 nov 2010 23:53

Re: N-baan: Ober Lesach

Bericht door Hennie »

Wim schreef:Djw Hennie,

wat ik heb is te zien (ergens) in het voorsteltopic.
viewtopic.php?f=23&t=4745#p75211

Verder ga ik daar dan ook mee rijden.
In de toekomst zal er heus wel iets specifieks Oostenrijks bij komen.

Ja de helix is opgedroogd. Nu zoeken naar een oplossing om deze onder de hoofdbaan te hangen.
Maar ook dat, komt goed.

Zijn er trouwens specifieke adressen voor dat vliegengaas, Hornbach(Nieuwegein) had het niet :o

Gr Wim.
ff op google kijken kan je het online bestellen dat gaas.

Gr Hennie


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: N-baan: Ober Lesach

Bericht door Wim »

Okee...........

Helix hangt onder de baan maar, mag er weer onderuit!
Eerste stuk rails geleid redelijk, rijdt goed ........ maar dan gaat het locje de helix in en stopt direct.
Stopt direct bij de overgang naar het volgende stuk flexrail.

Na schoonmaken (aceton) en de koperborstel (van minitrix) erop......
Yes, 5 a 10 cm verder dan voorheen :cry:

Dit gaat hem niet worden, denk ik?

Ik zag ook dat de raileinden middels zo'n verbindingsstuk, niet helemaal lekker op de zelfde hoogte zat.
Dus daar ontspoorde de 3 assige loc. Vlak vijlen zal geen optie zijn dus..........

Het beste is:
Helix eronderuit, ouwe rails weggooien.
Nieuwe rails plaatsen en dan weer er onder.

Ik zie geen andere optie.
Die oude rails is wel erg vuil en ziet er ook niet uit.
De lasjes/verbindingsstukjes sluiten goed aan maar, ik koop wel nieuwe flexrails.

Iemand nog ideeen over het merk flexrail wat ik het beste kan kopen?

Zal zo nog wel even een foto schieten/filmpje?

Groet Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: N-baan: Ober Lesach

Bericht door Wim »

Het ene locje rijdt beter dan een ander............. ?
Ik ken de historie van de locjes niet dus schoonmaken van de locjes (motor) kan ook wel eens een boosdoener zijn.

1 loc reed nu al verder dan de voor laatste keer.
Maar ik gebruikte wel een zwaardere trafo.
De eerste was 12 en de 2e was 14 volt.

We wachten jullie reacties af en gaan het verlanglijstje aanvullen met flexrail, dat is een feit.
Eurospoor: gaan we zaterdag heen!

Groet Wim.



Hennie
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 nov 2010 23:53

Re: N-baan: Ober Lesach

Bericht door Hennie »

Dag Wim

de rails schoon maken met een rail gum ?
diversen stroom punten solderen
eventueel ook de aansluitingen van de rails solderen
zelf gebruik ik ook veel oude rails roco ,minitrix , fleischmann .
en heb er geen problemen mee tot heden

Gr Hennie



jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: N-baan: Ober Lesach

Bericht door jeepney »

Hi Wim,

Klinkt als mosterd naar de maaltijd, maar locjes die niet omhoog komen, rails die niet goed op elkaar aansluit......allemaal zaken die met wat proefrijden voorkomen hadden kunnen worden.

Maar goed, gedane zaken nemen geen keer, dus ga voor de optie die Hennie aangeeft: elke flexrail aansluiten middels solderen, misschien toch proberen dat hoogteverschil tussen de railstaven weg te vijlen/slijpen, alles goed schoonmaken en ook eens met een andere loc proefrijden om uit te sluiten dat de loc zelf onderdeel van de problemen is.

Henk


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: N-baan: Ober Lesach

Bericht door Wim »

Dank jullie wel mannen.

Er zijn wat opties en die bekijken we.
Zeker na de aanschaf van dat railgum en het solderen van de verbindingssokjes.
Kan het alleen maar beter gaan.
En de locjes rijden net zo hard weer omhoog.


Even voor de show:

http://youtu.be/Lxy-ZIjvw04

http://youtu.be/yyrtIraRQFk

http://youtu.be/ecTk9D92dzI

En met 4 schroefjes is de helix er weer onderuit.

Groet Wim.



Hennie
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 nov 2010 23:53

Re: N-baan: Ober Lesach

Bericht door Hennie »

nou kijk eens aan dan gaat het wel goed komen ;)

Gr Hennie


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: N-baan: Ober Lesach

Bericht door shoven »

Wim, een paar tips.
Je loc gaat behoorlijk dicht langs de rand. Zolang hij niet ontspoort geen probleem, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Misschien een valbescherming, of een wat bredere ondergrond?
En bij de bouw van de helix: ik kan je aanraden na elke ronde eerst proef te rijden voor je aan de volgende ronde begint. Dan weet je dat het werkt, plus je kunt er veel makkelijker bij als het niet werkt.
Voor de flexrail maakt het weinig uit welk merk je neemt. Als de railstaven van metaal zijn, goed stroom geleiden en 9mm uit elkaar liggen moet het wel lukken. Alles van 1 merk maakt het wel makkelijker, je hebt dan minder gedoe met hoogteverschillen in je railstaven. Aan elkaar solderen klint leuk, maar denk eraan dat rails ook wat ruimte moet hebben om uit te zetten bij warmte, anders krijg je leuke effecten (spoorspatting). Voor een goede stroomvoorziening kun je beter zorgen voor veel aansluitingen op je ringleiding.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie