Diorama Oelde Landhagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

ouwerling
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2010 12:19
Locatie: Gelderland

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door ouwerling »

Handig.
Bedankt
Gelijk in m'n favorieten gezet :-)

Groet

Jos


Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoontje schreef:Hallo,

Dank voor je uitleg! Mijn baan doet nu ook meer recht aan de werkelijkheid! ;)
Wellicht heb je iets aan deze site? http://onlinestreet.de/strassen/schild/generator.html
Kun je Duitse straatnaamborden produceren e.d..

Groet,

Hoontje
Die site bied tal van mogelijkheden denk ik, die heb ik weer gelijk bij m'n favorieten gezet want die zal ik vast ook wel gaan gebruiken. Word even testen wat makkelijker werk zelf maken of daar laten maken maar denk het laatste. Een goede plek om dingen na te zoeken is nooit weg en ook daarvoor kan ik wat aan die site hebben.

Edit: als je alle varianten snel wil bewaren omdat je nog niet weet welke je wil gebruiken doe je dat het snelste gewoon even met printscreen en even in paint plakken en opslaan ipv ze 1 voor 1 te gaan downloaden.

Bedankt voor de link, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gister en vandaag ben ik eens gaan bekijken wat ik verder nog aan verkeersborden nodig heb en waar die moeten komen te staan. Eerst heb ik enkele borden zelf getekend en daarna nog wat borden van een wikipedia pagina geplukt.
Afbeelding
De 2 borden met een rood lijntje er omheen gebruik ik uiteindelijk toch niet. Van de overige borden komen er allemaal 1 of meer op dit diorama. Daarvoor heb ik een plan gemaakt waarop ik precies kan zien waar welk bord in welke richting geplaatst moet worden.
Afbeelding
Het enige wat hier ontbreekt is een bushalte bord voor het stationsgebouw maar dat vind ik niet zo spannend, die heb ik toch allang getekend dus die vergeet ik niet.

Dan heb ik nog 3 straatnaam borden van de gelinkte site geplukt, daarvan moest er eentje zelf gemaakt worden, de straat "Am Landhagen" waar het station zijn naam aan dankt. De overige 2 zijn geheel fictieve straten en daarbij volstaan enkele veel voorkomende straatnamen die op die site staan. Na het nodige zoekwerk op internet kwam ik er achter welk model bord er in Oelde gebruikt word, dat bleek de blauwe met witte bies te zijn.
Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 01 feb 2019 12:40, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door Hoontje »

Ziet er strak en goed voorbereid uit Michiel. Goed bezig!

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Dankje.

Gelijk even een update, "op eens heb je het",.........laat ik die toeristentreintjes( met buurtbus functie) eens gaan bouwen. Dus paar stukken gum uit de kast, snijplankje, een aardig mes er bij voor het betere snij werk.
Afbeelding

Afbeelding
Is dat mes niet wat groot?...........zo'n mes blijkt het beste te werken, gum is net kaas als je het moet snijden en hiermee word het zo recht als het gaat worden.

Hoeveel van die dingen ik ga maken weet ik nog niet maar een stammetje of 4 wel denk ik.Vanuit Oelde Landhagen rijden ze op 3 lijnen. In het toeristen seizoen met lange combinaties, daar buiten een losse motorwagen/busje als buurtbus. Het spul keert op de voormalige losweg en enkele wagens kunnen daar los gestald worden.

Hoe mijn toeristentreintjes er uit gaan zien bekijk ik zo per wagen want er zijn zeer veel verschillende voorbeelden, zie bijvoorbeeld ook hier.

Word vervolgd, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 01 feb 2019 12:42, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Van bouwen zelf is nog niks terecht gekomen want ja hoe ga ik dit afwerken, bestikkeren of beschilderen?........ Aangezien het allemaal hoekig spul is is bestikkeren de beste optie dus dat gaat het worden. Tja dan moeten er wel wanden getekend worden met bij dat soort spul wil ik ze graag allemaal verschillend hebben en dus betekend dat heel veel werk. Daar is dan ook heel veel tijd in gaan zitten en hier onder volgt een overzicht van alles wat ik getekend heb:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De aanhangwagens worden allemaal dubbel gebouwd zodat er stammen van 3 wagens ontstaan en ik heb 2 losse reserve motorwagens. Ik ga nog losse lijnnummer borden maken die dan op deze wanden kunnen worden geplakt, hoe ik dat vorm geef moet ik nog even bedenken.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 01 feb 2019 14:16, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door maarten »

Leuk idee om zoiets te maken Michiel. Ben benieuwd hoe je de koppelingen gaat doen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik knal er gewoon nietjes in aan de onderkant ofzo, moet wel modelbouwen voor dummy's blijven uiteraard, ga niet moeilijk lopen doen ;)

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door Trammetje »

Hoontje schreef:Hallo,

Dank voor je uitleg! Mijn baan doet nu ook meer recht aan de werkelijkheid! ;)
Wellicht heb je iets aan deze site? http://onlinestreet.de/strassen/schild/generator.html
Kun je Duitse straatnaamborden produceren e.d..

Groet,

Hoontje
Is er ook zoiets voor Nederlandse staat- en plaatsnaamborden??


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door Hoontje »

Hoi Sander,

Heb zoiets nog niet gevonden met wat betreft de NL borden. :x
Wellicht heb je hier wat aan: viewtopic.php?f=21&t=5976

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door Trammetje »

Hoontje,

Dank je wel. Ik denk dat tzt zelf wat moet gaan maken, zoek wat ouder type borden


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door Hoontje »

Sander, dan wil google weleens helpen, er zijn plaatjes te vinden van borden uit 1930. Ook via de links die ik je eerder gaf.

Succes!!!

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gister eens wat vertrekstaten voor de bus/bimmelbahn lijnen gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan gezien blijkt dat de Bimmelbahn treintjes niet op de losweg kunnen keren heb ik de 3 lijnen door getrokken naar een nieuwe eindhalte waardoor ook het halte bord voor dit diorama gewijzigd moest worden:
Afbeelding
door gewijzigde hosting is dit haltebord het zelfde als die in een eerdere post

Na Dorlar pak ik de bouw van dit diorama weer volledig op, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 01 feb 2019 14:22, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

neudalhausenstadbahn schreef:Inmiddels moet ik ook eens gaan bedenken wat ik met de 2 vrije hoeken rechts op het diorama wil. Daar moeten in ieder geval gebouwen komen maar wat weet ik nog niet. Ik heb al wel te grootse idee gehad en de ruimte is klein, dus wat ik wilde ging niet echt. Ik wil wel iets hebben wat de aandacht trekt en waarmee ik me van m'n creatiefste kant kan laten zien. Alleen of ik aan m'n eigen verwachtingen kan voldoen moet ik eerst nog zien :roll:
De laatste weken heb ik naast aan andere hobby dingen ook besteed aan het uitwerken van mijn idee voor de rechter zijde van dit diorama. Ik wilde daar op die 2 kleine vlakken een heel klein stukje weer geven van een "dance tempel" een hele grote disco dus. Dat wilde ik als een modern gebouw aangekleed als middeleeuws kasteel met allerlei niet lieve elementen als schedels, bizon, draken en zombie hond koppen er in. Daar aan heb ik inmiddels ook al het nodig geld uitgegeven. Het begon als iets anders wat ik op tv zag als beschildering op een auto wat ik nergens terug kan vinden en dat gemengd met andere ideeën leid hier naar toe. Dit klinkt misschien allemaal erg vaag en groot en dat laatste is het ook. Ik ben er dan ook achter dat ik dat op dit diorama niet moet willen dat is zonde van het geld en werk want het is gedoemd te mislukken. Ik kan veel maar dat op deze ruimte is niet te doen dus dat gaat door schuiven naar een ander diorama dat ook ongeveer dit formaat krijgt en een WAE station er in zal hebben.

Wat ik dan met dit diorama moet word even zoeken, rond de kruising wil ik in ieder geval de bebouwing doortrekken die in de tegen overliggende straat met die trapsgewijs geplaatste huizen hebt. Het stuk in de bocht rechts van het station zal waarschijnlijk nu groen worden met misschien nog een stukje gevel van een heel simpel industrieel gebouw.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vandaag heb ik de bouw weer opgepakt met de bouw van een trappenhuis voor de blauw/gele flat waarvan ik vergeten was dat de bewoners er via een aparte ingang in moesten kunnen en niet via de winkels. Dat werd dus een stukje nieuwbouw uit karton.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Inmiddels heb ik het al bijna geheel geschilderd en het is ook geel/blauw geworden. Foto's van het eindresultaat komen morgen.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 01 feb 2019 15:37, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gister heb ik het trappenhuis afgemaakt en op z'n plek gelijmd. Daarnaast heb ik een boeken winkel gemaakt, hekken en bovenleidingsmasten verouderd en enkele hoekjes afgewerkt met gras.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 01 feb 2019 15:44, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Aangezien ik nog m'n oude internet heb kan ik nog even wat posten.

Ik ben met wat gebouwen voor op dit diorama bezig. Ik heb nu eindelijk een inrichting gevonden die werkt en dat ben ik nu wand voor wand aan het opbouwen startend bij de voorgevels gevolgd door de zijwanden enz.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De bierviltjes die aan de buitenkant tegen het diorama zitten dienen om de rand van het diorama zo precies mogelijk aan te geven. Daarnaast dienen ze ook om op erg scheve plekken me de mogelijkheid te geven dingen op te vullen.

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 01 feb 2019 15:47, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gister en vandaag heb ik aardig doorgewerkt aan 3 van de 4 gebouwen. Die 3 zijn nu zover dat ik ze morgen kan gaan schilderen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de straat aangepast zodat er wat stukken stoep ontstaan voor de gebouwen.
Afbeelding

De vele kieren die rond de gebouwen over gaan blijven vul ik op met struiken.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 01 feb 2019 15:49, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vandaag de gebouwen geschilderd, verouderd en geplaatst. Gelijk wat kieren dicht geplamuurd of met struiken bedekt, op 1 klein hoekje na tussen 2 gebouwen is deze hoek klaar.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog 1 hoekje afmaken en daarna word het echt serieus tijd voor de verkeersborden en daarna de overige aankleding.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 01 feb 2019 16:05, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door maarten »

Ik vind het mooi worden Michiel. Die heipalen zijn zeker voor de montage tegen de rand? Dacht eerst dat ze voor het verven waren. :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ja die palen bleken noodzakelijk om het tijdens en na het bouwen op de plek te houden. Nu zitten ze verzonken in de piepschuim onderlaag en zijn ze bij 2 v/d 3 gebouwen vast gelijmd.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Lange tijd niks gepost maar ik heb niet stil gezeten. Het diorama heb ik de afgelopen dagen afgemaakt al duurde het langer als ik graag had gezien omdat ik afgeleid was door andere modelbouw plannen.

Hier een foto's verslag van het eindresultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 01 feb 2019 16:12, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door Paul B »

Michiel, ik vind het heel erg geslaagd geworden! Mooie details, dat station met een verdieping en de perronoverkapping over de stoep is prachtig gemaakt, en die vier standbeelden zijn briljant.
Het enige wat ik minder mooi vind, maar dat kan ook aan de foto's liggen, is de felgroene kleur van de bomen (niet die bij het perron, maar die andere). Die lijken wel erg groen. Maar verder: hulde!


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3595
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door Schachbrett »

Hallo Michiel,

Ziet er sfeervol en rustiek uit,prachtig hoor !!
Mooiwerk! :)

Gr. Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Oelde Landhagen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Heren bedankt, nog even over die bomen, het strooisel van de vel gekleurde bomen heeft een redelijk intense kleur maar door dat dat iets wat schittert en er haarlak overheen zit word het licht weerkaatst er in en krijg je dus dat het feller lijkt als het al is.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie