GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

na tientallen andere aandrijvingen in verschillende modellen en varianten te hebben gemaakt en uitgeprobeerd moet ik tot mijn teleurstelling constateren dat dit het em niet gaat worden.

in onderstaand filmpje is de laatste definitieve aandrijving te zien met op de stangen de magneten die op de bovenplaat de voertuigen zouden moeten meenemen.

de praktijk is dat de vortuigen amper bewegene laat staan de heen en weer beweging zouden willen maken die ik bedoel.



nu ga ik maar weer proberen of ik die beweging middels servo,s en hun testers aan de praat zou kunnen krijgen alleen moet ik eerst weer een beroep op jullie kunnen doen omdat ik niet begrijp hoe dat aangesloten moet worden om een repeedstand (automatisch heen en weer ) te creëren terwijl ik dat wel ergens ooit gelezen heb dat dat moet kunnen.

dus als iemand mij daarmee op weg kan helpen hoor ik dat graag.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo Jan,

Met die testers die je hebt, wordt het lastig om de snelheid van de beweging in te stellen.

Met arduino(kloontjes) heb ik inmiddels een beetje ervaring opgebouwd. Ook servo's aansturen. Ik wil wel kijken of ik iets voor je kan maken waarmee je de bewegings snelheid en de eindstanden zelf kunt instellen met draaiknoppen. Hoeveel servo's wil je gebruiken?

(dit is potentieel ook iets dat ik voor mezelf kan gebruiken)

Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hoi Fenna,

natuurlijk ben ik daarin geïnteresseerd.

de drie kranen draaien keurig zoals ik bedoelde, maar de vier voertuigen bewegen duidelijk niet zoals ik bedoel.
vandaar proberen dit te doen met de servo,s en testers.
voor elk voertuig dan een servo betekend dus vier stuks. lopen ze mogelijk ook niet allemaal synchroon.

maar voor jij allerhande zaken gaat aanschaffen, om dat wat je voorstelde voor mij proberen te willen maken, zal er wel een kostenplaatje aanzitten en ik zou het wel fijn vinden als ik van tevoren ongeveer weet wat me dat gaat kosten want eerlijk is eerlijk ik wil niet voor verassingen komen te staan.

ik hoor graag.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Vandaag was het hier redelijk mooi weer dus heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om om samen met 1 van mijn schoonzoons verder te gaan met het ruimen van de ravage in de achtertuin.

Al zwoegend voor zover de gezondheid dat toelaat ben je dan niet alleen domweg aan het ruimen maar is ook een prachtige gelegenheid om de hersencellen bezig te houden en de opengebrokenweg met zijn nukken de reveu te laten passeren.

Tijdens die gedachtengangen kom ik denk ik achter de reden van het kreunen van hetcdraaisysteem te zijn gekomen.

Zoals op filmpje te zien is gebruik ik verschillende diameters schijven die onderling min of meer grote en kleine draaibewegingen maken.

Door nu te denken aan iedere stoomloc groot of klein de aangedreven wielen zijn op een uitzondering na altijd gelijk aan diameter.

En de stoomstangen vooraan komen van een meedraaiend kleiner wiel.
Althans zo ongeveer.

Nu ga ik op de baan uitproberen om die onderlinge verschillen eeg te nemen door in serie drie of vier grote schijven als hoofdaandrijving te gebruiken die danpas op naar kleinere schijvjes gaan om de zo noodzakelijk bewegingen op de voor de kranen en voertuigen te realiseren.

Na deze ultime poging kan ik dan altijd nog terugvallen op waar Fenna mee kwam.

Morgen gaan we dit uitproberen.

Wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo Jan,

Ik zal er even op gaan rekenen wat er aan materiaalkosten te verwachten zijn. Een eerste inschatting ergens rond €20,- De tijd die ik er in steek is voor mezelf ;)

groetjes, Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

door het natte weer wordt er uiteraard niet in de achtertuin gewerkt/opgeruimd.
wel ben ik weer op hobbykamer in de weer om allerlei ideeën uit te proberen wat betreft het bewegingsmechaniek voor de opengebroken weg.

met name de beweging voor het heen en weer gaan van de voertuigen breekt me de nek.

zoals jullie kunnen herinneren wordt het eerste gedeelte van de aandrijving door wat steviger stangetjes/buisjes in beweging gebracht.

daarna wordt deze beweging overgenomen door wat dunnere draden waarop magneten zijn geplakt die op de bovenplaat ook middels een magneet het voertuig mee moeten nemen.

nu blijkt in de praktijk dat de trekkracht van die magneten optimaal is als zowel bovenop als onder de plaat deze magneten daar strak tegen aan gaan.
betekend ook een behoorlijk strak wrijvingsprobleem die de dunnere draden doen verbuigen en daarmee de de heen en weer gaande beweging behoorlijk beïnvloeden.

stel dat ik die dunnere draden vervang door ook de steviger stangetjes/buisjes en daar op een haaks naar boven gerichte meenemer soldeer.
deze zal niet zomaar verbuigen maar gaat wel de gehele beweging mee.

nadeel zal alleen zijn dat ik in de bovenplaat ( het zichtbare deel ) een gleufje moet maken waar dit pennetje/meenemertje doorheen steekt en heb geen idee of dit visueel storend zal gaan zijn. voordeel is dat ik een directe verbinding met aandrijving en voertuig heb.

alvorens ik de deze gleuven ga maken door een zaag te pakken en die gleuven ga maken wil ik dit idee aan jullie voorleggen.

dus geef jullie idee over wat ik zou willen gaan doen.

hieronder een krabbel zoals ik dat had uitgedacht.

Afbeelding


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Jan,

Dat principe zal wel werken, maar heb je dan ook een manier bedacht om te bepalen waar je in de plaat de gleuf moet zagen waar de meenemer doorheen gaat zonder tijdens de beweging de kant van de gleuf te raken? Als de meenemer niet onbelemmerd kan bewegen, zullen de voertuigjes weer schokkerig bewegen. De plaats en vorm van de gleuf luistert dus uiterst nauw. Hij moet immers smal blijven om de voorkomen dat een wiel of rupsband in de gleuf terecht komt.

Waar ik aan dacht is:
Zaag een stukje uit de plank groot genoeg om het hele voertuig te laten bewegen.
Lijm daarin een plaatje dat bestaat uit: een stukje vliegtuigtriplex van 1mm dik waartegen je aan de onderkant een 0,3mm dik laagje styreen lijmt.
Triplex en styreen moeten stijf op elkaar worden gelijmd. (Vóór het lijmen even ruw opschuren)
De bovenkant van het triplex moet gelijkt liggen met de bovenkant van de plaat.

De magneet aan de onderkant zal nauwelijks weerstand ondervinden door het gladde styreen (ik heb het geprobeerd en het glijdt soepel)
Eventuele weerstand van de wielen en assen van de voertuigen kun je verkleinen door een druppeltje teflonspray (dat je eerst in een potje spuit) op de asjes en wieltjes laat vallen. Plastic glijdt door teflonspray als een paling in een emmer sn.... :mrgreen:

Maar doe ermee wat je wilt.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Hoi Ben,

ja de exacte plaats van de gleuf zal uiteraard bepalend zijn voor een soepele beweging.
en ja daar had ik al een idee over hoe waar die gleuf dan ten opzichte onderplaat/bovenplaat zou moeten komen.

vraagstelling was meer gericht op ; zou dat gleufje hinderlijk zichtbaar zijn.

met deze oplossing sla ik onder werkblad een hoop gedoe met draadjes beugen en magneten plakken over.

dan dus liever de zekere en stabiele weg bewandelen zonder poespas maar wel betrouwbaar.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Het zal vast zichtbaar zijn, maar daar kun je iets aan doen, door de randjes en de meenemer dezelfde kleur te geven als de bovenkant van de plaat.

Ik ben benieuwd naar het resultaat :P :P

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Goeden morgen allemaal.
Vandaag proberen om er wat van te breien maaaar of dat het gaat lukken moet ik maar afwachten.

Zojuist te horen gekregen dat zwager is overleden.
Dit was te verwachten na een lang ziekbed met hersentumoor maar toch.

Dus zie wel waar het schip strand.

Wordt vervolgdt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

zoals ik jullie al eerder heb aangegeven wilde ik op zoek naar een grotere slag voor de heen en weer gaande beweging van de voertuigen op/langs de opengebroken weg.

om dit te kunnen maken moest ik dus vanaf de aanvang anders beginnen.

als nieuw experiment heb ik nu op de aandrijving eerst een grotere schijf gemonteerd die een tweede gelijke schijf aandrijft.

duidelijk is de grotere slag te zien ten opzichte van eerdere opstelling.

deze zal ook een derde schijf van dezelfde maat gaan aandrijven en die op zijn beurt verdeeld een nog grotere schijf en wat kleinere schijven.
de grotere schijf zal een grotere uitslag gaan krijgen en de kleine schijfjes moeten dan toch zoals het was de kranen blijven bedienen moet deze alleen wel iets gaan verplaatsen ( zowel de schijf als de kranen) omdat die grotere schijven meer ruimte vragen.

maar dit is het nieuwe uitgangspunt.



hoop alleen gezien de omstandigheden dat ik me een beetje kan blijven concentreren.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Goede morgen,

Hoontjes rioolpijpwagen heeft een nieuwe grotere slag gekregen voor zijn kraan.
stabiel wordt ie vanzelf door fixatie via bovenplaat.

dit is in ieder geval beter dan het was.



we gaan "vrolijk" verder. het is tenslotte zo dat de aanhouder wint. :mrgreen:

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Dat is een heel mooie uitslag. Je heb het alwéér geflikt Jan :Thumb :Thumb
Ik ben erg benieuwd naar het uiteindelijke tafereeltje.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Hoi Ben,

nou ik kan je verzekeren dat ikzelf net zo nieuwsgierig ben.
maar door proberen en experimenteren en uiteraard de tijd aan mezelf ben ik daar dus dagelijks druk mee.

wordt nu wel even geremd door trieste familieomstandigheden maar is wel een perfecte manier voor afleiding.

het ziet er op voorhand wel naar uit dat het eindresultaat nog wel even op zich laten wachten maar als ik voor elkaar krijg wat er zich achter de oogbollen afspeeld moet dit een hele mooie scene worden.

kost alleen een paar maanden intensive arbeid. :mrgreen: en overuren voor de grijze cellen. :lol:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Dan wens ik je veel sterkte Jan. Goed om te lezen dat je hobby je nog steeds afleiding geeft.
We zien het volgende filmpje wel weer een keer langskomen.

Mvg, Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Afleiding en vertier haal je toch ook alleen uit de voor jouw perfecte hobby :?:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Absoluut Jan 😄

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

voor zover jullie nog kunnen herinneren heb ik de beweging van de kranen kunnen maken door een heen en weer gaande pen met oogje die weer de hefboom voor de kraan heen en weer bewoog.

voor de voertuigen ben ik eigenlijk nu hetzelfde principe aan het uitproberen en wel door een hefboom vast op de schijf te monteren.
de schijf gaat heen en weer en dientengevolge gaat hefboom heen en weer.

om dat de punt van de hefboom de buitenlijn van de schijf volgt is dit een rondgaande beweging en geen rechte lijn.

nu heb ik als proef links en rechts naast de schijf een oogje neer gezet en door deze oogjes loopt een buisje wat dus via die oogjes naar links en naar rechts kan schuiven.

door in het midden van dit buisje weer een ring aan te solderen en de punt van de hefboom op de schijf door deze ring steek zal buisje netjes in het tempo van de schijf naar links en naar rechts bewegen naar gelang de grote van de schijf zal dat dus een veel langere weg kunnen zijn dan tot nu toe behaald.

morgen proberen dat te visualiseren middels een filmpje waarop te zien zal zijn het principe.

daarna nog nog netjes afwerken in een werkbaar model en voilà op naar naar de dan volgende stap.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Voor hen die vandaag filmpje verwachten heb ik de teleurstellende mededeling dat het hem niet gaat worden vandaag.
Waarschijnlijk medeverantwoordelijk is het geforceerde opruimen van mijn achtertuin maar ik barst weer van de reuma in beide handen en kan dus weinig of niets laat staan lekker prutsen.

Dus mannen ik moet me beperken tot meelezen en als alternatief ga ik maar voor Tv hangen en kijken wat Max er vandaag van bakt.

Dus tot later.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,
ik wil nog even terugkomen op mijn knipperinstallatie voor de knipperbollen in/op StationNieuwestad.

toen ik dat spul installeerde ben ik een behoorlijke poos bezig geweest met het afstellen/instellen van de knippersnelheid.

uiteindelijk had ik hem keurig op een aannemelijke snelheid en iedere keer als ik de baan aanzette ging het spul keurig knipperen.

nu vandaag aan de dag als ik stroom op de baan zet dan lijkt het dat na een paar tellen als het knipperrelais zijn stroom heeft gekregen of ie zal ontploffen.

ipv. netjes één knipper per sec of zo te doen slaat ie compleet op hol en knippert ongeveer 10 keer per sec.

dit duurt dan ongeveer een minuut en langzaam aan veranderd de snelheid naar een langzamer tempo en weer terug naar die éne sec per keer.

vraag is ;

is dit relais naar de gallamiezen of is dit een normaal verschijnsel en hoort dat simpel bij een knipperrelais.

instel technisch heb ik daar nooit meer aangezeten.

heeft iemand een verklaring of moet ik mij zorgen maken en een nieuwe aanschaffen.
om het verschil te laten zien zoals het toen was;



en nu dan is



techneuten ik hoor graag.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

reeds ook in de vraagbaak het antwoord van de firma Brigitta welke ik benaderd heb voor het probleem bovenstaand omschreven.

volgens de wijze man die ik aan de telefoon had moet dit probleem worden veroorzaakt door een defecte IC of condensator.

deze onderdelen worden mij opnieuw toegestuurd want ja valt wel onder garantie en het verzoek om deze onderdelen opnieuw op montage plaat te solderen waarna volgens hen het ding weer gewoon moet doen wat ie moet doen.

we gaan het zien en beleven en wachten af.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door maarten »

Ik ben benieuwd Jan. Wel het vriendelijke verzoek om niet op twee verschillende plekken dezelfde vraag te stellen, dat houdt het wat overzichtelijker. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

sorry Maarten maar dat had ik bewust gedaan omdat ik daarmee hoopte een groter bereik op het forum te creeren en sneller de techneuten te bereiken die hier verstand van hebben.
neem aan dat de techneuten niet ieder draadje volgen en op mijn draadje had ik als eerste deze vraag geplaatst.

nogmaals sorry zal het niet meer doen :oops:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

het hele plan valt redelijk in duigen vanwege het niet bevestigd blijven van de aandrijfstangen op de schijven.

ga dit nog één keer zien te verbeteren en anders moet ik in zijn geheel terugvallen op Fenix die een Ardino probeert te programmeren voor de het instellen en in bedrijf houden van de benodigde servomotoren.

daarnaast ben ik nog steeds hartstikke druk met de achtertuin waar uiteindelijk veeeeel meer werk in gaat zitten dan ik in eerste instantie had voorzien.
dit met de beperkingen van EN zuurstoftekort En de reuma toestanden kan dit nog wel een tijd duren alvorens er weer een fatsoenlijke leefbare achtertuin is.

betekend ook dat als ik achterbuiten bezig ben de rest van die dag ook niet meer gehobbyd kan worden.

wat weer betekend dat er hier weinig of niets te vertellen valt. sorry daarvoor maar moet ook trachten moeders tevreden te houden.
die heeft tenslotte ook dertig jaar mijn vijver getolereerd. :mrgreen: dus ja voor wat hoort wat. :lol:

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

jullie lezen steeds over mijn opengebroken weg maar ook over de puinhoop in mijn achtertuin.

van de opengebroken weg zijn er plaatjes en filmpjes genoeg al de revue gepasseerd en hieronder dan even ter oriëntatie waar ik mee bezig ben wat plaatjes van de puinhoop in de achtertuin.

eerste plaatje is toen de vijver nog in betere tijden er toen bijlag waarbij mijn schoonzoon druk bezig was om het overwoekerende groen van de uit de hand gelopen Liguster wat in te dammen.

Afbeelding

tweede plaatje is hoe het er nu bijligt en wel de linkerzijde van de tuin;

Afbeelding

derde plaatje is de rechterzijde van de tuin;

Afbeelding

de bedoeling moet worden in eerste instantie het restant van de schuur eruit.
de achterzijde een nieuwe halfhoge afscherming en de de rechterwand bekleden met een bamboeachtige afsluiting.

dan bodum afvullen en afvlakken met zand en dat dan weer betegelen en voorzien van of ingezonken bloembedden of erop gezette bloembakken.

zo hebben jullie een beter idee van waarom ik loop te kreunen en te steunen zonder lucht en met reuma om dit als het kan nog in 2020 voor elkaar te krijgen.

als het allemaal klaar is volgt dan nog een eindplaatje en kan ik me weer voor honderd procent op de Geinbaan storten.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie