GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

heb vandaag definitief een punt achter de door mij gebruikte aandrijving voor de de beweging op/aan de opengebroken weg gezet.

steeds weer draaiden de door mij gebruikte montage schroeven die in de schijven waren geschroefd om als draaipunt te functioneren er uit met als gevolg losliggende verbindingsstangen en dus niet bedrijfszeker en bovendien ergernis .

dus het idee van de schijfoverbrenging blijft bij een idee en kan in de kast bij de rest van niet uitvoerbare ideeën.

de bewegingen die ik nodig heb die wel door de schijven gemaakt konden worden kunnen bij nader inzien ook door de servo,s gemaakt worden en dus worden die nu gebruikt en gemonteerd op de juiste plaats voor de juiste beweging.

uit zichzelf gaan deze dingen echter wel veel te snel heen en weer en in mijn onkundigheid kon of kan ik niets verzinnen om die snelheid te reduceren.

Echter onze collega Fenix heeft zich bij mij gemeld met een oplossing daarvoor waar hij dan ook mee aan de slag is en ik in de wachtkamer zit om van hem een geprogrammeerde Ardino te krijgen die die taak van snelheid en uitslaggrootte voor zijn rekening neemt en op die manier wel een bedrijfszekere aandrijving tot stand kan komen.

het hangt even af hoeveel tijd hij heeft om dit voor mij te maken maar binnenkort hoop ik dat tante post mij zijn pakketje komt afleveren.

tot die tijd leef ik mezelf maar uit in de achtertuin ( voor zover de conditie en het weer wil mee meewerken ) en anders is er elders op de baan nog wel genoeg te doen om me mee bezig te houden.
mocht dit interessant genoeg zijn om plaatjes van te maken volgen deze vanzelf.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

vanmorgen eerste opstelling nadat ik de schijfaandrijving vaarwel heb gezegd.

draait nu nog te snel maar als de Ardino van Fenix binnen is zou ie netjes langzaam moeten gaan en dan op elk uiterste punt een pauze moeten hebben die moet suggereren dat er of getakeld/gelost wordt en bij de Dolberg kraan en graafmachine een moment van graven/grijpen en lossen/legen.

voor de voertuigen geld dan weer dat er gestopt wordt om te schakelen in andere richting en probeer ook een stopmoment te gebruiken om kiepauto te laten kiepen.

de eerste proef;



en zo nog zes te gaan.
wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

sorry mannen maar heb nog even geen verdere update voor jullie.

de reden is simpelweg dat ik niets kan doen door behoorlijk heftige reuma aanvallen in handen, polsen en onderarmen.

kan ook te maken hebben met zwaar overbelasting van arm spieren door de sloop van de achtertuin wat me uiteindelijk ook zwaar tegenvalt.

maar we laten de moed niet zakken en ondanks de pijnen probeer ik toch de achtertuin wat te blijven ruimen.

95 % is inmiddels afgebroken en moet nog deels worden afgevoerd.
dat afvoeren heeft het bijkomende probleem dat alles maar dan ook alles door de woning naar voren moet omdat ik simpelweg geen achterom heb.

maar wat wel opvalt is dat ik een giga grote tuin terug lijk te krijgen 5x10 meter.

lijkt misschien niet zo groot maar ga er maar aanstaan om dit weer een showtuin te maken.
voorzien van een nieuw achterhek en rechts de bestaande schutting bekleden met riet of wilgenmat.
dan bloemperken maken en de rest weer betegeld zien te krijgen. en dit alles moet dan weer van voor door het huis naar achter.

kortom werk zat en voor een groot deel afhankelijk van de schoonzoons die ook maar beperkt tijd hebben.

dus al met al ben ik achter de oogbollen ook nog steeds druk met de baan maar achter de oogbollen is alles zo gefikst maar de praktijk loopt daar niet synchroon mee helaas.

kan dus nog wel effe duren alvorens er weer wat plaatjes worden geschoten.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door maarten »

Een tuin van 5 bij 10 is een stuk groter dan mijn tuin Jan. Ik zou het wel weten hoor bij een herinrichting, dan zou ik er een stuk grootspoor (LGB) in leggen, Gartenstrecke 2.0 zeg maar. :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Die Maarten :lol: je weet het leuk te bedenken.

weet zeker dat hem dat niet gaat worden.

30 jaar is de tuin mijn domein geweest ivm de vijver en alles wat daarbij hoorde en moeders moest dat tolereren en liet mij aldaar mijn gang gaan.

nu krijgt zij haar achtertuin weer terug en mag zij bepalen hoe het gaat worden en zal ik trachten het zo te maken zoals zij het graag zou zien.

in een goed huwelijk is het geven en nemen en alles in overleg dus wacht op haar ideeën en voer dat voor zover mogelijk voor haar uit.

daardoor mag ik me weer uitleven op de hobbykamer waar zij zich alleen maar bezig houd om mij te voorzien van allerhande leukigheden en zaken die voor de hobby nuttig zijn of waarvan zij denkt dat ik dat wel gebruiken kan.

maaaar voorlopig staan de handen nog steeds krom en kost me dit typen bijv. een kleine 20 min.

het wordt vervolgt maar wanneer ?


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

kan gelukkig melden dat mijn handen weer redelijk mee willen doen.

echter komen er nieuwe (leeftijdgebonden) problemen om de hoek kijken.

het blijkt in de praktijk dat ik steeds als ik even gezeten heb geen gevoel meer in mijn benen heb in de vorm dat het hetzelfde aanvoelt alsof je benen slapen en dan zo,n doof gevoel geven. benen zijn dan zwaar en heb er geen echte controle over.
dit gevoel trekt na een korte periode weer weg maar benen blijven zwaar. benen zijn tegenwoordig ook vanaf onder de knie dik en lijkt wel of benen in een klem zitten.
geeft voor mij in ieder geval een onveilig en onstabiel gevoel.
betekend ook dat ik extra moeite heb om fatsoenlijk de trap op te gaan richting hobbykamer en of slaapkamer voor de broodnodige nachtrust.

jullie kunnen je dan wel voorstellen wat dit dan betekend. geen kluswerk in de achtertuin, geen lekkere hobbytijd doorbrengen op hobbykamer want daar wordt regelmatig gezeten en weer opgestaan en gestaan en weer gezeten.

vrees dat dat ik er niet onderuit zal komen dat er de komende tijd iets wat op een rollator gelijkend hulpmiddel zal moeten komen waardoor de stabiliteit weer wat zal toenemen.

we gaan het zien en beleven.
as vrijdag moet ik hiervoor naar huisarts en hoop dat hij een oorzaak kan vinden.

dus als jullie niets gemeld zien in mijn draadje dan is dit de reden.
hou jullie uiteraard zo goed mogelijk op de hoogte.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Veel sterkte Jan. Het komt vast goed en dan genieten we weer graag van jouw vele creatieve vondsten 🙂

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

als dit mijn voorland wordt om met dit weer al heeeel veel pijn in mijn handen, polsen en onderarmen te hebben kan ik mijn lol op de komende winterperiode want hoe kouder het wordt hoe beroerder en pijnlijker gaat het met het reuma gebeuren.

naast mijn zware benen en moeilijk lopen, wat overigens door de dokter weggeschreven wordt aan een te zwaar werkend werkzaam leven, met simpelweg spieren die me eigenlijk een beetje in de steek beginnen te laten wordt het er niet makkelijker op om op een fijne gezellige manier de hobby te blijven uitoefenen.

wordt door huisarts daarom doorverwezen naar fysio om conditietraining te ondergaan voor zover dat mogelijk is met mijn gezondheid betreffende mijn longen.
ik zie mezelf echt niet hard gaan lopen of op een lopende band aan de gang gaan maar wil ik nog wat kunnen blijven doen zal ik toch hoe zwaar het ook zal gaan worden aan de bak moeten.

in de tussenliggende tijd en met genoeg fut over blijft er dan wel de mogelijkheid dat ik toch met de hobby bezig kan blijven al is het dan maar met aangepaste mogelijkheden.

de achtertuin is de laatste afbraakperiode ingegaan en hoef daar nog maar een klein stuk van wat ooit de de schuur was waar de filterinstallatie van mijn vijver stond.
daar blijft dan alleen nog over het verwijderen van de achter schutting en deze door een door mijzelf te maken nieuwe halfhoge achter schutting te vervangen ( het ingesloten tussen drie muren effect weghalen ).

dan nog de acht meter lange rechter schutting opnieuw bekleden met rietmatten en dan komen we de winter wel door en dan in het voorjaar de boel maar weer zien aan te kleden. maar dat is pas over ongeveer een half jaar.

op de baan ben ik wel nog steeds bezig met de opengebroken weg maar dat wil voor dit moment niet lukken zoals ik dat achter de oogbollen had uitgedacht.

van de zeven bewegende delen heb ik er vier nu werkzaam en daar is het wachten op de techniek die ik van Fenix opgestuurd ga krijgen .

als dat binnen is en de boel fijn afgesteld in werking is volgt daar wel weer een filmpje van waarna ik me op de volgende fase van dat project kan richten en wel de waarschuwingsknipperlampjes langs het opengebroken deel en daarbij aan weerzijden de stoplichten om het verkeer in goede banen langs dit opengebroken spul te geleiden.

dan de boel nog weer aankleden met de nodige groenzooi en hoop dan dit project daarmee te kunnen afronden.

hoeveel tijd dit alles nog in beslag zal gaan nemen geen idee want we hebben immers tijd aan onszelf dus niets moet alles mag.

zo zijn jullie weer even bij gekletst en zal ik hopelijk binnenkort meer kunnen laten zien.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

in de winkel waar vrouwtje werkt zijn de eerste kerstspullen weer ingehangen.

daar zaten ook weer de dennentakken bij waarvan ik boompjes maak en er drie tot vier uit één tak haal.

zes zakken van tien takken zijn weer een heeeeleboel boompjes.

Afbeelding


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Succes met de bosbouw dan maar 😁.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Krab »

Buiten gaat het toch slecht worden Jan , de tuin maar even laten liggen is te koud voor ons .
Maar ik zie het bos weer wel verschijnen in je draadje ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

de complete werkzaamheden liggen nog steeds stil.

medisch gaat het allemaal niet zoals ik hoopte dat het zou gaan en daardoor komt er NIETS uit mijn handen.

handen die wegens de reuma weinig of niets willen doen en niet alleen in de beweging maar ook in kracht is er bijna niets meer.

in samengaan met de benen die op de e.o.a. manier het voortbewegingsmechaniek niet op de juiste wijze wil laten functioneren met nu ook de loopbeweging onder enkel niet meer mee wil doen waardoor ik met één voet loop te slepen gaat het zeker niet zoals ik zou willen.

zit dan ook behoorlijk te balen dat er op dit moment eigenlijk alleen gezeten kan worden en ik mij maar vermaak met mijn tablet met daarop de nodige domme spelletjes waarmee ik mijn tijd maar moet zien door te komen.

kan jullie wel vertellen dat de dagen dat mijn vrouwtje werkt en ik alleen met de hond thuis ben die dagen verdomd lang duren.

ik kan tenslotte alleen maar een beetje zitten en of hangen op de bank.
de hond uitlaten gaat wel maar wat normaal een blokje om was dat is er nog wel maar kost een berg aan energie en kost zeeën van tijd.

dus samengevat gaat het niet lekker met me en moet me dus beperken tot het lezen van de diverse draadjes op het forum en wachten op betere tijden die er hopelijk komen als de fysio mij onder handen heeft gehad.

hoop dat jullie het wel kunnen waarderen dat ik jullie een beetje op de hoogte houd.

Wat de Geinbaan betreft die staat even in de pauze stand en hoop daar echt binnenkort me weer op uit te kunnen leven.
de tuin laten we voor nu zoals ie is.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

ja ik kan dan wel niet optimaal uit de voeten maar heb toch wat energie gevonden om te kunnen prutsen.

heb nu vier van de zeven servo,s op hun plaats.

Afbeelding

de rechtse ( dubbele aandrijving ) moet twee kiepauto's in beweging brengen.
de onderste van de beide die hier links van staan gaat de kraan van de buizentransportauto van Hoontje bedienen.

die daarboven gaat een shovel in beweging zetten,

en de uiterst linkse zal de graafmachine in beweging zetten.

links hiervan moet dan de aandrijving van de Dolbykraan komen met daar boven nog de aandrijving bulldozer

dan blijft er nog ééntje over waarvan ik nog niet weet of die ook een enkele of een dubbele aandrijving krijgt en ook weet ik nog niet zeker wat die mag gaan bewegen.

belangrijkste is dat als ik dat wat Fenix voor me aan het maken is ik kan monteren en verder aankleden zolang ik maar de energie op kan brengen om aan de gang te zijn.

het gaat zeker niet van de snelle maar elke dag een stukkie komen we er ook.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

ik begin lekker op te schieten met de plaatsing van die zeven servo,s maar hierna volgt nog een zware speciale klus om de bewegende stangen die voorzien zijn van meeneempennen om die meeneempennen op de juiste plaats door een gleuf in het bovenblad te prikken.
buiten het feit om dat die exact op hun plaats moeten zitten moeten zo ook weer niet te breed zijn om de voertuigen er niet in te laten kiepen maar ook weer niet te smal om de pennen niet langs de geleide wand te laten schuren zodat er weer schokkerig wordt gereden.

ben al wel bezig om een soort mal te bedenken en te maken die ik van de onderplaat overneem en bovenop de bovenplaat dan weer afteken waar die gleuven zouden moeten komen.

en lekkere puzzelklus heb ik mezelf hiermee wel weer op de hals gehaald maar ja we zijn van de straat ook al lijkt het mooi weer maar buiten wordt het toch niets want is voor mijn reuma handen veel te koud aan het worden en dus heb ik buiten weinig of niets te zoeken.

we gaan het zien en beleven en maar hopen dat het schip niet zal stranden.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Jan,

En als het schip strandt, dan wed ik dat jij daar ook weer een mooi schouwstukje van maakt met veel Preiser-ramptoeristjes er om heen en een patattent met verlichting en patatgeuren.

Wat die mal betreft: kun je niet in de onderplaat twee gaatjes boren die het begin en einde van de gleuf markeren en dan die plaat tegen de onderkant van de bovenplaat klemmen en dan die gaatjes in de onderplaat doorboren in de bovenplaat? Daarna kun je tussen de gaatjes een gleufje uitzagen.
Dan hoef je ook geen mal te maken.

Maar misschien stel ik me het verkeerd voor.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Hoi Ben,

Nee dat gaat niet of ik moet alles wat reeds gemonteerd is weer helemaal loshalen.

Enige paspennen die er zijn zijn boutjes waar onder en bovenplaat op juiste hoogte van elkaar verbonden zijn.

Nee denk aan stuk dik papier waar ik de pennen van de kranen als vast punt overneem en de ogen waardoor de stangen geleid worden daarop afteken dit overneem op bovenplaat en dan gleuven slijpen.

Klinkt simpel maar doe het maar :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

inmiddels bericht gekregen van Fenix dat de laatste hand gelegd wordt aan de bedieningsunit die hij voor mij aan het maken is teneinde de servo,s in mijn opengebroken weg project op de door mij gewenste manier te kunnen laten werken en bedienen.
waarschijnlijk in de loop van volgende week zou ik die kunnen mogen ontvangen.

nu maar duimen dat ik voor die tijd voldoende reuma vrij blijf om alle voorbereidende werkzaamheden klaar te krijgen.

één ding weet ik inmiddels zeker het eind resultaat zal zeker iets aparts gaan worden.
maar voor dat dat punt bereikt is zullen er nog wel een paar weken verstrijken.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Zolderspoor »

Jan,

Er staat geen baas in onze nekken te hijgen dus niet stressen ☺ Gun jezelf de tijd - en de pauzes - om iets moois te fabriceren. Ook al gaat het misschien niet snel, je komt er wél!

Rob


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

heb gisteravond als Sinterklaascadeautje van Fenix bericht gehad dat besturingseenheid klaar is voor verzending.

hij opperde als mogelijkheid ivm met het razend druk zijn bij de post enz om het persoonlijk bij mij te brengen en helpen met de installatie hiervan.

we wachten af wat er gaat gebeuren en neem aan dat er binnenkort de bewegende beelden kunne worden getoond van de werkende servo,s die op de bovenbaan alles moeten gaan laten bewegen.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo allemaal,

Zoals Janiegein al meldde, is de servo controller klaar om te worden ingezet.
In dit draadje nu ook het filmpje dat ik plaatste in mijn eigen project draadje:

Het was een klus met best een paar uitdagingen, zowel in de hardware als in de software.

Met het uiteindelijke resultaat ben ikzelf best tevreden en hoop van harte dat Janiegein dat straks ook is, want daar is het uiteindelijk om te doen geweest ;)

Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,
Ik zou vanmorgen filmpje plaatsen over de werkzaamheden van Fenna gisteren bij mij en natuurlijk het eerste resultaat maar op computer heb ik grote internetproblemen en kan grotendeels geen verbinding krijgen met meerdere websites waaronder spoorforum.

Zaterdag komt monteur van Ziggo dus tot dan geen goed werkend internet.

Om beloofde filmpje via mijn fone te plaatsen gaat me ver boven mijn kunnen dus houden jullie te goed.

Wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

mijn computer doet het uit zichzelf weer helemaal zoals ie het doen moet, het hoe en waarom dit was verdiep ik me niet in, hij doet het en daaaar gaat het om.

heb gisteren dus Fenna op bezoek gehad en had de door hem voor mij gemaakte besturingsmodule bij zich.

in het eggie was dit nog een mooiere toverdoos dan op zijn filmpje zichtbaar was. ontzettend knap en zeer degelijk en netjes gemaakt.

vanmorgen heb ik dus de laatste hand gelegd aan de basisbewegingen en heb hier filmpje van gemaakt.



duidelijk zichtbaar op filmpje is nu het absoluut langzamer bewegen van de servo,s en dat ze niet allemaal gelijk gaan.
ook hebben ze niet allemaal dezelfde uitslag er zitten kleine verschillen in.
ook is goed zichtbaar het stopmoment aan einde van iedere slag.

dit alles is een 500% verbetering ten opzichte van eerder gemaakte schijfaandrijving.

dit uiteraard niet realiseerbaar zonder de inzet van Fenix waarbij ook hier mijn dank daarvoor.
dat dit niet een eenvoudig klusje was blijkt wel uit de ruim twee maanden arbeid die hierin is gestoken.

nu ga ik mij eerst bezig houden met het maken van een mal waarmee ik alles wat op deze onderplaat staat via die mal ga kopiëren op de bovenplaat.

daarmee hoop ik dan dat ik op de bovenplaat de juiste punten heb om een gleuf te maken boven al die messing buisjes zodat de daarop gemonteerde geleide pennen netjes boven de bovenplaat uitsteken zonder haperende storingen als ze in de gleuf uiteindelijk heen en weer gaan.
dat zal uiteindelijk nog een hele opgaaf worden maaaar we zijn al zover met evenzoveel geduld gekomen dat ik er van uitga dat ook dit mij zal lukken.

hopelijk houd de reuma in mijn handen zich dusdanig koest dat ik lekker kan blijven prutsen.

dan ook nog even excuses voor het rechtopstaande filmpje maar You Tube flikt dat regelmatig om een dwars opname rechtop te plaatsen en dat heb ik niet in de hand voor zover ik weet.

hoe dan ook dit wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo Jan,

Je bericht lees ik met een super grote glimlach op mijn gezicht :)
Maakt het de klus dubbel en dwars waard voor mij!

gr. Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

weer een daggie verder,

vanmorgen eerst een beetje redelijk stevig karton gezocht.
daar de benodigde maat van uitgeknipt.

dit op de drie pinnen en het bereikbare pasboutje geprikt door op de plaats van de pinnen bedoeld voor de kranen en het pasboutje met de tiengatentang gaatjes te hebben geknipt.

daarna op gevoel de geleide oogjes van de messing stangetjes opgezocht en aangetekend en middels een lijn met elkaar verbonden.

Afbeelding

en toen deden mijn handen niet meer mee.

morgen ga ik de lijnen uitknippen en weer passen op de baan en controleren of messing buisjes zichtbaar zijn.

als dat klopt ga ik op de messingbuisjes eerst de geleide pinnen middels gaatjes boren en haaks omgebogen pinnetjes en die gaatjes steken en vastsolderen.

daarna proefdraaien en als dat klopt pas de gleuven in bovenplaat maken.

dus ik ben nog wel effe bezig.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Ad_M »

Ben benieuwd Jan, lekker op je gemakkie hoor :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Plaats reactie