GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Nico Essers »

Ik was al aan het denken dat ik die knop niet eerder gezien had. Ik deed de code handmatig invullen maar dit is veel gemakkelijker.
Bedankt voor de tip en mooie toevoeging van het forum.

Jan,

Je moet het een keer gezien hebben denk ik. Vraag anders aan een van je kinderen of die het je een keer willen voordoen aan de hand van Ronalds voorbeeld.
De jeugd kan vaak sneller met zoiets overweg dan wij ouderen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door BenQ »

Nico, Jan is nog een jongere, ik ben één jaar ouder. :lol: :shock:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hoi Mannen,

na uitvoerig meerdere keren jullie op en aanmerkingen en uitleg te hebben gelezen denk ik dat ik het begrijp.

ik ben nu zover gekomen met het proefbaantje dat ik dit ga overbouwen naar de Geinbaan en dan maar zien of ik het daar ook gangbaar krijg.

als dit een feit is dan zal er een nieuw filmpje volgen en dat dan via jullie uitleg geplaatst worden.

dat kan al met al wel even duren want ik mag met mijn krakkemikkige lijf daarvoor in de meest onmogelijke houdingen weer onder de baan aan de gang,

dus voor de zoveelste keer geduld aub.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Ik wens al mijn trouwe volgers een fijne kerstdagen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

Jan,

Ik wens jou hetzelfde. Blijf ons a.u.b. ook het komende jaar verrassen met creatieve vondsten en probleemoplossingen.
En daarnaast wens ik je veel geluk en plezier en natuurlijk een goede gezondheid in 2019!

Groeten,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Modelspoorbarry »

Jan,

Ik wens jou en jouw dierbaren prettige Kerstdagen en een gezond en voorspoedig 2019.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Hoontje »

Jan, familie, hele fijne dagen en een goed 2019 gewenst.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,
zoals jullie weten ben ik bezig met het installeren van het testbaantje op de Geinbaan.

neem aan dat jullie nog weten dat het testbaantje een liggende Y was met de uitbeelding dat de twee korte pootjes het station Nieuwestad moet voorstellen en de lange poot station Hooggelegen moest zijn.

zie als herinnering dit filmpje https://youtu.be/SU_s_4QszoU

het installeren van het deel station Nieuwestad lukte in één keer goed maar de bedoeling was om bij het punt waar de rijstroomomkeer plaatst moest vinden in station Hooggelegen dat gaf weer eens een hoop niet meewerkende toestanden.

ik had het plan om op het moment dat de rijstroom omgekeerd werd om dan aldaar een onderbrekingsschakelaar in te bouwen om de trein een tijdje stil te laten staan om de preisertjes de gelegenheid te geven om in en uit te stappen.

mijn beide onderbrekingsschakelaars weigeren om dat te doen wat ze behoren te doen en dat is onderbreken.
wat daar ook de oorzaak van is daar heb ik geen idee van.
ik heb ze op alle mogelijke manieren aangesloten zowel in het + al in het - circuit.

als alternatief voor station Hooggelegen heb ik nu uitgedacht dat ik de pendelbaan ook kan maken voor drie treinen maar daarvoot moet ik het stukje spoor aldaar enigszins aanpassen zodat langs dat perron niet één maar twee treinen kunnen stoppen.

onderstaand plaatje laat mijn oplossing daarvoor zien waarbij groen de plaats is voor trein 1 en blauw de plaats lans stopplaats 1 om vervolgens op stopplaats 2 te komen.

Afbeelding

dit kost me dan wel weer een paar wissels extra maar heeft het voordeel dat ik ook wat logischer geplaatste opstelspoor krijg.

moet alleen nog wel uitdenken hoe ik op beide stopplaatsen de rijstroomomkeer maak die gelijk de wisselstand en het seinbeeld bediend.
moet ook de treinsamenstelling Qua lengte zo uitdenken dat de drie treinen wel alle drie op de vier stopplaatsen kunnen staan want er zal afwisselend op alle vier de stopplaatsen gestopt worden.
hopelijk verhoogd dit dan weer het levendige beeld.

maar zoals ik met het nodige gepruts de schakeling in het filmpje voor elkaar heb gekregen zal dit ook lukken.
vrees alleen dat ik dat dit jaar niet meer voor elkaar ga boksen dus het vervolg hiervan zal in 2019 plaatsvinden.

wordt vervolgt.
Laatst gewijzigd door janiegein op 02 jun 2019 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7352
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door Krab »

Hoi Jan ,
nog een gezond gelukkig spoor nieuwjaar .
Hoop dat je nog veel leuke dingen op spoor gebied laat zien ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

dank je wel Sjaak.

bij deze wens ik dan ook al mijn trouwe volgers een fijne maar vooral veilige jaarwisseling toe en spreek de hoop uit dat we met zijn allen er weer een mooi creatief jaar van zullen maken of maar zo uitgebreid mogelijk zullen mogen genieten van onze o zo mooie hobby.

alvast proost op een mooi 2019.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

in de eerste plaats natuurlijk aan een ieder de beste wensen voor dit nieuwe jaar en dat we er met zijn allen maar weer een mooi, creatief, leerzaam maar vooral een genotsvol hobbyjaar van mogen maken en dat in de best mogelijke gezondheidsvorm voor jezelf en jouw dierbaren.

heb met het aanpassen van station Hooggelegen voor de dubbele stopplaats van de pendelbaan eindelijk het railplan liggen zoals ik had uitgedacht.
Het viel niet mee om dit in de boogstraal van het kromme perron te verwezenlijken maar is toch gelukt.

hieronder twee plaatjes.
1 x het rechterdeel alwaar de pendelbaan, van en naar, binnenkomt en weer vertrekt en op plaatje stopplaats 1 ;

Afbeelding

en het tweede plaatje van het linkerdeel met 1 stopplaats 2 en een opstelspoor extra;

Afbeelding

nu moet ik alle verbindings/schakel/seinpaaldraden aanbrengen en de reedcontacten voor de bediening van de wissel en alle denkbare schakelingen die verricht moeten worden om alles te laten verlopen zoals ik bedacht heb.

dat vergt natuurlijk weer een hoop prutswerk maar we zijn weer van de straat en bovendien weer een heeeeel jaar om te klooien.

bovendien niet op de rommel er rondomheen letten want ik ben nu eenmaal zo dat hoe meer troep om me heen hoe meer ik in mijn element ben :mrgreen: . maar voor het filmje wat er komt als alles uiteindelijk werkt ( de pendelbaan dan he ) zal alles wel weer toonbaar zijn.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7352
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Krab »

Hoi Jan ,
ben je al verder gekomen met je pendelbaan ?
En die troep is het hier ook wel eens maar als de vrouw komt kijken zegt ze altijd dat jij nog iets kan vinden hier tussen die rommel :mrgreen:
Dus ben benieuwd naar een update van je Jan .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

je kan stellen dat het zo langzamerhand een drama begint te worden.

achter de oogbollen leek het een vrij simpele schakeling om e.e.a. te maken.
ben hier nu een dikke drie maanden mee bezig en NOG geen resultaat behalve een paar doorgebrande wisselmagneten en een paar brandblaren verder ben ik nog niet.
krijg alleen maar tegenstrijdige relais opdrachten die dat ook niet kunnen verwerken.

maaaaar ik zal jantje niet zijn om dit op te geven en het toch voor elkaar wil boksen.

al moet het nog drie maanden duren de volhouder zal uiteindelijk winnen en des te groter zal de triomf zijn.

dus sorry maar geduld blijven houden.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

eindelijk de juiste touwtjes aan elkaar geknoopt.

nu nog fijntunen en seinen toevoegen.

https://youtu.be/1sN1h9kanZE


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Hoontje »

Wat mooi dat het nu werkt Jan! Ik doe het je niet na zoiets. Brengt ook wel gelijk leven, zo'n pendelbaantje.
Ik ben benieuwd wat er nog meer uit je hoge hoed getoverd wordt!

Groetjes,
Hoontje


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Jan

ik heb eens naar je filmpje zitten kijken en dat moet een hele klus geweest zijn om die treinen zo te laten rijden.
Het is je gelukt en dan voelt dat als een overwinning.

Alleen zou ik de treinen wat kalmer laten lopen als je de 1/2 snelheid rijd rijd het veel natuurlijker en denk ik dat het voor jou ook veel aantrekkelijker is om er naar te kijken.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Mee eens Bob.
Maar ging mij nu alleen om het euforiemoment te laten zien dat het zwoegen resultaat geeft.
De bedoeling is dat deze drie treinen gaan rijden met alleen drie kleine lokjes. Maar die moeten nog geheel rijklaar gemaakt worden middels ultrasoon badje enz enz.

Ook moeten alle seinen nog geplaatst en aangesloten worden.

Wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Jan,

Prachtig dat het je weer is gelukt! :P :P Goed te zien dat je baan na lange tijd weer bruikbaar is.
Ik zie dat de treinen na het stoppen nog een stukje "meerijden" met de trein op het naburige spoor. Hoe komt dat?

Overigens: prachtige "technische" scenery heb je nu op je baan :D

Groeten,
Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Das een noodzakelijk stukje meerijden om van de reed verwijderd te zijn anders gaat de boel staan klapperen.

Trucje van Rob Zolderspoor geleerd.

Als al de andere treinen er uiteindelijk rondomheen ook in beweging zijn zal dat hopelijk niet meer opvallen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Nico Essers »

Mooi gedaan Jan. Ziet er goed uit.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

voor hen die het interessant vinden onderstaande stukjes elektronica heb ik moeten maken om pendelbaantje te kunnen realiseren.
Het deel bij Nieuwestad
Afbeelding

Het deel bij Hooggelegen.
hierbij moet ik op bistabielrelais nog de bedrading maken voor de seinen.
Afbeelding

voor mij die geen verstand heeft van elektriek was dit een super uitdaging en geeft weer de worstelpartij om dit tot een werkend geheel te krijgen.

en natuurlijk moeten beide schakeldingen nog netjes onder de baan gehangen worden.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7352
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Krab »

Het zou voor mij ook een hele uitdaging zijn Jan ,
ik werkte in het verleden met schakel materiaal van Fleischmann .
Maar ik zie dat jij helemaal zonder standaard materiaal werk .
Pet je af hoor zie weer gaarne naar het vervolg uit ;)

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Hoi Sjaak,

inderdaad werk ik niet met standaard materiaal.
heb ooit een oude mechanische telefooncentrale op de kop getikt waar ik de div soorten magneetschakelaars uit heb gehaald.

Afbeelding

om daarna de nodige schakelopdrachten uit te kunnen voeren worden aan deze schakelaars de bistabilerelais gekoppeld.

Afbeelding

en deze worden dan aangestuurd met reedcontacten

Afbeelding

ja het digitale tijdperk is voor mij niet weggelegd.
buiten het feit om dat ik daarvoor de hele boel weer overhoop zou moeten halen om alles aan te passen begin ik daar simpelweg niet meer aan om dat ik het gewoonweg niet begrijp en me er ook niet meer in wil verdiepen.

bovendien is de uitdaging des te groter om op de simpele ouderwetse manier alles automatisch te kunnen laten werken alsof het wel allemaal gedigitaliseerd is maar de werkelijkheid is het echt uitsluitend en alleen analoog.

en daarnaast wordt het ouderwetse analoge spul wel steeds goedkoper en das ook leuk.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Marksintpancras »

Vroeger deden ze niks anders om meerdere treinen zo laten rijden. Mijn opa had een baan met reedcontacten. Werkte voor die tijd super.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

zoals de overkapping op station Nieuwestad een hele uitdaging was om middels oude smalle lamellen dit te realiseren wordt de overkapping van station Hooggelegen een zo nog grotere uitdaging.

de perrons lopen hier gebogen maar ik wil hier een soort trapeze vorm die in het midden het hoogste punt heeft en dan afloopt naar de zijkanten eindigend over het pendelbaantje maar dan wel over de hele lengte van dit langgerekte ronde lopende perron.

hier ga ik me de komende tijd in verdiepen.
eerst maar eens bezien waar ik zoal tegenaan loop.
moeten voetgangers bruggen komen en natuurlijk verlichting.

ik ga dat eens bekijken of dat wat achter de oogbollen zit ook waar te maken is.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie