GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Momfer »

Om oververhitting of -belasting van de grijze cellen te voorkomen, kun je misschien via onderstaande link wat ideeën opdoen voor mogelijke oplossingen: https://www.yeggi.com/q/seilbahn/

Groet,
Rico


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Jan,
Van hartkleppen heb ik geen verstand, maar wel een beetje van asjes. Kun je de as niet verlengen, zodat de motor onder baan kan en de as er doorheen steekt? Welke diameter heeft de as?


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Rico;
dank voor de link. zit misschien wel wat bruikbaars in.

Ben;

nee die as kan niet verlengt worden, maar de grijze cellen doen overwerk en heb al een idee.
nu alleen nog zien uit te voeren.

plaatje volgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

dit is eerste verandering, andere steunverbinding gemaakt;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hopelijk kan ik hiermee verder.

morgen weer een dag.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

wat er zich achter de oogbollen afspeelt is toch duidelijk anders en veeeel makkelijker dan de praktijk.

zo ben ik gisteren een paar uur druk geweest met een van de vele nog te maken kabel geleiders voor kabelbaan.
daar had ik onder andere kogellagers met gleuf voor aangeschaft.
wat nu blijkt is dat dat deze lagers veeel te grof en nog veel te groot blijken te zijn, zie plaatje;

Afbeelding

dus zal dit toch in een veeeel kleiner formaat moeten zien te fiksen.

aangezien de toestand rondom mijn vrouw( die te horen heeft gekregen dat de longkanker is gegroeid en dus steeds meer pijn veroorzaakt ) de concentratie om dit soort zaken in elkaar te priegelen op een laag pitje staat.

desalniettemin proberen we met goede moed er toch wat van te bakken dus ga voor zover mogelijk ( vrolijk ) verder.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

bovenstaand plaatje is dus te grof om te gebruiken.

onderstaand is ongeveer de bedoeling om te maken.

Afbeelding

ik had bij Ali wielen gekocht maar die bleken compleet met as in één geheel van kunststof te zijn.
wiel van as geknipt en in wiel een gaatje proberen te boren.
echter zo,n wieltje wil niet in de bankschroef en tussen mijn vingers vasthouden om gaatje te boren is ook een crime.
bovendien om zo tussen de vingers het midden van zo,n wieltje te vinden :oops: zie onderstaand plaatje

Afbeelding

voor het gebruik van de wielen van onze wagons heb ik de vraagbaak advies voor aanschaf losse wielen geplaatst.

Frank N heeft hierop gereageerd en hopelijk heeft hij er genoeg om mij te helpen aan losse wielen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door maarten »

Mocht Frank er niet genoeg hebben, met een kolomboor moet het wel lukken. Mits je die hebt natuurlijk! Boor dan eerst een gat in een blok of plankje hout waar het wiel in valt maar niet de flens. Dan hoef je het wieltje niet vast te houden, hij ligt dan klem in het blokje. ;-).


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

maarten;

een kolomboor bezit ik niet en om deze aan te schaffen voor dit éne doel lijkt mij wat overdreven.

maaar met het aantal wielen wat Frank voor mij heeft moet ik het kunnen fiksen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

bij de bouw van de draagpaal waar de geleide wielen aan moeten komen komt er nog een precisie klusje bij kijken.

op de cabine staat het hangelement. deze zit met het ophangpunt precies in het midden van de cabine.

dat betekent dat het ophangpunt aan de paal iets meer dan de cabine breedte moet uitsteken omdat anders de cabine tegen de paal schraapt.

op onderstaand krabbeltje hoop ik dat tot uiting te brengen;

Afbeelding

betekend dat er veeeel meer komt kijken dan alleen een draadgeleiding met wielen en geleide gleuf
duidelijk speelt ook de hoogte van de palen mee voor daar waar het geheel over de treinen heen gaat.
maw moet dus verschillende hoogte palen maken..

het hele project is dus echt een project wat van a t/m z heel veel denkwerk en bouwfrutsels gaat worden.

hoop dat ik mijn aandacht er genoeg bij kan houden om dit te realiseren.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ben aan het experimenteren met een 1,5x1,5 mm u profiel als aan en afvoer voor de zowel de aandrijf als retourschijf van de kabelbaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hier heb ik geen geleide wielen voor nodig denk ik zomaar.

als dit in de proefopstelling zo staat gaan we het zien of dit zo werkt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

onderstaand plaatje met daarop draaipunt voor draaddoorvoer van de kabelbaan mag ik opnieuw gaan maken.

Afbeelding

de reden is even simpel als dommigheid.

heb namelijk in mijn enthousiasme met het maken van dit ding gewoon slordig gewerkt.

de praktijk blijkt nu dat de as waar schijf op draait niet in het midden zit.

dus wie zijn hersens niet goed gebruikt mag op de welbekende blaren zitten en gewoon weer opnieuw maken. grom grom


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

dat bleek dus gelukkig makkelijker gerepareerd dan eerst gedacht.

alleen nog één geleide gleuf aan staander solderen maar door krampen in mijn handen gaat dat vandaag niet meer lukken.

morgen ga ik proberen een proefopstelling in elkaar te zetten en dan de motor via het apparaat van Fenna zijn eerste rondjes incl stop en go te laten draaien zodat ik de exacte lengte voor stopplaats kan berekenen en als zodanig maken bij station Nieuwestad dan wanneer daadwerkelijke installatie van kabelbaan op de baan plaatsvind.

dus wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

en voor hen die het naadje van de kous willen weten :mrgreen: , hier plaatje van gerepareerde draaipunt.

linksonder de as is het verkeerde middelpunt ( en dus verkeerde geboorde gat ) zichtbaar en dus stond staander met geleide gleuven er scheef ervoor

Afbeelding


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

toen ik het draaipunt voor kabelbaan maakte wat verend gemaakt is zodat draad altijd strak gehouden wordt werd er door Ben gesuggereerd dat deze constructie er wel degelijk uitzag maar hij vreesde voor enige kanteling van de staande as waardoor een haakse verbinding niet geheel zeker zou kunnen zijn.

nu ik een proefopstelling heb gemaakt en ook een draad om de beide wielen heb gespannen komt de aap daadwerkelijk uit de mouw met twee problemen;

eerste probleem is inderdaad het kantelen hoe minimaal ook maar zorgt er wel voor dat draad van wiel afloopt.
tweede probleem de motor blijkt veeeels te langzaam te lopen waardoor er nauwelijks beweging in de gondel zit dus moet op zoek naar motor met snellere omloop.

wat betreft het kantelen moet ik de grijze cellen aan werk zetten om dit probleem als eerste op te lossen.
ik denk aan een zwaardere veer die aan de bovenzijde van de as zit waardoor waarschijnlijk het kantel moment wat in de praktijk minder dan 1 mm is op te heffen.

al met al de eerste bevindingen van de proefopstelling vallen vies tegen en moet aan bak voor een oplossing.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

heb overigens ook de wielen die Frank N voor mij had binnen zodat ik ook de juiste geleiders kan maken zoals de schets in de krabbel van 13 maart een stukje naar boven.

Afbeelding
met links de wielen die zo klein waren dat ze niet te hanteren waren en rechts de standaard N-spoor wielen.

de éne uitdaging na de andere.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

de te langzaam draaiende motor;


de heeft 2 tpm

en de snellere motor;


deze heeft 10 tpm

misschien kom ik hier beter mee uit de voeten

verder met testen


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo Jan,

even vanaf mijn vakantie adres ;)
Je bent lekker aan het stoeien met je kabelbaantje;)

Als je de 10 rpm te snel vindt, kan het regelkastje wel worden aangepast dat de draaisnelheid begrensd wordt. Dat kan instelbaar met een extra potmetertje of vast ingeprogrammeerd in de arduino.

wilde ik even meegeven ;)
Fenna


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door maarten »

Als het een continu stoeltjeslift betreft dan is de eerste prima qua snelheid, anders krijgen de preisers geen tijd om in- en uit te stappen. Als je een kabelbaan hebt met gondel die stopt bij het station voor het in- en uitstappen, dan is de tweede de betere keuze. ;-) Sneller zou ik niet doen trouwens, dit is hard zat.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Voor dit moment is de draadgeleiding rond de beide draai en aandrijfschijf de grootste zorg.
Immers als dat niet goed fuctioneerd valt het geheel in deugen en of het dan te snel of te langzaam gaat en of het stopt of niet is dan niet belangrijk.

Eerst het goed rondgaan van de kabel is prioriteit nummer 1.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door HTteG »

Jan wellicht een optie om de goot bij het wiel iets langer te maken voorkom je ook het doorzakken van de draad bij het wiel. Dit is vaak het probleem van niet inlopen van de draad op het wiel. En ik denk dat je uiteindelijk hier ook een kap overheen maakt dus je ziet het niet.
Groet en succes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

HTteG;

de bedoeling is dat de beide draaipunten in een berg verdwijnen dus allebei buiten zicht. maar de bedoeling he :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

wat er vandaag met mijn handen aan de hand is weet ik niet maar kan ze niet stilhouden en bibber zo erg dat ik niet eens een sjaggie meer kan draaien ( nou zou dat wel gunstig zijn maar ja :mrgreen: ).

maar na heeeeel veel geduld en uren klooien heb ik het toch voor elkaar om in een roerstaafje 3 x een 1mm gaatje te boren en hier op drie wieltjes van Frank N middels een spijkertje te monteren.

nu moet hier nog links en rechts een gaatje komen waardoor dan een stukje draad gestoken wordt en in de juiste bochten gemaakt om voor en achter deze wielen aan dit draad de stukjes u profiel te solderen teneinde de geleider als zodanig te completeren.

dan nog precies zo,n zelfde maken en deze dan op het T stuk te maken die voor de draaischijf staat zodat de draad naar en afgevoerd kan worden zonder van de schijf te lopen althans dat hoop ik.

Afbeelding

we gaan het zien en dan nog eens precies hetzelfde maken voor de retour draaischijf.

gezien het gevoel in mijn handen/armen en vingers zou dat nog wel eens een poosje kunnen duren.

trillen komt overigens van de medicatie luchtmiddelen.

dus wordt weer vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

en zo komen er dan middels een in model gebogen ijzerdraadje hulpsteunen aan;

Afbeelding

en hieraan de draadgeleiders gesoldeerd;

Afbeelding

nu een tweede exact zo maken zodat er aan de aangedreven zijde de draad wel degelijk in gleuf aandrijfschijf zijn bedoelde weg pakt.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

even update;

na een paar dagen niet uit de voeten kunnen door extreme spierproblemen in armen en benen waardoor lopen, zitten en staan een groot probleem bleek te zijn en dit tezamen met gisteren de vrouw een longpunctie heeft ondergaan dit een uiting van spanning is geweest die mij het moeilijk heeft gemaakt.
wat maar laat zien wat zorgen en spanning met het menselijk lichaam kan doen.
daarbij wat mijzelf betreft heb ik ook nog te horen gekregen dat ik binnenkort een hartkatherisatie ( controle hartkransslagaders ) moet ondergaan als een van de onderzoeken die uitgevoerd moeten worden alvorens men tot het vervangen van mijn aortaklepvervanging kan overgaan.

vandaag een dag na de ingreep bij mijn vrouw is er een deel spanning weggevallen en ik plots weer in staat ben enige beweging in mijn lijf te krijgen.
nu nog weer een paar dagen in spanning om op de uitslag over mijn vrouw te wachten en nu maar hopen dat na drie van dergelijke ingrepen er nu eindelijk materiaal gevonden is waar men wat mee kan en dit wel bruikbaar op kweek kan zetten waaruit dan een prognose gemaakt kan worden wat voor soort kanker zij mee behept is en of er uberhaubt een behandeling nog mogelijk is.

jullie begrijpen hiermee iets beter in wat voor spanning er bij ons is.
dat daar hobby technisch de nodige stremmingen en strubbelingen door ontstaan lijkt me logies.

ben deze dagen dan ook niet verder gekomen dan langs de bouwmarkt met mijn schoonzoon omdat hij daar toch naartoe moest en ik twee MDF platen heb gescoord wat uiteindelijk de basis en afwerkplaat moet worden voor het aanleggen van het toekomstige formule 1 circuit.

voor nu probeer ik verder te gaan met de kabelbaan en hiervan volgt hopelijk snel een resultaat in de vorm van filmpje met de werende proefopstelling.

dus wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

het hebben van de nodige lichamelijke klachten waardoor ik een paar dagen rustig aan heb moeten doen heeft het voordeel dat je dan lichamelijk niets doet maar de grijze cellen staan niet stil.

zo heb ik vooruitlopend op het maken van het formule 1 circuit het volgende "probleem " ontdekt.

de basis gedachte is om het geheel aan te drijven met twee fietskettingen.
deze worden middels een groot kamwiel met daarop een kleiner kamwiel voortgetrokken.
echter als die twee kamwielen op elkaar liggen vormen zij samen een behoorlijke hoogte welke de op de ketting geplakte magneten als ze ze om de kamwielen lopen , daarvan de buitenste ketting zal dan een kettingdikte lager liggen, en dus moet die magneet dan een twee x die afstand overbruggen om de boven de ketting geplaatste werkplaat waar uiteindelijk de auto,s op rondgaan deze mee te kunnen nemen.

als oplossing heb ik bedacht dat ik dan met twee motoren moet werken die ieder apart de buitenste en de binnenste ketting los van elkaar voortbewegen.

heb ik zeker één hoogte van ketting met magneet. in plaats van één groot en één klein kamwiel kan ik dus ook twee kleinere kamwielen gebruiken en dan met het toerental van de motor spelen om een ongelijke snelheid te krijgen die inhalen suggereert.

hoop dat ik bovenstaand gekrabbel een beetje begrijpelijk heb geschreven.

ik zal later hier nog wel een tekening van maken zodat e.e.a. wat duidelijker wordt.

ik dacht laat jullie meegenieten van mijn grijze cellen denkwijze en misschien hebben jullie nog wal andere ideeën.

voor nu ga ik in ieder geval twee motoren bestellen met aandrijfgevalletjes.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie