GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Dank je Sjaak,

dit moet natuurlijk nog wel wat netter en logischer in/op/aan de buitenweg bevestigd worden maar dat is nog niet aan de beurt.

zoals ik in eerder bericht melde ben ik achter de oogbollen bezig met een schakelding voor de stoplichten op het verkeersplein.
daar zullen er totaal acht moeten komen maar die moeten natuurlijk wel in een dusdanig seinpatroon komen dat dit verkeerstechnisch ook logisch is.

de kant en klare modules zijn gebaseerd op 12 volt stuurstroom en 5 volt lampsterkte.

ik werk met 5 volt stuurstroom en 3 volt lampsterkte. en dat is dus niet te koop en moet dat zelf zien te maken.

dus achter de oogbollen iets zitten bedenken. of dit uitvoerbaar wordt weet ik nog niet dat zal proefondervindelijk moeten gebeuren.

uitgangspunt is een zestal bistabiele relais.
2x voor rood licht 2 x voor groen licht en 2 x voor geel licht.

stel ik neem een schijf gelijk aan de schijf als waar ik mijn toer de france renners op heb gezet.

een zelfde soort aandrijving daarvoor laat de schijf in één en het zelfde tempo ronddraaien.
daarover heen maak ik een een houder die een zestal reedcontacten vrij boven die schijf laat hangen.

op die schijf plak ik magneten op de zelfde manier als een muziekrol in een muziekdoosje de tokkelbeweging maakt maar dan nu magneetjes die op een bepaalde volgorde op die schijf zijn geplakt en middels de ronddraaiende beweging de magneetjes de zes reedcontacten beurtelings activeren.

klinkt voor mij logies uitgelegd maar hoop dat jullie dit met mij mee kunnen denken.

dit schakelen is gebaseerd op twee stoplichten maar kan naar behoefte net zoveel stoplichten aangehangen worden die dan allemaal synchroon zullen werken.

en als ik naast het verkeersplein er dan weet ik veel nog aanhang die overal en nergens op de baan in een autowegkruising o.i.d.worden geplaatst zullen die ook netjes aldaar meewerken. en de illusie van actief verkeerssituatie teweeg brengen.

dus ik heb weer een heerlijk iets om mee bezig te zijn en het genot om dit weer zelf in elkaar te prutsen.

commentaar hierop is natuurlijk van harte welkom.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

om in welke vorm dan ook te kunnen beginnen met het schakelding nodig voor de bediening voor de stoplichten moet ik ergens beginnen.

als eerste heb ik de draaischijf gemaakt die uiteindelijk de schakelwals moet worden.

te beginnen met weer twee laminaatdelen aan elkaar gelijmd.

Afbeelding

hierop de een cirkel uitgetekend,

deze cirkel weer netjes uitgezaagd,

Afbeelding

schakeling is bedoeld voor standaard twee stoplichten.
dus twee keer een bediening voor drie kleuren en dus een vak indeling voor zes kleuren.

Afbeelding

daarna deze zes vakken in de juiste kleur.

Afbeelding

dat kleuren hoeft niet echt netjes maar is voor mij een aanduiding waar straks de magneten geplakt moeten worden die op hun beurt de reedcontacten activeren om stoplichten te laten verspringen.

overigens draait de schijf linksom dus voor de horizontale lijn is dat groen,geel,rood,groen,geel en rood.

ga nu verder met de schijf monteren op het motorische gedeelte en de brug maken waaraan de reedcontacten zitten.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Leuk idee Jan, maar als de schijf linksom draait, (dus tegen de klok in) krijg je toch: rood, geel, groen?
Bedoel je niet dat de schijf rechtsom zal draaien (met de klok mee), dan krijg je groen, geel, rood.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Daar kun je best wel eens gelijk in hebben.
De praktijk op aandrijving zal het leren.
Motor kan gelukkig twee richtingen draaien.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

nou dit gaat hem niet worden.

de draaischijf blijkt in de praktijk veel te snel te draaien.

https://youtu.be/SoXSdDwn-5I0

zo wordt het meer een knipperlicht als je de kleuren op de lijn van de winkelhaak als schakelmoment denkt.

nu heb ik een link gevonden met een betaalbare module die lichten zo laat schakelen;

https://youtu.be/E2hEwiKFTzg

hier ga ik verder niet voor zelf klooien.

dus geduld allemaal maar verkeersplein krijgt zijn verkeerslichten zoals ik achter de oogbollen heb uitgedacht.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

heb inmiddels bericht gehad dat de module gemaakt wordt en die gaat eerdaags op de bus.

als Aliexpress nu ook maar wat wil vlotten komen onderstaande stoplichten ook binnenkort binnen en kan ik aan het monteren en opbouwen van het verkeersplein beginnen.

https://www.aliexpress.com/item/JTD13-1 ... 4c4dzExU0w

dus de spullen zijn onderweg en daar is het wachten op.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

zoals jullie verteld heb ik een module besteld voor mijn verkeerslichten.
en zoals jullie weten is elektronica voor een groot deel abracadabra voor mij.
echter als er duidelijke beschrijvingen bij zitten over het hoe wat waarom aansluiten durf ik mij daar toch wel aan te wagen gezien ik mijn geluidsmodules weliswaar nog niet af maar wel aan de praat heb gekregen.

nu had ik besteld een module gelijk aan onderstaande afbeelding;

Afbeelding

met het daarbij behorende aansluitschema. ( eerste van de twee bladen );

Afbeelding

maar ik krijg deze ;

Afbeelding

en deze wijkt duidelijk af van de eerste afbeelding.

dus heb leverancier maar gemaild met de vraag ,
A; of dit wel gelijk is aan eerste afbeelding
B; of ik dan wel bij dit ding het juiste aansluitschema mag ontvangen. want mis bijvoorbeeld de 5 volts aansluiting.

lang leve de online bestellingen. altijd maar afwachten wat we krijgen.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Jan,

Ik ben geen deskundige op dit terrein, maar die 5Volt aansluiting op het schema is volgens mij een alternatieve aansluiting, als je geen 12 - 16V voeding gebruikt. Volgens mij gebruik jij een gewone treintrafo, dus die 5V aansluiting is voor jou ook niet nodig.
Volgens mij kun je de lichten en schakelaars gewoon volgens het schema aansluiten.

Maar ik geef mijn mening graag voor een betere....

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Alro »

Wat Ben al zegt: volgens mij mis je alleen de voor jou overbodige 5V aansluiting. Bovendien vind ik de ontvangen module er beter uitzien dan die op het 1e plaatje.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door maarten »

Het lijkt inderdaad een extra stukje spanningsverzorging wat overigens niet bestückt is op de eerste foto. Daarnaast mist op de nieuwe print de potmeter. Waarschijnlijk is deze om de snelheid van de cyclus in te stellen maar dat is natuurlijk een aanname.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

jullie begrijpen dat ik behoorlijk achter mijn oren moet krabbelen om dit te begrijpen.

ten eerste is het wel zo dat de lampjes gebruikt in de stoplichten 3 volt zijn.

als voeding 12-16 volt wordt gehanteerd zullen bij aansluiten in mijn ogen direct alle aangesloten stoplichten in rook opgaan.

met mijn lekenverstand dacht ik dat de 12 volt voeding is voor de module en dat die intern overschakelt naar een 5 volts uitgang waarna lampjes met een weerstand netjes zouden branden.

dus vrees dat er meer nodig zal zijn om tussen module en lampjes te hangen.

maar voor ik wat dan ook ga doen wacht ik eerst maar op antwoord van leverancier.

misschien door mijn lekenverstand denk ik te moeilijk maar ja het zou zonde van al het werk en het geld zijn als alles in rook opgaat.
voor de goede orde hieronder de complete beschrijving van de aansluiting.

Afbeelding

Afbeelding


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door BenQ »

Zou kunnen dat de potmeter rechts van de drukknop zit, dit gedeelte is niet duidelijk op de foto.
Dat de voedingsspanning iets met de spanning van de lampjes te maken heeft hoeft niet.
Een led-lamp draai je in een fitting waar 230 volt opstaat, de meeste leds kunnen 1,5 volt met een stroombegrenzer hebben.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Jan,

En als je je multimeter in de gelijkstroomstand aansluit op aansluiting 1 en 10, hoeveel Volt meet je dan?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Ipio
Berichten: 455
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Ipio »

Jan,

Wacht het antwoord af, van Kees Huizer.

Groet, Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

het is zoals Ipio het stelt ik wacht eerst het antwoordt van Kees Huizer af.

ik weet niet of dit ding het juiste ding is dus ik wil het risico niet lopen door er stroom op te zetten en hem daarmee om zeep help.

maaaaar ik heb wel door zitten denken en het volgende bedacht.

als dit ding wel de juiste is en middels de 12volt werkt zowel in als uitgang zou ik mijn 3 volts stoplichten hier niet zomaar op aan kunnen sluiten.

maar wel als ik het volgende zou doen.

om als voorbeeld te nemen de aansluiting voor het rode licht.
als die 12 volt zou geven kan ik daar ook een schakeldraad voor een bistabiel relais aanhangen die dat ding inschakelt die kan dan op zijn buurt op de contactpunten wel 3 volt doorgeven.
hetzelfde op de groene aansluiting en de gele.
als dan de groene stroom krijgt kan die gelijk de rode weer uitzetten en bij de groene die wordt dan weer uitgezet as de gele stroomkrijgt enz enz.

klinkt misschien onlogies maar op die manier zou het moeten kunnen werken.
kost wat extra materiaal maar ja anders zou ik het zo 123 niet weten.

vind dat ik dit met mijn lekenverstand alweer aardig uitgedacht heb.

maar goed eerst afwachten wat meneer Huizer te melden heeft.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

heb tot op heden geen reactie van meneer Kees Huizer ontvangen. op zich erg jammer want ik denk dat er op het forum diverse klanten voor hem voor deze module zouden kunnen zijn omdat ik denk dat er onder ons veel meer geïnteresseerden zullen zijn die hun baan ook zouden willen opleuken met werkende stoplichten.

maar goed heb dat ding nog eens goed zitten bestuderen en heb de jumpers gevonden zoals genoemd in de aansluitinstructies.

heb 12 volt aangesloten op de aansluitklemmen.
heb een brug gemaakt tussen aansluitklem 8 en 9

uitgaande dat klem 10 de massa is voor de lampjes heb ik tussen klem 10 en 6 een lampje geplaatst en op het moment dat ik de stroom aanzet gaat alleen de groene led branden en verder helemaal niets. ook gaat het lampje niet branden wanneer ik de stroom er langere tijd op laat staan terwijl je mag verwachten dat de wisseling van de lampjes toch eens in de zoveel tijd dat één lampje wel zou moeten laten branden als het ding zou werken.

dus concludeer ik dat het ding niet werkt en ik verder instructies van meneer Huizer nodig heb.
e zolang hij niet reageert kan ik dus niets.

kan op zijn website ook geen telefoonnummer vinden waarmee ik eventueel contact met hem kan opnemen alleen maar een e-mailadres maar zoals gezegd reageert hij niet via dit gegeven.

blijf afwachten want andere keus heb ik niet maar moet wel toegeven dat door deze stagnatie mijn enthousiasme wel afneemt.

en op de vraag van Ben er staat tussen klem 1 en 10 geen spanning. multimeter geeft bij zowel gelijk als wisselspanning 0,00

en Benq rechts naast drukknop dat zijn jumper 2 en 3 waarbij 2 is doorverbonden.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

heb toch nog eens zitten spitten op de website van meneer Huizer.

onder de beschrijvingen van de modules zitten zoeken en vergelijken van de diverse prints en kwam deze tegen die volgens mij geheel overeenkomt met wat ik heb opgestuurd gekregen.

alleen staat hier niet bij waar wat moet worden aangesloten maar is wel een beter uitgangspunt om te bestuderen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

misschien kom ik hier wel uit hoe aan te sluiten.

Heb em wederm ee mail gestuurdd en uiteg geraagd..

Hpoenlijk krijg ik nu wel uitleg.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Heb vanaaf antwoord van heer Huizer.

Snap het niet zo goed.

Zal morgen kopie van antwoord plaatsen.

Blijk wel juiste module maar nieuwste model.

Maar dat lezen jullie morgen wel.

Tot morgen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

kees huizer <keeshuizer@live.nl>
Di 7-4-2020 20:36
Hallo Jan,

Ik was even een paar dagen druk in het ziekenhuis aan het werk om plek te maken.

De printjes zijn gelijk , de 10 pennen hebben de zelfde werking als de 10 blokjes
De beschrijving klopt ook gewoon , eerste printje is oud type.
De pennen 1 t/m 6 kunnen gewoon ledjes op van 3 volt , weerstand zit op de min.
De min draad kan gewoon op de andere klem

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

Groeten kees


doorbordurend op dit antwoord van heer Huizer zou dus op klem 7 en 9 massa moeten staan ( zie laatste bovenstaand schema bladzijde 1 )waaraan de de massazijde van de led moet worden aangesloten.

heb op klem 1 t/m 6 dezelfde lampjes aangesloten die ik ook gebruikt heb voor de lantaarns in mijn stationsgebied Nieuwestad.

alleen heb ik nu netjes twee rode en twee gele en twee groene lampjes gebruikt

de massa zijde verbonden en daarna de gebundelde massa draad op de rest van de aansluitingen geprobeerd maar zonder brandend resultaat.

dus ik weet het nu niet meer en vraag aan jullie elektrotechneuten kunnen jullie mij in jip en janneke taal vertellen wat ik verkeerd doe????


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

heb een proefopstelling gemaakt en zie hieronder het resultaat;

https://youtu.be/IM90orAJvyI

uiteraard ben ik hier niet tevreden over en heb daarom weer met heer Huizer gemaild en hem het volgende verteld;

Heer,

heb een proefopstelling gemaakt met afwijkende ledlampjes maar gaat om principe.

filmpje laat zien dat links verkeerslicht goed werkt.
rechts echter gaat niet goed en wel als links klaar is zou rechts groen moeten gaan branden.
echter dan gaan beide rode uit en gebeurd er niets tot recht weer op rood komt dan gaan beide weer rood branden waarna links groen krijgt en rood uitgaat maar recht blijft dan wel rood branden zoals het hoort.

ik kan een hoop vertellen maar filmpje zegt meer.

https://youtu.be/IM90orAJvyI


kunt u mij vertellen wat ik anders in moet stellen of wat dan ook dat rechts wel meedoet.

overigens ter uwer info;

op de module heb ik nog niet gezien dat wat ik ook , al is het zeer beperkt,
voor knopje of zo indruk er geen gele of rode led gaat branden terwijl de groene permanent blijft branden.

ik hoor graag van en op voor hand alvast dank en sorry voor overlast.

groeten

Jan de Wit


afwachten maar weer wat hij hierover te melden of advies heeft.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

heb Meneer Huizer inmiddels een excuses mail gestuurd daar ikzelf de module verkeerd had aangesloten.
echter wordt één onderdeel op de module bloedheet en koste me bijna een brandblaar en ik denk dat dat niet goed is want als ik dit ding zo onder de baan monteer is dat toch iets wat brandgevaar kan opleveren en daar zitten we toch zeker niet op te wachten.

dus heb daar nog wel enige uitleg over gevraagd.

hieronder staat filmpje waarin te zien is dat dit module nu wel werkt zoals de bedoeling is.

https://youtu.be/JX5FwVPIM-Q

straks in een later stadium ( is afhankelijk wanneer ik verkeerslichtsetjes uit China binnen heb ) moet er aan elk verkeerslicht wat nu zichtbaar is zes sets verkeerslichten worden gehangen die dan gezamenlijk het verkeersplein gaan bedienen.

ben op voorhand benieuwd hoe dat er uit gaat zien.

maar wel leuk om naar uit te kijken en weer een hele uitdaging om dat zo te gaan maken.

en met al de ellende rondom het corona gebeuren een goede reden om van de straat te blijven.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Hoontje »

Jan, dit soort electronica die zo warm wordt dat je jezelf eraan brand, is stuk. (Even het aspect koeling en andere toepassingen negerend omwille van "hou het simpel en begrijpbaar)

Dus vervangen.
Verder ben je erg lekker bezig zo!

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Ronald2016 »

Is het onderdeel met oogje wat warm wordt?

Zo nee, hoor ik graag welke dan wel.

Zo ja, dan kan het zijn dat je te veel spanning op de ingang zet.
Zover ik weet zet dat component de hoge spanning om naar een lagere spanning werkbaar voor de andere componenten op de print. Door het omzetten komt er warmte vrij en dat kan ie niet lekker kwijt zo zonder koeling.

Je kan dus de ingangsspanning verlagen, of een aluminium plaatje er tegen aanschroeven zodat de warmte weg kan raken.

En hou het even in de gaten, want onder de baan en dan zo warm lijkt me niet fijn.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

goede morgen allemaal,

gisteravond kreeg ik antwoordt op mijn vragen van meneer Huizer.
moet zeggen niet bepaald waar ik op zat te wachten maar hij gaf aan blij te zijn te lezen dat het ding werkt en wenst mij fijne paasdagen. dat was het.
of dit als klantvriendelijk vertaald moet worden laat ik maar in het midden want de vraag waarom ding zo heet wordt slaat ie maar over.

naar aanleiding van de suggestie van Ronald2016 heb ik de multimeter gepakt en gaan meten.

ding is aangesloten op de wisseluitgang trafo dus 16 volt.
bedrading omgehangen naar de rijstroom en blijkt dat als ik de snelheidsknop langzaam omhoog draai dat ie vanaf 4,3 volt ook werkt.
zo staat ie nu al een dik uur proef te draaien en wordt nauwelijks warm.

dus dank voor suggestie heer Ronald2016.

overigens moet de massadraad dus de min zijde van de ledlampjes aangesloten worden op klem 9 en niet op 10 zoals beschrijving van de lichten aangeeft.

heb hem daarna aangesloten op de 5 volts adapter waar ook al de straatlantaarns op station Nieuwestad op werken en daar werkt ie ook op dus dat ga ik ook gebruiken als ik uiteindelijk al de stoplichten binnen heb en het verkeersplein daadwerkelijk van stoplichten kan voorzien.

vind het dus wel vreemd dat op de site van heer Huizer toch duidelijk aangegeven wordt dat voeding 12-16 volt moet zijn.

maar goed voor een ieder die dus ook interesse heeft in zo,n ding moet dat dus duidelijk vrij geïnterpreteerd worden en de aansluiting naar eigen inzicht worden gebruikt.

we gaan weer vrolijk verder met opruimen want daar heb ik nu tijd zat voor.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Ronald2016 »

Fijn om te horen Jan,

Ik kan inderdaad wel begrijpen dat het warm wordt, ik denk dat het printje op 5 volt werkt en als je er dan 16 volt in stopt. Het component met dat gaatje regelt dat en moet dus zo iets van 10 volt kwijt en zet dit om naar warmte. Normaal zit dat component aan een aluminium koellichaam en kan het component zo zijn warmte kwijt.

Veel succes met het aansluiten, blijf het goed ventileren.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Plaats reactie