GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Hoi Jan,

ik heb de onderstelaag met de daarop volgende laag gewoon verlijmd met een plaatje hout.
Op de foto zie je nog de lijmklemmen van gisteren zitten.
En ik hou dan ook rekening met de zaagsnede, zodat er geen extra spanningen op komen.

Afbeelding

Owhja, ik heb M8 gebruikt.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi Wim bedankt ,
lijkt me een goede en makkelijke optie, kijken of ik daar mee wegkom.

gr jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

René
Berichten: 372
Lid geworden op: 18 okt 2010 20:08
Locatie: Almere

Re: GEINBAAN

Bericht door René »

Ziet er netjes uit. Goed bedacht die ringleiding als valbeveiliging.


Groet,
René

DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: GEINBAAN

Bericht door shoven »

Draadeind is M10 hier. Lekker zwaar uitgevoerd dus, maar ik vind het geen overbodige luxe. Voor het verbinden gewoon een stukkie hout of ijzer, niet te moeilijk doen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo allemaal effe update,
aan het tekenen, zagen en veel zweten geweest .

Draadeinden gekocht M 8, ik denk dat dat voor die anderhalve draai zwaar genoeg is.

Vond op zolder nog een hele rol ondervloer voor onder parket / laminaatvloer met de eigenschap geluid / vochtwerend en dacht dat kan ik mooi als onderlaag onder de rails gebruiken tegen eventuele herrie.

Zoals jullie mij vertelden hoe ik verbindingen zou kunnen maken heb ik het verlijmen met latjes gekozen en de eerste verbinding staat nu te drogen.

Als ik het goed begrepen heb hanteren we voor de onderlinge afstand van de rails die als parallelspoor voor heen en terug een hartafstand van 26 mm wat voor mij overeenkomt met 10 mm tussen beide rails van biels naar biels.

Volgens werkvolgorde moet ik natuurlijk met de bouw van de helix mee de rails leggen want anders kom ik er niet meer bij als ze boven elkaar komen. Al met al een klus waar ik U tegen zeg maar mij met volle overgave op stort met in mijn achterhoofd de wetenschap dat haastige spoed is zelden goed dus alles op mijn gemakkie want alles overziende een fout is zo gemaakt.

Dan nog even de hellinghoek jullie zeggen 3 % stijging max.
Als ik vanuit de verste punt reken en kom naar voor dat is 90 cm en hou dan 2,5 cm stijging aan en naar weer de overkant 2,5 cm en weer terug naar voor en voor de laatste keer naar achter weer 2,5 cm dan ben ik op niveau nul dat is dus 10 cm omhoog en dan de railhoogte als meetpunt gebruikt dan ga ik toch goed of is dat toch nog te steil.
Ik denk dat ik niet vel minder kan om uiteindelijk een tussenliggende ruimte van tenminste 6,5 rijhoogte over te houden.

Dan heb ik nog een misschien wel domme vraag maar aansluitdraden aan de rails ( stroomvoorziening ) als je er vanuit gaat dat een rails van links naar rechts bereden wordt dan heb je een voorste en achterste rail, waarop komt dan de plus en waarop de min en is dit een standaard die iedereen gebruikt en welke is dat dan ??

Afbeelding



graag jullie commentaar hierop



gr Jan
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 12:29, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

janiegein schreef:hallo allemaal effe update,
aan het tekenen, zagen en veel zweten geweest .


Als ik het goed begrepen heb hanteren we voor de onderlinge afstand van de rails die als parallelspoor voor heen en terug een hartafstand van 26 mm wat voor mij overeenkomt met 10 mm tussen beide rails van biels naar biels.



graag jullie commentaar hierop

fotootje er nog even bij,

gr Jan
10 mm tussenruimte op de rechte stukken zal wel goed gaan, in de bochten is die afstand te krap......... (volgens mij)


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: GEINBAAN

Bericht door shoven »

Ehm... die foto... is dat ingestort of zo?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Nee
alleen het eerste stuk ligt in de lijmtang, maar door lijmtangen ligt alles en beetje in andere stand en kan pas als hele onderste bekleed en beplakt en als de rails ligt enigszins uitlijnen,de bocht rechtsboven daar ligt de isolatieplaat van los en na de bocht rechtsom wordt morgen gelijmd en bekleed dan wordt ook eerste stuk isolatie geplakt voor vervolg met eerste rails leggen.

gr jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: GEINBAAN

Bericht door Paul B »

Waar de plus en de min komen heeft alleen invloed op de rijrichting, dus dat moet je ff proberen.
Verder dient natuurlijk dezelfde polariteit op de verbonden railcirkel te staan. Wat dan goed werkt is bv plus voor de buitenste rail en min voor de binnenste. Of andersom.
Bedoelde je dat?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi Paul
ja dat bedoel ik, als je bijvoorbeeld twee rails naast elkaar legt zoals ze liggen voor een heenspoor en een terugspoor dan liggen in principe de de binnenrails naar elkaar toe en zouden die verbonden kunnen worden als Min of Plus net wat er verkozen wordt.
Maar is het gebruikelijk om altijd de rechter rail als plus of andersom als min te gebruiken.

gr jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Jan.

Welke spoorstaaf plus en welke min wordt kan je niet zelf kiezen. Voor alle spoor N loks geldt dat in de rijrichting gezien de rechtse rail de plus en de linkse rail de min is.
Dat is een vaststaand feit en daar kan je niet van afwijken.

Ja, voor de fanatici onder ons: als je de draaistellen omwisselt of de motor 180° draait, rijdt de lok precies andersom. Maar dat is niet standaard.

Rijstroomisolaties voor stopsecties plegen in de rechterrail te zitten, maar daar kan je wel van afwijken. Zou ik je niet aanraden omdat je ook al met een gemeenschappelijke min wilt werken. Kies echter wel voor konsekwent alle stopstukken (= stroomonderbreking) in dezelfde rail!

In principe zou je bij een dubbelsporig traject de (in de rijrichting gezien) linkerrails met elkaar kunnen verbinden. Heb ik ook gedaan en eeuwig spijt van gehad. Het is handiger, zegt de ervaringsdekundige, om de beide sporen ieder op een eigen ringleiding aan te sluiten en hoogstens de min-aansluitingen van de ringleiding hier en daar met elkaar te verbinden. Waarom? Nou, als je te veel van je trafo's vergt kan je de verschillende circuits niet zo gemakkelijk uit elkaar halen als je alle linkerrails met elkaar hebt verbonden.


Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Dus ja Jan,

omdat je een keerlus hebt aan/achter de onderzijde van de helix is de volgorde van polariteit:

+ - - + of - + + -

+ of - bepaald de rij richting van je locs.


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: GEINBAAN

Bericht door Hookies »

Zolderspoor schreef:Hoi Jan.

Welke spoorstaaf plus en welke min wordt kan je niet zelf kiezen. Voor alle spoor N loks geldt dat in de rijrichting gezien de rechtse rail de plus en de linkse rail de min is.
Dat is een vaststaand feit en daar kan je niet van afwijken.
Is dit voor analoog dan zo?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN

Bericht door Zolderspoor »

Hallo Hookies,

Het antwoord is "ja".
Digitaal is niet mijn ding, ik ben een ouderwetse analogist en dan geldt gewoon rechts = plus, links = min.
Kan je eenvoudig zelf uitvogelen met
-een ledje (denk om de reductieweerstand),
-een lampje en een paar diodes of
-een voltmeter in de gelijkstroomstand.


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: GEINBAAN

Bericht door Hookies »

Ik rijd digitaal, maar vroeg het me gewoon even af, want dan zou het bij mij niet kloppen.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi allemaal,

Toch wel grappig om te lezen dat mijn vraagstelling over aansluiting van de bedrading op de rails verschillende reacties heeft teweeg gebracht.
Echter alleen Zolderspoor geeft antwoord op de standaardisering van alle locs rechts plus, links min.

betekend dus dat ik duidelijk rijrichting gezien altijd rechts de plus moet aansluiten en links altijd de min.

Ik rij en zal nooit verder komen dan analoog, want als ik de bouw van de diverse banen zie die digitaal rijden en dan alle toestanden die daarvoor nodig zijn onder de banen geschroefd zie dan wordt ik eerlijk gezegd dusdanig ontmoedigd dat ik denk als ik dat zou moeten aanleggen ik de boel inpak en opberg en nooit meer aan zou durven komen omdat dat stuk elektronicatechniek absoluut verre mijn verstand te boven gaat, dus houd ik het maar ( simpel ) analoog.

MAAR ALLEMAAL EVENGOED BEDANKT VOOR DE UITLEG.

gr Jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

René
Berichten: 372
Lid geworden op: 18 okt 2010 20:08
Locatie: Almere

Re: GEINBAAN

Bericht door René »

Jan, er bestaat ook nog zoiets als "simpel" digitaal! Kijk naar mijn baan bijvoorbeeld.
Ik gebruik de Multimaus en heb alleen een ringleiding om alle rails goed te voeden, maar verder niks.
Het bevalt me heel goed. Ik denk dat je deze optie echt goed kan overwegen. Je benut zo ook echt de voordelen van digitaal rijden, zonder al te veel ingewikkelde electronica.


Groet,
René

DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi René,
je zegt simpel digitaal met Multimaus.
Ik heb even op freebit naar gebruiksaanwijzing zitten kijken en globaal doorgelezen maar dat is voor jou misschien simpel maar voor mij in eerste instantie abracadabra.

Ik kan in principe met moeite mijn mobieltje bedienen. Ook daar heb dan een zogenaamd simpel en makkelijk toestel. Gelukkig vaak de dochter in de buurt.

Bovendien alle locs die ik heb zijn antiek, minstens 10 tot 20 jaar oud en zou die dan ook moeten ( laten ) ombouwen naar digitaal.

Zoals ik in het begin van mijn draadje al eens heb uitgelegd zijn daar de financiële middelen niet voor dus is dit uit den boze en nogmaals ik moet roeien met de riemen die ik heb.

Maar daardoor is en blijft het gehele bouwplan en persoonlijke uitdaging.

gr jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Zou de helix al gedroogt zijn...?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi wim,
Ja dat eerste stukje wat in de lijm gezet was is droog en vast.

Ben vandaag druk geweest met schaduwspoor maar ben niet zover gekomen.
Zat lekker tegen maar hou de moed erin.
Eerst dit op zijn plaats alvorens ik de draai naar helix af kan maken.
Als ik zover ben volgt weer plaatje.

Gr jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: GEINBAAN

Bericht door Lemland »

janiegein schreef:Ik rij en zal nooit verder komen dan analoog, want als ik de bouw van de diverse banen zie die digitaal rijden en dan alle toestanden die daarvoor nodig zijn onder de banen geschroefd zie dan wordt ik eerlijk gezegd dusdanig ontmoedigd
Dat hoeft niet zo te zijn, alles wat we onder de baan erbij hebben geschroefd had niet gehoeven of hadden we ook gekozen als we analoog reden. Dradenboel hou je toch, vanaf het moment dat je wissels elektrisch wil schakelen (zelfs dat hoeft niet, je kan prima digitaal rijden met handbediende wissels). Mijn dochter van 7 kan prima overweg met de mobile station, mijn pa van 73 ook. Natuurlijk moet je even door een leermoment heen, maar dat is bij andere zaken (zoals aansluiten van rails en wissels en het maken van scenery) ook. De ervaring is dat het niet lastiger te bedienen is dan de afstandsbediening van de TV.

Het argument van ouder materieel vind ik daarentegen wel hout snijden, zelfs als de kosten van een decoder op zich wel mee valt. Als techniek je tegenstaat is zelf digitaliseren van je wat oudere locs geen goed plan en laten doen kost inderdaad het nodige.

Het is persoonlijk maar het leverde ons echter wel veel plezier meer op en (gek genoeg misschien) juist veel minder techniek onder de treintafel.

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi Bart,
het klinkt logisch wat je zegt maar toch, ik blijf op mijn financiële beperking hangen en ga daarom vrolijk verder met de materialen die tot mijn beschikking staan en probeer daar dat mee te doen wat mogelijk is.

Zoals eerder gemeld is dat op zich een hele uitdaging temeer daar ik ook alle schakelrelais / contacten ook helemaal zelf wil maken door zelf spoeltjes in elkaar te fabrieken zodat e.e.a. automatisch op afstand zichzelf regelt en met die spoeltjes ook de wissels wil laten bedienen en niet te vergeten het bloksysteem wat ik in mijn hoofd heb. Dus genoeg te doen en genoeg te praktiseren. Dit alles te realiseren zal veel tijd zweet maar vooral geduld kosten dus het laatste waar ik bij stil wil staan is het digitaliseren van het geheel.
Misschien kan dat ooit in een veel later stadium alsnog.

Als ik al die bouwvorderingen van onze mede baanbouwers bekijk dan is menigeen jaren bezig met het realiseren van zijn / haar droombaan dus tijd zat om wat dan ook te bedenken of te veranderen.

toch bedankt voor advies.

gr jan.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hallo,

Ik kwam tussen mijn oude rails onderstaand bochtstuk tegen met dat dingetje aan de onderzijde.
Kan iemand mij vertellen wat dat is en beter waar wordt dat voor gebruikt ??

Afbeelding



ik hoor graag

gr jan
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 12:45, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

j-eroen
Berichten: 204
Lid geworden op: 14 mar 2012 11:41

Re: GEINBAAN

Bericht door j-eroen »

Is dat niet zo´n onstoringsding?

Dat was vroeger nodig omdat sommige elektrische apparaten die op het zelfde stroomnet zaten, de werking van de trein konden beïnvloeden, zodat er dus allerlei storingen en problemen konden optreden. Denk bijvoorbeeld aan oude (buizen) radios.


groeten,
Jeroen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Effe update.

Vandaag druk geweest met vastleggen schaduwspoor.

Onderstaand de foto hiervan.

Vervolgens mijn rijdend materiaal eens opgesteld en tot mijn verbazing heb ik veel meer dan ik dacht .

zoals het er nu uitziet gaan er dus steeds vier rond en twee in schaduwspoor wachten op hun beurt.

Afbeelding


En dat zou nog weleens de nodige hoofdbrekens kunnen gaan kosten.

Afbeelding

Maar laten we eerst de baan maar eens gaan afmaken met alle bedrading en aansluitingen zodat als het rondje gesloten is er gereden kan worden met hoeveel dat dan wordt dat zie ik dan wel weer.

sorry foto,s zijn wazig geen idee waarom maar beter wat dan niets.

gr jan
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 12:46, 7 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie