GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door maarten »

De lengte kun je rustig zo houden, zou ik niets aan veranderen. Wat je wel kunt doen is hem veel verder naar achteren laten gaan en dan weer terug.

Je filmpje hem ik bekeken. Het lijkt langzaam maar ik denk dat hij in de praktijk nog behoorlijk rap door de lucht vliegt. Het zal niet echt een rustgevend beeld geven ben ik bang. Ik weet niet wat voor aansluiting je motortje heeft of hoe je het nu hebt geconstrueerd, maar kun je niet zo'n klein wieltje op de motor zetten? Misschien met een stukje hout of zo? Met 2-componentenlijm moet dat wel kunnen lijkt mij. Als de kleine tandwieltjes voorzien zijn van kogellagers oid, dan kun je die ook blokkeren met 2-componentenlijm, mits je ze even goed schoonmaakt/ontvet in een badje wasbenzine of iets dergelijks.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Op de foto is de lange rechte lijn de achterwandzijde.
Heb net een ketting erbij gekocht en die ga ik er aan hangen en zien of ik een wat speelser patroon kan leggen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

en dit patroon kan ik maken met de in mijn bezit zijnde kleine derailleurtandwielen;

Afbeelding

eerst nu zien dat ik die motor op degelijke wijze vastkrijg aan die plaat.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

na weer een paar dagen klooien is het me toch gelukt om kettingbaan op zijn plaats te hangen.

foto laat zien een ongelukkig genomen foto in ondersteboven houding.
slaat nergens op maar toch.

te zien is alhoewel moeilijk dat het gewicht van de ketting zorgt dat dat doorhangt.

nu moet ik nog een soort kettinggeleider maken die de ketting aan één zijde mag afsluiten en dan ook nog een soort kettingspanner maken om te proberen de eventueel toch doorhangende ketting op de hoogte van de tandwielen te houden.

Afbeelding

dus ik ben nog volop aan het experimenteren maar het begint ergens op te lijken.

overigens gewoon plat liggend wil de motor wel rond maar moeilijk omdat de wrijving van de ketting op het hout behoorlijk veel is dus motor heeft het daardoor extra zwaar.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door tv_man »

Een uniek concept dit. Kunnen de tandwieltjes los van het hout draaien zodat de ketting niet tegen het hout aankomt (heb ik het goed begrepen dat de ketting dus onder het hout hangt en de luchtballon aan de ketting hangt?) Als het nog stroef loopt de ketting inkorten zodat je minder wrijving hebt. Ik kan me voorstellen dat als de ketting plat onder het hout hangt het ook wrijving oplevert.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Die wrijving is er niet.
Door gewicht van ketting hangt ie vrij.
Hij is alleen niet strak genoeg waardoor hij naast de tandwielen wil.

Moet hem strakker leggen en eventueel een kettingspanner maken.

De luchtbalonnen hangen aan een meedraaiende magneet die onder de ketting geplakt is en sterk grnoeg om een schroef met platte kop vast te houden waaraan middels vissnoer de ballon aan opgehangen wordt.

Maar dat moet ik nog uitzoeken en natuurlijk de achterwand, ondergrond en de ballonnen zelf nog maken.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

na bovenstaand geschreven te hebben en ik weer op de hobbykamer was heb ik de ketting wat strakker kunnen zetten waardoor hij niet meer zover doorhangt dat ie naast de tandwielen wil lopen.

echter toen kwam ik er achter dat de motor te zwak is om hem rond te trekken.

nu is deze motor bedoeld voor 21 volt maar er hangt nu de wisselstroomkant van de trafo aan en dat is 14 volt?? zou dit de reden kunnen zijn ?

anders zal ik op zoek moeten gaan naar een andere motor die wel sterk genoeg is maar wel weer met die 1 1/2 toer per min. en om die te vinden geen flauw idee.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

de in gebruik zijnde motor heeft deze voor mij vindbare eigenschappen;

1PC SSM-16HR Magnetron Draaitafel Synchrone Motor 21V 3W 50/60Hz Voor LG of Voor ventilator Elektrische Kachel Thuis Apliances Onderdelen

100% nieuw en hoge kwaliteit

Kenmerken:

Toepassingen: magnetron, ventilator, warme lucht blower, elektrische kachels, burn oven, podium verlichting apparatuur, verlichting, Kerst geschenken en andere soorten elektrische apparaten.

Voltage: AC 21V

Frequentie: 50/60Hz

Vermogen: 3W

Snelheid: 2.5/3R.P.M



Materiaal: Metaal

Afmetingen: 1.7x5.9x6.2cm/0.67x2.32x2.44inch

Kleur: zoals

Hoeveelheid: 1 Pc



de motor die onderweg is en nog ergens in de lucht hangt heeft de volgende eigenschappen;

Kenmerken: 90 graden limiet, linksom of rechtsom rotatie kan worden gecontroleerd (CW / CCW), lage snelheid en grote koppel.

Gebruik: water meter; gas meter; warmte meter; klep, etc.

Voltage: 3V / 12V
Snelheid: 0.8 rpm
Koppel: 10kg.cm
Nullaststroom: 0.06A
Gewicht: 102g

Opmerking:
1. moeten aankoop controle circuit controle CW / CCW;
2. de motor kan niet worden geblokkeerd, en jamming en blokkeren zal veroorzaken tanden kloppen.

gezien deze een koppel heeft van 10kg neem ik aan dat deze aanzienlijk sterker zal zijn en hopelijk wel de ketting rondgedraaid krijgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door tv_man »

De tweede motor klinkt heel wat sterker inderdaad. Ik kan me voorstellen dat een magnetron- of ventilatormotortje zoals beschreven staat bij de eerste niet bijzonder sterk hoeft te zijn. Maar als je hem op een klein tandwieltje kunt aansluiten in plaats van de grote heb ik het vermoeden dat ie net wat harder kan trekken. Dus als dat te doen is.

En de ballonnen ophangen met magneten en vislijn klinkt als een goeie. Nu snap ik 'm.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Ik heb er net nog eentje besteld die 2 rpm heeft 24 kg trekt.

Komt begin mei binnen.

Nee klein tandwiel heb ik niet.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

naar aanleiding van de suggestie van Norman heb ik bij de fietsenmaker het kleinste tandwieltje gescoord.

hieronder is het verschil te zien.

Afbeelding

ga nu bestaande vervangen voor het nieuwe tandwiel en dan maar hopen dat ie em wel rondtrekt anders is het wachten op zwaardere motor.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Helaas :cry:

Vrees dat door de te zware belasting tandwielen/rondsel in de motor beschdigd zijn want onbelast loopt ie rond tot bepaald punt binnen 1 slag en keert dan om naar andere richting enz enz.
Dus vrees dat dit motortje naar de rommelbak kan.

Wachten op de beide motoren die nog onderweg zijn en dan vrolijk overnieuw proberen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door maarten »

Het grote tandwiel kun je nog gewoon inzetten hoog, maar dan vrij-lopend. Krijg je een mooie flauwe bocht mee.

Voor het huidige motortje verzin je vast wel weer een leuke bestemming, daar heb ik alle vertrouwen in. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door tv_man »

Je laat er geen gras over groeien! Hopelijk komen de nieuwe motoren gauw binnen en kan er verder worden gewerkt.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

zoals hierboven is omschreven is het wachten op andere motoren die hopelijk wel sterk genoeg zijn om die ketting rond te sleuren.

in de tussentijd heb ik dan duidelijk heeeel veel tijd om me te concentreren op de andere werkzaamheden er rond omheen en uiteraard een afdekking maken over het openliggende schaduwstation wat buitenbeeld moet komen.

de achter en zijwand opnieuw met een wolken behangetje en de de opstijgende ballonnen afbeelding daarin integreren wat op zich ook al een opgave wordt.

ook kan ik mij gaan bezig houden met het maken van de drie ballonen die uiteindelijk aan de ketting moeten ronddraaien.

ook moet ik nog het e.e.a. veranderen aan de hangende verlichting die ook netjes uit het beeld moet worden gemaakt.

al met al werk zat om me mee bezig te houden zolang die motoren er nog niet zijn.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

heb ook nog ontdekt dat de bevestiging van de derailleurtandwielen te wensen over laat.

het door de houtenplaat gestoken boutje blijkt door de kracht van de trekkende ketting te bewegen waardoor ketting naast tandwiel wil gaan lopen.
ruimte om onder de kop van de bout een grote draagring te plaatsen heb ik wel maar daarvoor is het boutje te kort.

moet dus ook nog langere boutjes scoren zodat zowel boven als onder de plaat een stevige ring geplaatst kan worden waardoor beweging van de plaat teniet wordt gedaan. had ik kunnen weten omdat hetzelfde probleem zich toen voordeed bij de kettingbaan van de autobaan in het dorp.

maar goed we hebben tijd zat om dat op juiste wijze op te lossen.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

voor hen die mijn werkzaamheden bijhouden;

de lichtbalk die achter/boven station Hooggelegen hing is verwijderd en deze moet op gelijke hoogte komen waarop ook de lichtbalk bij de luchtballonen komt te hangen.

betekend oude ophanging weghalen en nieuwe bedenken.

op foto is te zien dat aan de rechterzijde de ophanging van de luchtballonnen hangt.

linksonder is de oude bevestiging van de lichtbalk die dus 50 cm omhoog moet.

Afbeelding

waarom bedenken ? de muur waar dit voor/aan hangt is van hard beton waarin op normale wijze niet te boren is om een steun aan te hangen en dus moet ik vrij hangend frame maken waaraan lichtbalk komt.

betekend uiterst links steunpaaltje verlengen en deze rechts een verbinding geven naar luchtballon steun.

we zijn weer eens druk.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

wat valt dat vies tegen om effe een TL op te hangen.

ook voor deze muur geld dat alles buiten je macht is om dit te doen omdat alles buitenbereik is door de breedte/diepte van de treintafel.

je staat op een trapje en dan moet je rekken en strekken om er bij te kunnen en daarmee overstrek je jezelf met als gevolg dat ik nu een dag later mijn armen niet kan optillen door gebruik van spieren die je normaal gesproken nooit gebruikt.

maar goed het frame waar dat spul aan moet hangen is na een dag stunten geplaatst nu nog bedrading netjes hierop aanbrengen en dan de Tl weer hieraan hangen en dan kan het spul weer branden.
of dat vandaag met al die spierpijn gaat lukken zal de praktijk uitwijzen.
voor deze koningsdag is het een prima alternatief voor de niet aanwezige kleedjes van de niet doorgaande vrijmarkten.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

na twee dagen worstelen met het verleggen van de verlichting is het me gelukt om het spul weer brandend te krijgen.

Afbeelding

nu nog even van een lichtlijst voorzien en dan kan ik gaan behangen en de afbeelding van de opstijgende luchtballonnen daarin verwerken.

het gaat langzaam maar we komen er wel :D

o ja ga ook nog een paar extra tandwielen met verschillende diameters halen A; om meer flauwere bochten te krijgen B; hopen dat door deze grotere tandwielen een groter draagvlak is en het doorhangen van de ketting wordt gereduceerd en C; duimen dat dit ook minder wrijving geeft

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

om jullie een idee tegen wat ik bedoel met de achtergrondplaat opstijgende luchtballonnen;

Afbeelding

de plaat zelf zit nog een beschermfolie op waardoor hij wat schittert maar daar schuin achterin de hoek wil ik dat maken met daarop aansluitend het berglandschap zoals aldaar te zien is en dat dan naar links en rechts doortrekken .

of dat gaat lukken zal de praktijk uit gaan wijzen.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

het aanschaffen van meerdere tandwielen valt vies tegen.

de fietsenmaker wereld blijkt ook last te hebben van de wereldwijde corona pandemie.
de toelevering van tandwielen in alle vormen en maten blijken niet uitgeleverd te worden tenzij met enorme leveringstijden.

toch heb ik middels de nodige medewerking van mijn plaatselijke fietsenmaker die bij collega's is wezen shoppen er vijf van 22 tanden kunnen bemachtigen die eerdaags middels de interne bezorgdiensten bij hem worden afgeleverd zodat ik ze dinsdag mag ophalen tegen een ook nog eens zwaar gereduceerde prijs..

door grotere tandwielen te gebruiken hoop ik A; de weerstand te verkleinen en B; de bochten wat natuurlijker te laten verlopen.

dus ik kan de kettingbaan volgende week aan gaan passen met vijf 22 tands- en één 46 tands-kettingwiel en alle derailleur tandwieltjes ertussen plaatsen op die punten waar ketting doorhangt en op die manier een helpend handje te creëren.

we gaan het zien en beleven.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

zojuist kom ik er achter dat ik het schaduwstation in zijn geheel de wissels opnieuw mag gaan aansluiten want door al het gerommel en de rommel op de baan aldaar blijken diverse draden losgeschoten te zijn uit de diverse kroonsteentjes.

de fout die toen gemaakt is bij het aansluiten kom ik dus nu duidelijk tegen en wel de draden niet gemarkeerd waar die bij horen.

dus voorlopig zal ik eerst dit in orde moeten maken alvorens ik dit schaduwstation kan overdekken om daarna daarboven de verdere achterwand bij de luchtballonnen te kunnen maken.

ook is postimage onbereikbaar dus dat gaat lekker.

als deze tegenvallers de voorlopers moeten zijn voor mijn rijbewijskeuring vanavond kan ik beter thuisblijven denk ik.

duimen dat het allemaal wat soepeler gaat verlopen vandaag.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

zojuist nieuwe motor voor de aandrijving van de ketting binnen gekregen.

hiermee wordt ik direct weer voor de leeuwen gegooid want dat ding werkt op gelijkstroom.

nu kan ik natuurlijk gewoon van een rijtrafo de spanning pakken maar in hoeverre zal dat invloed hebben op een rijdende trein?

Afbeelding

daarnaast moet ik nog zien uit te vinden hoe ik deze aandrijfas de draaibeweging naar het tandwiel moet maken.

de eerdere motoren hadden een kunststof as waarin ik een gaatje kon boren waardoorheen ik een soort meeneempen kon steken die correspondeerde met een gleuf in de houtenplaat waarop kettingwiel gemonteerd was.

deze massief uitziende as moet ik nog maar zien of ik daar een gaatje doorheen krijg.

weer een opgave waar de nodige tijd in zal gaan zitten.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door maarten »

Je kunt meer dan je denkt Jan, dat heb je al eens bewezen. ;-) De as is niet massief (er zit schroefdraad in) maar kan alsnog hard zijn. Als je de as niet kunt inklemmen in een bankschroef oid kan het inderdaad een hele toer worden om daar een gat in te krijgen.

Indien mogelijk zou ik hem niet op de rijtrafo van je baan zetten, dat heeft zeker invloed op het rijden van je treinen. Heb je geen reserve trafo met gelijkspanning? Vaak zijn deze motortjes geschikt voor een bepaalde spanning maar doen ze het ook op een lagere spanning. Als je dus nog ergens een voeding hebt liggen van bijvoorbeeld een defect antwoordapparaat dan kun je die rustig proberen. Even opletten dat ie niet te heet wordt en gaan met die banaan. :D


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

op de foto van de motor is te zien dat er vier montagepunten zijn.

de daarin passende boutjes bleken dankzij een rommelkastje wat ik uit mijn ouders hun schuur jaren geleden had meegenomen een laadje te bevatten waarin exact deze vier passende boutjes aanwezig waren incl. op ééntje een moertje zodat ik na ze op de goede lengte te hebben afgeslepen het schroefdraad weer kan herstellen. dat noem ik mazzel hebben.

nu nog uitmeten op welke hoogte het gaatje voor meeneempennetje in de aandrijfas moet komen en dan zien of er een gaatje door geboord kan worden.

moet nu wel oppassen dat ik weer niet te veel dingen doo elkaar ga doen want heb ook nog de complete wisselstraten in het schaduwstation wat opnieuw bedraadt moet worden.. tien wissels die door elkaar maar wel synchroon moeten schakelen middels reedcontacten tussen de rails.

gelukkig heb ik het schakelschema zoals toen 20-03-2017 aangesloten weer teruggevonden dat scheelt weer een hoop denkwerk.

Afbeelding

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie