GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onmogelijkhier
Berichten: 376
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Onmogelijkhier »

Vind het leuk dat je lekker bezig bent maar met jou problemen niet handig. Je arts zegt niet voor niets dat je rustig aan moet doen.


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Marcel;

ik weet het maaaar jouw schermnaam is op mij van toepassing :mrgreen:
stilzitten is voor mij onmogelijk en zorgt voor een grotere ramp. :D

neem aan dat je het met me eens zult zijn om hier nog lange tijd tegenaan te kijken is ook niet een fijn vooruitzicht.
maar alles hoeft niet op één dag klaar he


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Onmogelijkhier
Berichten: 376
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Onmogelijkhier »

Rommel in je tuin is niet fijn maar beter later klaar en er van genieten dan nu klaar en er niet van kunnen genieten.
Wees heel voorzichtig met jou klachten


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

marcel ik snap wat je bedoeld en natuurlijk ken ik mijn grenzen en hou daar uitgebreid rekening mee.
maar dank voor je bezorgdheid.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

zo heren hier ben ik de hele middag mee zoet geweest.
simpel een wat steviger ijzerdraad buigen en vastzetten.

hier onder proef in eerste bocht met afstandgeleider om de twee kettingen netjes langs elkaar te geleiden;

Afbeelding

Is nog niet goed rechtsboven moet iets verder naar buiten en iets lager dan sluit ie bovenlangs meer gelijk erlangs.

wat vinden jullie ervan als ik zo de gehele layout van het circuit zou maken met 7 bochten en 3 verspringengen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

bovenstaand plaatje "de Tarzanbocht "heb ik aangepast.

hieronder de vordering van Tarzanbocht naar Gerlachbocht;

Afbeelding

van Gerlachbocht naar Hugenholtzbocht is de volgende opdracht.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

en wederom een middagje prutsen;
eerst Hugenholtzbocht gemaakt en vervolgens door naar Hunzerug en door naar slotenmakerbocht;

Afbeelding

dan zie ik op layout bocht 7 zondernaam die overgaat naar Scheivlak vervolgt met naamloos bocht 9 door naar Renaultbocht en vervolgens de Vodafonebocht waarna bocht 12 en 13 samen de Audi S maken waarna door gegaan wordt naar Kumhobocht en als laatste de Arie luyendijkbocht.

wat dus inhoud dat ik nog 8 bochten moet maken alvorens ik proef kan draaien.

dus wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Rtoonen »

Tjonge, indrukwekkend. Ben je niet bang dat er door al die bochten teveel weerstand wordt opgewekt, waardoor de motor het niet meer kan bolwerken?


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Nee daar ben ik niet bang voor.
Wat nu al door de bochten handmstig getrokken wordt gaat met niet noemenswaardige tegenstand wat natuurlijk komt door dat ketting ovrr MDF plaat glijd die bikkelhard en spekglad is en de geleiders van ijzerdraad zijn en die geven met ijzer op ijzer praktisch ook geen weerstand.
Ga ervan uit dat de laatste bochten brhalve een hoop gepruts geen problemen gaan oplever maaaaaar dat kan ik pas met zekerheid zeggen na proefdraaien.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Rtoonen »

Anders is er altijd nog WD40 😜


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

vandaag ben ik weer een stukje verder gekomen en vanaf de slotemakerbocht nr 6 via bocht nr 7 naar het Cheivlak nr 8 en vervolgens weer door tot aan de marlborobocht.nr 9.
ben nu bezig met Renaultbocht nr 10, die vandaag nog vervolg krijgt van de Vodafoonbocht nr 11.
hier onder weer overzicht.

Afbeelding

hierna volgt dan nog de zigzag bocht Audi S bocht 12 en 13 maar daarvan weet ik nog niet of die gaan lukken en daarna dan nog Komho bocht nr 14 en de Arie Luyendijkbocht nr 15 en door naar start/finisch.
en dan liggen er 5 fietskettingen in model waarbij gezegd dat dit dus 2 x 2 1/2 ketting is.
dan nog zoals op foto te zien is de binnenbaan een paar schakels inkorten waarna ik zou kunnen proefdraaien.

dus wordt weer vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Er doet zich een probleem voor waar ik zo 1,2,3, geen antwoord op heb.

wat is er aan de hand,

als ik nu handmatig de ketting rondtrek op het deel wat al wel gemonteerd is komen de bochten omhoog en wil de ketting over de gelijders heen.

hier overheen beugeltjes maken gaat niet omdat dan de magneten eraf worden geschraapt.

zou dit probleem zich vanzelf oplossen als de afdekplaat erop ligt want tussen bovenzijde ketting en afdekplaat komt max 1 mm speling en dus kan de ketting niet omhoog komen kan alleen kaal niet proefdraaien.

snappen jullie het probleem wat ik bedoel????

heb overigens net van zieknhuis te horen gekregen dat de ingreep die bij mij plaats moet gaan vinden zeker niet voor eind september gaat gebeuren.

dit ivm vakantie,ziekteverzuim en corona toestanden.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ik zou als ondersteunen voor het tegengaan van het omhoogwerken van de gebogen geleiders op 1 of 2 misschien drie plaatjen een miniscuul dun spijkertje aan de niet geleidende kant kunnen solderen met de halve spoijkerkop op het geleidingsijzer leunend en door onderplaat laten steken en dan aan onderzijde haaks ombuigen waardoor geleidingsboog niet meer omhoog kan.

daarnaast lijkt het erop dat de huidige motor die als standaard wordt geleverd toch niet sterk genoeg is om de ketting rond te trekken want de weerstand door al die bochten is groter dan ik had verwacht.

om de ophanging van de motor niet weer hoeven te maken zijn er in dezelfde serie motoren ook met een trekkracht van 20 kg zou dat wel sterk genoeg zijn ????

ik hoor graag jullie mening over deze aanpassing cq verandering.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hierboven oper ik de eventuele wijziging naar een zwaardere motor.
zoekend op internet kan ik dan die zwaardere uitvoering vinden maar die is in verhouding vier keer zo duur en per suk ook vier keer duurdere verzendkosten.

een veeel goedkopere oplossing zou ook kunnen zijn ( het is tenslotte hobby :mrgreen: ) om een tweede set van de zelfde motoren te plaatsen waarbij de gedachte is dan twee x twee motoeren syncroon te laten draaien.
als ik de twee motoren erbij zou plaatsen en dan ongeveer op de helft van de ketting dan hebben alle vier de motoeren het even zwaar maar stukken minder zwaar dan dat ze het alleen moeten doen.

hieronder dan de plaatsen waar ze ( uitgebeeld door de gatenzagen ) zouden kunnen komen;

Afbeelding

een voor mij vier keer goedkopere oplossing en in mijn ogen uitvoerbaar.

zal er alleen weer op moeten wachten want onze vrienden van Ali zijn niet zo vlug

wat denken jullie van deze optie??????


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

BartenThomas
Berichten: 412
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door BartenThomas »

klinkt als een prima optie. Beter zelfs dan 2 motoren.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

als je slecht slaapt door de nachtelijke hitte ga je prakiseren.

zo heb ik denkend aan de grote weerstand die de kettingen ondervinden met de bochtgeleiders bedacht als ik alle binnenbochten nu de geleider vervang door een meedraaiend wiel is die weerstand ter plekke geminimaliseerd
dit zou dan buiten de twee nieuw bij te plaatsen motoren op zes plekken kunnen wat inhoud dat er van de tien daadwerkelijke bochten er zes weerstand technisch een minimale weerstand mogelijk zou kunnen zijn.

dat moet ik nog maar eens goed tot me door laten dringen alvorens tot uitvoering over te gaan want ik moet toch wachten op die twee nieuwe motoren.

haast heb ik met dit project toch niet want dit project is op de lange adem gebasseerd, oftewel stukkie voor stukkie.

kunnen jullie je ook vinden in deze gedachtegang????


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door maarten »

Zeker, meedraaiende tandwielen geven minder weerstand dan stilstaande geleiders.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Arjuna »

Voordeel van onrustig slapen ,je kan de vast geroeste patronen en ideeën een keer loslaten .
De hersenen geven je dan DE kans.

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Arjuna »

Weerstand kan ook zitten in het idee ,dat er bij een bocht de buitenste ketting niet langer wordt .
En het kan dus gebeuren dat deze ze kracht of weerstand dan omhoog of resp omlaag.
Ik denk dat je voor elke bocht of ketting twee geleiders mag maken .
En dus ook twee motoren anders zal er altijd 1 autotje vooruit rijden .
Of je kan als het kan de baan parallel maken ,met binnen en buiten bochten die midder of strakker de bocht aan snijden

Arjuna

Halve Nacht wakker gelegen en de hersenen een beetje bijgestuurd met beelden


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

om de weerstand zo klein mogelijk te maken wil ik vanaf de eerste kettinggeleider deze aanpassen.

hieronder zie je een krabbel die als voorbeeld voor alle geleiders gaat gelden.

op de krabbel bij nr 1;
het boveraanzicht van zo,n geleider = gebogen stuk draad met beide uiteinden haaks neerwaarts gebogen.

deze omgebogen delen gaan dus door plaat nr 3;

onder dit draad worden in dit voor beeld drie maar zonodig vier blokjes nr 4,eronder gelijmd alszijnde afstandhouder helft schakel naar vloer.

eenspijker met omgebogen kop haakt over dit draad en steekt door vloerplaat en wordt onder de plaat strak haaks omgebogen waarmee het draad niet meer door de kracht van de ketting omhoog getrokken kan worden.

tenslotte wordt aan die zijde waar ketting langs ijzerdraad loopt een kunstuf strook geplakt waarmee ook hier de wrijving wordt geminimaliseerd.

Afbeelding

dat is de gedachtegang en daar ga ik nu mee beginnen wat betekend dat het reeds gelegde deel wordt losgehaald en daar waar ik ga beginnen dat is na eerste motoraandrijving opnieuw alles op zijn plaats ga maken met in elke binnenbocht ook een meedraaischijf om ook op die wijze de wrijving te minimaliseren.

al met al een berg precisie werk maar zal toch moeten wil ik uiteindelijk een soepeldraaiende ketting verkrijgen.
precisiewerk blijkt de doorslag voor het slagen van dit project te wezen.

wordt vervolgt met foto van eerste bewerkte kettingeleider.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Zolderspoor »

Hallo Jan,

Nee, ik heb geen (hogere) mechanica gestudeerd maar vraag mij wel af in hoeverre je na een complete rit een verschil in lengte tussen de beide kettingen kunt zien. Ik zou je willen raden eerst een proefopstelling met een dubbele ketting zonder fratsen van A naar B aan te leggen om uit te vogelen of de auto's echt elkaar inhalen. Ik heb daar zo mijn twijfels over!
Als dat verschil nul tot uiterst miniem is, zou je gewoon kunnen volstaan met een enkele ketting en bespaar je je een heleboel overbodig werk op de hals halen.

Rob


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Ik snap niet dat jullie zo over de lengte van die twee kettingen bezig zijn.
Men nemen twee elastiekjes.
Leg er eentje als rondje neer en leg de tweede erin.
Zal je zien dat je van dit tweede elastiekje lengte overhoud.
Hetzelfde gebeurt met twee kettingen waarvan de binnenste dan twee of drie schakels te veel heeft die ettussenuit en ketting zijn evenlang.
Wat is dan nog het probleem???


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

op hobbykamer is het nog steeds 29 gr dus niet echt fijn om te hobbyen maar toch prutsen.

hieronder staat afgebeeld de geleidingsbeugel, een stukje hout wat in drieen wordt geknipt, een spijker en een strook geknipt uit een oud stuk zonnelamel wat dus van hard kunstof is.

Afbeelding

hieronder het resultaat van A: de drie stukjes hout onder beugel geplakt,
B: de strook rond de beugel geplakt nadat deze op zijn plaats is gezet plat op de drie gelijmde stokjes,
C: het spikertje,de kop kromgebogen,gaatje binnenzijde beugel geboord, spijkertje door geboorde gaatje gestoken, kop van de spijker over de beugel gedraaid en onder de plaat haaks omgebogen. hierdoor staat beugel strak op plaat geborgd.

Afbeelding

op deze wijze alle buitenbocht geleiders maken en de binnenbochten van meedraaiend geleidewiel voorzien.

waarschijnlijk zijn dan de huidige motoren gewoon instaat om ketting wel rond te trekken.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Arjuna »

Dit gaat lukken alleen ik reageer op jouw vraag over de ketting .
Laat Jos maar racen

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

update voor vanmorgen;

drie bochten aangepast,

Afbeelding

kijken hoever we vandaag nog verder komen.

wordt vrervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie